REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skrzypienie deski rozdzielczej? Jak je usunąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.
Kia
Kia

REKLAMA

REKLAMA

Skrzypienie deski rozdzielczej, to dolegliwość, która jednym nie przeszkadza w ogóle, a u innych wzbudza gęsią skórkę na każdą myśl o kolejnej jeździe samochodem przez dziury. Jak pozbyć się dokuczliwego trzeszczenia i czy możemy to zrobić bez demontażu całej deski rozdzielczej?

Jak zlikwidować skrzypienie deski rozdzielczej?

Skrzypienie deski rozdzielczej twardniejącego z biegiem czasu plastiku, to norma którą akceptuje wielu właścicieli kilkunastoletnich samochodów. Jednak irytujące dźwięki pojawiają się także w nowszych samochodach. Występują na skutek zmiany temperatury, luzów lub niedociągnięć konstrukcyjnych. Jeżeli producent serio traktuje dewizę ciągłego podnoszenia jakości swojego produktu, czasem usprawnia połączenia plastikowych elementów wnętrza. Jednak, gdy trafiliśmy na egzemplarz, którym jazda przypomina słuchanie wieczornej symfonii świerszczy na łące, możemy wypróbować jeden z poniżej przedstawionych sposobów.

REKLAMA

Zobacz też: Flokowanie wnętrza samochodu - czy zrobię to sam?

Jazda próbna

REKLAMA

Fakt skrzypienia jest nam znany, ale odpowiedzi na pytanie, skąd dobiega hałas powinniśmy szukać wraz z pasażerem. Nie rzucajmy na szalę bezpieczeństwa naszego i innych uczestników ruchu z powodu poszukiwania nieprzyjemnych dźwięków. Czasem będziemy musieli włożyć palce do kratki wentylacyjnej lub przycisnąć deskę daleko przy podszybiu, albo schylić się w okolicę nóg.

Uwaga, może okazać się, że hałas dochodzący teoretycznie z wewnątrz pojazdu, jest zlokalizowany na zewnątrz. Mogą to być na przykład elementy z tworzywa pod maską silnika (Ford Mondeo) lub podszybia (np. w Oplu Corsie). Co ciekawe, mogą być równie mocno słyszalne, jak skrzypienie samej deski. Pamiętajmy również, że podobne odgłosy mogą być oznaką zużytych tulei w zawieszeniu, ale my pozostaniemy przy szukaniu przyczyny we wnętrzu auta. Oprócz deski mogą być to również plastikowe słupki lub nawet boczki w drzwiach. Sam kierunek rozchodzenia się dźwięku może zmylić nas, co do właściwego jego umiejscowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozbyć się skrzypienia deski?

Właściwie nie ma uniwersalnej metody, którą możemy stosować etapami we wszystkich modelach samochodów. Proste i tanie działania w jednych przypadkach pomagają, natomiast w innych przypadkach skutkują jedynie chwilowo. Jeżeli zlokalizowaliśmy dokładnie miejsce, w którym dwa elementy deski ocierają się, możemy przesmarować ich łączenie. Skuteczne w tym przypadku okazują się silikony w sprayu wraz z dołączonymi wężykami do precyzyjnego rozprowadzania. Można użyć także wazeliny technicznej, którą delikatnie wprowadzamy między elementy cienką szpatułką, nożykiem lub igłą.

Skutecznym rozwiązaniem może być przesmarowanie połączeń elementów wazeliną techniczną lub silikonem w sprayu, użycie taśmy parcianej lub dokręcenie luźnych wkrętów.

Drugim sposobem będzie tzw. ułożenie deski. Z biegiem lat, na skutek jazdy po dziurawych drogach i związanych z tym drgań, elementy deski rozdzielczej po prostu się luzują. Jeżeli skrzypiących punktów jest w naszym samochodzie dużo, to właśnie luzy w punktach mocowania mogą być ich przyczyną. Odnajdźmy zaślepki i wkręty przytwierdzające elementy deski do siebie i do karoserii. Stabilizowanie możemy wykonać na dwa sposoby – dokręcając od razu po kolei wszystkie wkręty lub popuszczając je najpierw nieznacznie, a następnie dociskając poszczególne elementy i skręcając. Taką operację najlepiej jest wykonać w dwie osoby. Może okazać się, że na następne kilka lat skutecznie wyeliminuje ona bez użycia smarów nieprzyjemne odgłosy we wnętrzu naszego auta.

Zobacz też: Wilgoć w samochodzie. Którędy dostaje się woda do mojego samochodu?

Wadliwe rozwiązania pod deską

Niestety zdarza się, że uprzykrzające życie odgłosy dochodzą z wnętrza deski. Znane są przypadki, do których określenie „ten typ tak ma” odnosi się bezpośrednio. Kłopotliwe są na przykład zaczepy deski przy grodzi czołowej w VW Passacie B5. Skrzypienie tworzywa współpracującego z metalem możemy wyeliminować odkręcając częściowo prawą stronę deski rozdzielczej lub decydując się na demontaż wszystkich elementów. Zaczepy możemy usztywnić odpowiednio dociętą pianką techniczną (niektóre z nich posiadają warstwy samoprzylepne) lub tradycyjnym silikonem. Częściowego demontażu deski będzie wymagała również wada znana z Toyoty Avensis, gdzie podczas pracy drgają i ocierają o siebie wewnętrzne elementy nawiewu. Tu również możemy zastosować przyciętą przez nas piankę.

Podklejanie taśmą

Jeżeli już rozkręciliśmy deskę rozdzielczą, sprawdźmy czy taśmy i zabezpieczenia fabryczne nie są wytarte. Producenci stosują je w celu wyeliminowania odgłosów deski. W zastępstwie można przykleić w tych miejscach izolacyjną taśmę parcianą. Jest ona miękka oraz czasem pokryta dodatkowo włoskami, co odseparuje trące o siebie, twarde tworzywa. Podobny sposób możemy wykorzystać w przypadku elementów zewnętrznych deski, na przykład wydających odgłosy kratek nawiewów lub osłon licznika. Będziemy musieli jednak wykazać się precyzją, aby nie ucierpiała estetyka plastikowego wnętrza, nad którego kształtem i formą głowili się międzynarodowej sławy styliści. Jeżeli mamy za to ochotę na pewną odmianę, możemy zdecydować się na flokowanie wnętrza, które przy okazji skutecznie poskromi wszelkie trzaski i zgrzyty twardych, plastikowych elementów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA