REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna przy eksploatacji silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece w Volkswagenie Golf V, Jetta i Touran.

Świece zapłonowe to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Volkswagenach Golfi V, Jetta i Touran z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy to ok. 20zł za sztukę.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: przegląd automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do cewek oraz zestaw świec. Jeśli chodzi o sam ściągacz to można go kupić za około 100 – 200 złotych. Rezygnując z takiego narzędzia będziemy musieli demontować dodatkowe elementy, utrudniające dostęp do cewki. Używanie ściągacza jest bezpieczniejsze. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.

Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Przechodzimy do wymiany świec. Opis ten dotyczy wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne dodatkowe czynności dla poszczególnych wersji silnikowych będą zaznaczone w tekście.

Zaczynamy od najmniejszego silnika czyli 1.4 BCA. Na początku demontujemy górną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Teraz za pomocą ściągacza odchylamy na bok cewki zapłonowe. Następnie przyciskamy złącze w kierunku cewki zapłonowej i wciskamy zaczepy blokujące złącza i na końcu oddzielamy złącze od cewki zapłonowej. Wyjmujemy ją i możemy wykręcić świece zapłonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed tym zalecamy dokładnie wyczyścić okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. Przechodzimy do montażu. Na początku wkręcamy świece. Robimy to za pomocą klucza dynamometrycznego momentem 30Nm. Jeżeli nie jesteśmy w jego posiadaniu to musimy robić to na wyczucie tak, żeby nie uszkodzić świecy.

Następnie wpinamy złączą na cewki po czym instalujemy je na świecach zapłonowych. Ustawić je tak, żeby znalazły się na swoich miejscach. Na końcu montujemy górną osłonę silnika. Przechodzimy do silników 1.4 i 1.6 FSI, które legitymują się mocą: 90 i 115KM. Sposób postępowania jest taki sam jak w wyżej przedstawionym modelu. Różnica polega na sposobie demontażu cewki. Tutaj odciągamy ją również za pomocą dedykowanego ściągacza po czym zdejmujemy blokadę za pomocą ostrego śrubokręta lub specjalnie dedykowanego haka.

Po tym zabiegu możemy odłączyć złącze oraz wyjąć cewkę zapłonową. Reszta kroków jest identyczna jak dla modelu 1.4. Kolejnym silnikiem będzie jednostka 1.6 legitymująca się mocą rzędu 102 KM. Początek pozostaje bez zmian czyli najpierw demontujemy górną osłonę silnika. Następnie musimy odłączyć złącza od wtryskiwaczy pierwszego i czwartego cylindra.

W przypadku problemów z ustaleniem kolejności cylindrów przypominamy, że pierwszy znajduje się po stronie paska wieloklinowego. Za pomocą dedykowanego ściągacza zdejmujemy nasadkę świecy zapłonowej. Teraz wykręcamy świece zapłonowe pamiętając o równym prowadzeniu klucza oraz o wyczyszczeniu okolicy tak, żeby nie wprowadzić zabrudzenia w otwór po świecach.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W tym przypadku świece należy dokręcić momentem 25Nm. Podobnie jak w poprzednich przykładach, w przypadku braku klucza należy dokręcić świece ręcznie. Nie przesadzając z przyłożeniem siły. Na końcu pozostaje nam silnik 2.0 w wariancie FSI jak i TSI.. Początek jest analogiczny jak w każdym przypadku. Demontujemy osłonę silnika i odkładamy ją na bok.

Następnie demontujemy osłonę przewodów poprzez wykręcenie dwóch śrub. Później instalujemy ściągacz na cewki zapłonowe. Jest to bardzo ważny krok. Może być on zamocowany tylko i wyłącznie na górnym żebrze cewki. Jeżeli będzie on zamocowany na dolne żeberka to zostaną one uszkodzone i będzie konieczna wymiana. W tym momencie wyjmujemy ściągaczem cewki na wysokość około 4 centymetrów ponad głowicę cylindrów.

Wciskamy złącza do cewek zapłonowych i dociskamy zaczepy blokujące. W ten sposób możemy odłączyć złącza. Kolejnym krokiem jest wyjęcie cewki zapłonowej z głowicy cylindrów. Pozostaje nam wykręcić świece. Oczywiście podczas tej pracy stosujemy się do wszelkich zaleceń, które został zaprezentowane w tym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju i filtru w skrzyni DSG

Przechodzimy do montażu świec. Każdą operację wykonujemy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania świec zapłonowych w tym silniku wynosi 25Nm. Wykonując pracę przy silniku 2.0 należy w szczególności uważać na cewki. Spośród wszystkich silników właśnie w tym najczęściej zdarzają się usterki wynikłe podczas demontażu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA