REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ hamulcowy jest bardzo ważny. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu hamulcowego w Mercedesie A klasy W168.

Przegląd układu hamulcowego należy dokonać minimum raz w roku. Najlepiej o tej samej porze. Większość czynności nie jest czasochłonnych i możemy wykonywać je znacznie częściej. Zaczynamy od sprawdzenia giętkich przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności nie będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W większości przypadków należy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek. Jeżeli mamy taką możliwość to polecamy skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Teraz czyścimy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że sztywne przewody są pokryte warstwą z tworzywa sztucznego. Dlatego też zabrania się czyszczenia przewodów za pomocą szczotki drucianej lub innymi ostrymi narzędziami. Za pomocą lampy sprawdzamy czy szczelne są przewody idące od pompy hamulcowej do hamulców poszczególnych kół. Pompa hamulcowa wraz z układem ABS znajduje się pod przednią maską bezpośrednio pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego.

Przewody hamulcowe nie powinny być zgniecione ani powyginane. Ślady korozji i przetarć również są niedopuszczalne. W przypadku zlokalizowania takiego typu uszkodzeń należy wymienić uszkodzony odcinek przewodu hamulcowego. Sztywne przewody są połączone z zaciskami hamulcowymi za pomocą giętkich przewodów. One również są narażone na uszkodzenia mechaniczne. Z czasem stają się porowate.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giętkie przewody kontrolujemy poprzez wyginanie ich w obie strony. Przewody nie powinny być poskręcane ani powyginane. Teraz obracamy kierownicą w obie strony i sprawdzamy czy przewody nie dotykają elementów podwozia. Miejsca łączenia przewodów nie powinny nosić śladów wycieków. Opuszczamy samochód i przechodzimy do kolejnego punktu – sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego.

W tym przypadku będzie potrzebne jedno opakowanie płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka. Znajduje się ono pod przednią maską, po lewej stronie, przed przegrodą czołową. Składają się na niego dwie komory, po jednej na każdy obwód hamulcowy. Zbiornik jest przezroczysty i bez problemu skontrolujemy jego stan. Pomimo, że niski stan płynu jest sygnalizowany w zestawie wskaźników, zalecamy wzrokową kontrolę.

Prawidłowy poziom płynu jest pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. W razie potrzeby dolewamy odpowiednią ilość płynu. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków obniża się poziom płynu hamulcowego. Nie należy się przejmować tym zjawiskiem. Jeżeli musimy wykonywać zbyt często dolewki płynu hamulcowego to znak, że w układzie jest nieszczelność i należy ją jak najszybciej zlokalizować.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków i tarcz hamulcowych. Do wykonania tej czynności również nie są potrzebne specjalne narzędzia. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w alufelgi, to możemy ocenić stan klocków i tarcz przez otwór w obręczy. W celu dokładniejszego pomiaru konieczne jest zdjęcie koła. Właściciele modeli z felgami stalowymi muszą zdemontować koła.

Luzujemy śruby koła i unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka. Zdejmujemy koło i sprawdzamy grubość klocka. Granica zużycia to 2mm bez metalowej płytki. Sprawdzamy dokładnie zacisk hamulcowy pod względem wycieków płynu hamulcowego. Jeżeli występuje taka usterka, to należy oddać zacisk do naprawy. Zbyt duży rant na tarczy hamulcowej kwalifikuje ją do wymiany. Jeżeli jej powierzchnia jest nierówna (wyżłobienia w granicy 1mm) to również czeka nas wymiana.

Przechodzimy do hamulca bębnowego. Zaczniemy od sprawdzenia grubości okładzin. W tym celu unosimy tył samochodu za pomocą podnośnika i podkładamy podstawki. W tylnej części hamulca bębnowego, na tarczy nośnej, znajduje się specjalny otwór kontrolny, który jest zaślepiony za pomocą korka. Wyjmujemy go i świecimy w niego za pomocą latarki. W ten sposób oceniamy wzrokowo grubość okładziny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: sprawdzenie i regulacja hamulca ręcznego

Granica zużycia to 1.5mm bez metalowej płytki. Na końcu wkładamy korek w otwór kontrolny. W celu sprawdzenia stanu tarczy, należy zdemontować bęben hamulcowy. Zdejmujemy dekiel ochronny po środku bębna i odkręcamy śrubę mocujące. W przypadku kiedy bęben nie będzie chciał zejść, należy opukać go delikatnie za pomocą młotka.

Po zdjęciu bębna oceniamy jego powierzchnię roboczą. Jeżeli próg jest zbyt duży, a do tego powierzchnia robocza posiada wyżłobienia, to należy wymienić bębny lub oddać je do przetoczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA