REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Montaż lamp ksenonowych - porady i wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Zalety lamp ksenonowych są najłatwiej dostrzegalne nocą. Światło ma lekko niebieską barwę, a jego zasięg jest znacznie większy niż w przypadku żarówek halogenowych.
Zalety lamp ksenonowych są najłatwiej dostrzegalne nocą. Światło ma lekko niebieską barwę, a jego zasięg jest znacznie większy niż w przypadku żarówek halogenowych.
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Montaż lamp ksenonowych poprawi nie tylko wygląd samochodu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza po zapadnięciu zmroku.

Styl i funkcjonalność

Dla wielu osób reflektory ksenonowe to symbol luksusu. Stosowane dawniej tylko w najdroższych niemieckich limuzynach stały się poniekąd wyposażeniem podnoszącym prestiż pojazdu. W wielu przypadkach decyzja o zamontowaniu oświetlenia ksenonowego w pojeździe ma zatem charakter czysto snobistyczny, a wysokie walory użytkowe są często pomijane. Właśnie dlatego na rynku znaleźć można wiele tanich zamienników żarówek ksenonowych, nie mających praktycznie nic wspólnego z prawdziwą jakością tego typu konstrukcji. Poza tym, bardzo często sam montaż nowego oświetlenia jest wykonywany nieprawidłowo co z jednej strony zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi a z drugiej,  grozi surowymi sankcjami karnymi, w tym zabraniem dowodu rejestracyjnego przez Policję.

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe: nielegalny montaż

Po polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkuset złotowym mandatem.

Zobacz też: Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.  

REKLAMA

Lampy ksenonowe: prawidłowe ustawienie świateł

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Uwaga na podróbki

Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.  

Aby uniknąć przykrych niespodzianek i mieć pewność, że kupujemy oryginalne lampy, należy kupować je tylko u sprawdzonych dystrybutorów – radzi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive. – Każda lampa ksenonowa Philips zanim opuści fabrykę przechodzi szereg rygorystycznych testów, mających na celu potwierdzenie jej doskonałej jakości – dodaje.

 W ofercie firmy Philips znajdują się trzy różne typu lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision oraz Xenon X-tremeVision. Każda z nich odpowiada specyficznym wymaganiom kierowców i posiada homologację zgodną z ECE (dopuszczenie do ruchu ulicznego).

Zobacz też: Światła ksenonowe czy żarówki ksenonowe? To nie jest to samo!

Lampa Xenon Vision jest wyjątkowa, ponieważ dostosowuje się do barwy starego żarnika, co pozwala na wymianę tylko zużytej lampy. Z kolei Xenon BlueVision emituje o 10% więcej światła o bardzo wysokiej temperaturze barwowej, sięgającej 6000K. Wyróżnia się ona wyraźnym niebieskawym odcieniem, który nadaje autu charakterystyczny styl. Natomiast Xenon X-tremeVision to najmocniejsza lampa ksenonowa dostępna na rynku. Emituje ona o 50% więcej światła od pozostałych lamp, dzięki specjalnej geometrii palnika. Dłuższa wiązka światła to możliwość wcześniejszego zaobserwowania niebezpieczeństwa na drodze.

Źródło: materiały prasowe Philips

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA