REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Na biegu czy na ręcznym?
Na biegu czy na ręcznym?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Na biegu czy na ręcznym? Czyli dziś opowiemy o tym, jak zabezpieczyć samochód w czasie postoju. Zobacz który ze sposobów jest lepszy i dlaczego.

Czy zaciągać ręczny na postoju?

Podczas postoju autem kluczem do sukcesu jest jego unieruchomienie. Tak żeby pojazd w sposób niekontrolowany nie stoczył się na drogę czy inne auto, ewentualnie żeby inny użytkownik ruchu drogowego nie mógł go przepchnąć. W jaki sposób należy unieruchomić samochód? Szkoły są trzy. Według pierwszej konieczne jest pozostawienie auta na biegu - pierwszym, drugim lub wstecznym. Według drugiej skrzynię można zostawić w położeniu neutralnym, jednak konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego. Według trzeciej kierowca powinien i wrzucić bieg, i zaciągnąć ręczny.

REKLAMA

REKLAMA

Czy auto na biegu może się stoczyć? To pierwsze pytanie

Na jakim biegu zostawić auto? W grę wchodzi jedynka, dwójka lub wsteczny. Każde z przełożeń ma swoich zwolenników. Decyzja dotycząca tego na jakim biegu zostawiać auto należy jednak do kierowcy - każda z opcji jest prawidłowa. Czy samochód na biegu może zjechać? Nie ruszy się z miejsca. Wrzuconego biegu nie da się też zdjąć bez wejścia do kabiny pasażerskiej. O fakcie tym należy tylko pamiętać podczas rozruchu. Odpalenie silnika bez sprzęgła sprawi, że auto wyrwie do przodu. Zostawiać auto na biegu czy na luzie? Na luzie tylko w przypadku, w którym zaciągnięty jest hamulec ręczny.

Na biegu czy na ręcznym? A więc jak zostawiać auto?

A więc samochód należy pozostawić na postoju na biegu czy na ręcznym? Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać. Przypominamy je poniżej.

  • w starszych autach zaleca się pozostawienie samochodu na biegu. Czemu? Bo ręczny potrafi w nich puścić - a więc pozostawienie na samym ręcznym będzie oznaczać stoczenie się auta.
    • to oczywiście nie oznacza, że ręcznego nie można zaciągać wcale w starszych autach - warto pamiętać o tym, że nieużywany, dość szybko przestanie działać prawidłowo.
    • pozytywna odpowiedź na pytanie "Czy zaciągać ręczny na postoju?" sprawia, że kierujący nie musi wrzucać biegu, a później pamiętać o wciśnięciu sprzęgła w czasie rozruchu (nie dotyczy nowoczesnych aut, a których wciśnięcie sprzęgła jest konieczne).
    • pozostawienie auta na biegu i rozruch bez sprzęgła sprawia, że auto ruszy do przodu i może uszkodzić inny pojazd.
  • w nowoczesnych autach hamulec ręczny (często elektryczny) zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Tym samym kierowca nie ma dużego wyboru - może jedynie mimo wszystko wrzucić bieg w przekładni.

W tym punkcie należy się drobna dygresja. Czy każdy kierowca wie czym różni się hamulec nożny i hamulec postojowy? Nożny to ten używany w czasie jazdy i sterowany pedałem. Postojowy to taki, który po zatrzymaniu pojazdu można zaciągnąć - on do działania nie wymaga pracy silnika.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA