REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Kia
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Skrzypienie deski rozdzielczej, to dolegliwość, która jednym nie przeszkadza w ogóle, a u innych wzbudza gęsią skórkę na każdą myśl o kolejnej jeździe samochodem przez dziury. Jak pozbyć się dokuczliwego trzeszczenia i czy możemy to zrobić bez demontażu całej deski rozdzielczej?

Jak zlikwidować skrzypienie deski rozdzielczej?

Skrzypienie deski rozdzielczej twardniejącego z biegiem czasu plastiku, to norma którą akceptuje wielu właścicieli kilkunastoletnich samochodów. Jednak irytujące dźwięki pojawiają się także w nowszych samochodach. Występują na skutek zmiany temperatury, luzów lub niedociągnięć konstrukcyjnych. Jeżeli producent serio traktuje dewizę ciągłego podnoszenia jakości swojego produktu, czasem usprawnia połączenia plastikowych elementów wnętrza. Jednak, gdy trafiliśmy na egzemplarz, którym jazda przypomina słuchanie wieczornej symfonii świerszczy na łące, możemy wypróbować jeden z poniżej przedstawionych sposobów.

REKLAMA

Zobacz też: Flokowanie wnętrza samochodu - czy zrobię to sam?

Jazda próbna

REKLAMA

Fakt skrzypienia jest nam znany, ale odpowiedzi na pytanie, skąd dobiega hałas powinniśmy szukać wraz z pasażerem. Nie rzucajmy na szalę bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu z powodu poszukiwania nieprzyjemnych dźwięków. Czasem będziemy musieli włożyć palce do kratki wentylacyjnej lub przycisnąć deskę daleko przy podszybiu, albo schylić się w okolicę nóg.

Uwaga, może okazać się, że hałas dochodzący teoretycznie z wewnątrz pojazdu, jest zlokalizowany na zewnątrz. Mogą to być na przykład elementy z tworzywa pod maską silnika (Ford Mondeo) lub podszybia (np. w Oplu Corsie). Co ciekawe, mogą być równie mocno słyszalne, jak skrzypienie samej deski. Pamiętajmy również, że podobne odgłosy mogą być oznaką zużytych tulei w zawieszeniu, ale my pozostaniemy przy szukaniu przyczyny we wnętrzu auta. Oprócz deski mogą być to również plastikowe słupki lub nawet boczki w drzwiach. Sam kierunek rozchodzenia się dźwięku może zmylić nas, co do właściwego jego umiejscowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozbyć się skrzypienia deski?

Właściwie nie ma uniwersalnej metody, którą możemy stosować etapami we wszystkich modelach samochodów. Proste i tanie działania w jednych przypadkach pomagają, natomiast w innych przypadkach skutkują jedynie chwilowo. Jeżeli zlokalizowaliśmy dokładnie miejsce, w którym dwa elementy deski ocierają się, możemy przesmarować ich łączenie. Skuteczne w tym przypadku okazują się silikony w sprayu wraz z dołączonymi wężykami do precyzyjnego rozprowadzania. Można użyć także wazeliny technicznej, którą delikatnie wprowadzamy między elementy cienką szpatułką, nożykiem lub igłą.

Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.

Drugim sposobem będzie tzw. ułożenie deski. Z biegiem lat, na skutek jazdy po dziurawych drogach i związanych z tym drgań, elementy deski rozdzielczej po prostu się luzują. Jeżeli skrzypiących punktów jest w naszym samochodzie dużo, to właśnie luzy w punktach mocowania mogą być ich przyczyną. Odnajdźmy zaślepki i wkręty przytwierdzające elementy deski do siebie i do karoserii. Stabilizowanie możemy wykonać na dwa sposoby – dokręcając od razu po kolei wszystkie wkręty lub popuszczając je najpierw nieznacznie, a następnie dociskając poszczególne elementy i skręcając. Taką operację najlepiej jest wykonać w dwie osoby. Może okazać się, że na następne kilka lat skutecznie wyeliminuje ona bez użycia smarów nieprzyjemne odgłosy we wnętrzu naszego auta.

Zobacz też: Wilgoć w samochodzie. Którędy dostaje się woda do mojego samochodu?

Wadliwe rozwiązania pod deską

Niestety zdarza się, że uprzykrzające życie odgłosy dochodzą z wnętrza deski. Znane są przypadki, do których określenie „ten typ tak ma” odnosi się bezpośrednio. Kłopotliwe są na przykład zaczepy deski przy grodzi czołowej w VW Passacie B5. Skrzypienie tworzywa współpracującego z metalem możemy wyeliminować odkręcając częściowo prawą stronę deski rozdzielczej lub decydując się na demontaż wszystkich elementów. Zaczepy możemy usztywnić odpowiednio dociętą pianką techniczną (niektóre z nich posiadają warstwy samoprzylepne) lub tradycyjnym silikonem. Częściowego demontażu deski będzie wymagała również wada znana z Toyoty Avensis, gdzie podczas pracy drgają i ocierają o siebie wewnętrzne elementy nawiewu. Tu również możemy zastosować przyciętą przez nas piankę.

Podklejanie taśmą

Jeżeli już rozkręciliśmy deskę rozdzielczą, sprawdźmy czy taśmy i zabezpieczenia fabryczne nie są wytarte. Producenci stosują je w celu wyeliminowania odgłosów deski. W zastępstwie można przykleić w tych miejscach izolacyjną taśmę parcianą. Jest ona miękka oraz czasem pokryta dodatkowo włoskami, co odseparuje trące o siebie, twarde tworzywa. Podobny sposób możemy wykorzystać w przypadku elementów zewnętrznych deski, na przykład wydających odgłosy kratek nawiewów lub osłon licznika. Będziemy musieli jednak wykazać się precyzją, aby nie ucierpiała estetyka plastikowego wnętrza, nad którego kształtem i formą głowili się międzynarodowej sławy styliści. Jeżeli mamy za to ochotę na pewną odmianę, możemy zdecydować się na flokowanie wnętrza, które przy okazji skutecznie poskromi wszelkie trzaski i zgrzyty twardych, plastikowych elementów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA