REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

100 lat temu powstała pierwsza samochodowa żarówka Philips

Subskrybuj nas na Youtube
reklama plakat Philips żarówki
reklama plakat Philips żarówki

REKLAMA

REKLAMA

W 1914 roku Philips wyprodukował swoją pierwszą samochodową żarówkę, która wyparła powszechnie stosowaną lampę karbidową. Przez kolejne dziesięciolecia holenderski producent udoskonalał systemy oświetlenia aby stworzyć najlepszą żarówkę na świecie. Zobacz jak ewoluowało samochodowe oświetlenie marki Philips.

Rozwój żarówek samochodowych na przykładzie marki Philips

100 lat temu firma Philips wyprodukowała swoją pierwszą żarówkę samochodową. Rocznica ta jest doskonałą okazją do podróży w czasie i omówienia znaczenia oświetlenia samochodowego na przestrzeni lat.

REKLAMA

Kiedy w 1914 roku firma Philips rozpoczęła produkcję żarówek samochodowych, auta poruszały się z prędkością maksymalnie 30 km/h. Powszechna wtedy technologia oświetleniowa opierała się na prostych karbidowych lampach, które zapalało się przy pomocy zapałki. Oświetlały one drogę dzięki płomieniowi i zwierciadłu, które było zamontowane za nim, aby kierować światło w przód.

Pierwsza żarówka samochodowa Philips

W odpowiedzi na konieczność zwiększenia widoczności na drogach inżynierowie firmy Philips postanowili w 1914 roku opracować pierwszą żarówkę samochodową, którą nazwano Half Watt. Kolejnym przełomowym momentem okazała się późniejsza dyskusja między Henrym Fordem a Antonem Philipsem, która odbyła się na  początku lat dwudziestych. To ona umożliwiła upowszechnienie się elektrycznego oświetlenia w motoryzacji. Słynny samochód Ford Model T stał się jednym z pierwszych aut seryjnie wyposażonych w żarówki Philips.

Firma Philips zawsze wyznaczała nowe standardy, zwiększając bezpieczeństwo milionów uczestników ruchu drogowego z całego świata — mówi Peter Stolk, dyrektor ds. technologii w Philips Automotive Lighting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa żarniki w żarówce

REKLAMA

Kolejnym etapem w historii rozwoju oświetlenia samochodowego była zaprezentowana w 1924 roku żarówka Philips Duplo. Posiadała ona dwa żarniki, z których jeden realizował światła mijania, a drugi drogowe. Podnosiło to komfort jazdy poprawiając widoczność na drodze. Co więcej takie rozwiązanie ograniczało zjawisko oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.

Dwanaście lat później, w odpowiedzi na coraz większy ruch na drogach, na rynek zostały wprowadzone przełomowe, asymetryczne lampy. Poprawiały one bezpieczeństwo umożliwiając lepsze oświetlenie prawej strony jezdni. Firma Philips opracowała specjalnie przeznaczoną do tego typu lamp żarówkę samochodową Duplo-D.

Żarówka halogenowa Philips

Przez kolejne dziesięciolecia trwały pracę nad udoskonaleniem technologii oświetlenia samochodowego. Ich efektem była zaprojektowana  przez Philips w 1962 roku żarówka halogenowa. Mimo upływu ponad 50 lat, technologia ta jest nadal wykorzystywana i stale rozwijana.

Przykładem mogą być żarówki Philips X-tremeVision+130% oraz Philips WhiteVision, które należą do najnowszej generacji oświetlenia halogenowego. Obie miały premierę w 2014 roku. Co ciekawe, w większości samochodów aktualnie poruszających się po drogach zamonotowane są właśnie żarówki halogenowe.

Pierwsze ksenony w samochodzie

W 1991 roku Philips zaprezentował kolejne przełomowe osiągnięcie w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na drogi wyjechało pierwsze auto z lampami ksenonowymi. Zastosowanie tej technologii wpłynęło znacząco na poprawę widoczności na drodze. Natomiast charakterystyczne bladoniebieskie światło emitowane przez ksenony pozwoliło na nadanie autom nowego stylowego wyglądu.

Technologia LED w Audi R8

W 2007 roku Philips wraz z Audi zaprezentowały pierwsze rozwiązanie typu „full LED” w modelu R8. W ten sposób rozpoczęła się rewolucja półprzewodnikowa w oświetleniu samochodowym.

REKLAMA

Technologia LED ma aktualnie największy wpływ na rozwój oświetlenia samochodowego. LEDy pozwalają nie tylko na lepsze oświetlenie drogi i poprawę bezpieczeństwa, ale umożliwiają również producentom samochodów na nadanie ich autom niepowtarzalnej stylistyki.

Jeszcze kilkanaście lat temu patrząc we wsteczne lusterko ciężko było rozróżnić marki samochodów — mówi Peter Stolk z Philips Automotive Lighting. — Obecnie reflektory samochodowe i elementy ich oświetlenia są jedną z niepowtarzalnych cech marki i łatwo je rozpoznać. Współpracując blisko z producentami samochodów i reflektorów samochodowych, opracowujemy nowe, atrakcyjne projekty przeznaczone do przyszłych modeli.  

Przyszłość oświetlenia samochodowego

Według ekspertów Philips przyszłość to technologia LED, przy jednoczesnym rozwoju żarówek halogenowych i palników ksenonowych. Aktualnie inżynierowie prowadzą badania nad technologią reflektorów laserowych. Okazuje się, że tego typu nowatorska technika może stanowić przełom w projektowaniu całej przedniej części samochodu. Przetrze ona szlak dla zupełnie nowych sposobów montowania oświetlenia. Obecnie funkcjonalność wymusza ustępstwa wobec designu. Radykalnie zminiaturyzowane oświetlenie laserowe pozwoli na niezwykle wąskie profile lamp przednich. Dodatkowo możliwość instalacji w niewielkich niszach usuwa kolejne ograniczenia. Pozwoli to producentom aut na większą dowolność stylistyczną i aerodynamiczną podczas projektowania samochodów w przyszłości.

Przez ostatnie 100 lat zawsze staraliśmy się dostarczać produkty spełniające potrzeby światowego rynku motoryzacyjnego, a jednocześnie przewyższające oczekiwania klientów — mówi Stolk. — Ta analiza możliwości zastosowań odzwierciedla filozofię, która przyświeca nam podczas rozwijania produktów.

Źródło: materiały prasowe Philips

Żarówki samochodowe Philips
lampa karbidowa
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA