Co może spowodować awarię akumulatora?
REKLAMA
REKLAMA
Czy zima to najtrudniejszy czas dla akumulatora? Nie!
Według obiegowej opinii zima jest najtrudniejszym okresem dla naszego akumulatora. Warto jednak pamiętać, że wysokie temperatury mogą spowodować o wiele większe szkody. O ile więc kierowcy częściej pamiętają o kontroli stanu technicznego akumulatora w okresie zimowym, to większość całkowicie zapomina o nim w sezonie wiosenno-letnim. Nie dziwi więc, że awarie tego elementu to jedna z najczęstszych letnich usterek.
REKLAMA
- Latem temperatura wewnątrz i pod maską zaparkowanego na słońcu samochodu znacznie się zwiększa. W nocy natomiast spada, wynikiem czego następuje "efekt pocenia" i akumulator zaczyna stopniowo tracić elektrolit. Dodatkowo może wystąpić korozja jego dodatnich płyt. Wszystko to wpływa na sprawność tego urządzenia, a efektem jest skrócenie czasu eksploatacji - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.
Zobacz też: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop
REKLAMA
Jednym z podstawowych błędów jest pozostawienie akumulatora w samochodzie, który nie jest używany przez dłuższy czas. Warto przy tym pamiętać, że urządzenia w pojeździe, który nie jest eksploatowany cały czas pobierają prąd. Mowa nie tylko o alarmie, ale również o pamięci sterowników czy radia. Eksperci radzą, że w takich sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wymontowanie akumulatora lub zadbanie o to, aby samochód był systematycznie uruchamiany.
- Jeżeli chcemy, żeby akumulator służył nam jak najdłużej powinniśmy stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim należy podczas montażu prawidłowo go zamocować. Zapobiegniemy w ten sposób uszkodzeniom mechanicznym. Klemy muszą być przykręcone starannie, a bolce akumulatora wcześniej oczyszczone i posmarowane wazeliną techniczną - dodaje Robert Krotoski - Dodatkowo nie można zapomnieć o systematycznym kontrolowaniu poziomu elektrolitu.
Zobacz też: Czy akumulator należy utrzymywać w czystości?
Po czym poznać, że akumulator nadaje się już do wymiany?
Zanim dokona się zakupu nowego akumulatora warto wcześniej sprawdzić, czy stary nadaje się do wymiany. Taką czynność może wykonać każdy właściciel samochodu korzystając z dostępnych na rynku testerów.
- Sprawność akumulatora należy badać regularnie. Najtańsze testery można nabyć na serwisie Allegro.pl już za niecałe 20 zł. Diodowy wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora, a przy jego pomocy można również monitorować napięcie alternatora. Wystarczy to urządzenie umieścić w gnieździe zapalniczki o obserwować wskazania - wyjaśnia Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.
Gęstości elektrolitu jest równie ważna. Wskazuje ona na stan naładowania akumulatora, a pomiaru należy dokonać po minimum 30 minutach od zakończenia ładowania, lub w przypadku gdy elektrolit był dolewany po upływie doby.
- Do badań gęstości elektrolitu należy użyć specjalnego testera. Ceny takich urządzeń zaczynają się na serwisie Allegro od około 10 zł. Specjalna podziałka informuje nas o stanie akumulatora. Dzięki temu można się dowiedzieć, czy jest on całkowicie rozładowany i kwalifikuje się do wymiany, czy wymaga natychmiastowego naładowania. Wskazanie może również poinformować nas o zbyt duże ilości elektrolitu - dodaje Krotoski.
Zobacz też: Jak rozpoznać podrabianą żarówkę ksenonową?
Czy akumulatory bezobsługowe wymagają kontroli?
REKLAMA
Na rynku oferowane są trzy rodzaje akumulatorów. Rozróżnia się: żelowy, obsługowy i bezobsługowy. W starszych rozwiązaniach (obsługowy) dostęp do elektrolitu jest po odkręceniu specjalnych korków. Akumulatory bezobsługowe również wymagają kontroli elektrolitu. Różnica polega na tym, że posiadają one pokrywkę i wizjer kontrolny. W akumulatorach żelowych elektrolit zastąpił kwas zawierający krzemionkę.
Przed zakupem nowego akumulatora należy dowiedzieć się jakie powinno być rozmieszczenie biegunów, czyli po której stronie musi być biegun dodatni i ujemny. Producent samochodu określa również wymiary akumulatora, jego pojemność i prąd rozruchowy.
- Przed montażem akumulatora należy sprawdzić stan techniczny przewodów elektrycznych oraz klem. Ewentualna korozja i osady powinny zostać niezwłocznie usunięte. Warto je również przeczyścić i zabezpieczyć środkiem, który poprawia przewodnictwo elektryczne - wyjaśnia Robert Krotoski - Ceny akumulatorów są zróżnicowane i zależą od jego parametrów, wymiarów i marki producenta. Za około 140 zł można nabyć w serwisie Allegro akumulator 60Ah/550 A.
Zobacz też: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG
Akcesoria, które przydadzą się w przypadku problemów z akumulatorem
Niedziałający akumulator nie zawsze musi oznaczać zakup nowej baterii. Czasami wystarczy podłączenie go do prostownika.
- Ceny najtańszych prostowników wynoszą około 50 zł. Nieco droższe i bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia, które dodatkowo są wyposażone w opcję rozruchu to koszt rzędu niecałych 300 zł. Przed zakupem takiego urządzenia warto dopasować go do posiadanego w pojeździe akumulatora – wyjaśnia Robert Krotoski – Najbardziej zaawansowane są prostowniki mikroprocesorowe. Pozwalają one na ładowanie akumulatora w sposób bezpieczny, bez potrzeby odłączania go od instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowo urządzenie to ma możliwość odsiarczenia baterii w pojeździe, a po stwierdzeniu naładowania samoczynnie się wyłącza.
W bagażniku powinny znaleźć się również kable rozruchowe. Dzięki nim i pomocy innego kierowcy możemy w krótkim czasie uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem. Przed zakupem takich kabli należy zwrócić uwagę na ich parametry, między innymi na maksymalne natężenie przewodzonego prądu.
- Uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych jest stosunkowo proste. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach – dodaje Krotoski – Jeżeli w naszym aucie mamy np. akumulator o pojemności 60 Ah to lepiej nie próbujmy podłączać go do diesla, którego bateria ma pojemność dwukrotnie wyższą. Może to grozić tym, że nasz zostanie rozładowany. Ceny najtańszych kabli rozruchowych w serwisie Allegro wynoszą około 13 zł.
Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.