REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Krzysztof Bednarz
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Kia
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Skrzypienie deski rozdzielczej, to dolegliwość, która jednym nie przeszkadza w ogóle, a u innych wzbudza gęsią skórkę na każdą myśl o kolejnej jeździe samochodem przez dziury. Jak pozbyć się dokuczliwego trzeszczenia i czy możemy to zrobić bez demontażu całej deski rozdzielczej?

Jak zlikwidować skrzypienie deski rozdzielczej?

Skrzypienie deski rozdzielczej twardniejącego z biegiem czasu plastiku, to norma którą akceptuje wielu właścicieli kilkunastoletnich samochodów. Jednak irytujące dźwięki pojawiają się także w nowszych samochodach. Występują na skutek zmiany temperatury, luzów lub niedociągnięć konstrukcyjnych. Jeżeli producent serio traktuje dewizę ciągłego podnoszenia jakości swojego produktu, czasem usprawnia połączenia plastikowych elementów wnętrza. Jednak, gdy trafiliśmy na egzemplarz, którym jazda przypomina słuchanie wieczornej symfonii świerszczy na łące, możemy wypróbować jeden z poniżej przedstawionych sposobów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Flokowanie wnętrza samochodu - czy zrobię to sam?

Jazda próbna

Fakt skrzypienia jest nam znany, ale odpowiedzi na pytanie, skąd dobiega hałas powinniśmy szukać wraz z pasażerem. Nie rzucajmy na szalę bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu z powodu poszukiwania nieprzyjemnych dźwięków. Czasem będziemy musieli włożyć palce do kratki wentylacyjnej lub przycisnąć deskę daleko przy podszybiu, albo schylić się w okolicę nóg.

REKLAMA

Uwaga, może okazać się, że hałas dochodzący teoretycznie z wewnątrz pojazdu, jest zlokalizowany na zewnątrz. Mogą to być na przykład elementy z tworzywa pod maską silnika (Ford Mondeo) lub podszybia (np. w Oplu Corsie). Co ciekawe, mogą być równie mocno słyszalne, jak skrzypienie samej deski. Pamiętajmy również, że podobne odgłosy mogą być oznaką zużytych tulei w zawieszeniu, ale my pozostaniemy przy szukaniu przyczyny we wnętrzu auta. Oprócz deski mogą być to również plastikowe słupki lub nawet boczki w drzwiach. Sam kierunek rozchodzenia się dźwięku może zmylić nas, co do właściwego jego umiejscowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozbyć się skrzypienia deski?

Właściwie nie ma uniwersalnej metody, którą możemy stosować etapami we wszystkich modelach samochodów. Proste i tanie działania w jednych przypadkach pomagają, natomiast w innych przypadkach skutkują jedynie chwilowo. Jeżeli zlokalizowaliśmy dokładnie miejsce, w którym dwa elementy deski ocierają się, możemy przesmarować ich łączenie. Skuteczne w tym przypadku okazują się silikony w sprayu wraz z dołączonymi wężykami do precyzyjnego rozprowadzania. Można użyć także wazeliny technicznej, którą delikatnie wprowadzamy między elementy cienką szpatułką, nożykiem lub igłą.

Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.

Drugim sposobem będzie tzw. ułożenie deski. Z biegiem lat, na skutek jazdy po dziurawych drogach i związanych z tym drgań, elementy deski rozdzielczej po prostu się luzują. Jeżeli skrzypiących punktów jest w naszym samochodzie dużo, to właśnie luzy w punktach mocowania mogą być ich przyczyną. Odnajdźmy zaślepki i wkręty przytwierdzające elementy deski do siebie i do karoserii. Stabilizowanie możemy wykonać na dwa sposoby – dokręcając od razu po kolei wszystkie wkręty lub popuszczając je najpierw nieznacznie, a następnie dociskając poszczególne elementy i skręcając. Taką operację najlepiej jest wykonać w dwie osoby. Może okazać się, że na następne kilka lat skutecznie wyeliminuje ona bez użycia smarów nieprzyjemne odgłosy we wnętrzu naszego auta.

Zobacz też: Wilgoć w samochodzie. Którędy dostaje się woda do mojego samochodu?

Wadliwe rozwiązania pod deską

Niestety zdarza się, że uprzykrzające życie odgłosy dochodzą z wnętrza deski. Znane są przypadki, do których określenie „ten typ tak ma” odnosi się bezpośrednio. Kłopotliwe są na przykład zaczepy deski przy grodzi czołowej w VW Passacie B5. Skrzypienie tworzywa współpracującego z metalem możemy wyeliminować odkręcając częściowo prawą stronę deski rozdzielczej lub decydując się na demontaż wszystkich elementów. Zaczepy możemy usztywnić odpowiednio dociętą pianką techniczną (niektóre z nich posiadają warstwy samoprzylepne) lub tradycyjnym silikonem. Częściowego demontażu deski będzie wymagała również wada znana z Toyoty Avensis, gdzie podczas pracy drgają i ocierają o siebie wewnętrzne elementy nawiewu. Tu również możemy zastosować przyciętą przez nas piankę.

Podklejanie taśmą

Jeżeli już rozkręciliśmy deskę rozdzielczą, sprawdźmy czy taśmy i zabezpieczenia fabryczne nie są wytarte. Producenci stosują je w celu wyeliminowania odgłosów deski. W zastępstwie można przykleić w tych miejscach izolacyjną taśmę parcianą. Jest ona miękka oraz czasem pokryta dodatkowo włoskami, co odseparuje trące o siebie, twarde tworzywa. Podobny sposób możemy wykorzystać w przypadku elementów zewnętrznych deski, na przykład wydających odgłosy kratek nawiewów lub osłon licznika. Będziemy musieli jednak wykazać się precyzją, aby nie ucierpiała estetyka plastikowego wnętrza, nad którego kształtem i formą głowili się międzynarodowej sławy styliści. Jeżeli mamy za to ochotę na pewną odmianę, możemy zdecydować się na flokowanie wnętrza, które przy okazji skutecznie poskromi wszelkie trzaski i zgrzyty twardych, plastikowych elementów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA