REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach

Subskrybuj nas na Youtube
NITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach
NITS za zwiększeniem kontroli jakości oświetlenia w samochodach
Peugeot

REKLAMA

REKLAMA

Instytut Transportu Samochodowego zachęca do zwiększenia kontroli jakości oświetlenia w samochodach poruszających się po polskich drogach. itS opracował w tym celu nawet specjalny analizator świateł.

Zła jakość oświetlenia w samochodzie to nie tylko efekt złego ustawienia

Kierowcy, policjanci, a nawet specjaliści nie są wystarczająco świadomi powodów i skutków złej jakości świateł w autach - ostrzega Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Zbytnim uproszczeniem jest wiązanie jakości świateł tylko z ich ustawieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dobrać właściwe żarówki do auta?

 

Według ITS wynika to ze skomplikowanej natury oświetlenia oraz właściwości ludzkiego wzroku i sposobu percepcji. Tak zwane ustawienie świateł jest tylko jednym z trzech czynników wpływających na oślepianie i jakość oświetlenia drogi, są to: reflektor, żarówka i ustawienie.

REKLAMA

"Jeżeli chociaż jeden z tych elementów jest nieprawidłowy, to wiązka świetlna niewystarczająco oświetla drogę albo oślepia innych jej użytkowników. Jakości świateł nie można ocenić wzrokiem. Wynika to z faktu, że światło z reflektora jest wysyłane w różnych kierunkach, a widzimy je tylko z jednego miejsca. Inaczej odbiera je pieszy, inaczej nadjeżdżający lub poprzedzający kierowca, a zupełnie inaczej kierowca pojazdu, na którym są zainstalowane. Dlatego ocena wzrokowa jest niemiarodajna” - tłumaczył PAP specjalista ds. oświetlenia ITS dr inż. Tomasz Targosiński.

Powyższe wnioski zostały także potwierdzone badaniami ankietowymi przeprowadzonymi przez ITS na próbie 500 krajowych kierowców i 120 międzynarodowych ekspertów oświetlenia samochodowego. Pokazują, że większość respondentów nietrafnie ocenia stan świateł swoich pojazdów. Z drugiej strony większość pytanych słusznie podkreśla znaczenie świateł dla bezpieczeństwa i ma poczucie, że stan świateł na drodze jest daleki od zadowalającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają adaptacyjne światła drogowe?

Analizator świateł - wynalazek ITS

Aby umożliwić szybkie, precyzyjne badanie i korektę ustawienia świateł, w ITS opracowano komputerowe urządzenia diagnostyczne, tzw. analizator świateł, który umożliwia dokładny pomiar wszystkich rodzajów świateł w pełnym zakresie. Powstała zarówno wersja warsztatowa, jak i dla służb mundurowych do kontroli w warunkach drogowych.

Z kolei badania ITS z wykorzystaniem analizatora, przeprowadzone na próbie 150 przypadkowych pojazdów w ruchu drogowym, pokazały, że większość z nich jeździ z nieprawidłowo ustawionymi światłami, a ok. 10 proc. nadaje się do niezwłocznej wymiany. Wyniki te zostały potwierdzone podczas trwającego od jesieni 2015 roku akcji testowania przez policję analizatora świateł w wersji drogowej.

Problem nieprawidłowego ustawienia i jakości świateł nie dotyczy wyłącznie Polski, choć brakuje kompleksowych analiz, a wyniki różnią się ze względu na metodykę i zakres badania. Także wyniki badań amerykańskich są niepokojące. To koreluje z naszymi międzynarodowymi badaniami ankietowymi - zwraca uwagę ITS.

Instytut podkreśla także, że statystyki wypadków wskazują około dwukrotnie większe ryzyko wypadku podczas podróżowania nocą. W nocy rośnie też ryzyko wypadku śmiertelnego - w co 13-tym wypadku w dzień ginie człowiek, a w nocy - w co czwartym.

ITS uważa, że konieczne są zmiany w podejściu do badania i oceny świateł. Kontrola świateł powinna być wykonywana także w warunkach drogowych z wykorzystaniem urządzeń pozwalających obiektywnie i całościowo ocenić ich jakość. Jest to szczególnie istotne ze względu na wprowadzane nowe technologie świateł (LED-owe, laserowe, adaptacyjne), które są znacznie bardziej skomplikowane niż dotychczasowe, a także wymagają regulacji i okresowego sprawdzania.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA