REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Spoiler (lub spojler) - od angielskiego "spoil" czyli "psuć" to elementy wpływające na aerodynamikę danego pojazdu, a których celem jest zwiększenie siły dociskającej pojazd do nawierzchni, poprawiając jego właściwości trakcyjne.

W czasach kiedy samochody rozwijały niewielkie prędkości i paliwo było tanie, nie przywiązywano większej wagi do kształtu karoserii. Ważniejszy był jej wygląd. Panowała wówczas moda na karoserie kanciaste, o niewielkim nachyleniu przedniej szyby i dominującym z przodu pionowym wlocie powietrza chłodzącego silnik.

REKLAMA

REKLAMA

Bryły samochodów były duże, o ciężkim kształcie, przez co opór, jaki stawiały powietrzu, był nieproporcjonalnie duży. Jego współczynnik rzadko spadał poniżej 0,4. Dla przypomnienia: współczynnik oporu równy 1 miała pionowo ustawiona płaska płyta, stanowiąca przedni rzut sylwetki samochodu. Samochody z rodziny fiata 125 p miały współczynnik oporu powietrza zbliżony do 0,6.

Tak duży opór powietrza powodował, ze samochody spalały dużo więcej paliwa, niż powinny. Niektórzy kierowcy próbowali na własną rękę modernizować ich sylwetkę, dodając różne elementy, poprawiające głównie ich wygląd, upodobniając do maszyn rajdowych, natomiast praktycznie wcale nie zmniejszały oporu powietrza, a czasem nawet go powiększały. Dowiedziono empirycznie (o czym pisała prasa motoryzacyjna), że domowej produkcji owiewka podzderzakowa, zamontowana w polskim fiacie 125p MR z silnikiem 1500 zwiększała zużycie paliwa prawie o 10% przy prędkościach powyżej 100 km/godz. Jednym „wymiernym” efektem jej działania było uniemożliwienie podjeżdżania pod wysokie krawężniki z zamiarem zaparkowania na chodniku.

REKLAMA

Prawie wszystkie współczesne samochody osobowe mają kształty niezwykle aerodynamiczne, dopracowane niemal do perfekcji w tunelach aerodynamicznych i podczas miesięcy prób drogowych. Niektóre mają na stałe zamontowane różnego rodzaju spojlery i owiewki, które są przede wszystkim elementami stylizacyjnymi, to jest pełnią funkcję ozdoby lub wyróżnika.

Podstawowym zadanie różnego rodzaju owiewek, „skrzydeł” i spojlerów jest takie ukierunkowanie strug powietrza, opływającego jadący samochód, aby dociążyć lub odciążyć pożądaną parę kół. Ma to za zadanie ułatwienie jazdy, zwłaszcza sportowej, a także zwiększenie przyczepności danej pary kół do drogi, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa, jednak pod warunkiem że dodatkowe urządzenie nie będzie zamontowane bez wcześniejszych badań na danym typie samochodu w tunelach aerodynamicznych. W przeciwnym wypadku nie tylko nie będzie spełniało oczekiwań kierowcy co do osiągów samochodu, ale może także podnieść zużycie paliwa przez pogorszenie aerodynamiki samochodu, a w skrajnym przypadku może nawet doprowadzić do częściowej utraty kontroli nad pojazdem, co prawie zawsze owocuje groźnym wypadkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA