REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co może spowodować awarię akumulatora?

Co może spowodować awarię akumulatora?
Co może spowodować awarię akumulatora?

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo niewielu kierowców korzystających na co dzień z samochodu zastanawia się nad tym, czy nie eksploatują pojazdu w taki sposób, który znacznie skraca żywotność akumulatora. Podpowiadamy, co może spowodować awarię akumulatora.

Czy zima to najtrudniejszy czas dla akumulatora? Nie!

Według obiegowej opinii zima jest najtrudniejszym okresem dla naszego akumulatora. Warto jednak pamiętać, że wysokie temperatury mogą spowodować o wiele większe szkody. O ile więc kierowcy częściej pamiętają o kontroli stanu technicznego akumulatora w okresie zimowym, to większość całkowicie zapomina o nim w sezonie wiosenno-letnim. Nie dziwi więc, że awarie tego elementu to jedna z najczęstszych letnich usterek. 

REKLAMA

REKLAMA

- Latem temperatura wewnątrz i pod maską zaparkowanego na słońcu samochodu znacznie się zwiększa. W nocy natomiast spada, wynikiem czego następuje "efekt pocenia" i akumulator zaczyna stopniowo tracić elektrolit. Dodatkowo może wystąpić korozja jego dodatnich płyt. Wszystko to wpływa na sprawność tego urządzenia, a efektem jest skrócenie czasu eksploatacji - wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Zobacz też: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Jednym z podstawowych błędów jest pozostawienie akumulatora w samochodzie, który nie jest używany przez dłuższy czas. Warto przy tym pamiętać, że urządzenia w pojeździe, który nie jest eksploatowany cały czas pobierają prąd. Mowa nie tylko o alarmie, ale również o pamięci sterowników czy radia. Eksperci radzą, że w takich sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wymontowanie akumulatora lub zadbanie o to, aby samochód był systematycznie uruchamiany.

REKLAMA

- Jeżeli chcemy, żeby akumulator służył nam jak najdłużej powinniśmy stosować się do kilku zasad. Przede wszystkim należy podczas montażu prawidłowo go zamocować. Zapobiegniemy w ten sposób uszkodzeniom mechanicznym. Klemy muszą być przykręcone starannie, a bolce akumulatora wcześniej oczyszczone i posmarowane wazeliną techniczną - dodaje Robert Krotoski - Dodatkowo nie można zapomnieć o systematycznym kontrolowaniu poziomu elektrolitu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy akumulator należy utrzymywać w czystości?

Po czym poznać, że akumulator nadaje się już do wymiany?

Zanim dokona się zakupu nowego akumulatora warto wcześniej sprawdzić, czy stary nadaje się do wymiany. Taką czynność może wykonać każdy właściciel samochodu korzystając z dostępnych na rynku testerów.

- Sprawność akumulatora należy badać regularnie. Najtańsze testery można nabyć na serwisie Allegro.pl już za niecałe 20 zł. Diodowy wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora, a przy jego pomocy można również monitorować napięcie alternatora. Wystarczy to urządzenie umieścić w gnieździe zapalniczki o obserwować wskazania - wyjaśnia Krotoski, manager kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl.

Gęstości elektrolitu jest równie ważna. Wskazuje ona na stan naładowania akumulatora, a pomiaru należy dokonać po minimum 30 minutach od zakończenia ładowania, lub w przypadku gdy elektrolit był dolewany po upływie doby.

- Do badań gęstości elektrolitu należy użyć specjalnego testera. Ceny takich urządzeń zaczynają się na serwisie Allegro od około 10 zł. Specjalna podziałka informuje nas o stanie akumulatora. Dzięki temu można się dowiedzieć, czy jest on całkowicie rozładowany i kwalifikuje się do wymiany, czy wymaga natychmiastowego naładowania. Wskazanie może również poinformować nas o zbyt duże ilości elektrolitu - dodaje Krotoski.

Zobacz też: Jak rozpoznać podrabianą żarówkę ksenonową?

Czy akumulatory bezobsługowe wymagają kontroli?

Na rynku oferowane są trzy rodzaje akumulatorów. Rozróżnia się: żelowy, obsługowy i bezobsługowy. W starszych rozwiązaniach (obsługowy) dostęp do elektrolitu jest po odkręceniu specjalnych korków. Akumulatory bezobsługowe również wymagają kontroli elektrolitu. Różnica polega na tym, że posiadają one pokrywkę i wizjer kontrolny. W akumulatorach żelowych elektrolit zastąpił kwas zawierający krzemionkę.

Przed zakupem nowego akumulatora należy dowiedzieć się jakie powinno być rozmieszczenie biegunów, czyli po której stronie musi być biegun dodatni i ujemny. Producent samochodu określa również wymiary akumulatora, jego pojemność i prąd rozruchowy.

- Przed montażem akumulatora należy sprawdzić stan techniczny przewodów elektrycznych oraz klem. Ewentualna korozja i osady powinny zostać niezwłocznie usunięte. Warto je również przeczyścić i zabezpieczyć środkiem, który poprawia przewodnictwo elektryczne - wyjaśnia Robert Krotoski - Ceny akumulatorów są zróżnicowane i zależą od jego parametrów, wymiarów i marki producenta. Za około 140 zł można nabyć w serwisie Allegro akumulator 60Ah/550 A.

Zobacz też: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Akcesoria, które przydadzą się w przypadku problemów z akumulatorem

Niedziałający akumulator nie zawsze musi oznaczać zakup nowej baterii. Czasami wystarczy podłączenie go do prostownika.

- Ceny najtańszych prostowników wynoszą około 50 zł. Nieco droższe i bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia, które dodatkowo są wyposażone w opcję rozruchu to koszt rzędu niecałych 300 zł. Przed zakupem takiego urządzenia warto dopasować go do posiadanego w pojeździe akumulatora – wyjaśnia Robert Krotoski – Najbardziej zaawansowane są prostowniki mikroprocesorowe. Pozwalają one na ładowanie akumulatora w sposób bezpieczny, bez potrzeby odłączania go od instalacji elektrycznej samochodu. Dodatkowo urządzenie to ma możliwość odsiarczenia baterii w pojeździe, a po stwierdzeniu naładowania samoczynnie się wyłącza.

W bagażniku powinny znaleźć się również kable rozruchowe. Dzięki nim i pomocy innego kierowcy możemy w krótkim czasie uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem. Przed zakupem takich kabli należy zwrócić uwagę na ich parametry, między innymi na maksymalne natężenie przewodzonego prądu.

- Uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych jest stosunkowo proste. Wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach – dodaje Krotoski – Jeżeli w naszym aucie mamy np. akumulator o pojemności 60 Ah to lepiej nie próbujmy podłączać go do diesla, którego bateria ma pojemność dwukrotnie wyższą. Może to grozić tym, że nasz zostanie rozładowany. Ceny najtańszych kabli rozruchowych w serwisie Allegro wynoszą około 13 zł.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA