Na biegu czy na ręcznym? Jak zostawiać auto na parkingu.
REKLAMA
REKLAMA
Czy zaciągać ręczny na postoju?
Podczas postoju autem kluczem do sukcesu jest jego unieruchomienie. Tak żeby pojazd w sposób niekontrolowany nie stoczył się na drogę czy inne auto, ewentualnie żeby inny użytkownik ruchu drogowego nie mógł go przepchnąć. W jaki sposób należy unieruchomić samochód? Szkoły są trzy. Według pierwszej konieczne jest pozostawienie auta na biegu - pierwszym, drugim lub wstecznym. Według drugiej skrzynię można zostawić w położeniu neutralnym, jednak konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego. Według trzeciej kierowca powinien i wrzucić bieg, i zaciągnąć ręczny.
REKLAMA
Czy auto na biegu może się stoczyć? To pierwsze pytanie
Na jakim biegu zostawić auto? W grę wchodzi jedynka, dwójka lub wsteczny. Każde z przełożeń ma swoich zwolenników. Decyzja dotycząca tego na jakim biegu zostawiać auto należy jednak do kierowcy - każda z opcji jest prawidłowa. Czy samochód na biegu może zjechać? Nie ruszy się z miejsca. Wrzuconego biegu nie da się też zdjąć bez wejścia do kabiny pasażerskiej. O fakcie tym należy tylko pamiętać podczas rozruchu. Odpalenie silnika bez sprzęgła sprawi, że auto wyrwie do przodu. Zostawiać auto na biegu czy na luzie? Na luzie tylko w przypadku, w którym zaciągnięty jest hamulec ręczny.
Na biegu czy na ręcznym? A więc jak zostawiać auto?
A więc samochód należy pozostawić na postoju na biegu czy na ręcznym? Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać. Przypominamy je poniżej.
- w starszych autach zaleca się pozostawienie samochodu na biegu. Czemu? Bo ręczny potrafi w nich puścić - a więc pozostawienie na samym ręcznym będzie oznaczać stoczenie się auta.
- to oczywiście nie oznacza, że ręcznego nie można zaciągać wcale w starszych autach - warto pamiętać o tym, że nieużywany, dość szybko przestanie działać prawidłowo.
- pozytywna odpowiedź na pytanie "Czy zaciągać ręczny na postoju?" sprawia, że kierujący nie musi wrzucać biegu, a później pamiętać o wciśnięciu sprzęgła w czasie rozruchu (nie dotyczy nowoczesnych aut, a których wciśnięcie sprzęgła jest konieczne).
- pozostawienie auta na biegu i rozruch bez sprzęgła sprawia, że auto ruszy do przodu i może uszkodzić inny pojazd.
- w nowoczesnych autach hamulec ręczny (często elektryczny) zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Tym samym kierowca nie ma dużego wyboru - może jedynie mimo wszystko wrzucić bieg w przekładni.
W tym punkcie należy się drobna dygresja. Czy każdy kierowca wie czym różni się hamulec nożny i hamulec postojowy? Nożny to ten używany w czasie jazdy i sterowany pedałem. Postojowy to taki, który po zatrzymaniu pojazdu można zaciągnąć - on do działania nie wymaga pracy silnika.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA