Przyciemnianie szyb w samochodzie – przepisy na rok 2018
REKLAMA
REKLAMA
Modyfikacja w postaci przyciemnienia szyb jest bardzo popularna w naszym kraju. Jest to podyktowane nie tylko względami wizualnymi ale także i praktycznymi. Przyciemnienie szyb zapewnia większą ochronę przed promieniami UV, w lato spowolni nagrzewanie się samochodu, zmniejsza ryzyko oślepienia, a także zapewnia większe bezpieczeństwo z uwagi na ukrycie przedmiotów zostawionych w aucie, które mogłyby paść ofiarą włamywacza.
REKLAMA
Co mówi prawo?
Kwestia przyciemniania została uregulowana poprzez określenie warunków jakie muszą spełniać szyby pojazdu, w tym współczynnik przepuszczalności światła w przednich i przednich bocznych szybach, który nie może być mniejszy niż 70 %. Mówi o tym § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Wymóg, że współczynnik przepuszczalności światła nie może być mniejszy niż 70 % oznacza, że szyby można przyciemnić maksymalnie o 30 %, a nie jak twierdzą niektórzy o 70 %.
Warto zaznaczyć, że ten wymóg ten określony jest tylko dla szyb przednich i przednich bocznych. W praktyce oznacza to, że masz nieograniczone możliwości jeżeli chodzi o przyciemnianie szyb tylnych – szyby te można nawet całkowicie zasłonić i będzie to zgodne z prawem, choć z pewnością negatywnie wpłynie na widoczność.
Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>
Kara za zbyt przyciemnione szyby
REKLAMA
Pierwszą sankcją jaka może grozić za zbyt przyciemnione szyby jest niedopuszczenie pojazdu do ruchu przez diagnostę z uwagi na niespełniane wymogów technicznych. Diagnosta może to jednak przeoczyć i dopuścić pojazd do ruchu. Wtedy należy wypatrywać drogówki.
Może zdarzyć się tak, że w trakcie kontroli drogowej policjant będzie chciał zbadać legalność dokonanego przez kierowcę przyciemnienia szyb. W tym celu może użyć specjalnego miernika przepuszczalności światła, albo zbada to ,,na oko’’. Jeżeli coś wzbudzi wątpliwości funkcjonariusza to może on zażądać od kierowcy atestu legalności przyciemnienia, zerwania folii przyciemniającej lub może zwyczajnie nałożyć karę, jeżeli sam stwierdzi zbyt małą przepuszczalność światła.
Mandat jaki grozi kierowcy za zbyt przyciemnione szyby lub brak atestu to kwota od 20 do 500 zł. Policjant dodatkowo odbiera kierowcy dowód rejestracyjny, który podlega zwrotowi dopiero gdy szyby zostaną doprowadzone do stanu zgodnego z prawem.
Doprowadzenie szyb do stanu zgodnego z prawem polega na zerwaniu folii lub wymiany szyby, wizycie u diagnosty i uzyskaniu od niego zaświadczenia, które należy przedstawić w wydziale komunikacji.
Jak się przyciemnia szyby?
Istnieją 2 sposoby na przyciemnienie szyb w aucie:
- za pomocą folii przyciemniającej;
- piecowe przyciemnianie szyb.
Foliowe przyciemnianie szyb to najchętniej wybierana forma przez kierowców. Wynika to przede wszystkim z ekonomii takiego rozwiązania, a także możliwości indywidualnego wyboru barwy, stopnia zaciemnienia czy też z możliwości łatwego demontażu (np. gdy policjant każe to zrobić). Za foliowe przyciemnianie szyb zapłacisz ok. 400 zł.
Zobacz również: Światła
Druga metoda jest zdecydowanie droższa jednakże przynosi zdecydowanie lepsze efekty niż przyciemnienie za pomocą folii. Przyciemnienie szyb tą metodą polega na nałożeniu na szybę warstwy tlenków tytanu i wygrzaniu jej w wysokiej temperaturze w specjalnym piecu. Taka metoda zapewnia efekt fotochromu i jest zdecydowanie bardziej wytrzymała. Za jakością idzie jednak wysoka cena – za usługę zapłacisz od ok.1500 do nawet 2500 zł.
Opracowano na podstawie:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 2022 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.