Opel Frontera A Sport: wymiana filtru paliwa w silniku C20NE (2,0 115 KM)
REKLAMA
REKLAMA
Trudno jest ocenić stan zużycia filtra paliwa. Nie jest on rozbieralny, natomiast poważne jego zużycie objawia się poprzez mniejszą drożność i niższe ciśnienie paliwa, które można zmierzyć dopiero na specjalistycznym sprzęcie. Jeśli korpus filtra jest pordzewiały, filtr nadaje się do wymiany. Wymiana filtra paliwa nie jest dużym wydatkiem, a średnio sprawny domorosły mechanik poradzi sobie z wymianą w około pół godziny. Filtr paliwa w Oplu Fronterze A (1992-1995) w silniku 2,0 o mocy 115 KM jest dość tani. Najtańszy jest filtr firmy Filtron, który kosztuje około 30 złotych. Droższe są filtry Boscha, jednak w przypadku silnika C20NE najtańszy filtr w zupełności wystarczy.
REKLAMA
Co jest potrzebne do wymiany filtra paliwa w Oplu Fronterze A z silnikiem C20NE?
- nowy filtr paliwa
- klucz płaski/oczkowy 10mm lub "grzechotka" z nasadką (wygodniejsza opcja)
- śrubokręt płaski
- naczynie na paliwo (mała miska)
- elastyczne przewody paliwowe (jeśli wymagają wymiany)
- cztery lub dwa małe cybanty (jeśli wymagają wymiany)
Filtr paliwa w Oplu Fronterze A znajduje się po prawej stronie samochodu (patrząc od tyłu), mniej więcej w miejscu, z przodu resora przy przewodach hamulcowych. To gruba metalowa puszka przymocowana obejmą i z dwoma gumowymi rurkami wychodzącymi z przodu i z tyłu, zamocowane cybantami. Dostęp do filtra jest bardzo dobry, Frontera ma dość duży prześwit, więc możliwa jest wymiana filtra nawet bez użycia podnośnika (choć kanał rewizyjny bardzo się przyda).
Zobacz też: Opel Frontera A (1991-1998)
Umiejscowienie filtra paliwa sprzyja gromadzeniu się na filtrze i jego elementach grubej warstwy brudu, warto więc wszystkie śruby spryskać środkiem penetrującym (np. WD-40).
REKLAMA
Na początku odkręcamy cybanty mocujące gumowe rurki i zdejmujemy je. Należy uważać, bowiem będzie z nich lecieć paliwo. Najlepiej jest gumową rurkę od strony zbiornika czymś zatkać. W samym filtrze również znajduje się benzyna, należy więc podstawić pod spód miskę. Benzyny która ścieknie w ten sposób lepiej nie wlewać z powrotem do zbiornika paliwa, może być zabrudzona.
Po odkręceniu cybantów i zdjęciu gumowych rurek z końcówek filtra paliwa luzujemy obejmę (trzyma się na jednej śrubie 10mm). Najwygodniej jest ją odkręcić za pomocą grzechotki z przedłużką, można to też jednak zrobić kluczem płaskim bądź oczkowym.
Wyjmujemy filtr z obejmy i zakładamy nowy. Pamiętajmy o oznaczeniu kierunku, znajduje się ono na korpusie filtra. Należy zorientować filtr tak aby strzałka wyznaczała kierunek przepływu paliwa: od zbiornika do silnika.
Zobacz też: 20-lecie Opla Frontery
REKLAMA
Sprawdźmy teraz stan gumowych rurek, jeśli są napęczniałe bądź spękane, należy je wymienić. Kilkanaście centymetrów za i przed filtrem łączą się z rurkami metalowymi, więc wystarczy tylko odkręcić dwa dodatkowe cybanty. Rurki o odpowiedniej średnicy kupimy w każdym sklepie motoryzacyjnym. Warto też wymienić wszystkie cybanty na nowe, będzie nam je łatwiej odkręcić przy następnej wymianie. Na koniec podłączamy rurki do filtra i zaciskamy cybanty. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy, czy z okolic filtra nie cieknie paliwo. Nie ma potrzeby odpowietrzania układu paliwowego.
Po wymianie ekstremalnie zużytych filtrów paliwa w silniku C20NE (dotyczy to nie tylko Frontery, ale również innych Opli z tym silnikiem) może wystąpić awaria układu wtryskowego. Jeśli stary filtr daje niewielkie ciśnienie paliwa, wymiana na nowy i sprawny filtr może spowodować podciekanie wtrysków w silniku. Pierwszym objawem jest brak możliwości uruchomienia samochodu bezpośrednio po wymianie filtra. Prawdopodobnie trzeba będzie wówczas wymienić uszczelki wtrysków, jednak może zdarzyć się, że wymienić trzeba będzie nawet całe wtryski. Dotyczy to jednak raczej jednostek bardzo zaniedbanych o wysokim
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.