REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach

NITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach
NITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach
Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Instytut Transportu Samochodowego zachęca do zwiększenia kontroli jakości oświetlenia w samochodach poruszających się po polskich drogach. itS opracował w tym celu nawet specjalny analizator świateł.

Zła jakość oświetlenia w samochodzie to nie tylko efekt złego ustawienia

Kierowcy, policjanci, a nawet specjaliści nie są wystarczająco świadomi powodów i skutków złej jakości świateł w autach - ostrzega Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Zbytnim uproszczeniem jest wiązanie jakości świateł tylko z ich ustawieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dobrać właściwe żarówki do auta?

 

Według ITS wynika to ze skomplikowanej natury oświetlenia oraz właściwości ludzkiego wzroku i sposobu percepcji. Tak zwane ustawienie świateł jest tylko jednym z trzech czynników wpływających na oślepianie i jakość oświetlenia drogi, są to: reflektor, żarówka i ustawienie.

REKLAMA

"Jeżeli chociaż jeden z tych elementów jest nieprawidłowy, to wiązka świetlna niewystarczająco oświetla drogę albo oślepia innych jej użytkowników. Jakości świateł nie można ocenić wzrokiem. Wynika to z faktu, że światło z reflektora jest wysyłane w różnych kierunkach, a widzimy je tylko z jednego miejsca. Inaczej odbiera je pieszy, inaczej nadjeżdżający lub poprzedzający kierowca, a zupełnie inaczej kierowca pojazdu, na którym są zainstalowane. Dlatego ocena wzrokowa jest niemiarodajna” - tłumaczył PAP specjalista ds. oświetlenia ITS dr inż. Tomasz Targosiński.

Powyższe wnioski zostały także potwierdzone badaniami ankietowymi przeprowadzonymi przez ITS na próbie 500 krajowych kierowców i 120 międzynarodowych ekspertów oświetlenia samochodowego. Pokazują, że większość respondentów nietrafnie ocenia stan świateł swoich pojazdów. Z drugiej strony większość pytanych słusznie podkreśla znaczenie świateł dla bezpieczeństwa i ma poczucie, że stan świateł na drodze jest daleki od zadowalającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

Analizator świateł - wynalazek ITS

Aby umożliwić szybkie, precyzyjne badanie i korektę ustawienia świateł, w ITS opracowano komputerowe urządzenia diagnostyczne, tzw. analizator świateł, który umożliwia dokładny pomiar wszystkich rodzajów świateł w pełnym zakresie. Powstała zarówno wersja warsztatowa, jak i dla służb mundurowych do kontroli w warunkach drogowych.

Z kolei badania ITS z wykorzystaniem analizatora, przeprowadzone na próbie 150 przypadkowych pojazdów w ruchu drogowym, pokazały, że większość z nich jeździ z nieprawidłowo ustawionymi światłami, a ok. 10 proc. nadaje się do niezwłocznej wymiany. Wyniki te zostały potwierdzone podczas trwającego od jesieni 2015 roku akcji testowania przez policję analizatora świateł w wersji drogowej.

Problem nieprawidłowego ustawienia i jakości świateł nie dotyczy wyłącznie Polski, choć brakuje kompleksowych analiz, a wyniki różnią się ze względu na metodykę i zakres badania. Także wyniki badań amerykańskich są niepokojące. To koreluje z naszymi międzynarodowymi badaniami ankietowymi - zwraca uwagę ITS.

Instytut podkreśla także, że statystyki wypadków wskazują około dwukrotnie większe ryzyko wypadku podczas podróżowania nocą. W nocy rośnie też ryzyko wypadku śmiertelnego - w co 13-tym wypadku w dzień ginie człowiek, a w nocy - w co czwartym.

ITS uważa, że konieczne są zmiany w podejściu do badania i oceny świateł. Kontrola świateł powinna być wykonywana także w warunkach drogowych z wykorzystaniem urządzeń pozwalających obiektywnie i całościowo ocenić ich jakość. Jest to szczególnie istotne ze względu na wprowadzane nowe technologie świateł (LED-owe, laserowe, adaptacyjne), które są znacznie bardziej skomplikowane niż dotychczasowe, a także wymagają regulacji i okresowego sprawdzania.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA