REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CAN i FMS, czyli obecni bohaterowie z długą przeszłością (rozmowa z ekspertem)

Subskrybuj nas na Youtube
CAN i FMS, czyli obecni bohaterowie z długą przeszłością
CAN i FMS, czyli obecni bohaterowie z długą przeszłością
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Lata 80. to był czas motoryzacyjnych innowacji. To wtedy powstawała magistrala CAN i bramka FMS. Urządzenia, które dziś są podstawą cyfrowej rewolucji w transporcie. W naszym materiale rozmowa z Tomaszem Czyżem, ekspertem GBox z Grupy INELO.

Magistrala CAN oraz FMS - czym właściwie są?

W latach 80 ubiegłego wieku nastąpił gwałtowny rozwój technologii związanej z elektronicznym osprzętem silników spalinowych. Coraz więcej rozwiązań, np. wtrysk paliwa, czy tempomat zaczęło korzystać z rozwiązań opartych o schematy i płytki drukowane, wypierając urządzenia opierające się na czystej mechanice. Następstwem tych innowacji był jednak pewien problem – systemy nie potrafiły się między sobą „komunikować”.  Głównym zastosowaniem szyny CAN jest właśnie wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi urządzeniami, w które jest wyposażone nasze auto oraz ich gromadzenie, pozwalające diagnozować ewentualne problemy. – Nowoczesne pojazdy w zasadzie nie mogłyby funkcjonować bez magistrali CAN. Gdyby nie to rozwiązanie, system ABS nie wiedziałby, w którym momencie ma się uruchomić, nasze samochody nie mogłyby być wyposażone w rozwiązania start-stop (komputer zarządzający naszym pojazdem nie dostałby informacji od czujnika odpowiadającego za mierzenie prędkości, że nasz samochód stoi w miejscu). Dzisiejsze pojazdy, a w szczególności ciężarówki są naszpikowane elektroniką, odpowiadającą za komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy. Centralna jednostka sterująca, czyli tzw. główny komputer w pojeździe może mieć styczność z aż kilkudziesięcioma systemami, które odpowiadają np. za przełożenia w skrzyni biegów, hamulce, klimatyzację, tempomat, wspomaganie i wiele innych. Ich działanie jest możliwe właśnie dzięki magistrali CAN – dodaje Tomasz Czyż, ekspert GBox, grupa INELO.

REKLAMA

REKLAMA

Z kolei FMS, czyli Fleet Management System to rozwiązanie powstałe już w latach 2000. Jego powstanie wiązało się z potrzebą wynalezienia jednego standardu pozwalającego odczytywać najważniejsze dane z pracy pojazdu. System ten jest szczególnie istotny z punktu widzenia telematyki oraz systemów TMS i głównie do tego celu został stworzony. Przed rokiem 2002 najwięksi producenci ciężarówek stosowali różne interfejsy pozwalające zbierać dane z ich pojazdów, co oznaczało, że zmieniając markę ciężarówki należało zmienić również sposób montażu systemu telematycznego –  Wiązało się to oczywiście z dużo większym kosztem związanym z analizą danych, co bezpośrednio przekładało się na fakt, że telematyka i TMS praktycznie nie istniały na rynku. Ujednolicenie interfrejsu do zbierania informacji, takich jak prędkość pojazdu, działanie sprzęgła, hamulca skrzyni biegów, tempomatu, poziomu paliwa oraz wielu innych przyczyniło się do rozwoju niezależnych systemów telematycznych, czego następstwem jest cyfrowa rewolucja w transporcie drogowym – mówi Tomasz Czyż, ekspert GBox, Grupa INELO. FMS jest więc standardem ułatwiającym podłączenie zewnętrznego systemu telematycznego, nie wymaga ingerencji w instalację pojazdu. Z kolei, szyna CAN umożliwia zbieranie danych potrzebnych do analizy. 

Co zawdzięczamy magistrali CAN oraz systemowi FMS?

Bez dostępu do danych z CAN przez systemy telematyczne i TMS cyfrowa rewolucja nie nabrałaby takiego rozpędu, który możemy teraz obserwować. Logistyka 4.0 garściami korzysta z danych przetwarzanych przez te systemy. Szyna CAN zbiera informacje telematyką, poprzez interfejs FMS pozwala je odczytać, a TMS interpretować, co możemy przełożyć bezpośrednio na korzyści finansowe dla przedsiębiorstwa transportowego, czyli:

Automatyzacja procesów – dzięki cyfrowym danym pobieranym z szyny CAN możemy zastąpić papierowe karty drogowe. Kierowcy nie muszą już wpisywać na papierowych kartkach stanów liczników, godzin załadunków oraz paliwa. Dzięki telematyce zintegrowanej z TMS możemy pobierać dane z CAN i łączyć je z konkretnymi czynnościami, czy zadaniami kierowców. Nie trzeba pytać kierowcy, jakie miał stany licznika na załadunku, jaki na rozładunku, nie trzeba czekać aż kierowca przyjedzie do bazy. Dane są dostępne online i odpowiednio obrabiane po stronie TMS.

REKLAMA

Rozliczanie paliwa – paliwo to około 30% kosztów firmy transportowej. Wyposażenie pojazdów w szynę CAN oraz systemy telematyczne, które potrafią te dane pobierać i analizować pozwala na dokładne rozliczanie i analizę spalania. Możemy kontrolować takie dane, jak pokonany dystans, czy średnie spalanie. Zestawiając te informacje w systemie TMS z danymi importowanymi z kart paliwowych mamy pewność, że prowadzimy kontrolę na wysokim poziomie, dzięki danym odpowiedniej jakości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ecodriving – Bez danych z CAN szeroko pojęty ecodriving i walka o jak najmniejsze spalanie wyglądałaby zupełnie inaczej. Systemy oceniające styl jazdy kierowcy korzystają z wielu parametrów udostępnianych za pomocą magistrali CAN – między innymi prędkość, średnie spalanie, nacisk na pedał gazu, użycie tempomatu, pedału hamulca, retardera itp. Im więcej danych jest dostępnych, tym bardziej doskonałe są późniejsze analizy. Dzięki nim zwiększa się świadomość zarówno samych kierowców, jak i osób zarządzających flotą.

CAN udostępnia również wiele innych danych, ich zakres jest stale poszerzany. Możemy w czasie rzeczywistym sprawdzać masę brutto pojazdu, czy aktualne naciski na oś. Pomaga to w planowaniu tras oraz pozwala weryfikować ewentualne nieprawidłowości – być może niedoświadczony kierowca źle rozłożył towar na naczepie i oś napędowa jest zbyt mocno obciążona? Takie dane pozwalają szybko reagować oraz unikać dodatkowych kosztów, np. szybszego zużycia opon. Ważną daną są informacje brane pod uwagę przy czasie pracy kierowcy. Możemy między innymi sprawdzić autoryzację kierowcy, czyli kto jest zalogowany do 1 i 2 slotu w tachografie. Dzięki temu systemy telematyczne oraz TMS przypisują konkretne zdarzenia w czasie do konkretnego pracownika.

Co ważne dane z CAN są dostępne historycznie – możemy w każdej chwili cofnąć się do wybranego okresu czasu. Daje nam to bezpieczeństwo i łatwą dostępność informacji. W korelacji z danym dostępnymi w TMS możemy wyciągać wnioski z analiz rentowności, badać konkretne obszary funkcjonowania firmy i dbać o strategię rozwoju przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA