REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW E39: wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
BMW E39 serii 5 wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym
BMW E39 serii 5 wymiana filtru paliwa i powietrza w silniku wysokoprężnym

REKLAMA

REKLAMA

Nienaganny stan filtrów to podstawa w każdym silniku Diesla. W poradniku tym pokażemy jak prawidłowo zmienić filtr powietrza i paliwa w BMW serii 5 z silnikiem wysokoprężnym.

Zaczynamy od wymiany wkładu filtra powietrza. Koszt nowego waha się od 50 do ponad 100 zł. Wymianę przeprowadzamy co 20 000 km. Wszystko jest uzależnione od producenta, którego wybierzemy. Zdecydowanie polecamy marki wyżej usytuowane. Do przeprowadzenia tej wymiany nie potrzebujemy żadnych specjalnych narzędzi. Zaczynamy od odłączenia sztywnego przewodu dolotowego od silnika. Następnie odkręcamy śruby i unosimy pokrywę głowicy cylindrów BMW.

REKLAMA

REKLAMA

Wyjmujemy stary wkład, wycieramy obudowę za pomocą czystej szmatki. Montujemy nowy filtr i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Mycie zabrudzonego wkładu w benzynie lub nasycanie olejem jest absolutnie niedopuszczalne. Na rynku dostępne są specjalne wkładki wielokrotnego użytku. Tylko taki typ jest przystosowany do czyszczenia BMW E39. W tym celu używane są specjalne środki czyszczące zalecane przez producenta filtru. Koszt takiego wkładu to ok. 300 zł. Cena uzależniona jest od producenta.

Wymiana filtru paliwa

W przypadku silnika wysokoprężnego wymiana jest zalecana co 40 000 km. Dodatkowo właściciele modelu tds powinni odwadniać swój filtr, co 10 000 km. Silniki wysokoprężne są bardzo wrażliwe na paliwo, dlatego wymiany są zalecane częściej niż w silniku benzynowym. Gdzie znajduje się filtr paliwa? Umiejscowiony jest w przedziale silnika wysokoprężnego BMW E39 po lewej stronie. Do odlania zgromadzonej w nim wody będzie nam potrzebne puste naczynie. Montujemy giętki przewód na złączkę spustową o średnicy 8mm.

REKLAMA

Zobacz też:  Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawiamy puste naczynie, odkręcamy ręcznie o kilka obrotów śrubę na dole filtru. Zlewamy ok. 0.2 l oleju napędowego do momentu aż będzie czysty. Dokręcamy ręcznie zawór odwadniający. Teraz wciskamy zabezpieczenie z drutu i odłączamy od górnej części filtru przewód paliwa prowadzący do pompy wtryskowej. Do następnego etapu wymiany filtru paliwa w BMW E39 będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.

Jedna osoba uruchamia silnik BMW, a druga obserwuje moment wypłynięcia paliwa z filtru. W taki oto sposób następuje jego szybkie odpowietrzenie. Olej napędowy, który wypłynie podczas tej operacji powinien być zebrany do pustego naczynia. Nasuwamy przewody paliwa, uruchamiamy silnik i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.

Metoda opisana wyżej, służy do odwodnienia filtra co 10 000km. Poniżej przedstawimy wymianę (co 40 000 km) dla silnika 525 tds.
Zaczynamy od zlania paliwa. Postępujemy identycznie jak przy odwadnianiu. Odkręcamy ręcznie filtr od kołnierza. Jeżeli będą z tym problemy to musimy najpierw wykręcić dwie śruby w jego górnej części. Zaciskamy zaciski na przewodach i odłączamy je. Odpinamy złącze przewodów ogrzewania kołnierza filtru.

Teraz napełniamy nowy filtr olejem napędowym do jego górnej krawędzi i przykręcamy ręcznie do kołnierza. Robimy to do momentu aż dotknie uszczelki. Wówczas dokręcamy go jeszcze o ½ obrotu. Montujemy filtr razem z kołnierzem (jeśli został wymontowany). Nasuwamy przewody paliwa BMW, uruchamiamy silnik Diesla i szukamy ewentualnych wycieków. Po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu do pompy wtryskowej powinno przepływać paliwo bez pęcherzyków powietrza.

W modelu BMW E39 520d i BMW E39 530d wymiana wygląda nieco inaczej. Wyłączamy zapłon i naciskamy sprężyny ryglujące. Następnie odłączamy przewody paliwa i nakrętki mocujące. W tym momencie można swobodnie wyjąć cały zespół paliwa. Nie ma potrzeby demontażu chłodnicy paliwa, pozostawiamy ją w samochodzie. Teraz oddzielamy poprzez odkręcenie filtr paliwa od zespołu paliwa.

Zobacz też:  Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?    

Zdarzają się przypadki, w których wykręcenie jest niemożliwe. Wówczas przydaje się specjalna obejma taśmowa. Można ją zakupić w cenie ok. 20 zł. Warto jednak podjąć kilka prób zanim zdecydujemy się na zakup. Przystępujemy do montażu nowego filtru. Przykręcamy go do zespołu filtru. Montujemy cały zestaw w BMW i podłączamy przewody paliwa naciskające na sprężyny ryglujące.

Przechodzimy do odpowietrzenia filtru paliwa. W tym celu włączamy zapłon i pozostawiamy włączony przez około 1 minutę. Przez ten czas pompa zasilająca jest uruchamiana, napełnia paliwo i odpowietrza filtr. Na koniec uruchamiamy silnik i oglądamy dokładnie filtr paliwa. Szukamy ewentualnych wycieków lub nieszczelności.

Jak widać wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku Diesla nie jest trudna. Podczas wszystkich prac należy uważać, żeby nie rozlewać oleju napędowego po innych elementach samochodu. Zamoczenie chociażby alternatora może skończyć się jego uszkodzeniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA