REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Na biegu czy na ręcznym?
Na biegu czy na ręcznym?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Na biegu czy na ręcznym? Czyli dziś opowiemy o tym, jak zabezpieczyć samochód w czasie postoju. Zobacz który ze sposobów jest lepszy i dlaczego.

Czy zaciągać ręczny na postoju?

Podczas postoju autem kluczem do sukcesu jest jego unieruchomienie. Tak żeby pojazd w sposób niekontrolowany nie stoczył się na drogę czy inne auto, ewentualnie żeby inny użytkownik ruchu drogowego nie mógł go przepchnąć. W jaki sposób należy unieruchomić samochód? Szkoły są trzy. Według pierwszej konieczne jest pozostawienie auta na biegu - pierwszym, drugim lub wstecznym. Według drugiej skrzynię można zostawić w położeniu neutralnym, jednak konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego. Według trzeciej kierowca powinien i wrzucić bieg, i zaciągnąć ręczny.

REKLAMA

REKLAMA

Czy auto na biegu może się stoczyć? To pierwsze pytanie

Na jakim biegu zostawić auto? W grę wchodzi jedynka, dwójka lub wsteczny. Każde z przełożeń ma swoich zwolenników. Decyzja dotycząca tego na jakim biegu zostawiać auto należy jednak do kierowcy - każda z opcji jest prawidłowa. Czy samochód na biegu może zjechać? Nie ruszy się z miejsca. Wrzuconego biegu nie da się też zdjąć bez wejścia do kabiny pasażerskiej. O fakcie tym należy tylko pamiętać podczas rozruchu. Odpalenie silnika bez sprzęgła sprawi, że auto wyrwie do przodu. Zostawiać auto na biegu czy na luzie? Na luzie tylko w przypadku, w którym zaciągnięty jest hamulec ręczny.

Na biegu czy na ręcznym? A więc jak zostawiać auto?

A więc samochód należy pozostawić na postoju na biegu czy na ręcznym? Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać. Przypominamy je poniżej.

  • w starszych autach zaleca się pozostawienie samochodu na biegu. Czemu? Bo ręczny potrafi w nich puścić - a więc pozostawienie na samym ręcznym będzie oznaczać stoczenie się auta.
    • to oczywiście nie oznacza, że ręcznego nie można zaciągać wcale w starszych autach - warto pamiętać o tym, że nieużywany, dość szybko przestanie działać prawidłowo.
    • pozytywna odpowiedź na pytanie "Czy zaciągać ręczny na postoju?" sprawia, że kierujący nie musi wrzucać biegu, a później pamiętać o wciśnięciu sprzęgła w czasie rozruchu (nie dotyczy nowoczesnych aut, a których wciśnięcie sprzęgła jest konieczne).
    • pozostawienie auta na biegu i rozruch bez sprzęgła sprawia, że auto ruszy do przodu i może uszkodzić inny pojazd.
  • w nowoczesnych autach hamulec ręczny (często elektryczny) zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Tym samym kierowca nie ma dużego wyboru - może jedynie mimo wszystko wrzucić bieg w przekładni.

W tym punkcie należy się drobna dygresja. Czy każdy kierowca wie czym różni się hamulec nożny i hamulec postojowy? Nożny to ten używany w czasie jazdy i sterowany pedałem. Postojowy to taki, który po zatrzymaniu pojazdu można zaciągnąć - on do działania nie wymaga pracy silnika.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA