REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf stosowany w układach klimatyzacji jest silnie toksyczny i trujący, a mimo to większość koncernów samochodowych zdecydowała się na jego użycie. Dlaczego Komisja Europejska nakazała jego stosowanie, mimo gwałtownej fali krytyki kierowanej pod adresem nowego czynnika?

Lobbing i HFO-1234yf

Główny prowodyrami tego zamieszania są dwa duże amerykańskie koncerny chemiczne, Honeywell i DuPont, które opracowały nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf (R-1234yf, R1234yf, 1234yf).  Fakt, że tylko one będą mogły go produkować dodał całej sprawie  jeszcze bardziej negatywny wydźwięk. Komisja Europejska nie wiedzieć czemu, nie zareagowała na skargi europejskiego koncernu Arkema, który opracował własną technologie wytwarzania czynnika R-1234yf i również chciał go produkować na terenie Europy.

REKLAMA

HFO-1234yf mniej wydajny niż dotychczasowy czynnik R-134a

Analiza właściwości fizycznych i chemicznych HFO-1234yf wykazała, że jest on o około 8-10% mniej wydajny od R134a, co sprawia, że układ klimatyzacji będzie musiał wykorzystać do pracy większą energię a to przełoży się na wzrost zużycia paliwa o 5%.

HFO-1234yf  - konieczność modernizacji warsztatów i układów klimatyzacji aut

Nowy czynnik wymaga drobnych zmian w dotychczas stosowanych niskociśnieniowych systemów klimatyzacji i może być stosowany w zastępstwie R134a przy przebudowie ich węży i parowników. Większe zmiany będą musiały przeprowadzić warsztaty, którym potrzebne będą nowe urządzenia do napełniania układów.

Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu

HFO-1234yf - bardzo wysoka cena i koszty

Oprócz kosztownych zmian związanych z wprowadzeniem nowej technologii konieczne będzie także zweryfikowanie cen za uzupełnienie czynnika chłodniczego. Obecnie za tego typu czynność trzeba zapłacić ok. 200 zł. W przypadku HFO-1234yf cena wzrośnie 5-krotnie aż do ok. 1000 zł!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HFO-1234yf niebezpieczny dla ludzi

W porównaniu do poprzednika nowy czynnik chłodzący jest teoretycznie mniej szkodliwy dla środowiska (jeśli uwzględniamy wskaźnik Global Warming Potential), ale jest palny. Co gorsza gdy ulegnie zapłonowi (przy 405 ⁰ C) wydziela się fluorowodór. Ten w połączeniu z wodą (np. dostarczaną podczas gaszenia) przekształca się w bardzo niebezpieczny kwas fluorowodorowy. Kwas ten jest śmiertelnie niebezpieczny dla człowieka – z łatwością przenika przez skórę do organizmu człowieka i jeśli nie nastąpi jego bardzo szybka hospitalizacja nie ma szans na jego uratowanie. Dlatego właśnie środek ten stanowi zagrożenie dla ludzi zwłaszcza podczas kolizji czy wypadku samochodowego. Wśród potencjalnych ofiar wymienia się jednak przede wszystkim strażaków, odpowiedzialnych za ugaszenie płonącego pojazdu.

Testy potwierdzają szkodliwość HFO-1234yf

Testy wykonywane przez Daimlera (producent aut marki Mercedes-Benz), German Federal Institute for Materials Research and Testing (BAM) jak i niemieckich dziennikarzy pism Auto Bild i Zeit, wskazywały jednoznacznie, że HFO-1234yf jest środkiem trującym, palnym a w określonych warunkach nawet wybuchowym. Komisja Europejska zdała się być głucha na te zarzuty, a wniosek Daimlera o opóźnienie wprowadzenia HFO-1234yf do obrotu jako środka chłodniczego odrzuciła. Podkreśliła za to ponownie, że jest on całkowicie bezpieczny i będzie musiał go posiadać każdy nowo homologowany samochód dopuszczony do sprzedaży w UE.

Zobacz też: Jak poprawnie eksploatować klimatyzację?

HFO-1234yf w nowo homologowanych samochodach od 2013 roku

Przepisy dyrektywy 2006/40/WE weszły w życie 1 stycznia 2013 roku i nie dotyczą aut homologowanych do 31 grudnia 2012. Niestety, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, od 2017 roku praktycznie wszystkie nowe auta będą posiadały w układach klimatyzacji czynnik HFO-1234yf. Problem jest tym większy, że dilerzy już teraz nie chcą informować czy w ich nowych autach jest ten czynnik czy nie. Na chwilę obecną, ten niebezpieczny dla życia środek znajdziecie w autach takich marek jak Hyundai, KIA, Chevrolet, Opel, w wybranych modelach Suzuki (Swift Sport), Mazdy (np. Mazda Pick-up BT50) czy Hondy (elektryczny Fit).

Daimler nie wprowadzi HFO-1234yf do swoich samochodów

Jednym producentem, który postanowił walczyć do końca i wszelkimi możliwymi środkami z nowym czynnikiem chłodzącym HFO-1234yf jest Daimler. Dlatego kupując np. model Mercedes-Benz możemy być pewni, że na chwilę obecną nie grozi nam ani osobom, które zechcą nas ratować żadne niebezpieczeństwo ze strony ulatniających się substancji chemicznych.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Cała sprawa wydaje się być szyta grubymi nićmi i nie może zostać zagłuszona. Chodzi w końcu o bezpieczeństwo Nas wszystkich – kierowców, podróżnych, pieszych czy ratowników medycznych. I to my konsumenci mamy prawo żądać, aby zakupiony przez nas towar był wolny od wad i aby przede wszystkim był bezpieczny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA