REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyn do spryskiwaczy a zawartość metanolu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tani pyn do spryskiwaczy na 99% zawiera w sobie trujący metanol. Szukaj zatem takich, opartych na etanolu. Fot. Fotolia
Tani pyn do spryskiwaczy na 99% zawiera w sobie trujący metanol. Szukaj zatem takich, opartych na etanolu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płyn do spryskiwaczy jest czymś niezbędnym do prawidłowego utrzymania czystości przedniej i tylnej szyby. Niestety, od kilku lat dostępne są na rynku płyny z ponadnormatywną zawartością metanolu. Czym to grozi?

Bezpieczna podróż samochodem zależy w dużej mierze od czasu reakcji kierowcy na zaistniałe niebezpieczeństwo. Ulega on zdecydowanemu wydłużeniu jeśli widoczność z kabiny jest ograniczona, poprzez brud zalegający na szybach. Aby się go pozbyć potrzebne są zarówno dobre wycieraczki jak i skuteczny płyn, który zmiękczy i odtłuści powierzchnię szyby.

REKLAMA

Skład chemiczny płynu do spryskiwaczy

Na rynku dostępny jest ogromny wybór płynów do spryskiwaczy. Klient może nawet wybrać jeden z wielu ich zapachów, tak aby w trakcie ich używania w kabinie czuć było przyjemną woń owoców. Niestety, mało kto zwraca uwagę na to, co zawierają w swoich składzie obecnie produkowane płyny do spryskiwaczy. Wiele z nich, oprócz detergentu, barwników czy kompozycji zapachowej posiada także metanol, bardzo toksyczny i trujący alkohol alifatyczny.

Zobacz też: Płyny do spryskiwania szyb – zakresy temperatur, mieszanie, dolewanie wody

Metanol wrócił do łask

Od 2010 roku w myśl nowych przepisów producenci mogą ponownie używać metanolu w produktach chemicznych. To efekt zmian w dyrektywach Unii Europejskiej, którym Polska musiała się podporządkować. Producenci z branży chemicznej szybko dostrzegli w tym swoją szansę i rozpoczęli produkcję m.in. znacznie tańszych płynów do spryskiwaczy opartych na metanolu. Dawniej używano głównie alkoholu etylowego lub izopropylowego, ale ze względu na ich kilkakrotnie wyższą cenę od metanolu, wielu „producentów” postanowiło zarabiać na trującej chemii kosztem klienta.

Skutki wdychania metanolu

Jak bardzo niebezpiecznym związkiem jest metanol? Już 10 ml dawka powoduje u ludzi poważne problemy z widzeniem (bardzo często nawet utratę wzroku), zaburzenia ruchu, drgawki, palpitacje serca, kłopoty z oddychaniem, zaburzenia w pracy nerek a nawet śpiączkę. Z tego powodu polskie prawo zabraniało używać produktów, w których zawartość alkoholu metylowego przekraczała 3%. Po wprowadzeniu nowych przepisów UE zapis ten stał się nieważny, a  w wielu produktach chemicznych jego udział procentowy dochodzi nawet do 30%. Co ciekawe w innych krajach UE nie stosuje się tak trujących płynów do spryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Zakup płynu do spryskiwaczy

Czemu używanie płynu opartego na metanolu jest tak niebezpieczne? Jeśli podróżujemy autem kilka godzin w trakcie złej pogody, to częstotliwość używania spryskiwaczy jest bardzo duża. Filtr kabinowy, nie wyłapuje tego typu cząstek, bo jego główną rolą jest odseparowanie gównie większych ciał stałych. Metanol przenika z łatwością przez skórę i wpływa bezpośrednio na nasz układ wzrokowy i nerwowy. Dlatego wybierając płyn do spryskiwaczy zwróćmy uwagę przede wszystkim na jego skład a nie zapach (metanol ma woń zbliżoną do etanolu). Poza kierujmy się ceną, bo to ona w dużej mierze przedstawia jakość komponentów użytych do jego wyprodukowania. Te najtańsze prawie na pewno oparte są na alkoholu metylowym (bądź metanolu).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA