BMW E39: wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi. Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika. Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.
REKLAMA
Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki. Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.
Wymiana filtru paliwa
W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym. Gdzie znajduje się filtr paliwa? Umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie. Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm.
Zobacz też: Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?
REKLAMA
Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru. Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty. Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający. Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej. Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.
Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie. Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.
Metoda opisana wyżej, służy do odwodnienia filtra co 10 000km. Poniżej przedstawimy wymianę (co 40 000 km) dla silnika 525 tds.
Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu. Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części. Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je. Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.
REKLAMA
Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu. Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany). Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.
W modelu BMW E39 520d i BMW E39 530d wymiana wygląda nieco inaczej. Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie. Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa.
Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?
Zdarzają się przypadki, w których wykręcenie jest niemożliwe. Wówczas przydaje się specjalna obejma taśmowa. Można ją zakupić w cenie ok. 20 zł. Warto jednak podjąć kilka prób zanim zdecydujemy się na zakup. Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru. Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.
Przechodzimy do odpowietrzenia filtru paliwa. W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr. Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.
Jak widać wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku Diesla nie jest trudna. Podczas wszystkich prac należy uważać, żeby nie rozlewać oleju napędowego po innych elementach samochodu. Zamoczenie chociażby alternatora może skończyć się jego uszkodzeniem.
REKLAMA
REKLAMA