REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Regulowana twardość zawieszenia to patent nie tylko dla sportowców, to również świetne rozwiązanie na co dzień. Z jego dobrodziejstw korzysta coraz większa liczba producentów aut.

Jednym przyciskiem wybierasz tryb sportowy, zwykły lub komfortowy. Pierwszy idealny jest na tor czy autostradę, drugi do zwykłej jazdy, trzeci zaś doskonale sprawdza się na nierównych nawierzchniach – kręgosłup bez problemów wytrzyma jazdę po polskich drogach. Patent Audi polega za zatopieniu opiłków żelaza w oleju w amortyzatorze. Poddane działaniu pola elektromagnetycznego zagęszczają olej, utwardzając zawieszenie.

REKLAMA

Zobacz również: Magnetyzer, czy to działa?

Rozwiązania firmowe są drogie i stosowane na ogół w nowych samochodach, choć już kilkanaście lat temu testowała je np. Mazda, również oferując trójpoziomową regulację twardości amortyzatorów.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w autach z aktywnym zawieszeniem hydropneumatycznym. Od wielu lat (ponad pięćdziesięciu!) jest ono znakiem firmowym Citroena. Obecnie nad regulacją zawieszenia czuwa komputer, który sam decyduje o obniżeniu bądź zwiększeniu prześwitu i twardości resorowania.

Sterowanie z kabiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ofercie firm tuningowych znajdują się w pełni regulowane zawieszenia do wielu modeli samochodów. Sterowanie odbywa się z kabiny, patentów jest kilka, ale na ogół wszystko opiera się na regulacji ciśnienia gazu w amortyzatorze,

Gwintowane amortyzatory

Dużo prostszym rozwiązaniem są amortyzatory gwintowane. Ich regulacja jest jednak trudna. Trzeba zdjąć koło i specjalnym kluczem skręcić amortyzator. Niestety, dość często po takim zabiegu rozjeżdża się geometria, więc nie zrobisz tego w 5 minut.

Regulacja pod maską – strzał w dziesiątkę

Co jest najrozsądniejszym kompromisem pomiędzy tymi typami regulacji zawieszenia? Amortyzatory, w których stopniem twardości można zawiadywać po podniesieniu maski. Górna część amortyzatora montowana jest w tzw. kielichu, widać je wyraźnie po obu bokach auta. By zmienić stopień twardości amortyzatorów wystarczy śrubokrętem ustawić odpowiednią pozycję specjalnej śrubki umieszczonej na samej górze amortyzatora. Na ogół ma ona podziałkę, ułatwiającą ustawienie obu amorków w tym samym położeniu. To ważne, by oba tłumiły z tą samą siłą, inaczej jazda byłaby w najlepszym razie niewygodna, w najgorszym – niebezpieczna.

Zobacz również: Tuning hamulców - porada specjalisty.

Takie amortyzatory znajdują się w ofercie kilku poważnych producentów kojarzonych ze sportem samochodowym. I słusznie, bo w sporcie sprawdzają się najlepiej. Chcesz jechać wieczorem do kina a rano skoczyć na tor wyścigowy, zmienić komplet opon w kupkę dymiącego granulatu? Nic prostszego – z pośredniego ustawienia w minutę przechodzisz na twarde i możesz bez oporów śmigać po równym asfalcie. Masz ochotę później pojeździć po szutrze? Zmieniasz ustawienie na w miarę miękkie i amortyzowane koła nie odrywają się od podłoża na nierównościach, zapewniając pewną i stałą trakcję.

Wady tego rozwiązania? Jedna – spora cena, ale jeśli przyjmiesz, że amortyzatory dwukrotnie droższe od zwykłych zastępują trzy albo i cztery komplety – warto w nie zainwestować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA