REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Regulowana twardość zawieszenia to patent nie tylko dla sportowców, to również świetne rozwiązanie na co dzień. Z jego dobrodziejstw korzysta coraz większa liczba producentów aut.

Jednym przyciskiem wybierasz tryb sportowy, zwykły lub komfortowy. Pierwszy idealny jest na tor czy autostradę, drugi do zwykłej jazdy, trzeci zaś doskonale sprawdza się na nierównych nawierzchniach – kręgosłup bez problemów wytrzyma jazdę po polskich drogach. Patent Audi polega za zatopieniu opiłków żelaza w oleju w amortyzatorze. Poddane działaniu pola elektromagnetycznego zagęszczają olej, utwardzając zawieszenie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Magnetyzer, czy to działa?

Rozwiązania firmowe są drogie i stosowane na ogół w nowych samochodach, choć już kilkanaście lat temu testowała je np. Mazda, również oferując trójpoziomową regulację twardości amortyzatorów.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w autach z aktywnym zawieszeniem hydropneumatycznym. Od wielu lat (ponad pięćdziesięciu!) jest ono znakiem firmowym Citroena. Obecnie nad regulacją zawieszenia czuwa komputer, który sam decyduje o obniżeniu bądź zwiększeniu prześwitu i twardości resorowania.

REKLAMA

Sterowanie z kabiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ofercie firm tuningowych znajdują się w pełni regulowane zawieszenia do wielu modeli samochodów. Sterowanie odbywa się z kabiny, patentów jest kilka, ale na ogół wszystko opiera się na regulacji ciśnienia gazu w amortyzatorze,

Gwintowane amortyzatory

Dużo prostszym rozwiązaniem są amortyzatory gwintowane. Ich regulacja jest jednak trudna. Trzeba zdjąć koło i specjalnym kluczem skręcić amortyzator. Niestety, dość często po takim zabiegu rozjeżdża się geometria, więc nie zrobisz tego w 5 minut.

Regulacja pod maską – strzał w dziesiątkę

Co jest najrozsądniejszym kompromisem pomiędzy tymi typami regulacji zawieszenia? Amortyzatory, w których stopniem twardości można zawiadywać po podniesieniu maski. Górna część amortyzatora montowana jest w tzw. kielichu, widać je wyraźnie po obu bokach auta. By zmienić stopień twardości amortyzatorów wystarczy śrubokrętem ustawić odpowiednią pozycję specjalnej śrubki umieszczonej na samej górze amortyzatora. Na ogół ma ona podziałkę, ułatwiającą ustawienie obu amorków w tym samym położeniu. To ważne, by oba tłumiły z tą samą siłą, inaczej jazda byłaby w najlepszym razie niewygodna, w najgorszym – niebezpieczna.

Zobacz również: Tuning hamulców - porada specjalisty.

Takie amortyzatory znajdują się w ofercie kilku poważnych producentów kojarzonych ze sportem samochodowym. I słusznie, bo w sporcie sprawdzają się najlepiej. Chcesz jechać wieczorem do kina a rano skoczyć na tor wyścigowy, zmienić komplet opon w kupkę dymiącego granulatu? Nic prostszego – z pośredniego ustawienia w minutę przechodzisz na twarde i możesz bez oporów śmigać po równym asfalcie. Masz ochotę później pojeździć po szutrze? Zmieniasz ustawienie na w miarę miękkie i amortyzowane koła nie odrywają się od podłoża na nierównościach, zapewniając pewną i stałą trakcję.

Wady tego rozwiązania? Jedna – spora cena, ale jeśli przyjmiesz, że amortyzatory dwukrotnie droższe od zwykłych zastępują trzy albo i cztery komplety – warto w nie zainwestować.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA