REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ hamulcowy jest bardzo ważny. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu hamulcowego w Mercedesie A klasy W168.

Przegląd układu hamulcowego należy dokonać minimum raz w roku. Najlepiej o tej samej porze. Większość czynności nie jest czasochłonnych i możemy wykonywać je znacznie częściej. Zaczynamy od sprawdzenia giętkich przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności nie będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W większości przypadków należy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek. Jeżeli mamy taką możliwość to polecamy skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

REKLAMA

Teraz czyścimy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że sztywne przewody są pokryte warstwą z tworzywa sztucznego. Dlatego też zabrania się czyszczenia przewodów za pomocą szczotki drucianej lub innymi ostrymi narzędziami. Za pomocą lampy sprawdzamy czy szczelne są przewody idące od pompy hamulcowej do hamulców poszczególnych kół. Pompa hamulcowa wraz z układem ABS znajduje się pod przednią maską bezpośrednio pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego.

Przewody hamulcowe nie powinny być zgniecione ani powyginane. Ślady korozji i przetarć również są niedopuszczalne. W przypadku zlokalizowania takiego typu uszkodzeń należy wymienić uszkodzony odcinek przewodu hamulcowego. Sztywne przewody są połączone z zaciskami hamulcowymi za pomocą giętkich przewodów. One również są narażone na uszkodzenia mechaniczne. Z czasem stają się porowate.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giętkie przewody kontrolujemy poprzez wyginanie ich w obie strony. Przewody nie powinny być poskręcane ani powyginane. Teraz obracamy kierownicą w obie strony i sprawdzamy czy przewody nie dotykają elementów podwozia. Miejsca łączenia przewodów nie powinny nosić śladów wycieków. Opuszczamy samochód i przechodzimy do kolejnego punktu – sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego.

REKLAMA

W tym przypadku będzie potrzebne jedno opakowanie płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka. Znajduje się ono pod przednią maską, po lewej stronie, przed przegrodą czołową. Składają się na niego dwie komory, po jednej na każdy obwód hamulcowy. Zbiornik jest przezroczysty i bez problemu skontrolujemy jego stan. Pomimo, że niski stan płynu jest sygnalizowany w zestawie wskaźników, zalecamy wzrokową kontrolę.

Prawidłowy poziom płynu jest pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. W razie potrzeby dolewamy odpowiednią ilość płynu. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków obniża się poziom płynu hamulcowego. Nie należy się przejmować tym zjawiskiem. Jeżeli musimy wykonywać zbyt często dolewki płynu hamulcowego to znak, że w układzie jest nieszczelność i należy ją jak najszybciej zlokalizować.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków i tarcz hamulcowych. Do wykonania tej czynności również nie są potrzebne specjalne narzędzia. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w alufelgi, to możemy ocenić stan klocków i tarcz przez otwór w obręczy. W celu dokładniejszego pomiaru konieczne jest zdjęcie koła. Właściciele modeli z felgami stalowymi muszą zdemontować koła.

Luzujemy śruby koła i unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka. Zdejmujemy koło i sprawdzamy grubość klocka. Granica zużycia to 2mm bez metalowej płytki. Sprawdzamy dokładnie zacisk hamulcowy pod względem wycieków płynu hamulcowego. Jeżeli występuje taka usterka, to należy oddać zacisk do naprawy. Zbyt duży rant na tarczy hamulcowej kwalifikuje ją do wymiany. Jeżeli jej powierzchnia jest nierówna (wyżłobienia w granicy 1mm) to również czeka nas wymiana.

Przechodzimy do hamulca bębnowego. Zaczniemy od sprawdzenia grubości okładzin. W tym celu unosimy tył samochodu za pomocą podnośnika i podkładamy podstawki. W tylnej części hamulca bębnowego, na tarczy nośnej, znajduje się specjalny otwór kontrolny, który jest zaślepiony za pomocą korka. Wyjmujemy go i świecimy w niego za pomocą latarki. W ten sposób oceniamy wzrokowo grubość okładziny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: sprawdzenie i regulacja hamulca ręcznego

Granica zużycia to 1.5mm bez metalowej płytki. Na końcu wkładamy korek w otwór kontrolny. W celu sprawdzenia stanu tarczy, należy zdemontować bęben hamulcowy. Zdejmujemy dekiel ochronny po środku bębna i odkręcamy śrubę mocujące. W przypadku kiedy bęben nie będzie chciał zejść, należy opukać go delikatnie za pomocą młotka.

Po zdjęciu bębna oceniamy jego powierzchnię roboczą. Jeżeli próg jest zbyt duży, a do tego powierzchnia robocza posiada wyżłobienia, to należy wymienić bębny lub oddać je do przetoczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA