REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: układ napędowy przegląd i konserwacja

Robert Kuśpiel
BMW E39 układ napędowy przegląd i konserwacja fot. moto.wieszjak.pl
BMW E39 układ napędowy przegląd i konserwacja fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu napędowego zależy czy nasze auto będzie sprawnie jeździć. Poniżej znajduje się opis jak dokonać przeglądu i konserwacji takiego układu w BMW Serii 5 E39

REKLAMA

Na początku przedstawimy ogólny plan działań serwisowych zmierzających do przeglądu układu napędowego i jego konserwacji w BMW Serii 5 E39.  Zaczniemy od sprzęgła. Tutaj sprawdzimy: szczelność giętkich i sztywnych przewodów, poziom płynu hamulcowego oraz stan zużycia naszego sprzęgła. Kolejnym krokiem będzie dokonanie przeglądu manualnej skrzyni biegów. Dokonamy kontroli wzrokowej i wymienimy olej (co 80 000km). Podobnie postępujemy z przekładnią główną, olej wymieniamy po pokonaniu identycznego dystansu. Na końcu dokonamy sprawdzenia półosi. Skoncentrujemy się na stanie osłon.

REKLAMA

Zaczynamy od sprzęgła. Po dokładnych oględzinach wszystkich połączeń i przewodów nadszedł czas na ocenę stanu technicznego. Oczywiście nie ma potrzeby wymontowania go z samochodu. W autoryzowanych stacjach obsługi stosowany jest do tego specjalny sprawdzian. Pomiar, jaki uzyskamy pozwoli nam ostatecznie podjąć decyzję, co do wymiany tarczy sprzęgła. Nie należy kierować się jałowym skokiem pedału sprzęgła. w BMW Serii 5 E39 mechanizm ten nie wymaga regulacji. Jeżeli mamy dostęp do takiego sprawdzianu, kontrolę przeprowadzamy w następujący sposób. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”.

Zobacz też: Regularna kontrola i serwis układu hamulcowego

REKLAMA

Odkręcamy dwie śruby typu Torx i zdejmujemy siłownik wysprzęglający z obudowy skrzyni biegów. Nie ma potrzeby demontażu przewodów hydraulicznych. Wkładamy sprawdzian w otwór po siłowniku wysprzęglającym i dociskamy go. Spoglądamy na skalę i odczytujemy wynik naszego pomiaru. Jeżeli mieści się w czerwonej skali, konieczna jest wymiana tarczy sprzęgła. Jednak nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. Pozostaje nam inna metoda, dostępna dla wszystkich. Wrzucamy 5 bieg, wciskamy pedał sprzęgła i uruchamiamy silnik. Puszczamy powoli sprzęgło i wciskamy gaz. Jeżeli silnik nie zgaśnie oznacza to zużycie sprzęgła. Nie możemy zbytnio nadużywać tej metoda. Jest ona bardzo dużym obciążeniem dla niego.

Kolejny krok to sprawdzenie stanu manualnej skrzyni biegów. Oglądamy dokładnie całą skrzynię biegów w poszukiwaniu ewentualnych wycieków. Jeżeli nie stwierdzamy żadnych nieprawidłowości to przechodzimy do wymiany oleju. Robimy to, co 80 000km. Do przeprowadzenia całej operacji nie są nam potrzebne wyszukane narzędzia. Podstawa to zakup odpowiedniego oleju przekładniowego. W tym celu najlepiej udać się do autoryzowanej stacji obsługi i zakupić rekomendowany przez nią olej. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać do dolnej krawędzi korka wlewu. Skrzynia biegów powinna być delikatnie rozgrzana, jednak do takiego stopnia, żeby móc ją dotknąć ręką. W razie potrzeby można wykonać 10 minutową jazdę próbną. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odkręcamy korek wlewowy ze skrzyni biegów i podstawiamy puste naczynie pod skrzynie biegów. Teraz wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy korek spustowy i przystępujemy do napełniania przekładni. Poniżej znajduje się rozpiska ilości oleju w zależności od rodzaju silnika.
• 520i – 1.1L
• 523i, 528i, 525tds – 1.2 L
• 540i – 1.75L

Należy pamiętać, żeby nie wlać więcej oleju niż do dolnej krawędzi wlewu. Zakręcamy korek, montujemy osłonę silnika i opuszczamy auto. Odpalamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Kolejna czynność serwisowa to wymiana oleju w tylnym moście. Dokonujemy jej, co 80 000km. Do całej operacji będzie nam potrzebny zestaw kluczy imbusowych 10 lub 12 do korka wlewowego i spustowego, olej 75W90, dwa pierścienie uszczelniające 22x27.
Koszt zakupu 1 litra takiego oleju to wydatek ok. 50zł.

Zobacz też: Jak często trzeba wymieniać filtr powietrza, czy można to zrobić samemu?

W przypadku mostu postępujemy podobnie jak ze skrzynią biegów. W BMW Serii 5 E39 musi mieć taką temperaturę, żeby można było się dotknąć. W razie potrzeby należy wykonać 10 minutową jazdę w celu rozgrzania oleju. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”. Wykręcamy korek wlewu oleju za pomocą klucza imbusowego. Jeśli wycieknie olej to znak, że stan był prawidłowy i nie ma wycieków. Podkładamy puste naczynie i odkręcamy korek spustowy. Czekamy aż spłynie cały płyn w międzyczasie zbierając opiłki z namagnesowanego korka. Zakręcamy go i napełniamy most. Wszystkie modele poza 540i (1,2l) wymagają 1l oleju. Dokręcamy korek wlewu wraz z nowym pierścieniem uszczelniającym.

Na końcu pozostaje sprawdzenie półosi napędowych. Na początku musimy unieść samochód. W tym celu będzie nam potrzebny kanał lub platforma warsztatowa. Poradzimy sobie również za pomocą zwykłego podnośnika typu „żaba”. Szukamy śladów smaru, sprawdzamy czy wszystkie opaski są prawidłowo zaciśnięte. Wspomagając się mocną lampą kontrolujemy osłony pod względem pęknięć. W przypadku znalezienia jakiejś nieprawidłowości należy ją bezzwłocznie wymienić.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA