REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.
Mercedes A klasa W168 przegląd układu hamulcowego.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawny układ hamulcowy jest bardzo ważny. W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu układu hamulcowego w Mercedesie A klasy W168.

Przegląd układu hamulcowego należy dokonać minimum raz w roku. Najlepiej o tej samej porze. Większość czynności nie jest czasochłonnych i możemy wykonywać je znacznie częściej. Zaczynamy od sprawdzenia giętkich przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności nie będą nam potrzebne specjalne narzędzia. Pierwszy krok to uniesienie samochodu. W większości przypadków należy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek. Jeżeli mamy taką możliwość to polecamy skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

REKLAMA

Teraz czyścimy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że sztywne przewody są pokryte warstwą z tworzywa sztucznego. Dlatego też zabrania się czyszczenia przewodów za pomocą szczotki drucianej lub innymi ostrymi narzędziami. Za pomocą lampy sprawdzamy czy szczelne są przewody idące od pompy hamulcowej do hamulców poszczególnych kół. Pompa hamulcowa wraz z układem ABS znajduje się pod przednią maską bezpośrednio pod zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego.

Przewody hamulcowe nie powinny być zgniecione ani powyginane. Ślady korozji i przetarć również są niedopuszczalne. W przypadku zlokalizowania takiego typu uszkodzeń należy wymienić uszkodzony odcinek przewodu hamulcowego. Sztywne przewody są połączone z zaciskami hamulcowymi za pomocą giętkich przewodów. One również są narażone na uszkodzenia mechaniczne. Z czasem stają się porowate.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Giętkie przewody kontrolujemy poprzez wyginanie ich w obie strony. Przewody nie powinny być poskręcane ani powyginane. Teraz obracamy kierownicą w obie strony i sprawdzamy czy przewody nie dotykają elementów podwozia. Miejsca łączenia przewodów nie powinny nosić śladów wycieków. Opuszczamy samochód i przechodzimy do kolejnego punktu – sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego.

REKLAMA

W tym przypadku będzie potrzebne jedno opakowanie płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka. Znajduje się ono pod przednią maską, po lewej stronie, przed przegrodą czołową. Składają się na niego dwie komory, po jednej na każdy obwód hamulcowy. Zbiornik jest przezroczysty i bez problemu skontrolujemy jego stan. Pomimo, że niski stan płynu jest sygnalizowany w zestawie wskaźników, zalecamy wzrokową kontrolę.

Prawidłowy poziom płynu jest pomiędzy oznaczeniem MIN a MAX. W razie potrzeby dolewamy odpowiednią ilość płynu. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków obniża się poziom płynu hamulcowego. Nie należy się przejmować tym zjawiskiem. Jeżeli musimy wykonywać zbyt często dolewki płynu hamulcowego to znak, że w układzie jest nieszczelność i należy ją jak najszybciej zlokalizować.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków i tarcz hamulcowych. Do wykonania tej czynności również nie są potrzebne specjalne narzędzia. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w alufelgi, to możemy ocenić stan klocków i tarcz przez otwór w obręczy. W celu dokładniejszego pomiaru konieczne jest zdjęcie koła. Właściciele modeli z felgami stalowymi muszą zdemontować koła.

Luzujemy śruby koła i unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka. Zdejmujemy koło i sprawdzamy grubość klocka. Granica zużycia to 2mm bez metalowej płytki. Sprawdzamy dokładnie zacisk hamulcowy pod względem wycieków płynu hamulcowego. Jeżeli występuje taka usterka, to należy oddać zacisk do naprawy. Zbyt duży rant na tarczy hamulcowej kwalifikuje ją do wymiany. Jeżeli jej powierzchnia jest nierówna (wyżłobienia w granicy 1mm) to również czeka nas wymiana.

Przechodzimy do hamulca bębnowego. Zaczniemy od sprawdzenia grubości okładzin. W tym celu unosimy tył samochodu za pomocą podnośnika i podkładamy podstawki. W tylnej części hamulca bębnowego, na tarczy nośnej, znajduje się specjalny otwór kontrolny, który jest zaślepiony za pomocą korka. Wyjmujemy go i świecimy w niego za pomocą latarki. W ten sposób oceniamy wzrokowo grubość okładziny.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: sprawdzenie i regulacja hamulca ręcznego

Granica zużycia to 1.5mm bez metalowej płytki. Na końcu wkładamy korek w otwór kontrolny. W celu sprawdzenia stanu tarczy, należy zdemontować bęben hamulcowy. Zdejmujemy dekiel ochronny po środku bębna i odkręcamy śrubę mocujące. W przypadku kiedy bęben nie będzie chciał zejść, należy opukać go delikatnie za pomocą młotka.

Po zdjęciu bębna oceniamy jego powierzchnię roboczą. Jeżeli próg jest zbyt duży, a do tego powierzchnia robocza posiada wyżłobienia, to należy wymienić bębny lub oddać je do przetoczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA