REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
Nowy, toksyczny czynnik chłodniczy trafił m.in. do takich aut jak KIA Cee'd.
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf stosowany w układach klimatyzacji jest silnie toksyczny i trujący, a mimo to większość koncernów samochodowych zdecydowała się na jego użycie. Dlaczego Komisja Europejska nakazała jego stosowanie, mimo gwałtownej fali krytyki kierowanej pod adresem nowego czynnika?

Lobbing i HFO-1234yf

Główny prowodyrami tego zamieszania są dwa duże amerykańskie koncerny chemiczne, Honeywell i DuPont, które opracowały nowy czynnik chłodniczy HFO-1234yf (R-1234yf, R1234yf, 1234yf).  Fakt, że tylko one będą mogły go produkować dodał całej sprawie  jeszcze bardziej negatywny wydźwięk. Komisja Europejska nie wiedzieć czemu, nie zareagowała na skargi europejskiego koncernu Arkema, który opracował własną technologie wytwarzania czynnika R-1234yf i również chciał go produkować na terenie Europy.

REKLAMA

HFO-1234yf mniej wydajny niż dotychczasowy czynnik R-134a

Analiza właściwości fizycznych i chemicznych HFO-1234yf wykazała, że jest on o około 8-10% mniej wydajny od R134a, co sprawia, że układ klimatyzacji będzie musiał wykorzystać do pracy większą energię a to przełoży się na wzrost zużycia paliwa o 5%.

HFO-1234yf  - konieczność modernizacji warsztatów i układów klimatyzacji aut

Nowy czynnik wymaga drobnych zmian w dotychczas stosowanych niskociśnieniowych systemów klimatyzacji i może być stosowany w zastępstwie R134a przy przebudowie ich węży i parowników. Większe zmiany będą musiały przeprowadzić warsztaty, którym potrzebne będą nowe urządzenia do napełniania układów.

Zobacz też: Klimatyzacja - najczęstsze błędy podczas serwisu

HFO-1234yf - bardzo wysoka cena i koszty

Oprócz kosztownych zmian związanych z wprowadzeniem nowej technologii konieczne będzie także zweryfikowanie cen za uzupełnienie czynnika chłodniczego. Obecnie za tego typu czynność trzeba zapłacić ok. 200 zł. W przypadku HFO-1234yf cena wzrośnie 5-krotnie aż do ok. 1000 zł!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

HFO-1234yf niebezpieczny dla ludzi

W porównaniu do poprzednika nowy czynnik chłodzący jest teoretycznie mniej szkodliwy dla środowiska (jeśli uwzględniamy wskaźnik Global Warming Potential), ale jest palny. Co gorsza gdy ulegnie zapłonowi (przy 405 ⁰ C) wydziela się fluorowodór. Ten w połączeniu z wodą (np. dostarczaną podczas gaszenia) przekształca się w bardzo niebezpieczny kwas fluorowodorowy. Kwas ten jest śmiertelnie niebezpieczny dla człowieka – z łatwością przenika przez skórę do organizmu człowieka i jeśli nie nastąpi jego bardzo szybka hospitalizacja nie ma szans na jego uratowanie. Dlatego właśnie środek ten stanowi zagrożenie dla ludzi zwłaszcza podczas kolizji czy wypadku samochodowego. Wśród potencjalnych ofiar wymienia się jednak przede wszystkim strażaków, odpowiedzialnych za ugaszenie płonącego pojazdu.

Testy potwierdzają szkodliwość HFO-1234yf

Testy wykonywane przez Daimlera (producent aut marki Mercedes-Benz), German Federal Institute for Materials Research and Testing (BAM) jak i niemieckich dziennikarzy pism Auto Bild i Zeit, wskazywały jednoznacznie, że HFO-1234yf jest środkiem trującym, palnym a w określonych warunkach nawet wybuchowym. Komisja Europejska zdała się być głucha na te zarzuty, a wniosek Daimlera o opóźnienie wprowadzenia HFO-1234yf do obrotu jako środka chłodniczego odrzuciła. Podkreśliła za to ponownie, że jest on całkowicie bezpieczny i będzie musiał go posiadać każdy nowo homologowany samochód dopuszczony do sprzedaży w UE.

Zobacz też: Jak poprawnie eksploatować klimatyzację?

HFO-1234yf w nowo homologowanych samochodach od 2013 roku

Przepisy dyrektywy 2006/40/WE weszły w życie 1 stycznia 2013 roku i nie dotyczą aut homologowanych do 31 grudnia 2012. Niestety, jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, od 2017 roku praktycznie wszystkie nowe auta będą posiadały w układach klimatyzacji czynnik HFO-1234yf. Problem jest tym większy, że dilerzy już teraz nie chcą informować czy w ich nowych autach jest ten czynnik czy nie. Na chwilę obecną, ten niebezpieczny dla życia środek znajdziecie w autach takich marek jak Hyundai, KIA, Chevrolet, Opel, w wybranych modelach Suzuki (Swift Sport), Mazdy (np. Mazda Pick-up BT50) czy Hondy (elektryczny Fit).

Daimler nie wprowadzi HFO-1234yf do swoich samochodów

Jednym producentem, który postanowił walczyć do końca i wszelkimi możliwymi środkami z nowym czynnikiem chłodzącym HFO-1234yf jest Daimler. Dlatego kupując np. model Mercedes-Benz możemy być pewni, że na chwilę obecną nie grozi nam ani osobom, które zechcą nas ratować żadne niebezpieczeństwo ze strony ulatniających się substancji chemicznych.

Jak nie wiadomo o co chodzi...

Cała sprawa wydaje się być szyta grubymi nićmi i nie może zostać zagłuszona. Chodzi w końcu o bezpieczeństwo Nas wszystkich – kierowców, podróżnych, pieszych czy ratowników medycznych. I to my konsumenci mamy prawo żądać, aby zakupiony przez nas towar był wolny od wad i aby przede wszystkim był bezpieczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA