REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektuje się fotele samochodowe?

fotel Opel
fotel Opel
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Dobrze zaprojektowany fotel samochodowy ma ogromny wpływ na komfort i zdrowie jego pasażera. Jak buduje się najlepsze siedzenia samochodowe?

Fotel samochodowy - budowa

Bernd, Werner, Oliver i Marius z entuzjazmem podchodzą do zadania, które im postawiono — mają się... ocierać o boki siedziska testowanego fotela, a następnie symulować wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego, szorując po skórzanej tapicerce. Są uparci, niestrudzeni i bez reszty oddani swojej pracy. Bernd, Werner, Oliver i Marius to roboty badające wytrzymałość materiałów w laboratorium testowym Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim. Roboty składają się głównie ze specjalnej poduszki wypełnionej pianką i osłoniętej materiałem podobnym do dżinsu. Element ten symuluje ludzkie pośladki i uda. „Dla nas są czymś więcej niż robotami — to w pełni wykwalifikowani członkowie zespołu. Wykonują ważną pracę i dlatego nadaliśmy im imiona” — wyjaśnia Andrew Leuchtmann, dyrektor z działu wnętrz pojazdów GME.

REKLAMA

REKLAMA

fotel Opel

Opel

Opel

Zespół robotów symuluje wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego 50 000 razy na tydzień — odpowiada to pełnemu wieloletniemu cyklowi eksploatacji pojazdu. Morderczym testom poddawane są fotele standardowe, fotele o podwyższonym standardzie oraz fotele ergonomiczne, w przypadku których producent ubiega się o atest Akcji na rzecz Zdrowych Pleców (Aktion Gesunder Rücken e.V. — AGR). Na podstawie wyników testów inżynierowie mogą ustalić, czy fotele zniosą trudy przyszłej eksploatacji. Wystarczy spojrzeć na wygląd tapicerki. „Kolory w naturalny sposób mogą wyblaknąć, a powierzchnia może się zmechacić. Najważniejsze jest jednak to, aby piankowe wypełnienie nie uległo uszkodzeniu, a struktura tkaniny pozostała stabilna” — wyjaśnia Leuchtmann. W przeciwnym razie konstrukcję foteli ergonomicznych i foteli premium, jakie Opel oferuje kierowcy i podróżującemu z przodu pasażerowi, trzeba poprawić. Powinny one przetrwać co najmniej tak długo, jak długo trwa eksploatacja pojazdu — Mokki, Cascady, Merivy, Zafiry Tourer, Astry czy Insigni.

Zobacz też: Toyota będzie drukowała fotele w technologi 3D?

„Korzystamy z naszego bogatego doświadczenia” — mówi Leuchtmann. Tradycje producenta z Rüsselsheim w dziedzinie konstruowania foteli sięgają 117 lat. Historia sukcesu siedzeń ergonomicznych rozpoczęła się natomiast w 2003 roku, od pierwszego atestu AGR nadanego fotelom w Oplu Signum, a od roku 2008 jest kontynuowana w Insigni. To prawdziwa ofensywa „zdrowych” foteli w przystępnych cenach. System ten doceniają szczególnie osoby podróżujące na długich trasach i użytkownicy samochodów służbowych. Możliwość regulacji luksusowych i ergonomicznych foteli w Insigni pozwala idealnie dopasować je do budowy ciała każdego kierowcy, tak aby nie odczuwał on trudów nawet wielogodzinnej podróży. Od 2003 roku firma Opel realizuje misję zapewnienia powszechnej dostępności dobrych foteli w samochodach i jest czołowym wielkoseryjnym producentem foteli ergonomicznych ze znakiem jakości AGR.

REKLAMA

Nowe i lżejsze fotele w Astrze Sports Tourer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konstrukcja nośna fotela jest jego najważniejszym elementem. Zapewnia bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz utrzymuje ich we właściwej pozycji w razie kolizji. Z drugiej strony to właśnie na nią przypada zazwyczaj znaczna część masy fotela — ale nie w Astrze Sports Tourer. Dzięki zastosowaniu w tym modelu ultrawytrzymałej stali masę foteli udało się zmniejszyć aż o 10 kilogramów. Na podstawie komputerowych symulacji inżynierowie jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu są w stanie dokładnie ustalić, o ile mogą „odchudzić” konstrukcję. Ciemniejsze kolory wskazują na miejsca największego obciążenia, w których może dojść do pęknięcia materiału. „Astrę Sports Tourer poddawaliśmy ekstremalnym próbom i sporo eksperymentowaliśmy” — przyznaje Leuchtmann. Konieczne było między innymi sprawdzenie wytrzymałości spawów. „Spawanie zbyt cienkiego materiału jest niewskazane. Pewnej subtelnej granicy nie wolno przekroczyć” — wyjaśnia inżynier.

fotel Opel

Opel

Opel

Kiedy zbudowano pierwsze prototypy oraz wybrano tkaniny i skórę na tapicerkę, Werner i jego koledzy mogli zacząć pracę. Wcześniej jednak zespół musiał obliczyć, jaką siłą roboty powinny oddziaływać na testowany materiał. Skompletowano nawet grupę ekspertów złożonych z kobiet i mężczyzn różnego wzrostu i postury. Siadali oni w fotelu, a odpowiednia aparatura podłączona do specjalnej maty mierzyła szczytowe obciążenia w chwili kontaktu kości pośladków z siedziskiem. „Prototypy testujemy w prawdziwym samochodzie” —dodaje Leuchtmann. „Na przykład fotele w Merivie są zamocowane wyżej i sposób wsiadania jest inny niż w przypadku nowej Astry Sports Tourer, w której poziom siedziska znajduje się niżej”. Testerzy inaczej też siadają na fotelu typu premium i na fotelu ergonomicznym. Boczne poduszki, które zapewniają dobre podparcie, są w nim wyższe, a więc narażone na większe obciążenie. Na podstawie pozyskanych danych obliczono średnie wartości obciążenia, które posłużyły do odpowiedniego zaprogramowania Wernera i spółki.

Z robotami współpracuje dziewięciu ekspertów w dziedzinie foteli. Do ich zadań należy między innymi jazda nową Astrą Sports Tourer — całymi godzinami — i pokonywanie niezliczonych kilometrów. Testują oni regulowane w czterech kierunkach elektropneumatyczne podparcie kręgosłupa lędźwiowego, wydłużane podparcie ud i funkcję masażu, aby na podstawie kompleksowych analiz wydać subiektywną ogólną ocenę. Produkcja seryjna może się rozpocząć dopiero po wyeliminowaniu wszystkich słabych punktów.

Opel Meriva pierwszym samochodem z certyfikatem AGR za integralny system ergonomiczny

Opracowanie nowego fotela trwa około pięciu lat, z czego dwa lata zajmuje wdrożenie nowych koncepcji. Tak było w przypadku mistrza elastyczności — Opla Merivy. To pierwszy i jak dotąd jedyny pojazd z atestem AGR przyznanym za całościową koncepcję ergonomiczną. Oprócz ergonomicznych foteli obejmuje ona drzwi FlexDoors otwierające się pod kątem 84 stopni, uniwersalny układ tylnych siedzeń FlexSpace oraz opcjonalny bagażnik rowerowy FlexFix. Kolejny godny uwagi przykład to Astra Sports Tourer. Dzięki odpowiednio wcześnie rozpoczętemu projektowaniu, uwzględniającemu opinie klientów i ich komentarze zamieszczane na forach i blogach, możliwe było zaoferowanie opcjonalnej tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 za naciśnięciem przycisku. Po raz pierwszy dostępna jest także opcja ogrzewanych siedzeń skrajnych z tyłu. Podwyższony poziom komfortu gwarantuje, że następna długa podróż z rodziną lub znajomymi będzie bardziej relaksująca.

Zobacz też: Sportowe fotele - jak się je projektuje?

Aby Opel mógł utrzymać swoją pozycję prekursora w projektowaniu siedzeń, inżynierowie już pracują nad trzecią generacją foteli premium oraz ich wersją ergonomiczną, ale na razie nie zdradzają swoich pomysłów. „Musimy zawsze o krok wyprzedzać konkurencję i stale doskonalić technologię produkcji” — podkreśla Leuchtmann. „Dlatego jak najwięcej staramy się tworzyć sami, a w niektóre elementy zaopatrujemy się we własnej fabryce w Kaiserslautern.” Właśnie tam produkowana jest cała konstrukcja nośna foteli. Bliskość Rüsselsheim ma również zalety logistyczne. Cel jest jasno określony: w przyszłości siedzenia muszą być jeszcze bardziej ergonomiczne, lżejsze, stylowe i bezpieczniejsze. „Wciąż mamy mnóstwo pomysłów na bardziej indywidualne dopasowanie profilu fotela” — zdradza ekspert. „Wiele udoskonaleń można także wprowadzić w funkcji masażu”. Jako że firma zamierza kontynuować upowszechnianie dobrej postawy za kierownicą, pojawienie się kolejnych modeli Opla z fotelami premium i ergonomicznym jest tylko kwestią czasu.

Źródło: materiały prasowe Opel

fotel Opel
Opel
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA