REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf stosowany w układach klimatyzacji jest silnie toksyczny i trujący, a mimo to większość koncernów samochodowych zdecydowała się na jego użycie. Dlaczego Komisja Europejska nakazała jego stosowanie, mimo gwałtownej fali krytyki kierowanej pod adresem nowego czynnika?

Lobbing i HFO-1234yf

Główny prowodyrami tego zamieszania są dwa duże amerykańskie koncerny chemiczne, Honeywell i DuPont, które opracowały nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf (R-1234yf, R1234yf, 1234yf).  Fakt, że tylko one będą mogły go produkować dodał całej sprawie  jeszcze bardziej negatywny wydźwięk. Komisja Europejska nie wiedzieć czemu, nie zareagowała na skargi europejskiego koncernu Arkema, który opracował własną technologie wytwarzania czynnika R-1234yf i również chciał go produkować na terenie Europy.

REKLAMA

REKLAMA

HFO-1234yf mniej wydajny niż dotychczasowy czynnik R-134a

Analiza właściwości fizycznych i chemicznych HFO-1234yf wykazała, że jest on o około 8-10% mniej wydajny od R134a, co sprawia, że układ klimatyzacji będzie musiał wykorzystać do pracy większą energię a to przełoży się na wzrost zużycia paliwa o 5%.

HFO-1234yf  - konieczność modernizacji warsztatów i układów klimatyzacji aut

Nowy czynnik wymaga drobnych zmian w dotychczas stosowanych niskociśnieniowych systemów klimatyzacji i może być stosowany w zastępstwie R134a przy przebudowie ich węży i parowników. Większe zmiany będą musiały przeprowadzić warsztaty, którym potrzebne będą nowe urządzenia do napełniania układów.

Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu

REKLAMA

HFO-1234yf - bardzo wysoka cena i koszty

Oprócz kosztownych zmian związanych z wprowadzeniem nowej technologii konieczne będzie także zweryfikowanie cen za uzupełnienie czynnika chłodniczego. Obecnie za tego typu czynność trzeba zapłacić ok. 200 zł. W przypadku HFO-1234yf cena wzrośnie 5-krotnie aż do ok. 1000 zł!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HFO-1234yf niebezpieczny dla ludzi

W porównaniu do poprzednika nowy czynnik chłodzący jest teoretycznie mniej szkodliwy dla środowiska (jeśli uwzględniamy wskaźnik Global Warming Potential), ale jest palny. Co gorsza gdy ulegnie zapłonowi (przy 405 ⁰ C) wydziela się fluorowodór. Ten w połączeniu z wodą (np. dostarczaną podczas gaszenia) przekształca się w bardzo niebezpieczny kwas fluorowodorowy. Kwas ten jest śmiertelnie niebezpieczny dla człowieka – z łatwością przenika przez skórę do organizmu człowieka i jeśli nie nastąpi jego bardzo szybka hospitalizacja nie ma szans na jego uratowanie. Dlatego właśnie środek ten stanowi zagrożenie dla ludzi zwłaszcza podczas kolizji czy wypadku samochodowego. Wśród potencjalnych ofiar wymienia się jednak przede wszystkim strażaków, odpowiedzialnych za ugaszenie płonącego pojazdu.

Testy potwierdzają szkodliwość HFO-1234yf

Testy wykonywane przez Daimlera (producent aut marki Mercedes-Benz), German Federal Institute for Materials Research and Testing (BAM) jak i niemieckich dziennikarzy pism Auto Bild i Zeit, wskazywały jednoznacznie, że HFO-1234yf jest środkiem trującym, palnym a w określonych warunkach nawet wybuchowym. Komisja Europejska zdała się być głucha na te zarzuty, a wniosek Daimlera o opóźnienie wprowadzenia HFO-1234yf do obrotu jako środka chłodniczego odrzuciła. Podkreśliła za to ponownie, że jest on całkowicie bezpieczny i będzie musiał go posiadać każdy nowo homologowany samochód dopuszczony do sprzedaży w UE.

Zobacz też: Jak poprawnie eksploatować klimatyzację?

HFO-1234yf w nowo homologowanych samochodach od 2013 roku

Przepisy dyrektywy 2006/40/WE weszły w życie 1 stycznia 2013 roku i nie dotyczą aut homologowanych do 31 grudnia 2012. Niestety, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, od 2017 roku praktycznie wszystkie nowe auta będą posiadały w układach klimatyzacji czynnik HFO-1234yf. Problem jest tym większy, że dilerzy już teraz nie chcą informować czy w ich nowych autach jest ten czynnik czy nie. Na chwilę obecną, ten niebezpieczny dla życia środek znajdziecie w autach takich marek jak Hyundai, KIA, Chevrolet, Opel, w wybranych modelach Suzuki (Swift Sport), Mazdy (np. Mazda Pick-up BT50) czy Hondy (elektryczny Fit).

Daimler nie wprowadzi HFO-1234yf do swoich samochodów

Jednym producentem, który postanowił walczyć do końca i wszelkimi możliwymi środkami z nowym czynnikiem chłodzącym HFO-1234yf jest Daimler. Dlatego kupując np. model Mercedes-Benz możemy być pewni, że na chwilę obecną nie grozi nam ani osobom, które zechcą nas ratować żadne niebezpieczeństwo ze strony ulatniających się substancji chemicznych.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Cała sprawa wydaje się być szyta grubymi nićmi i nie może zostać zagłuszona. Chodzi w końcu o bezpieczeństwo Nas wszystkich – kierowców, podróżnych, pieszych czy ratowników medycznych. I to my konsumenci mamy prawo żądać, aby zakupiony przez nas towar był wolny od wad i aby przede wszystkim był bezpieczny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA