REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak samodzielnie wykonać przewody rozruchowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress
Można samodzielnie wykonać przewody rozruchowe fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Dostępne w sprzedaży przewody rozruchowe, pozwalające na „pożyczenie” prądu z innego samochodu lub z zewnętrznego akumulatora, w przypadku trudności z uruchomieniem silnika, nie zawsze spełniają podstawowe wymagania.

REKLAMA

Najczęstszym błędem, popełnianym przez „oszczędnych” producentów, jest zbyt mały przekrój przewodów, w wyniku czego mają one nieco większą oporność od właściwych, co jest przyczyną spadku napięcia na nich i w konsekwencji nagrzewania się podczas pracy. Spadek ten może wynosić nawet kilka Voltów, a więc może uniemożliwić rozruch silnika.

REKLAMA

Dobre przewody rozruchowe powinny być wykonane z elastycznej linki miedzianej, izolowanej koszulką igielitową. Przewody takie są oznaczane symbolem handlowym LY. Przekrój każdego z nich powinien wynosić nie mniej, niż 6 mm kwadratowych w przypadku bardzo małych silników i co najmniej 12 mm kw. w przypadku silników normalnej wielkości. Długość przewodów powinna być jak najmniejsza, pozwalająca na połączenie akumulatorów dwóch stojących obok siebie aut. W praktyce nie powinno stosować się przewodów dłuższych od 2 – 2,5 m z uwagi na spadek napięcia na nich. Przewody powinny różnić się między sobą kolorem izolacji, przy czym różnica ta musi być bardzo wyraźna, np. jeden może być czerwony, drugi czarny. Dzięki temu będzie ona widoczna nawet po jej zabrudzeniu się.

Przewody powinny być obustronnie zakończone szczypcami, pozwalającymi na szybkie założenie ich na klemy akumulatorów. Szczypce nie muszą być w żaden sposób izolowane, muszą natomiast posiadać bardzo silne sprężyny i dużą powierzchnię styku z klemami akumulatora.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

REKLAMA

Po ostrożnym ściągnięciu izolacji z końców przewodów na odcinku co najmniej 15 mm, należy je pobielić starannie cyną. Konieczna będzie do tego lutownica o mocy, co najmniej 100 W oraz spoiwo cynowo-ołowiane o symbolu LC-60 w postaci drutu z rdzeniem wykonanym z mieszaniny topników. Przyda się też odrobina kalafonii balsamicznej. Stosowanie past lutowniczych nie jest wskazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po bardzo starannym pobieleniu i nasyceniu cyną końców przewodów można je połączyć ze szczypcami. Jeżeli szczypce są pokryte izolacją, należy pamiętać o zachowaniu jej jednakowych kolorów na danym przewodzie. W sprzedaży są dwa rodzaje szczypiec: pozwalające na połączenie z przewodem przez zaciśnięcie odpowiednio ukształtowanych blach w rączce lub przez podłączenie przewodu pod wkręt zaciskowy z podkładką o odpowiednim kształcie.

W przypadku szczypiec dostosowanych do zaciśnięcia na przewodzie, najlepiej jest starannie przylutować przewód i dopiero wówczas zacisnąć na nim blaszki. Przykręcając przewód wkrętem warto miejsce jego styku ze szczypcami spryskać wcześniej „Elektrosolem” lub innym preparatem, poprawiającym kontakt elektryczny, a następnie włożyć pod podkładkę ocynowany przewód i dokręcić wkręt bardzo mocno, zwracając uwagę na to, aby nie zerwać jego gwintu lub gwintu w szczypcach.

Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA