REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie wykonać przewody rozruchowe?

Jakubowski Ryszard
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dostępne w sprzedaży przewody rozruchowe, pozwalające na „pożyczenie” prądu z innego samochodu lub z zewnętrznego akumulatora, w przypadku trudności z uruchomieniem silnika, nie zawsze spełniają podstawowe wymagania.

REKLAMA

Najczęstszym błędem, popełnianym przez „oszczędnych” producentów, jest zbyt mały przekrój przewodów, w wyniku czego mają one nieco większą oporność od właściwych, co jest przyczyną spadku napięcia na nich i w konsekwencji nagrzewania się podczas pracy. Spadek ten może wynosić nawet kilka Voltów, a więc może uniemożliwić rozruch silnika.

REKLAMA

Dobre przewody rozruchowe powinny być wykonane z elastycznej linki miedzianej, izolowanej koszulką igielitową. Przewody takie są oznaczane symbolem handlowym LY. Przekrój każdego z nich powinien wynosić nie mniej, niż 6 mm kwadratowych w przypadku bardzo małych silników i co najmniej 12 mm kw. w przypadku silników normalnej wielkości. Długość przewodów powinna być jak najmniejsza, pozwalająca na połączenie akumulatorów dwóch stojących obok siebie aut. W praktyce nie powinno stosować się przewodów dłuższych od 2 – 2,5 m z uwagi na spadek napięcia na nich. Przewody powinny różnić się między sobą kolorem izolacji, przy czym różnica ta musi być bardzo wyraźna, np. jeden może być czerwony, drugi czarny. Dzięki temu będzie ona widoczna nawet po jej zabrudzeniu się.

Przewody powinny być obustronnie zakończone szczypcami, pozwalającymi na szybkie założenie ich na klemy akumulatorów. Szczypce nie muszą być w żaden sposób izolowane, muszą natomiast posiadać bardzo silne sprężyny i dużą powierzchnię styku z klemami akumulatora.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Po ostrożnym ściągnięciu izolacji z końców przewodów na odcinku co najmniej 15 mm, należy je pobielić starannie cyną. Konieczna będzie do tego lutownica o mocy, co najmniej 100 W oraz spoiwo cynowo-ołowiane o symbolu LC-60 w postaci drutu z rdzeniem wykonanym z mieszaniny topników. Przyda się też odrobina kalafonii balsamicznej. Stosowanie past lutowniczych nie jest wskazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po bardzo starannym pobieleniu i nasyceniu cyną końców przewodów można je połączyć ze szczypcami. Jeżeli szczypce są pokryte izolacją, należy pamiętać o zachowaniu jej jednakowych kolorów na danym przewodzie. W sprzedaży są dwa rodzaje szczypiec: pozwalające na połączenie z przewodem przez zaciśnięcie odpowiednio ukształtowanych blach w rączce lub przez podłączenie przewodu pod wkręt zaciskowy z podkładką o odpowiednim kształcie.

W przypadku szczypiec dostosowanych do zaciśnięcia na przewodzie, najlepiej jest starannie przylutować przewód i dopiero wówczas zacisnąć na nim blaszki. Przykręcając przewód wkrętem warto miejsce jego styku ze szczypcami spryskać wcześniej „Elektrosolem” lub innym preparatem, poprawiającym kontakt elektryczny, a następnie włożyć pod podkładkę ocynowany przewód i dokręcić wkręt bardzo mocno, zwracając uwagę na to, aby nie zerwać jego gwintu lub gwintu w szczypcach.

Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA