REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Krzysztof Bednarz
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Kia
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Skrzypienie deski rozdzielczej, to dolegliwość, która jednym nie przeszkadza w ogóle, a u innych wzbudza gęsią skórkę na każdą myśl o kolejnej jeździe samochodem przez dziury. Jak pozbyć się dokuczliwego trzeszczenia i czy możemy to zrobić bez demontażu całej deski rozdzielczej?

Jak zlikwidować skrzypienie deski rozdzielczej?

Skrzypienie deski rozdzielczej twardniejącego z biegiem czasu plastiku, to norma którą akceptuje wielu właścicieli kilkunastoletnich samochodów. Jednak irytujące dźwięki pojawiają się także w nowszych samochodach. Występują na skutek zmiany temperatury, luzów lub niedociągnięć konstrukcyjnych. Jeżeli producent serio traktuje dewizę ciągłego podnoszenia jakości swojego produktu, czasem usprawnia połączenia plastikowych elementów wnętrza. Jednak, gdy trafiliśmy na egzemplarz, którym jazda przypomina słuchanie wieczornej symfonii świerszczy na łące, możemy wypróbować jeden z poniżej przedstawionych sposobów.

REKLAMA

Zobacz też: Flokowanie wnętrza samochodu - czy zrobię to sam?

Jazda próbna

REKLAMA

Fakt skrzypienia jest nam znany, ale odpowiedzi na pytanie, skąd dobiega hałas powinniśmy szukać wraz z pasażerem. Nie rzucajmy na szalę bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu z powodu poszukiwania nieprzyjemnych dźwięków. Czasem będziemy musieli włożyć palce do kratki wentylacyjnej lub przycisnąć deskę daleko przy podszybiu, albo schylić się w okolicę nóg.

Uwaga, może okazać się, że hałas dochodzący teoretycznie z wewnątrz pojazdu, jest zlokalizowany na zewnątrz. Mogą to być na przykład elementy z tworzywa pod maską silnika (Ford Mondeo) lub podszybia (np. w Oplu Corsie). Co ciekawe, mogą być równie mocno słyszalne, jak skrzypienie samej deski. Pamiętajmy również, że podobne odgłosy mogą być oznaką zużytych tulei w zawieszeniu, ale my pozostaniemy przy szukaniu przyczyny we wnętrzu auta. Oprócz deski mogą być to również plastikowe słupki lub nawet boczki w drzwiach. Sam kierunek rozchodzenia się dźwięku może zmylić nas, co do właściwego jego umiejscowienia.

Jak pozbyć się skrzypienia deski?

Właściwie nie ma uniwersalnej metody, którą możemy stosować etapami we wszystkich modelach samochodów. Proste i tanie działania w jednych przypadkach pomagają, natomiast w innych przypadkach skutkują jedynie chwilowo. Jeżeli zlokalizowaliśmy dokładnie miejsce, w którym dwa elementy deski ocierają się, możemy przesmarować ich łączenie. Skuteczne w tym przypadku okazują się silikony w sprayu wraz z dołączonymi wężykami do precyzyjnego rozprowadzania. Można użyć także wazeliny technicznej, którą delikatnie wprowadzamy między elementy cienką szpatułką, nożykiem lub igłą.

Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.

Drugim sposobem będzie tzw. ułożenie deski. Z biegiem lat, na skutek jazdy po dziurawych drogach i związanych z tym drgań, elementy deski rozdzielczej po prostu się luzują. Jeżeli skrzypiących punktów jest w naszym samochodzie dużo, to właśnie luzy w punktach mocowania mogą być ich przyczyną. Odnajdźmy zaślepki i wkręty przytwierdzające elementy deski do siebie i do karoserii. Stabilizowanie możemy wykonać na dwa sposoby – dokręcając od razu po kolei wszystkie wkręty lub popuszczając je najpierw nieznacznie, a następnie dociskając poszczególne elementy i skręcając. Taką operację najlepiej jest wykonać w dwie osoby. Może okazać się, że na następne kilka lat skutecznie wyeliminuje ona bez użycia smarów nieprzyjemne odgłosy we wnętrzu naszego auta.

Zobacz też: Wilgoć w samochodzie. Którędy dostaje się woda do mojego samochodu?

Wadliwe rozwiązania pod deską

Niestety zdarza się, że uprzykrzające życie odgłosy dochodzą z wnętrza deski. Znane są przypadki, do których określenie „ten typ tak ma” odnosi się bezpośrednio. Kłopotliwe są na przykład zaczepy deski przy grodzi czołowej w VW Passacie B5. Skrzypienie tworzywa współpracującego z metalem możemy wyeliminować odkręcając częściowo prawą stronę deski rozdzielczej lub decydując się na demontaż wszystkich elementów. Zaczepy możemy usztywnić odpowiednio dociętą pianką techniczną (niektóre z nich posiadają warstwy samoprzylepne) lub tradycyjnym silikonem. Częściowego demontażu deski będzie wymagała również wada znana z Toyoty Avensis, gdzie podczas pracy drgają i ocierają o siebie wewnętrzne elementy nawiewu. Tu również możemy zastosować przyciętą przez nas piankę.

Podklejanie taśmą

Jeżeli już rozkręciliśmy deskę rozdzielczą, sprawdźmy czy taśmy i zabezpieczenia fabryczne nie są wytarte. Producenci stosują je w celu wyeliminowania odgłosów deski. W zastępstwie można przykleić w tych miejscach izolacyjną taśmę parcianą. Jest ona miękka oraz czasem pokryta dodatkowo włoskami, co odseparuje trące o siebie, twarde tworzywa. Podobny sposób możemy wykorzystać w przypadku elementów zewnętrznych deski, na przykład wydających odgłosy kratek nawiewów lub osłon licznika. Będziemy musieli jednak wykazać się precyzją, aby nie ucierpiała estetyka plastikowego wnętrza, nad którego kształtem i formą głowili się międzynarodowej sławy styliści. Jeżeli mamy za to ochotę na pewną odmianę, możemy zdecydować się na flokowanie wnętrza, które przy okazji skutecznie poskromi wszelkie trzaski i zgrzyty twardych, plastikowych elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA