REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana świec zapłonowych. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych jest bardzo ważna przy eksploatacji silnika. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece w Volkswagenie Golf V, Jetta i Touran.

Świece zapłonowe to kolejny punkt kontrolny w naszym samochodzie, który musimy regularnie poddawać serwisowaniu. W Volkswagenach Golfi V, Jetta i Touran z silnikami benzynowymi taki przegląd przewidziany jest co 4 lata lub co 60 000km. Koszt zakupu nowej świecy to ok. 20zł za sztukę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: przegląd automatycznej skrzyni biegów

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny ściągacz do cewek oraz zestaw świec. Jeśli chodzi o sam ściągacz to można go kupić za około 100 – 200 złotych. Rezygnując z takiego narzędzia będziemy musieli demontować dodatkowe elementy, utrudniające dostęp do cewki. Używanie ściągacza jest bezpieczniejsze. Pamiętajmy, że dla każdego modelu jest inny zestaw świec. Kod naszego silnika, pojemność, rok produkcji to podstawowe informacje dla sprzedawcy w sklepie w celu ustalenie odpowiedniego rodzaju świec.

Świece zapłonowe wymieniamy przy zimnym silniku lub gdy ma taką temperaturę, która umożliwia nam swobodne dotykanie go ręką. Demontaż przy gorącym silniku może nieść za sobą ryzyko uszkodzenia gwintu w głowicy. Przechodzimy do wymiany świec. Opis ten dotyczy wszystkich wersji silnikowych. Ewentualne dodatkowe czynności dla poszczególnych wersji silnikowych będą zaznaczone w tekście.

REKLAMA

Zaczynamy od najmniejszego silnika czyli 1.4 BCA. Na początku demontujemy górną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Teraz za pomocą ściągacza odchylamy na bok cewki zapłonowe. Następnie przyciskamy złącze w kierunku cewki zapłonowej i wciskamy zaczepy blokujące złącza i na końcu oddzielamy złącze od cewki zapłonowej. Wyjmujemy ją i możemy wykręcić świece zapłonowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed tym zalecamy dokładnie wyczyścić okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza lub odkurzacza. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach. Przechodzimy do montażu. Na początku wkręcamy świece. Robimy to za pomocą klucza dynamometrycznego momentem 30Nm. Jeżeli nie jesteśmy w jego posiadaniu to musimy robić to na wyczucie tak, żeby nie uszkodzić świecy.

Następnie wpinamy złączą na cewki po czym instalujemy je na świecach zapłonowych. Ustawić je tak, żeby znalazły się na swoich miejscach. Na końcu montujemy górną osłonę silnika. Przechodzimy do silników 1.4 i 1.6 FSI, które legitymują się mocą: 90 i 115KM. Sposób postępowania jest taki sam jak w wyżej przedstawionym modelu. Różnica polega na sposobie demontażu cewki. Tutaj odciągamy ją również za pomocą dedykowanego ściągacza po czym zdejmujemy blokadę za pomocą ostrego śrubokręta lub specjalnie dedykowanego haka.

Po tym zabiegu możemy odłączyć złącze oraz wyjąć cewkę zapłonową. Reszta kroków jest identyczna jak dla modelu 1.4. Kolejnym silnikiem będzie jednostka 1.6 legitymująca się mocą rzędu 102 KM. Początek pozostaje bez zmian czyli najpierw demontujemy górną osłonę silnika. Następnie musimy odłączyć złącza od wtryskiwaczy pierwszego i czwartego cylindra.

W przypadku problemów z ustaleniem kolejności cylindrów przypominamy, że pierwszy znajduje się po stronie paska wieloklinowego. Za pomocą dedykowanego ściągacza zdejmujemy nasadkę świecy zapłonowej. Teraz wykręcamy świece zapłonowe pamiętając o równym prowadzeniu klucza oraz o wyczyszczeniu okolicy tak, żeby nie wprowadzić zabrudzenia w otwór po świecach.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W tym przypadku świece należy dokręcić momentem 25Nm. Podobnie jak w poprzednich przykładach, w przypadku braku klucza należy dokręcić świece ręcznie. Nie przesadzając z przyłożeniem siły. Na końcu pozostaje nam silnik 2.0 w wariancie FSI jak i TSI.. Początek jest analogiczny jak w każdym przypadku. Demontujemy osłonę silnika i odkładamy ją na bok.

Następnie demontujemy osłonę przewodów poprzez wykręcenie dwóch śrub. Później instalujemy ściągacz na cewki zapłonowe. Jest to bardzo ważny krok. Może być on zamocowany tylko i wyłącznie na górnym żebrze cewki. Jeżeli będzie on zamocowany na dolne żeberka to zostaną one uszkodzone i będzie konieczna wymiana. W tym momencie wyjmujemy ściągaczem cewki na wysokość około 4 centymetrów ponad głowicę cylindrów.

Wciskamy złącza do cewek zapłonowych i dociskamy zaczepy blokujące. W ten sposób możemy odłączyć złącza. Kolejnym krokiem jest wyjęcie cewki zapłonowej z głowicy cylindrów. Pozostaje nam wykręcić świece. Oczywiście podczas tej pracy stosujemy się do wszelkich zaleceń, które został zaprezentowane w tym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju i filtru w skrzyni DSG

Przechodzimy do montażu świec. Każdą operację wykonujemy w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania świec zapłonowych w tym silniku wynosi 25Nm. Wykonując pracę przy silniku 2.0 należy w szczególności uważać na cewki. Spośród wszystkich silników właśnie w tym najczęściej zdarzają się usterki wynikłe podczas demontażu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA