REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie wykonać przewody rozruchowe?

Jakubowski Ryszard
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dostępne w sprzedaży przewody rozruchowe, pozwalające na „pożyczenie” prądu z innego samochodu lub z zewnętrznego akumulatora, w przypadku trudności z uruchomieniem silnika, nie zawsze spełniają podstawowe wymagania.

Najczęstszym błędem, popełnianym przez „oszczędnych” producentów, jest zbyt mały przekrój przewodów, w wyniku czego mają one nieco większą oporność od właściwych, co jest przyczyną spadku napięcia na nich i w konsekwencji nagrzewania się podczas pracy. Spadek ten może wynosić nawet kilka Voltów, a więc może uniemożliwić rozruch silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Dobre przewody rozruchowe powinny być wykonane z elastycznej linki miedzianej, izolowanej koszulką igielitową. Przewody takie są oznaczane symbolem handlowym LY. Przekrój każdego z nich powinien wynosić nie mniej, niż 6 mm kwadratowych w przypadku bardzo małych silników i co najmniej 12 mm kw. w przypadku silników normalnej wielkości. Długość przewodów powinna być jak najmniejsza, pozwalająca na połączenie akumulatorów dwóch stojących obok siebie aut. W praktyce nie powinno stosować się przewodów dłuższych od 2 – 2,5 m z uwagi na spadek napięcia na nich. Przewody powinny różnić się między sobą kolorem izolacji, przy czym różnica ta musi być bardzo wyraźna, np. jeden może być czerwony, drugi czarny. Dzięki temu będzie ona widoczna nawet po jej zabrudzeniu się.

Przewody powinny być obustronnie zakończone szczypcami, pozwalającymi na szybkie założenie ich na klemy akumulatorów. Szczypce nie muszą być w żaden sposób izolowane, muszą natomiast posiadać bardzo silne sprężyny i dużą powierzchnię styku z klemami akumulatora.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Po ostrożnym ściągnięciu izolacji z końców przewodów na odcinku co najmniej 15 mm, należy je pobielić starannie cyną. Konieczna będzie do tego lutownica o mocy, co najmniej 100 W oraz spoiwo cynowo-ołowiane o symbolu LC-60 w postaci drutu z rdzeniem wykonanym z mieszaniny topników. Przyda się też odrobina kalafonii balsamicznej. Stosowanie past lutowniczych nie jest wskazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po bardzo starannym pobieleniu i nasyceniu cyną końców przewodów można je połączyć ze szczypcami. Jeżeli szczypce są pokryte izolacją, należy pamiętać o zachowaniu jej jednakowych kolorów na danym przewodzie. W sprzedaży są dwa rodzaje szczypiec: pozwalające na połączenie z przewodem przez zaciśnięcie odpowiednio ukształtowanych blach w rączce lub przez podłączenie przewodu pod wkręt zaciskowy z podkładką o odpowiednim kształcie.

W przypadku szczypiec dostosowanych do zaciśnięcia na przewodzie, najlepiej jest starannie przylutować przewód i dopiero wówczas zacisnąć na nim blaszki. Przykręcając przewód wkrętem warto miejsce jego styku ze szczypcami spryskać wcześniej „Elektrosolem” lub innym preparatem, poprawiającym kontakt elektryczny, a następnie włożyć pod podkładkę ocynowany przewód i dokręcić wkręt bardzo mocno, zwracając uwagę na to, aby nie zerwać jego gwintu lub gwintu w szczypcach.

Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA