REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na biegu czy na ręcznym? Jak zostawiać auto na parkingu.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na biegu czy na ręcznym?
Na biegu czy na ręcznym?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Na biegu czy na ręcznym? Czyli dziś opowiemy o tym, jak zabezpieczyć samochód w czasie postoju. Zobacz który ze sposobów jest lepszy i dlaczego.

Czy zaciągać ręczny na postoju?

Podczas postoju autem kluczem do sukcesu jest jego unieruchomienie. Tak żeby pojazd w sposób niekontrolowany nie stoczył się na drogę czy inne auto, ewentualnie żeby inny użytkownik ruchu drogowego nie mógł go przepchnąć. W jaki sposób należy unieruchomić samochód? Szkoły są trzy. Według pierwszej konieczne jest pozostawienie auta na biegu - pierwszym, drugim lub wstecznym. Według drugiej skrzynię można zostawić w położeniu neutralnym, jednak konieczne jest zaciągnięcie hamulca ręcznego. Według trzeciej kierowca powinien i wrzucić bieg, i zaciągnąć ręczny.

REKLAMA

Czy auto na biegu może się stoczyć? To pierwsze pytanie

Na jakim biegu zostawić auto? W grę wchodzi jedynka, dwójka lub wsteczny. Każde z przełożeń ma swoich zwolenników. Decyzja dotycząca tego na jakim biegu zostawiać auto należy jednak do kierowcy - każda z opcji jest prawidłowa. Czy samochód na biegu może zjechać? Nie ruszy się z miejsca. Wrzuconego biegu nie da się też zdjąć bez wejścia do kabiny pasażerskiej. O fakcie tym należy tylko pamiętać podczas rozruchu. Odpalenie silnika bez sprzęgła sprawi, że auto wyrwie do przodu. Zostawiać auto na biegu czy na luzie? Na luzie tylko w przypadku, w którym zaciągnięty jest hamulec ręczny.

Na biegu czy na ręcznym? A więc jak zostawiać auto?

A więc samochód należy pozostawić na postoju na biegu czy na ręcznym? Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jest jednak kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać. Przypominamy je poniżej.

  • w starszych autach zaleca się pozostawienie samochodu na biegu. Czemu? Bo ręczny potrafi w nich puścić - a więc pozostawienie na samym ręcznym będzie oznaczać stoczenie się auta.
    • to oczywiście nie oznacza, że ręcznego nie można zaciągać wcale w starszych autach - warto pamiętać o tym, że nieużywany, dość szybko przestanie działać prawidłowo.
    • pozytywna odpowiedź na pytanie "Czy zaciągać ręczny na postoju?" sprawia, że kierujący nie musi wrzucać biegu, a później pamiętać o wciśnięciu sprzęgła w czasie rozruchu (nie dotyczy nowoczesnych aut, a których wciśnięcie sprzęgła jest konieczne).
    • pozostawienie auta na biegu i rozruch bez sprzęgła sprawia, że auto ruszy do przodu i może uszkodzić inny pojazd.
  • w nowoczesnych autach hamulec ręczny (często elektryczny) zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Tym samym kierowca nie ma dużego wyboru - może jedynie mimo wszystko wrzucić bieg w przekładni.

W tym punkcie należy się drobna dygresja. Czy każdy kierowca wie czym różni się hamulec nożny i hamulec postojowy? Nożny to ten używany w czasie jazdy i sterowany pedałem. Postojowy to taki, który po zatrzymaniu pojazdu można zaciągnąć - on do działania nie wymaga pracy silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA