REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może spowodować awarię akumulatora?

Co może spowodować awarię akumulatora?
Co może spowodować awarię akumulatora?

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo niewielu kierowców korzystających na co dzień z samochodu zastanawia się nad tym, czy nie eksploatują pojazdu w taki sposób, który znacznie skraca żywotność akumulatora. Podpowiadamy, co może spowodować awarię akumulatora.

Czy zima to najtrudniejszy czas dla akumulatora? Nie!

Według obiegowej opinii zima jest najtrudniejszym okresem dla naszego akumulatora. Warto jednak pamiętać, że wysokie temperatury mogą spowodować o wiele większe szkody. O ile więc kierowcy częściej pamiętają o kontroli stanu technicznego akumulatora w okresie zimowym, to większość całkowicie zapomina o nim w sezonie wiosenno-letnim. Nie dziwi więc, że awarie tego elementu to jedna z najczęstszych letnich usterek. 

REKLAMA

- Latem temperatura wewnątrz i pod maską zaparkowanego na słońcu samochodu znacznie się zwiększa. W nocy natomiast spada, wynikiem czego następuje "efekt pocenia" i akumulator zaczyna stopniowo tracić elektrolit. Dodatkowo może wystąpić korozja jego dodatnich płyt. Wszystko to wpływa na sprawność tego urządzenia, a efektem jest skrócenie czasu eksploatacji - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Zobacz też: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

REKLAMA

Jednym z podstawowych błędów jest pozostawienie akumulatora w samochodzie, który nie jest używany przez dłuższy czas. Warto przy tym pamiętać, że urządzenia w pojeździe, który nie jest eksploatowany cały czas pobierają prąd. Mowa nie tylko o alarmie, ale również o pamięci sterowników czy radia. Eksperci radzą, że w takich sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wymontowanie akumulatora lub zadbanie o to, aby samochód był systematycznie uruchamiany.

- Jeżeli chcemy, żeby akumulator służył nam jak najdłużej powinniśmy stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim należy podczas montażu prawidłowo go zamocować. Zapobiegniemy w ten sposób uszkodzeniom mechanicznym. Klemy muszą być przykręcone starannie, a bolce akumulatora wcześniej oczyszczone i posmarowane wazeliną techniczną - dodaje Robert Krotoski - Dodatkowo nie można zapomnieć o systematycznym kontrolowaniu poziomu elektrolitu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy akumulator należy utrzymywać w czystości?

Po czym poznać, że akumulator nadaje się już do wymiany?

Zanim dokona się zakupu nowego akumulatora warto wcześniej sprawdzić, czy stary nadaje się do wymiany. Taką czynność może wykonać każdy właściciel samochodu korzystając z dostępnych na rynku testerów.

- Sprawność akumulatora należy badać regularnie. Najtańsze testery można nabyć na serwisie Allegro.pl już za niecałe 20 zł. Diodowy wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora, a przy jego pomocy można również monitorować napięcie alternatora. Wystarczy to urządzenie umieścić w gnieździe zapalniczki o obserwować wskazania - wyjaśnia Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Gęstości elektrolitu jest równie ważna. Wskazuje ona na stan naładowania akumulatora, a pomiaru należy dokonać po minimum 30 minutach od zakończenia ładowania, lub w przypadku gdy elektrolit był dolewany po upływie doby.

- Do badań gęstości elektrolitu należy użyć specjalnego testera. Ceny takich urządzeń zaczynają się na serwisie Allegro od około 10 zł. Specjalna podziałka informuje nas o stanie akumulatora. Dzięki temu można się dowiedzieć, czy jest on całkowicie rozładowany i kwalifikuje się do wymiany, czy wymaga natychmiastowego naładowania. Wskazanie może również poinformować nas o zbyt duże ilości elektrolitu - dodaje Krotoski.

Zobacz też: Jak rozpoznać podrabianą żarówkę ksenonową?

Czy akumulatory bezobsługowe wymagają kontroli?

REKLAMA

Na rynku oferowane są trzy rodzaje akumulatorów. Rozróżnia się: żelowy, obsługowy i bezobsługowy. W starszych rozwiązaniach (obsługowy) dostęp do elektrolitu jest po odkręceniu specjalnych korków. Akumulatory bezobsługowe również wymagają kontroli elektrolitu. Różnica polega na tym, że posiadają one pokrywkę i wizjer kontrolny. W akumulatorach żelowych elektrolit zastąpił kwas zawierający krzemionkę.

Przed zakupem nowego akumulatora należy dowiedzieć się jakie powinno być rozmieszczenie biegunów, czyli po której stronie musi być biegun dodatni i ujemny. Producent samochodu określa również wymiary akumulatora, jego pojemność i prąd rozruchowy.

- Przed montażem akumulatora należy sprawdzić stan techniczny przewodów elektrycznych oraz klem. Ewentualna korozja i osady powinny zostać niezwłocznie usunięte. Warto je również przeczyścić i zabezpieczyć środkiem, który poprawia przewodnictwo elektryczne - wyjaśnia Robert Krotoski - Ceny akumulatorów są zróżnicowane i zależą od jego parametrów, wymiarów i marki producenta. Za około 140 zł można nabyć w serwisie Allegro akumulator 60Ah/550 A.

Zobacz też: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Akcesoria, które przydadzą się w przypadku problemów z akumulatorem

Niedziałający akumulator nie zawsze musi oznaczać zakup nowej baterii. Czasami wystarczy podłączenie go do prostownika.

- Ceny najtańszych prostowników wynoszą około 50 zł. Nieco droższe i bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia, które dodatkowo są wyposażone w opcję rozruchu to koszt rzędu niecałych 300 zł. Przed zakupem takiego urządzenia warto dopasować go do posiadanego w pojeździe akumulatora – wyjaśnia Robert Krotoski – Najbardziej zaawansowane są prostowniki mikroprocesorowe. Pozwalają one na ładowanie akumulatora w sposób bezpieczny, bez potrzeby odłączania go od instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowo urządzenie to ma możliwość odsiarczenia baterii w pojeździe, a po stwierdzeniu naładowania samoczynnie się wyłącza.

W bagażniku powinny znaleźć się również kable rozruchowe. Dzięki nim i pomocy innego kierowcy możemy w krótkim czasie uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem. Przed zakupem takich kabli należy zwrócić uwagę na ich parametry, między innymi na maksymalne natężenie przewodzonego prądu.

- Uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych jest stosunkowo proste. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach – dodaje Krotoski – Jeżeli w naszym aucie mamy np. akumulator o pojemności 60 Ah to lepiej nie próbujmy podłączać go do diesla, którego bateria ma pojemność dwukrotnie wyższą. Może to grozić tym, że nasz zostanie rozładowany. Ceny najtańszych kabli rozruchowych w serwisie Allegro wynoszą około 13 zł.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA