REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

100 lat temu powstała pierwsza samochodowa żarówka Philips

reklama plakat Philips żarówki
reklama plakat Philips żarówki

REKLAMA

REKLAMA

W 1914 roku Philips wyprodukował swoją pierwszą samochodową żarówkę, która wyparła powszechnie stosowaną lampę karbidową. Przez kolejne dziesięciolecia holenderski producent udoskonalał systemy oświetlenia aby stworzyć najlepszą żarówkę na świecie. Zobacz jak ewoluowało samochodowe oświetlenie marki Philips.

Rozwój żarówek samochodowych na przykładzie marki Philips

100 lat temu firma Philips wyprodukowała swoją pierwszą żarówkę samochodową. Rocznica ta jest doskonałą okazją do podróży w czasie i omówienia znaczenia oświetlenia samochodowego na przestrzeni lat.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy w 1914 roku firma Philips rozpoczęła produkcję żarówek samochodowych, auta poruszały się z prędkością maksymalnie 30 km/h. Powszechna wtedy technologia oświetleniowa opierała się na prostych karbidowych lampach, które zapalało się przy pomocy zapałki. Oświetlały one drogę dzięki płomieniowi i zwierciadłu, które było zamontowane za nim, aby kierować światło w przód.

Pierwsza żarówka samochodowa Philips

W odpowiedzi na konieczność zwiększenia widoczności na drogach inżynierowie firmy Philips postanowili w 1914 roku opracować pierwszą żarówkę samochodową, którą nazwano Half Watt. Kolejnym przełomowym momentem okazała się późniejsza dyskusja między Henrym Fordem a Antonem Philipsem, która odbyła się na  początku lat dwudziestych. To ona umożliwiła upowszechnienie się elektrycznego oświetlenia w motoryzacji. Słynny samochód Ford Model T stał się jednym z pierwszych aut seryjnie wyposażonych w żarówki Philips.

REKLAMA

Firma Philips zawsze wyznaczała nowe standardy, zwiększając bezpieczeństwo milionów uczestników ruchu drogowego z całego świata — mówi Peter Stolk, dyrektor ds. technologii w Philips Automotive Lighting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa żarniki w żarówce

Kolejnym etapem w historii rozwoju oświetlenia samochodowego była zaprezentowana w 1924 roku żarówka Philips Duplo. Posiadała ona dwa żarniki, z których jeden realizował światła mijania, a drugi drogowe. Podnosiło to komfort jazdy poprawiając widoczność na drodze. Co więcej takie rozwiązanie ograniczało zjawisko oślepiania innych uczestników ruchu drogowego.

Dwanaście lat później, w odpowiedzi na coraz większy ruch na drogach, na rynek zostały wprowadzone przełomowe, asymetryczne lampy. Poprawiały one bezpieczeństwo umożliwiając lepsze oświetlenie prawej strony jezdni. Firma Philips opracowała specjalnie przeznaczoną do tego typu lamp żarówkę samochodową Duplo-D.

Żarówka halogenowa Philips

Przez kolejne dziesięciolecia trwały pracę nad udoskonaleniem technologii oświetlenia samochodowego. Ich efektem była zaprojektowana  przez Philips w 1962 roku żarówka halogenowa. Mimo upływu ponad 50 lat, technologia ta jest nadal wykorzystywana i stale rozwijana.

Przykładem mogą być żarówki Philips X-tremeVision+130% oraz Philips WhiteVision, które należą do najnowszej generacji oświetlenia halogenowego. Obie miały premierę w 2014 roku. Co ciekawe, w większości samochodów aktualnie poruszających się po drogach zamonotowane są właśnie żarówki halogenowe.

Pierwsze ksenony w samochodzie

W 1991 roku Philips zaprezentował kolejne przełomowe osiągnięcie w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Na drogi wyjechało pierwsze auto z lampami ksenonowymi. Zastosowanie tej technologii wpłynęło znacząco na poprawę widoczności na drodze. Natomiast charakterystyczne bladoniebieskie światło emitowane przez ksenony pozwoliło na nadanie autom nowego stylowego wyglądu.

Technologia LED w Audi R8

W 2007 roku Philips wraz z Audi zaprezentowały pierwsze rozwiązanie typu „full LED” w modelu R8. W ten sposób rozpoczęła się rewolucja półprzewodnikowa w oświetleniu samochodowym.

Technologia LED ma aktualnie największy wpływ na rozwój oświetlenia samochodowego. LEDy pozwalają nie tylko na lepsze oświetlenie drogi i poprawę bezpieczeństwa, ale umożliwiają również producentom samochodów na nadanie ich autom niepowtarzalnej stylistyki.

Jeszcze kilkanaście lat temu patrząc we wsteczne lusterko ciężko było rozróżnić marki samochodów — mówi Peter Stolk z Philips Automotive Lighting. — Obecnie reflektory samochodowe i elementy ich oświetlenia są jedną z niepowtarzalnych cech marki i łatwo je rozpoznać. Współpracując blisko z producentami samochodów i reflektorów samochodowych, opracowujemy nowe, atrakcyjne projekty przeznaczone do przyszłych modeli.  

Przyszłość oświetlenia samochodowego

Według ekspertów Philips przyszłość to technologia LED, przy jednoczesnym rozwoju żarówek halogenowych i palników ksenonowych. Aktualnie inżynierowie prowadzą badania nad technologią reflektorów laserowych. Okazuje się, że tego typu nowatorska technika może stanowić przełom w projektowaniu całej przedniej części samochodu. Przetrze ona szlak dla zupełnie nowych sposobów montowania oświetlenia. Obecnie funkcjonalność wymusza ustępstwa wobec designu. Radykalnie zminiaturyzowane oświetlenie laserowe pozwoli na niezwykle wąskie profile lamp przednich. Dodatkowo możliwość instalacji w niewielkich niszach usuwa kolejne ograniczenia. Pozwoli to producentom aut na większą dowolność stylistyczną i aerodynamiczną podczas projektowania samochodów w przyszłości.

Przez ostatnie 100 lat zawsze staraliśmy się dostarczać produkty spełniające potrzeby światowego rynku motoryzacyjnego, a jednocześnie przewyższające oczekiwania klientów — mówi Stolk. — Ta analiza możliwości zastosowań odzwierciedla filozofię, która przyświeca nam podczas rozwijania produktów.

Źródło: materiały prasowe Philips

Żarówki samochodowe Philips
lampa karbidowa
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA