REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.
Mercedes A klasa W168 kontrola zawieszenia i układu kierowniczego.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki zawieszenia przekładają się na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować zawieszenie i układ kierowniczy w Mercedesie klasy A.

Przegląd zawieszenia przedniego, tylnego oraz układu kierowniczego wykonujemy co roku o tej samej porze. Nie potrzebujemy do tego specjalistycznych narzędzi, bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zaczynamy od wzrokowego sprawdzenia elementów zawieszenia. W tym celu należy unieść samochód. W tym celu skorzystamy z tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Pamiętajmy o podłożeniu klinów pod tylne koła. W silnikach wysokoprężnych demontujemy dolną osłonę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana oleju silnikowego

Na początku prowadzimy ogólne oględziny. Kontrolujemy pod względem uszkodzeń: wahacze wzdłużne zawieszenia tylnego, łożyska wahaczy poprzecznych zawieszenia przedniego, wahacz poprzeczny zawieszenia przedniego. Zlokalizowanie jakiegokolwiek uszkodzenia mechanicznego kwalifikuje taki element do wymiany. Kolejny krok to sprawdzenie osłon drążków kierowniczych. Samochód pozostaje nadal uniesiony.

Za pomocą lampy oświetlamy gumowe osłony po lewej i prawej stronie. Kontrolujemy czy nie widać na nich żadnych uszkodzeń. Wszelkie ślady smaru na osłonach lub w ich pobliżu mogą świadczyć o uszkodzeniu. Upewniamy się czy osłony nie są sparciałe, rozerwane lub popękane. W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Musi ona obrócić kierownicę w każdą stronę do oporu. My sprawdzamy czy osłony po rozciągnięciu nadal pozostają szczelne. Pamiętajmy, nie sprawdzamy osłon poprzez ściskanie ich. Na końcu kontrolujemy osadzenie opasek mocujących osłony.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do sprawdzenia osłon elastycznych i przegubów drążków kierowniczych i wahaczy. W tym przypadku samochód również musi pozostać uniesiony. Oświetlamy za pomocą lampy elastyczne osłony przegubów drążków kierowniczych i wahaczy po każdej ze stron. Kontrolujemy czy nie są uszkodzone. Jeżeli widzimy ślady smaru na osłonie, to możemy być pewni, że jest uszkodzona.

Zanieczyszczenia, które przedostaną się do wnętrza przegubu doprowadzą do jego zniszczenia. Na końcu kontrolujmy luz przegubów. W tym celu łapiemy za drążki kierownicze po lewej i prawej stronie i próbujemy nimi poruszać. Nie powinniśmy wyczuwać jakiegokolwiek luzu.

Przechodzimy do sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do tej operacji nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych narzędzi. Jedynie może okazać się potrzebny olej do automatycznych skrzyń biegów. Zalecamy zakupić oryginalny rekomendowany przez markę Mercedes. Przed wykonaniem tej czynności należy odpowiednio przygotować samochód.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola układu kierowniczego

Przede wszystkim auto musi znajdować się na równej powierzchni. Temperatura w całym obwodzie powinna wynosić około 20 stopni. Teraz odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i wyjmujemy korek razem ze wskaźnikiem oleju. Wycieramy wskaźnik za pomocą szmatki niepozostawiającej włókien. Sprawdzamy stan pierścienia uszczelniającego korka i wymieniamy, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego, ponownie wykręcamy i odczytujemy poziom oleju. Poziom powinien zawierać się w obszarze oznaczonym 20˚. Natomiast poziom rozgrzanego oleju powinien znajdować się w obszarze oznaczonym 60˚. Jeżeli poziom płynu jest nieodpowiedni to uzupełniamy go do wymaganego poziomu. Pamiętajmy, żeby nie potrząsać butelką przed dolewaniem.

Zakręcamy korek, uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w krańcowe położenia. W ten sposób odbywa się samoczynne odpowietrzenie. Jeżeli zauważymy, że konieczność dolewania płynu występuje bardzo często to znak, że jest nieszczelność w układzie.

Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana żarówek

Na końcu przeprowadzimy sprawdzenie amortyzatorów. Na początku oględziny zewnętrzne. Oglądamy dokładnie obudowę amortyzatorów czy nie widać na nich żadnych wycieków. Osłony przednich amortyzatorów nie mogą mieć żadnych uszkodzeń. Teraz naciskamy na narożnik auta i puszczamy go. Samochód powinien wrócić do nominalnego położenia. Jeśli tak się nie dzieje to znak, że czeka nas wymiana amortyzatorów.

W celu upewnienia się, można udać się na stację diagnostyczna w celu sprawdzenia amortyzatorów. Diagnosta za pomocą pomiaru komputerowego oceni sprawność amortyzatorów. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy tylko i wyłącznie parami. Uszkodzone amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA