REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym

Robert Kuśpiel
BMW E39 serii 5 wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym
BMW E39 serii 5 wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym

REKLAMA

REKLAMA

Nienaganny stan filtrów to podstawa w każdym silniku Diesla. W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo zmienić filtr powietrza i paliwa w BMW serii 5 z silnikiem wysokoprężnym.

Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi. Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika. Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.

REKLAMA

Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki. Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.

Wymiana filtru paliwa

W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym. Gdzie znajduje się filtr paliwa? Umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie. Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm.

Zobacz też:  Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru. Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty. Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający. Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej. Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie. Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.

Metoda opisana wyżej, służy do odwodnienia filtra co 10 000km. Poniżej przedstawimy wymianę (co 40 000 km) dla silnika 525 tds.
Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu. Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części. Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je. Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.

REKLAMA

Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu. Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany). Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.

W modelu BMW E39 520d i BMW E39 530d wymiana wygląda nieco inaczej. Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie. Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa.

Zobacz też:  Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?    

Zdarzają się przypadki, w których wykręcenie jest niemożliwe. Wówczas przydaje się specjalna obejma taśmowa. Można ją zakupić w cenie ok. 20 zł. Warto jednak podjąć kilka prób zanim zdecydujemy się na zakup. Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru. Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.

Przechodzimy do odpowietrzenia filtru paliwa. W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr. Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.

Jak widać wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku Diesla nie jest trudna. Podczas wszystkich prac należy uważać, żeby nie rozlewać oleju napędowego po innych elementach samochodu. Zamoczenie chociażby alternatora może skończyć się jego uszkodzeniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA