Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Przegląd układu hamulcowego należy dokonać minimum raz w roku. Najlepiej o tej samej porze. Większość czynności nie jest czasochłonnych i możemy wykonywać je znacznie częściej. Zaczynamy od sprawdzenia giętkich przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności nie będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W większości przypadków należy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek. Jeżeli mamy taką możliwość to polecamy skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego
REKLAMA
Teraz czyścimy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że sztywne przewody są pokryte warstwą z tworzywa sztucznego. Dlatego też zabrania się czyszczenia przewodów za pomocą szczotki drucianej lub innymi ostrymi narzędziami. Za pomocą lampy sprawdzamy czy szczelne są przewody idące od pompy hamulcowej do hamulców poszczególnych kół. Pompa hamulcowa wraz z układem ABS znajduje się pod przednią maską bezpośrednio pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego.
Przewody hamulcowe nie powinny być zgniecione ani powyginane. Ślady korozji i przetarć również są niedopuszczalne. W przypadku zlokalizowania takiego typu uszkodzeń należy wymienić uszkodzony odcinek przewodu hamulcowego. Sztywne przewody są połączone z zaciskami hamulcowymi za pomocą giętkich przewodów. One również są narażone na uszkodzenia mechaniczne. Z czasem stają się porowate.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek
Giętkie przewody kontrolujemy poprzez wyginanie ich w obie strony. Przewody nie powinny być poskręcane ani powyginane. Teraz obracamy kierownicą w obie strony i sprawdzamy czy przewody nie dotykają elementów podwozia. Miejsca łączenia przewodów nie powinny nosić śladów wycieków. Opuszczamy samochód i przechodzimy do kolejnego punktu – sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego.
REKLAMA
W tym przypadku będzie potrzebne jedno opakowanie płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka. Znajduje się ono pod przednią maską, po lewej stronie, przed przegrodą czołową. Składają się na niego dwie komory, po jednej na każdy obwód hamulcowy. Zbiornik jest przezroczysty i bez problemu skontrolujemy jego stan. Pomimo, że niski stan płynu jest sygnalizowany w zestawie wskaźników, zalecamy wzrokową kontrolę.
Prawidłowy poziom płynu jest pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. W razie potrzeby dolewamy odpowiednią ilość płynu. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków obniża się poziom płynu hamulcowego. Nie należy się przejmować tym zjawiskiem. Jeżeli musimy wykonywać zbyt często dolewki płynu hamulcowego to znak, że w układzie jest nieszczelność i należy ją jak najszybciej zlokalizować.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego
Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków i tarcz hamulcowych. Do wykonania tej czynności również nie są potrzebne specjalne narzędzia. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w alufelgi, to możemy ocenić stan klocków i tarcz przez otwór w obręczy. W celu dokładniejszego pomiaru konieczne jest zdjęcie koła. Właściciele modeli z felgami stalowymi muszą zdemontować koła.
Luzujemy śruby koła i unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka. Zdejmujemy koło i sprawdzamy grubość klocka. Granica zużycia to 2mm bez metalowej płytki. Sprawdzamy dokładnie zacisk hamulcowy pod względem wycieków płynu hamulcowego. Jeżeli występuje taka usterka, to należy oddać zacisk do naprawy. Zbyt duży rant na tarczy hamulcowej kwalifikuje ją do wymiany. Jeżeli jej powierzchnia jest nierówna (wyżłobienia w granicy 1mm) to również czeka nas wymiana.
Przechodzimy do hamulca bębnowego. Zaczniemy od sprawdzenia grubości okładzin. W tym celu unosimy tył samochodu za pomocą podnośnika i podkładamy podstawki. W tylnej części hamulca bębnowego, na tarczy nośnej, znajduje się specjalny otwór kontrolny, który jest zaślepiony za pomocą korka. Wyjmujemy go i świecimy w niego za pomocą latarki. W ten sposób oceniamy wzrokowo grubość okładziny.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: sprawdzenie i regulacja hamulca ręcznego
Granica zużycia to 1.5mm bez metalowej płytki. Na końcu wkładamy korek w otwór kontrolny. W celu sprawdzenia stanu tarczy, należy zdemontować bęben hamulcowy. Zdejmujemy dekiel ochronny po środku bębna i odkręcamy śrubę mocujące. W przypadku kiedy bęben nie będzie chciał zejść, należy opukać go delikatnie za pomocą młotka.
Po zdjęciu bębna oceniamy jego powierzchnię roboczą. Jeżeli próg jest zbyt duży, a do tego powierzchnia robocza posiada wyżłobienia, to należy wymienić bębny lub oddać je do przetoczenia.
REKLAMA
REKLAMA