REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Montaż lamp ksenonowych - porady i wskazówki

Subskrybuj nas na Youtube
Zalety lamp ksenonowych są najłatwiej dostrzegalne nocą. Światło ma lekko niebieską barwę, a jego zasięg jest znacznie większy niż w przypadku żarówek halogenowych.
Zalety lamp ksenonowych są najłatwiej dostrzegalne nocą. Światło ma lekko niebieską barwę, a jego zasięg jest znacznie większy niż w przypadku żarówek halogenowych.
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Montaż lamp ksenonowych poprawi nie tylko wygląd samochodu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza po zapadnięciu zmroku.

Styl i funkcjonalność

Dla wielu osób reflektory ksenonowe to symbol luksusu. Stosowane dawniej tylko w najdroższych niemieckich limuzynach stały się poniekąd wyposażeniem podnoszącym prestiż pojazdu. W wielu przypadkach decyzja o zamontowaniu oświetlenia ksenonowego w pojeździe ma zatem charakter czysto snobistyczny, a wysokie walory użytkowe są często pomijane. Właśnie dlatego na rynku znaleźć można wiele tanich zamienników żarówek ksenonowych, nie mających praktycznie nic wspólnego z prawdziwą jakością tego typu konstrukcji. Poza tym, bardzo często sam montaż nowego oświetlenia jest wykonywany nieprawidłowo co z jednej strony zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi a z drugiej,  grozi surowymi sankcjami karnymi, w tym zabraniem dowodu rejestracyjnego przez Policję.

REKLAMA

Lampy ksenonowe: nielegalny montaż

Po polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkuset złotowym mandatem.

Zobacz też: Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.  

Lampy ksenonowe: prawidłowe ustawienie świateł

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Uwaga na podróbki

Dużym problemem stały się dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych. Są one o wiele gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych.  

REKLAMA

Aby uniknąć przykrych niespodzianek i mieć pewność, że kupujemy oryginalne lampy, należy kupować je tylko u sprawdzonych dystrybutorów – radzi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive. – Każda lampa ksenonowa Philips zanim opuści fabrykę przechodzi szereg rygorystycznych testów, mających na celu potwierdzenie jej doskonałej jakości – dodaje.

 W ofercie firmy Philips znajdują się trzy różne typu lamp ksenonowych: Xenon Vision, Xenon BlueVision oraz Xenon X-tremeVision. Każda z nich odpowiada specyficznym wymaganiom kierowców i posiada homologację zgodną z ECE (dopuszczenie do ruchu ulicznego).

Zobacz też: Światła ksenonowe czy żarówki ksenonowe? To nie jest to samo!

Lampa Xenon Vision jest wyjątkowa, ponieważ dostosowuje się do barwy starego żarnika, co pozwala na wymianę tylko zużytej lampy. Z kolei Xenon BlueVision emituje o 10% więcej światła o bardzo wysokiej temperaturze barwowej, sięgającej 6000K. Wyróżnia się ona wyraźnym niebieskawym odcieniem, który nadaje autu charakterystyczny styl. Natomiast Xenon X-tremeVision to najmocniejsza lampa ksenonowa dostępna na rynku. Emituje ona o 50% więcej światła od pozostałych lamp, dzięki specjalnej geometrii palnika. Dłuższa wiązka światła to możliwość wcześniejszego zaobserwowania niebezpieczeństwa na drodze.

Źródło: materiały prasowe Philips

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA