REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki zawieszenia przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować zawieszenie i układ kierowniczy w Mercedesie klasy A.

Przegląd zawieszenia przedniego, tylnego oraz układu kierowniczego wykonujemy co roku o tej samej porze. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi, bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia elementów zawieszenia. W tym celu należy unieść samochód. W tym celu skorzystamy z tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Pamiętajmy o podłożeniu klinów pod tylne koła. W silnikach wysokoprężnych demontujemy dolną osłonę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Na początku prowadzimy ogólne oględziny. Kontrolujemy pod względem uszkodzeń: wahacze wzdłużne zawieszenia tylnego, łożyska wahaczy poprzecznych zawieszenia przedniego, wahacz poprzeczny zawieszenia przedniego. Zlokalizowanie jakiegokolwiek uszkodzenia mechanicznego kwalifikuje taki element do wymiany. Kolejny krok to sprawdzenie osłon drążków kierowniczych. Samochód pozostaje nadal uniesiony.

Za pomocą lampy oświetlamy gumowe osłony po lewej i prawej stronie. Kontrolujemy czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Wszelkie ślady smaru na osłonach lub w ich pobliżu mogą świadczyć o uszkodzeniu. Upewniamy się czy osłony nie są sparciałe, rozerwane lub popękane. W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Musi ona obrócić kierownicę w każdą stronę do oporu. My sprawdzamy czy osłony po rozciągnięciu nadal pozostają szczelne. Pamiętajmy, nie sprawdzamy osłon poprzez ściskanie ich. Na końcu kontrolujemy osadzenie opasek mocujących osłony.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia osłon elastycznych i przegubów drążków kierowniczych i wahaczy. W tym przypadku samochód również musi pozostać uniesiony. Oświetlamy za pomocą lampy elastyczne osłony przegubów drążków kierowniczych i wahaczy po każdej ze stron. Kontrolujemy czy nie są uszkodzone. Jeżeli widzimy ślady smaru na osłonie, to możemy być pewni, że jest uszkodzona.

Zanieczyszczenia, które przedostaną się do wnętrza przegubu doprowadzą do jego zniszczenia. Na końcu kontrolujmy luz przegubów. W tym celu łapiemy za drążki kierownicze po lewej i prawej stronie i próbujemy nimi poruszać. Nie powinniśmy wyczuwać jakiegokolwiek luzu.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do tej operacji nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Jedynie może okazać się potrzebny olej do automatycznych skrzyń biegów. Zalecamy zakupić oryginalny rekomendowany przez markę Mercedes. Przed wykonaniem tej czynności należy odpowiednio przygotować samochód.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Przede wszystkim auto musi znajdować się na równej powierzchni. Temperatura w całym obwodzie powinna wynosić około 20 stopni. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i wyjmujemy korek razem ze wskaźnikiem oleju. Wycieramy wskaźnik za pomocą szmatki niepozostawiającej włókien. Sprawdzamy stan pierścienia uszczelniającego korka i wymieniamy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego, ponownie wykręcamy i odczytujemy poziom oleju. Poziom powinien zawierać się w obszarze oznaczonym 20˚. Natomiast poziom rozgrzanego oleju powinien znajdować się w obszarze oznaczonym 60˚. Jeżeli poziom płynu jest nieodpowiedni to uzupełniamy go do wymaganego poziomu. Pamiętajmy, żeby nie potrząsać butelką przed dolewaniem.

Zakręcamy korek, uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w krańcowe położenia. W ten sposób odbywa się samoczynne odpowietrzenie. Jeżeli zauważymy, że konieczność dolewania płynu występuje bardzo często to znak, że jest nieszczelność w układzie.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Na końcu przeprowadzimy sprawdzenie amortyzatorów. Na początku oględziny zewnętrzne. Oglądamy dokładnie obudowę amortyzatorów czy nie widać na nich żadnych wycieków. Osłony przednich amortyzatorów nie mogą mieć żadnych uszkodzeń. Teraz naciskamy na narożnik auta i puszczamy go. Samochód powinien wrócić do nominalnego położenia. Jeśli tak się nie dzieje to znak, że czeka nas wymiana amortyzatorów.

W celu upewnienia się, można udać się na stację diagnostyczna w celu sprawdzenia amortyzatorów. Diagnosta za pomocą pomiaru komputerowego oceni sprawność amortyzatorów. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy tylko i wyłącznie parami. Uszkodzone amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA