REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie wykonać przewody rozruchowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dostępne w sprzedaży przewody rozruchowe, pozwalające na „pożyczenie” prądu z innego samochodu lub z zewnętrznego akumulatora, w przypadku trudności z uruchomieniem silnika, nie zawsze spełniają podstawowe wymagania.

REKLAMA

Najczęstszym błędem, popełnianym przez „oszczędnych” producentów, jest zbyt mały przekrój przewodów, w wyniku czego mają one nieco większą oporność od właściwych, co jest przyczyną spadku napięcia na nich i w konsekwencji nagrzewania się podczas pracy. Spadek ten może wynosić nawet kilka Voltów, a więc może uniemożliwić rozruch silnika.

REKLAMA

Dobre przewody rozruchowe powinny być wykonane z elastycznej linki miedzianej, izolowanej koszulką igielitową. Przewody takie są oznaczane symbolem handlowym LY. Przekrój każdego z nich powinien wynosić nie mniej, niż 6 mm kwadratowych w przypadku bardzo małych silników i co najmniej 12 mm kw. w przypadku silników normalnej wielkości. Długość przewodów powinna być jak najmniejsza, pozwalająca na połączenie akumulatorów dwóch stojących obok siebie aut. W praktyce nie powinno stosować się przewodów dłuższych od 2 – 2,5 m z uwagi na spadek napięcia na nich. Przewody powinny różnić się między sobą kolorem izolacji, przy czym różnica ta musi być bardzo wyraźna, np. jeden może być czerwony, drugi czarny. Dzięki temu będzie ona widoczna nawet po jej zabrudzeniu się.

Przewody powinny być obustronnie zakończone szczypcami, pozwalającymi na szybkie założenie ich na klemy akumulatorów. Szczypce nie muszą być w żaden sposób izolowane, muszą natomiast posiadać bardzo silne sprężyny i dużą powierzchnię styku z klemami akumulatora.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Po ostrożnym ściągnięciu izolacji z końców przewodów na odcinku co najmniej 15 mm, należy je pobielić starannie cyną. Konieczna będzie do tego lutownica o mocy, co najmniej 100 W oraz spoiwo cynowo-ołowiane o symbolu LC-60 w postaci drutu z rdzeniem wykonanym z mieszaniny topników. Przyda się też odrobina kalafonii balsamicznej. Stosowanie past lutowniczych nie jest wskazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po bardzo starannym pobieleniu i nasyceniu cyną końców przewodów można je połączyć ze szczypcami. Jeżeli szczypce są pokryte izolacją, należy pamiętać o zachowaniu jej jednakowych kolorów na danym przewodzie. W sprzedaży są dwa rodzaje szczypiec: pozwalające na połączenie z przewodem przez zaciśnięcie odpowiednio ukształtowanych blach w rączce lub przez podłączenie przewodu pod wkręt zaciskowy z podkładką o odpowiednim kształcie.

W przypadku szczypiec dostosowanych do zaciśnięcia na przewodzie, najlepiej jest starannie przylutować przewód i dopiero wówczas zacisnąć na nim blaszki. Przykręcając przewód wkrętem warto miejsce jego styku ze szczypcami spryskać wcześniej „Elektrosolem” lub innym preparatem, poprawiającym kontakt elektryczny, a następnie włożyć pod podkładkę ocynowany przewód i dokręcić wkręt bardzo mocno, zwracając uwagę na to, aby nie zerwać jego gwintu lub gwintu w szczypcach.

Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA