REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: układ napędowy przegląd i konserwacja

Robert Kuśpiel
BMW E39 układ napędowy przegląd i konserwacja fot. moto.wieszjak.pl
BMW E39 układ napędowy przegląd i konserwacja fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu napędowego zależy czy nasze auto będzie sprawnie jeździć. Poniżej znajduje się opis jak dokonać przeglądu i konserwacji takiego układu w BMW Serii 5 E39

REKLAMA

Na początku przedstawimy ogólny plan działań serwisowych zmierzających do przeglądu układu napędowego i jego konserwacji w BMW Serii 5 E39.  Zaczniemy od sprzęgła. Tutaj sprawdzimy: szczelność giętkich i sztywnych przewodów, poziom płynu hamulcowego oraz stan zużycia naszego sprzęgła. Kolejnym krokiem będzie dokonanie przeglądu manualnej skrzyni biegów. Dokonamy kontroli wzrokowej i wymienimy olej (co 80 000km). Podobnie postępujemy z przekładnią główną, olej wymieniamy po pokonaniu identycznego dystansu. Na końcu dokonamy sprawdzenia półosi. Skoncentrujemy się na stanie osłon.

REKLAMA

Zaczynamy od sprzęgła. Po dokładnych oględzinach wszystkich połączeń i przewodów nadszedł czas na ocenę stanu technicznego. Oczywiście nie ma potrzeby wymontowania go z samochodu. W autoryzowanych stacjach obsługi stosowany jest do tego specjalny sprawdzian. Pomiar, jaki uzyskamy pozwoli nam ostatecznie podjąć decyzję, co do wymiany tarczy sprzęgła. Nie należy kierować się jałowym skokiem pedału sprzęgła. w BMW Serii 5 E39 mechanizm ten nie wymaga regulacji. Jeżeli mamy dostęp do takiego sprawdzianu, kontrolę przeprowadzamy w następujący sposób. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”.

Zobacz też: Regularna kontrola i serwis układu hamulcowego

REKLAMA

Odkręcamy dwie śruby typu Torx i zdejmujemy siłownik wysprzęglający z obudowy skrzyni biegów. Nie ma potrzeby demontażu przewodów hydraulicznych. Wkładamy sprawdzian w otwór po siłowniku wysprzęglającym i dociskamy go. Spoglądamy na skalę i odczytujemy wynik naszego pomiaru. Jeżeli mieści się w czerwonej skali, konieczna jest wymiana tarczy sprzęgła. Jednak nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. Pozostaje nam inna metoda, dostępna dla wszystkich. Wrzucamy 5 bieg, wciskamy pedał sprzęgła i uruchamiamy silnik. Puszczamy powoli sprzęgło i wciskamy gaz. Jeżeli silnik nie zgaśnie oznacza to zużycie sprzęgła. Nie możemy zbytnio nadużywać tej metoda. Jest ona bardzo dużym obciążeniem dla niego.

Kolejny krok to sprawdzenie stanu manualnej skrzyni biegów. Oglądamy dokładnie całą skrzynię biegów w poszukiwaniu ewentualnych wycieków. Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to przechodzimy do wymiany oleju. Robimy to, co 80 000km. Do przeprowadzenia całej operacji nie są nam potrzebne wyszukane narzędzia. Podstawa to zakup odpowiedniego oleju przekładniowego. W tym celu najlepiej udać się do autoryzowanej stacji obsługi i zakupić rekomendowany przez nią olej. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać do dolnej krawędzi korka wlewu. Skrzynia biegów powinna być delikatnie rozgrzana, jednak do takiego stopnia, żeby móc ją dotknąć ręką. W razie potrzeby można wykonać 10 minutową jazdę próbną. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy korek wlewowy ze skrzyni biegów i podstawiamy puste naczynie pod skrzynie biegów. Teraz wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy korek spustowy i przystępujemy do napełniania przekładni. Poniżej znajduje się rozpiska ilości oleju w zależności od rodzaju silnika.
• 520i – 1.1L
• 523i, 528i, 525tds – 1.2 L
• 540i – 1.75L

Należy pamiętać, żeby nie wlać więcej oleju niż do dolnej krawędzi wlewu. Zakręcamy korek, montujemy osłonę silnika i opuszczamy auto. Odpalamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Kolejna czynność serwisowa to wymiana oleju w tylnym moście. Dokonujemy jej, co 80 000km. Do całej operacji będzie nam potrzebny zestaw kluczy imbusowych 10 lub 12 do korka wlewowego i spustowego, olej 75W90, dwa pierścienie uszczelniające 22x27.
Koszt zakupu 1 litra takiego oleju to wydatek ok. 50zł.

Zobacz też: Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

W przypadku mostu postępujemy podobnie jak ze skrzynią biegów. W BMW Serii 5 E39 musi mieć taką temperaturę, żeby można było się dotknąć. W razie potrzeby należy wykonać 10 minutową jazdę w celu rozgrzania oleju. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”. Wykręcamy korek wlewu oleju za pomocą klucza imbusowego. Jeśli wycieknie olej to znak, że stan był prawidłowy i nie ma wycieków. Podkładamy puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Czekamy aż spłynie cały płyn w międzyczasie zbierając opiłki z namagnesowanego korka. Zakręcamy go i napełniamy most. Wszystkie modele poza 540i (1,2l) wymagają 1l oleju. Dokręcamy korek wlewu wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym.

Na końcu pozostaje sprawdzenie półosi napędowych. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”. Szukamy śladów smaru, sprawdzamy czy wszystkie opaski są prawidłowo zaciśnięte. Wspomagając się mocną lampą kontrolujemy osłony pod względem pęknięć. W przypadku znalezienia jakiejś nieprawidłowości należy ją bezzwłocznie wymienić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA