REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Turbina - bezpiecznie i z głową

Jakub Czyżkowski
NIssan GT-R35
NIssan GT-R35

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób tuningujących swoje auta, tuning mechaniczny zaczyna od ożywienia swojego silnika. Czy do każdego silnika można zamontować turbinę? Czy sama sprężarka zapewni trwałość i bezpieczeństwo dla naszego silnika?

Czy mój silnik się nadaje?

REKLAMA

Podkręcenie auta przy pomocy turbiny, zależy tak naprawdę tylko od naszych oczekiwań, jak i od kwoty jaką chcemy przeznaczyć na ich zaspokojenie. Praktycznie każdy silnik niedoładowany można wyposażyć w turbinę. Nie każdy silnik jednak jest pod turbinę przygotowany. W wielu przypadkach wiąże się to z przebudową bloku ale z technicznego punktu widzenia, nie ma z tym problemu.

Zobacz również: Jak zamontować turbosprężarkę?

Czy turbina wystarczy?

Nie wystarczy. Instalacja sprężarki wiąże się z szeregiem niezbędnych do jej poprawnego działania, przeróbek. Przekonanie, iż montaż samej turbosprężarki wystarczy jest błędne i wiąże się z nieprzyjemnymi konsekwencjami (brak smarowania czy chłodzenia prowadzi do uszkodzenia układu). Najprostsze technologicznie rozwiązanie, zapewniające wzrost mocy silnika o ok. 30%, musi się składać conajmniej z: turbiny, klektora wydechowego,, elementów kolektora dolotowego, dodatkowych wtryskiwaczy oraz intercoolera. Nie można również zapomnieć o elektronice sterującej zapewniającej poprawną i optymalną pracę całęgo zestawu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak działa turbodoładowanie?

Czy warto? - Trwałość i cena

Montaż podstawowego, kompletnego układu turbo, to koszt ok 10 tys. złotych. Jest to minimum, potrzebne do zdrowej i bezpiecznej dla silnika, pracy turbosprężarki. Czy nie doprowadzi to zbyt szybko do "śmierci" jednostki napędowej? Wzrost mocy silnika nieprzekraczający 30% jego podstawowej wartości KM, nie wiąże się z drastycznym obniżeniem jego trwałości. Jednak przy większych wzrostach mocy jednostka musi być dodatkowo wyposażona w instalację natryskującą olej pod ciśnieniem na denko tłoka w celu jego schłodzenia (niektóre silniki atmosferyczne już posiadają taki układ). Jego brak, przy zmianie ciśnienia z np. 04 bara do 1 bara może doprowadzić do stopienia tłoków.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA