REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna przy eksploatacji silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece w Volkswagenie Golf V, Jetta i Touran.

Świece zapłonowe to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Volkswagenach Golfi V, Jetta i Touran z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy to ok. 20zł za sztukę.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: przegląd automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do cewek oraz zestaw świec. Jeśli chodzi o sam ściągacz to można go kupić za około 100 – 200 złotych. Rezygnując z takiego narzędzia będziemy musieli demontować dodatkowe elementy, utrudniające dostęp do cewki. Używanie ściągacza jest bezpieczniejsze. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.

Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Przechodzimy do wymiany świec. Opis ten dotyczy wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne dodatkowe czynności dla poszczególnych wersji silnikowych będą zaznaczone w tekście.

Zaczynamy od najmniejszego silnika czyli 1.4 BCA. Na początku demontujemy górną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Teraz za pomocą ściągacza odchylamy na bok cewki zapłonowe. Następnie przyciskamy złącze w kierunku cewki zapłonowej i wciskamy zaczepy blokujące złącza i na końcu oddzielamy złącze od cewki zapłonowej. Wyjmujemy ją i możemy wykręcić świece zapłonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed tym zalecamy dokładnie wyczyścić okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. Przechodzimy do montażu. Na początku wkręcamy świece. Robimy to za pomocą klucza dynamometrycznego momentem 30Nm. Jeżeli nie jesteśmy w jego posiadaniu to musimy robić to na wyczucie tak, żeby nie uszkodzić świecy.

Następnie wpinamy złączą na cewki po czym instalujemy je na świecach zapłonowych. Ustawić je tak, żeby znalazły się na swoich miejscach. Na końcu montujemy górną osłonę silnika. Przechodzimy do silników 1.4 i 1.6 FSI, które legitymują się mocą: 90 i 115KM. Sposób postępowania jest taki sam jak w wyżej przedstawionym modelu. Różnica polega na sposobie demontażu cewki. Tutaj odciągamy ją również za pomocą dedykowanego ściągacza po czym zdejmujemy blokadę za pomocą ostrego śrubokręta lub specjalnie dedykowanego haka.

Po tym zabiegu możemy odłączyć złącze oraz wyjąć cewkę zapłonową. Reszta kroków jest identyczna jak dla modelu 1.4. Kolejnym silnikiem będzie jednostka 1.6 legitymująca się mocą rzędu 102 KM. Początek pozostaje bez zmian czyli najpierw demontujemy górną osłonę silnika. Następnie musimy odłączyć złącza od wtryskiwaczy pierwszego i czwartego cylindra.

W przypadku problemów z ustaleniem kolejności cylindrów przypominamy, że pierwszy znajduje się po stronie paska wieloklinowego. Za pomocą dedykowanego ściągacza zdejmujemy nasadkę świecy zapłonowej. Teraz wykręcamy świece zapłonowe pamiętając o równym prowadzeniu klucza oraz o wyczyszczeniu okolicy tak, żeby nie wprowadzić zabrudzenia w otwór po świecach.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W tym przypadku świece należy dokręcić momentem 25Nm. Podobnie jak w poprzednich przykładach, w przypadku braku klucza należy dokręcić świece ręcznie. Nie przesadzając z przyłożeniem siły. Na końcu pozostaje nam silnik 2.0 w wariancie FSI jak i TSI.. Początek jest analogiczny jak w każdym przypadku. Demontujemy osłonę silnika i odkładamy ją na bok.

Następnie demontujemy osłonę przewodów poprzez wykręcenie dwóch śrub. Później instalujemy ściągacz na cewki zapłonowe. Jest to bardzo ważny krok. Może być on zamocowany tylko i wyłącznie na górnym żebrze cewki. Jeżeli będzie on zamocowany na dolne żeberka to zostaną one uszkodzone i będzie konieczna wymiana. W tym momencie wyjmujemy ściągaczem cewki na wysokość około 4 centymetrów ponad głowicę cylindrów.

Wciskamy złącza do cewek zapłonowych i dociskamy zaczepy blokujące. W ten sposób możemy odłączyć złącza. Kolejnym krokiem jest wyjęcie cewki zapłonowej z głowicy cylindrów. Pozostaje nam wykręcić świece. Oczywiście podczas tej pracy stosujemy się do wszelkich zaleceń, które został zaprezentowane w tym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju i filtru w skrzyni DSG

Przechodzimy do montażu świec. Każdą operację wykonujemy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania świec zapłonowych w tym silniku wynosi 25Nm. Wykonując pracę przy silniku 2.0 należy w szczególności uważać na cewki. Spośród wszystkich silników właśnie w tym najczęściej zdarzają się usterki wynikłe podczas demontażu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA