Peugeot 206: przegląd układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Na samym początku warto wiedzieć, że każdy model 206 wyposażony jest w przekładnie kierowniczą ze wspomaganiem. Jak wiadomo, jazda bez tego udogodnienia bywa bardzo męcząca i trudna, zwłaszcza w warunkach miejskich. Nasze działania zaczniemy od sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. Jeżeli luz nie jest wywołany uszkodzeniem to można go wyregulować. Zajmują się tym specjalistyczne zakłady, które mają na wyposażeniu sprzęt pomiarowy.
REKLAMA
Zobacz też: Peugeot 206: wymiana kierownicy
REKLAMA
Chcąc wykonać prawidłowo sprawdzenie luzu w układzie kierowniczym, ustawiamy koła do jazdy na wprost, otwieramy szybę po stronie kierowcy i wychodzimy z samochodu. Przez otwarte okno chwytamy za kierownicę i poruszamy ją krótkimi ruchami. Koła powinny zacząć się poruszać od razy. Pamiętajmy, że opona jest elastyczna i może częściowo „ukrywać” ruch przed nami. Jeżeli stwierdzimy brak luzów, nasza przekładnia kierownicza nie wymaga wymiany.
Przechodzimy do sprawdzenia przegubów. Znajdują się na nich gumowe osłony ochronne, które nie mogą być popękane. Wówczas wprowadzana jest do układu wilgoć wraz z zanieczyszczeniami. Doprowadzi to do uszkodzenia przegubu. Najlepiej cała prace wykonać przy pomocy kanału lub podnośnika. Skręcamy koła w prawo i w lewo obserwując jak się rozciąga osłona, opaski powinny być dobrze zaciśnięte. Polecamy skorzystać z mocnego światła.
Kolejny krok to sprawdzenie przegubów drążków kierowniczych i osłon. Jeśli chodzi o drążki połączone są one ze zwrotnicą. Tutaj również niedopuszczalne są jakiekolwiek uszkodzenia. Oględziny najlepiej przeprowadzić z pomocą kanału. Na początku sprawdzamy czy osłony przegubów drążków kierowniczych nie są popękane. Następnie kontrolujemy luz. Potrzebna nam będzie pomoc drugiej osoby, która wsiądzie do samochodu i będzie szybko obracać kierownicą. Ręką bez problemu wyczujemy ewentualne luzy.
Zobacz też: Peugeot 206: przegląd układu chłodzenia
REKLAMA
Na koniec pozostaje nam sprawdzenie luzu łożysk kół. Tylne przewidziane są na ponad 150 000km, niestety przednie rzadko, kiedy wytrzymują taki przebieg. Zazwyczaj objawia się to nasileniem hałasu podczas ich pracy. Nie ma możliwości naprawy, musimy wymienić na nowe. Chcąc się upewnić możemy unieść auto, złapać za koło i starać się nim poruszać. Jeżeli jest wyczuwalny ruch najprawdopodobniej jest luz.
Można również zakręcić kołem. Zużyte łożysko powinno dać się usłyszeć nawet przy niewielkim obrocie. Przegląd taki zalecamy wykonać, co roku o tej samej porze np. przed okresem letnim lub zimowym.
REKLAMA
REKLAMA