REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Krzysztof Bednarz
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Kia
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Skrzypienie deski rozdzielczej, to dolegliwość, która jednym nie przeszkadza w ogóle, a u innych wzbudza gęsią skórkę na każdą myśl o kolejnej jeździe samochodem przez dziury. Jak pozbyć się dokuczliwego trzeszczenia i czy możemy to zrobić bez demontażu całej deski rozdzielczej?

Jak zlikwidować skrzypienie deski rozdzielczej?

Skrzypienie deski rozdzielczej twardniejącego z biegiem czasu plastiku, to norma którą akceptuje wielu właścicieli kilkunastoletnich samochodów. Jednak irytujące dźwięki pojawiają się także w nowszych samochodach. Występują na skutek zmiany temperatury, luzów lub niedociągnięć konstrukcyjnych. Jeżeli producent serio traktuje dewizę ciągłego podnoszenia jakości swojego produktu, czasem usprawnia połączenia plastikowych elementów wnętrza. Jednak, gdy trafiliśmy na egzemplarz, którym jazda przypomina słuchanie wieczornej symfonii świerszczy na łące, możemy wypróbować jeden z poniżej przedstawionych sposobów.

REKLAMA

Zobacz też: Flokowanie wnętrza samochodu - czy zrobię to sam?

Jazda próbna

REKLAMA

Fakt skrzypienia jest nam znany, ale odpowiedzi na pytanie, skąd dobiega hałas powinniśmy szukać wraz z pasażerem. Nie rzucajmy na szalę bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu z powodu poszukiwania nieprzyjemnych dźwięków. Czasem będziemy musieli włożyć palce do kratki wentylacyjnej lub przycisnąć deskę daleko przy podszybiu, albo schylić się w okolicę nóg.

Uwaga, może okazać się, że hałas dochodzący teoretycznie z wewnątrz pojazdu, jest zlokalizowany na zewnątrz. Mogą to być na przykład elementy z tworzywa pod maską silnika (Ford Mondeo) lub podszybia (np. w Oplu Corsie). Co ciekawe, mogą być równie mocno słyszalne, jak skrzypienie samej deski. Pamiętajmy również, że podobne odgłosy mogą być oznaką zużytych tulei w zawieszeniu, ale my pozostaniemy przy szukaniu przyczyny we wnętrzu auta. Oprócz deski mogą być to również plastikowe słupki lub nawet boczki w drzwiach. Sam kierunek rozchodzenia się dźwięku może zmylić nas, co do właściwego jego umiejscowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozbyć się skrzypienia deski?

Właściwie nie ma uniwersalnej metody, którą możemy stosować etapami we wszystkich modelach samochodów. Proste i tanie działania w jednych przypadkach pomagają, natomiast w innych przypadkach skutkują jedynie chwilowo. Jeżeli zlokalizowaliśmy dokładnie miejsce, w którym dwa elementy deski ocierają się, możemy przesmarować ich łączenie. Skuteczne w tym przypadku okazują się silikony w sprayu wraz z dołączonymi wężykami do precyzyjnego rozprowadzania. Można użyć także wazeliny technicznej, którą delikatnie wprowadzamy między elementy cienką szpatułką, nożykiem lub igłą.

Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.

Drugim sposobem będzie tzw. ułożenie deski. Z biegiem lat, na skutek jazdy po dziurawych drogach i związanych z tym drgań, elementy deski rozdzielczej po prostu się luzują. Jeżeli skrzypiących punktów jest w naszym samochodzie dużo, to właśnie luzy w punktach mocowania mogą być ich przyczyną. Odnajdźmy zaślepki i wkręty przytwierdzające elementy deski do siebie i do karoserii. Stabilizowanie możemy wykonać na dwa sposoby – dokręcając od razu po kolei wszystkie wkręty lub popuszczając je najpierw nieznacznie, a następnie dociskając poszczególne elementy i skręcając. Taką operację najlepiej jest wykonać w dwie osoby. Może okazać się, że na następne kilka lat skutecznie wyeliminuje ona bez użycia smarów nieprzyjemne odgłosy we wnętrzu naszego auta.

Zobacz też: Wilgoć w samochodzie. Którędy dostaje się woda do mojego samochodu?

Wadliwe rozwiązania pod deską

Niestety zdarza się, że uprzykrzające życie odgłosy dochodzą z wnętrza deski. Znane są przypadki, do których określenie „ten typ tak ma” odnosi się bezpośrednio. Kłopotliwe są na przykład zaczepy deski przy grodzi czołowej w VW Passacie B5. Skrzypienie tworzywa współpracującego z metalem możemy wyeliminować odkręcając częściowo prawą stronę deski rozdzielczej lub decydując się na demontaż wszystkich elementów. Zaczepy możemy usztywnić odpowiednio dociętą pianką techniczną (niektóre z nich posiadają warstwy samoprzylepne) lub tradycyjnym silikonem. Częściowego demontażu deski będzie wymagała również wada znana z Toyoty Avensis, gdzie podczas pracy drgają i ocierają o siebie wewnętrzne elementy nawiewu. Tu również możemy zastosować przyciętą przez nas piankę.

Podklejanie taśmą

Jeżeli już rozkręciliśmy deskę rozdzielczą, sprawdźmy czy taśmy i zabezpieczenia fabryczne nie są wytarte. Producenci stosują je w celu wyeliminowania odgłosów deski. W zastępstwie można przykleić w tych miejscach izolacyjną taśmę parcianą. Jest ona miękka oraz czasem pokryta dodatkowo włoskami, co odseparuje trące o siebie, twarde tworzywa. Podobny sposób możemy wykorzystać w przypadku elementów zewnętrznych deski, na przykład wydających odgłosy kratek nawiewów lub osłon licznika. Będziemy musieli jednak wykazać się precyzją, aby nie ucierpiała estetyka plastikowego wnętrza, nad którego kształtem i formą głowili się międzynarodowej sławy styliści. Jeżeli mamy za to ochotę na pewną odmianę, możemy zdecydować się na flokowanie wnętrza, które przy okazji skutecznie poskromi wszelkie trzaski i zgrzyty twardych, plastikowych elementów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA