REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Turbina - bezpiecznie i z głową

Jakub Czyżkowski
NIssan GT-R35
NIssan GT-R35

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób tuningujących swoje auta, tuning mechaniczny zaczyna od ożywienia swojego silnika. Czy do każdego silnika można zamontować turbinę? Czy sama sprężarka zapewni trwałość i bezpieczeństwo dla naszego silnika?

Czy mój silnik się nadaje?

REKLAMA

Podkręcenie auta przy pomocy turbiny, zależy tak naprawdę tylko od naszych oczekiwań, jak i od kwoty jaką chcemy przeznaczyć na ich zaspokojenie. Praktycznie każdy silnik niedoładowany można wyposażyć w turbinę. Nie każdy silnik jednak jest pod turbinę przygotowany. W wielu przypadkach wiąże się to z przebudową bloku ale z technicznego punktu widzenia, nie ma z tym problemu.

Zobacz również: Jak zamontować turbosprężarkę?

Czy turbina wystarczy?

Nie wystarczy. Instalacja sprężarki wiąże się z szeregiem niezbędnych do jej poprawnego działania, przeróbek. Przekonanie, iż montaż samej turbosprężarki wystarczy jest błędne i wiąże się z nieprzyjemnymi konsekwencjami (brak smarowania czy chłodzenia prowadzi do uszkodzenia układu). Najprostsze technologicznie rozwiązanie, zapewniające wzrost mocy silnika o ok. 30%, musi się składać conajmniej z: turbiny, klektora wydechowego,, elementów kolektora dolotowego, dodatkowych wtryskiwaczy oraz intercoolera. Nie można również zapomnieć o elektronice sterującej zapewniającej poprawną i optymalną pracę całęgo zestawu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak działa turbodoładowanie?

Czy warto? - Trwałość i cena

Montaż podstawowego, kompletnego układu turbo, to koszt ok 10 tys. złotych. Jest to minimum, potrzebne do zdrowej i bezpiecznej dla silnika, pracy turbosprężarki. Czy nie doprowadzi to zbyt szybko do "śmierci" jednostki napędowej? Wzrost mocy silnika nieprzekraczający 30% jego podstawowej wartości KM, nie wiąże się z drastycznym obniżeniem jego trwałości. Jednak przy większych wzrostach mocy jednostka musi być dodatkowo wyposażona w instalację natryskującą olej pod ciśnieniem na denko tłoka w celu jego schłodzenia (niektóre silniki atmosferyczne już posiadają taki układ). Jego brak, przy zmianie ciśnienia z np. 04 bara do 1 bara może doprowadzić do stopienia tłoków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA