REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki zawieszenia przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować zawieszenie i układ kierowniczy w Mercedesie klasy A.

Przegląd zawieszenia przedniego, tylnego oraz układu kierowniczego wykonujemy co roku o tej samej porze. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi, bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia elementów zawieszenia. W tym celu należy unieść samochód. W tym celu skorzystamy z tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Pamiętajmy o podłożeniu klinów pod tylne koła. W silnikach wysokoprężnych demontujemy dolną osłonę.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Na początku prowadzimy ogólne oględziny. Kontrolujemy pod względem uszkodzeń: wahacze wzdłużne zawieszenia tylnego, łożyska wahaczy poprzecznych zawieszenia przedniego, wahacz poprzeczny zawieszenia przedniego. Zlokalizowanie jakiegokolwiek uszkodzenia mechanicznego kwalifikuje taki element do wymiany. Kolejny krok to sprawdzenie osłon drążków kierowniczych. Samochód pozostaje nadal uniesiony.

Za pomocą lampy oświetlamy gumowe osłony po lewej i prawej stronie. Kontrolujemy czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Wszelkie ślady smaru na osłonach lub w ich pobliżu mogą świadczyć o uszkodzeniu. Upewniamy się czy osłony nie są sparciałe, rozerwane lub popękane. W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Musi ona obrócić kierownicę w każdą stronę do oporu. My sprawdzamy czy osłony po rozciągnięciu nadal pozostają szczelne. Pamiętajmy, nie sprawdzamy osłon poprzez ściskanie ich. Na końcu kontrolujemy osadzenie opasek mocujących osłony.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia osłon elastycznych i przegubów drążków kierowniczych i wahaczy. W tym przypadku samochód również musi pozostać uniesiony. Oświetlamy za pomocą lampy elastyczne osłony przegubów drążków kierowniczych i wahaczy po każdej ze stron. Kontrolujemy czy nie są uszkodzone. Jeżeli widzimy ślady smaru na osłonie, to możemy być pewni, że jest uszkodzona.

REKLAMA

Zanieczyszczenia, które przedostaną się do wnętrza przegubu doprowadzą do jego zniszczenia. Na końcu kontrolujmy luz przegubów. W tym celu łapiemy za drążki kierownicze po lewej i prawej stronie i próbujemy nimi poruszać. Nie powinniśmy wyczuwać jakiegokolwiek luzu.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do tej operacji nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Jedynie może okazać się potrzebny olej do automatycznych skrzyń biegów. Zalecamy zakupić oryginalny rekomendowany przez markę Mercedes. Przed wykonaniem tej czynności należy odpowiednio przygotować samochód.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Przede wszystkim auto musi znajdować się na równej powierzchni. Temperatura w całym obwodzie powinna wynosić około 20 stopni. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i wyjmujemy korek razem ze wskaźnikiem oleju. Wycieramy wskaźnik za pomocą szmatki niepozostawiającej włókien. Sprawdzamy stan pierścienia uszczelniającego korka i wymieniamy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego, ponownie wykręcamy i odczytujemy poziom oleju. Poziom powinien zawierać się w obszarze oznaczonym 20˚. Natomiast poziom rozgrzanego oleju powinien znajdować się w obszarze oznaczonym 60˚. Jeżeli poziom płynu jest nieodpowiedni to uzupełniamy go do wymaganego poziomu. Pamiętajmy, żeby nie potrząsać butelką przed dolewaniem.

Zakręcamy korek, uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w krańcowe położenia. W ten sposób odbywa się samoczynne odpowietrzenie. Jeżeli zauważymy, że konieczność dolewania płynu występuje bardzo często to znak, że jest nieszczelność w układzie.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Na końcu przeprowadzimy sprawdzenie amortyzatorów. Na początku oględziny zewnętrzne. Oglądamy dokładnie obudowę amortyzatorów czy nie widać na nich żadnych wycieków. Osłony przednich amortyzatorów nie mogą mieć żadnych uszkodzeń. Teraz naciskamy na narożnik auta i puszczamy go. Samochód powinien wrócić do nominalnego położenia. Jeśli tak się nie dzieje to znak, że czeka nas wymiana amortyzatorów.

W celu upewnienia się, można udać się na stację diagnostyczna w celu sprawdzenia amortyzatorów. Diagnosta za pomocą pomiaru komputerowego oceni sprawność amortyzatorów. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy tylko i wyłącznie parami. Uszkodzone amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA