REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna przy eksploatacji silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece w Volkswagenie Golf V, Jetta i Touran.

Świece zapłonowe to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Volkswagenach Golfi V, Jetta i Touran z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy to ok. 20zł za sztukę.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: przegląd automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do cewek oraz zestaw świec. Jeśli chodzi o sam ściągacz to można go kupić za około 100 – 200 złotych. Rezygnując z takiego narzędzia będziemy musieli demontować dodatkowe elementy, utrudniające dostęp do cewki. Używanie ściągacza jest bezpieczniejsze. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.

Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Przechodzimy do wymiany świec. Opis ten dotyczy wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne dodatkowe czynności dla poszczególnych wersji silnikowych będą zaznaczone w tekście.

Zaczynamy od najmniejszego silnika czyli 1.4 BCA. Na początku demontujemy górną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Teraz za pomocą ściągacza odchylamy na bok cewki zapłonowe. Następnie przyciskamy złącze w kierunku cewki zapłonowej i wciskamy zaczepy blokujące złącza i na końcu oddzielamy złącze od cewki zapłonowej. Wyjmujemy ją i możemy wykręcić świece zapłonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przed tym zalecamy dokładnie wyczyścić okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. Przechodzimy do montażu. Na początku wkręcamy świece. Robimy to za pomocą klucza dynamometrycznego momentem 30Nm. Jeżeli nie jesteśmy w jego posiadaniu to musimy robić to na wyczucie tak, żeby nie uszkodzić świecy.

Następnie wpinamy złączą na cewki po czym instalujemy je na świecach zapłonowych. Ustawić je tak, żeby znalazły się na swoich miejscach. Na końcu montujemy górną osłonę silnika. Przechodzimy do silników 1.4 i 1.6 FSI, które legitymują się mocą: 90 i 115KM. Sposób postępowania jest taki sam jak w wyżej przedstawionym modelu. Różnica polega na sposobie demontażu cewki. Tutaj odciągamy ją również za pomocą dedykowanego ściągacza po czym zdejmujemy blokadę za pomocą ostrego śrubokręta lub specjalnie dedykowanego haka.

Po tym zabiegu możemy odłączyć złącze oraz wyjąć cewkę zapłonową. Reszta kroków jest identyczna jak dla modelu 1.4. Kolejnym silnikiem będzie jednostka 1.6 legitymująca się mocą rzędu 102 KM. Początek pozostaje bez zmian czyli najpierw demontujemy górną osłonę silnika. Następnie musimy odłączyć złącza od wtryskiwaczy pierwszego i czwartego cylindra.

W przypadku problemów z ustaleniem kolejności cylindrów przypominamy, że pierwszy znajduje się po stronie paska wieloklinowego. Za pomocą dedykowanego ściągacza zdejmujemy nasadkę świecy zapłonowej. Teraz wykręcamy świece zapłonowe pamiętając o równym prowadzeniu klucza oraz o wyczyszczeniu okolicy tak, żeby nie wprowadzić zabrudzenia w otwór po świecach.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W tym przypadku świece należy dokręcić momentem 25Nm. Podobnie jak w poprzednich przykładach, w przypadku braku klucza należy dokręcić świece ręcznie. Nie przesadzając z przyłożeniem siły. Na końcu pozostaje nam silnik 2.0 w wariancie FSI jak i TSI.. Początek jest analogiczny jak w każdym przypadku. Demontujemy osłonę silnika i odkładamy ją na bok.

Następnie demontujemy osłonę przewodów poprzez wykręcenie dwóch śrub. Później instalujemy ściągacz na cewki zapłonowe. Jest to bardzo ważny krok. Może być on zamocowany tylko i wyłącznie na górnym żebrze cewki. Jeżeli będzie on zamocowany na dolne żeberka to zostaną one uszkodzone i będzie konieczna wymiana. W tym momencie wyjmujemy ściągaczem cewki na wysokość około 4 centymetrów ponad głowicę cylindrów.

Wciskamy złącza do cewek zapłonowych i dociskamy zaczepy blokujące. W ten sposób możemy odłączyć złącza. Kolejnym krokiem jest wyjęcie cewki zapłonowej z głowicy cylindrów. Pozostaje nam wykręcić świece. Oczywiście podczas tej pracy stosujemy się do wszelkich zaleceń, które został zaprezentowane w tym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju i filtru w skrzyni DSG

Przechodzimy do montażu świec. Każdą operację wykonujemy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania świec zapłonowych w tym silniku wynosi 25Nm. Wykonując pracę przy silniku 2.0 należy w szczególności uważać na cewki. Spośród wszystkich silników właśnie w tym najczęściej zdarzają się usterki wynikłe podczas demontażu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA