REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektuje się fotele samochodowe?

fotel Opel
fotel Opel
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Dobrze zaprojektowany fotel samochodowy ma ogromny wpływ na komfort i zdrowie jego pasażera. Jak buduje się najlepsze siedzenia samochodowe?

Fotel samochodowy - budowa

Bernd, Werner, Oliver i Marius z entuzjazmem podchodzą do zadania, które im postawiono — mają się... ocierać o boki siedziska testowanego fotela, a następnie symulować wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego, szorując po skórzanej tapicerce. Są uparci, niestrudzeni i bez reszty oddani swojej pracy. Bernd, Werner, Oliver i Marius to roboty badające wytrzymałość materiałów w laboratorium testowym Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim. Roboty składają się głównie ze specjalnej poduszki wypełnionej pianką i osłoniętej materiałem podobnym do dżinsu. Element ten symuluje ludzkie pośladki i uda. „Dla nas są czymś więcej niż robotami — to w pełni wykwalifikowani członkowie zespołu. Wykonują ważną pracę i dlatego nadaliśmy im imiona” — wyjaśnia Andrew Leuchtmann, dyrektor z działu wnętrz pojazdów GME.

REKLAMA

REKLAMA

fotel Opel

Opel

Opel

Zespół robotów symuluje wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego 50 000 razy na tydzień — odpowiada to pełnemu wieloletniemu cyklowi eksploatacji pojazdu. Morderczym testom poddawane są fotele standardowe, fotele o podwyższonym standardzie oraz fotele ergonomiczne, w przypadku których producent ubiega się o atest Akcji na rzecz Zdrowych Pleców (Aktion Gesunder Rücken e.V. — AGR). Na podstawie wyników testów inżynierowie mogą ustalić, czy fotele zniosą trudy przyszłej eksploatacji. Wystarczy spojrzeć na wygląd tapicerki. „Kolory w naturalny sposób mogą wyblaknąć, a powierzchnia może się zmechacić. Najważniejsze jest jednak to, aby piankowe wypełnienie nie uległo uszkodzeniu, a struktura tkaniny pozostała stabilna” — wyjaśnia Leuchtmann. W przeciwnym razie konstrukcję foteli ergonomicznych i foteli premium, jakie Opel oferuje kierowcy i podróżującemu z przodu pasażerowi, trzeba poprawić. Powinny one przetrwać co najmniej tak długo, jak długo trwa eksploatacja pojazdu — Mokki, Cascady, Merivy, Zafiry Tourer, Astry czy Insigni.

Zobacz też: Toyota będzie drukowała fotele w technologi 3D?

„Korzystamy z naszego bogatego doświadczenia” — mówi Leuchtmann. Tradycje producenta z Rüsselsheim w dziedzinie konstruowania foteli sięgają 117 lat. Historia sukcesu siedzeń ergonomicznych rozpoczęła się natomiast w 2003 roku, od pierwszego atestu AGR nadanego fotelom w Oplu Signum, a od roku 2008 jest kontynuowana w Insigni. To prawdziwa ofensywa „zdrowych” foteli w przystępnych cenach. System ten doceniają szczególnie osoby podróżujące na długich trasach i użytkownicy samochodów służbowych. Możliwość regulacji luksusowych i ergonomicznych foteli w Insigni pozwala idealnie dopasować je do budowy ciała każdego kierowcy, tak aby nie odczuwał on trudów nawet wielogodzinnej podróży. Od 2003 roku firma Opel realizuje misję zapewnienia powszechnej dostępności dobrych foteli w samochodach i jest czołowym wielkoseryjnym producentem foteli ergonomicznych ze znakiem jakości AGR.

REKLAMA

Nowe i lżejsze fotele w Astrze Sports Tourer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstrukcja nośna fotela jest jego najważniejszym elementem. Zapewnia bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz utrzymuje ich we właściwej pozycji w razie kolizji. Z drugiej strony to właśnie na nią przypada zazwyczaj znaczna część masy fotela — ale nie w Astrze Sports Tourer. Dzięki zastosowaniu w tym modelu ultrawytrzymałej stali masę foteli udało się zmniejszyć aż o 10 kilogramów. Na podstawie komputerowych symulacji inżynierowie jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu są w stanie dokładnie ustalić, o ile mogą „odchudzić” konstrukcję. Ciemniejsze kolory wskazują na miejsca największego obciążenia, w których może dojść do pęknięcia materiału. „Astrę Sports Tourer poddawaliśmy ekstremalnym próbom i sporo eksperymentowaliśmy” — przyznaje Leuchtmann. Konieczne było między innymi sprawdzenie wytrzymałości spawów. „Spawanie zbyt cienkiego materiału jest niewskazane. Pewnej subtelnej granicy nie wolno przekroczyć” — wyjaśnia inżynier.

fotel Opel

Opel

Opel

Kiedy zbudowano pierwsze prototypy oraz wybrano tkaniny i skórę na tapicerkę, Werner i jego koledzy mogli zacząć pracę. Wcześniej jednak zespół musiał obliczyć, jaką siłą roboty powinny oddziaływać na testowany materiał. Skompletowano nawet grupę ekspertów złożonych z kobiet i mężczyzn różnego wzrostu i postury. Siadali oni w fotelu, a odpowiednia aparatura podłączona do specjalnej maty mierzyła szczytowe obciążenia w chwili kontaktu kości pośladków z siedziskiem. „Prototypy testujemy w prawdziwym samochodzie” —dodaje Leuchtmann. „Na przykład fotele w Merivie są zamocowane wyżej i sposób wsiadania jest inny niż w przypadku nowej Astry Sports Tourer, w której poziom siedziska znajduje się niżej”. Testerzy inaczej też siadają na fotelu typu premium i na fotelu ergonomicznym. Boczne poduszki, które zapewniają dobre podparcie, są w nim wyższe, a więc narażone na większe obciążenie. Na podstawie pozyskanych danych obliczono średnie wartości obciążenia, które posłużyły do odpowiedniego zaprogramowania Wernera i spółki.

Z robotami współpracuje dziewięciu ekspertów w dziedzinie foteli. Do ich zadań należy między innymi jazda nową Astrą Sports Tourer — całymi godzinami — i pokonywanie niezliczonych kilometrów. Testują oni regulowane w czterech kierunkach elektropneumatyczne podparcie kręgosłupa lędźwiowego, wydłużane podparcie ud i funkcję masażu, aby na podstawie kompleksowych analiz wydać subiektywną ogólną ocenę. Produkcja seryjna może się rozpocząć dopiero po wyeliminowaniu wszystkich słabych punktów.

Opel Meriva pierwszym samochodem z certyfikatem AGR za integralny system ergonomiczny

Opracowanie nowego fotela trwa około pięciu lat, z czego dwa lata zajmuje wdrożenie nowych koncepcji. Tak było w przypadku mistrza elastyczności — Opla Merivy. To pierwszy i jak dotąd jedyny pojazd z atestem AGR przyznanym za całościową koncepcję ergonomiczną. Oprócz ergonomicznych foteli obejmuje ona drzwi FlexDoors otwierające się pod kątem 84 stopni, uniwersalny układ tylnych siedzeń FlexSpace oraz opcjonalny bagażnik rowerowy FlexFix. Kolejny godny uwagi przykład to Astra Sports Tourer. Dzięki odpowiednio wcześnie rozpoczętemu projektowaniu, uwzględniającemu opinie klientów i ich komentarze zamieszczane na forach i blogach, możliwe było zaoferowanie opcjonalnej tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 za naciśnięciem przycisku. Po raz pierwszy dostępna jest także opcja ogrzewanych siedzeń skrajnych z tyłu. Podwyższony poziom komfortu gwarantuje, że następna długa podróż z rodziną lub znajomymi będzie bardziej relaksująca.

Zobacz też: Sportowe fotele - jak się je projektuje?

Aby Opel mógł utrzymać swoją pozycję prekursora w projektowaniu siedzeń, inżynierowie już pracują nad trzecią generacją foteli premium oraz ich wersją ergonomiczną, ale na razie nie zdradzają swoich pomysłów. „Musimy zawsze o krok wyprzedzać konkurencję i stale doskonalić technologię produkcji” — podkreśla Leuchtmann. „Dlatego jak najwięcej staramy się tworzyć sami, a w niektóre elementy zaopatrujemy się we własnej fabryce w Kaiserslautern.” Właśnie tam produkowana jest cała konstrukcja nośna foteli. Bliskość Rüsselsheim ma również zalety logistyczne. Cel jest jasno określony: w przyszłości siedzenia muszą być jeszcze bardziej ergonomiczne, lżejsze, stylowe i bezpieczniejsze. „Wciąż mamy mnóstwo pomysłów na bardziej indywidualne dopasowanie profilu fotela” — zdradza ekspert. „Wiele udoskonaleń można także wprowadzić w funkcji masażu”. Jako że firma zamierza kontynuować upowszechnianie dobrej postawy za kierownicą, pojawienie się kolejnych modeli Opla z fotelami premium i ergonomicznym jest tylko kwestią czasu.

Źródło: materiały prasowe Opel

fotel Opel
Opel
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA