REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płyn do spryskiwaczy a zawartość metanolu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tani pyn do spryskiwaczy na 99% zawiera w sobie trujący metanol. Szukaj zatem takich, opartych na etanolu. Fot. Fotolia
Tani pyn do spryskiwaczy na 99% zawiera w sobie trujący metanol. Szukaj zatem takich, opartych na etanolu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płyn do spryskiwaczy jest czymś niezbędnym do prawidłowego utrzymania czystości przedniej i tylnej szyby. Niestety, od kilku lat dostępne są na rynku płyny z ponadnormatywną zawartością metanolu. Czym to grozi?

Bezpieczna podróż samochodem zależy w dużej mierze od czasu reakcji kierowcy na zaistniałe niebezpieczeństwo. Ulega on zdecydowanemu wydłużeniu jeśli widoczność z kabiny jest ograniczona, poprzez brud zalegający na szybach. Aby się go pozbyć potrzebne są zarówno dobre wycieraczki jak i skuteczny płyn, który zmiękczy i odtłuści powierzchnię szyby.

REKLAMA

REKLAMA

Skład chemiczny płynu do spryskiwaczy

Na rynku dostępny jest ogromny wybór płynów do spryskiwaczy. Klient może nawet wybrać jeden z wielu ich zapachów, tak aby w trakcie ich używania w kabinie czuć było przyjemną woń owoców. Niestety, mało kto zwraca uwagę na to, co zawierają w swoich składzie obecnie produkowane płyny do spryskiwaczy. Wiele z nich, oprócz detergentu, barwników czy kompozycji zapachowej posiada także metanol, bardzo toksyczny i trujący alkohol alifatyczny.

Zobacz też: Płyny do spryskiwania szyb – zakresy temperatur, mieszanie, dolewanie wody

Metanol wrócił do łask

Od 2010 roku w myśl nowych przepisów producenci mogą ponownie używać metanolu w produktach chemicznych. To efekt zmian w dyrektywach Unii Europejskiej, którym Polska musiała się podporządkować. Producenci z branży chemicznej szybko dostrzegli w tym swoją szansę i rozpoczęli produkcję m.in. znacznie tańszych płynów do spryskiwaczy opartych na metanolu. Dawniej używano głównie alkoholu etylowego lub izopropylowego, ale ze względu na ich kilkakrotnie wyższą cenę od metanolu, wielu „producentów” postanowiło zarabiać na trującej chemii kosztem klienta.

REKLAMA

Skutki wdychania metanolu

Jak bardzo niebezpiecznym związkiem jest metanol? Już 10 ml dawka powoduje u ludzi poważne problemy z widzeniem (bardzo często nawet utratę wzroku), zaburzenia ruchu, drgawki, palpitacje serca, kłopoty z oddychaniem, zaburzenia w pracy nerek a nawet śpiączkę. Z tego powodu polskie prawo zabraniało używać produktów, w których zawartość alkoholu metylowego przekraczała 3%. Po wprowadzeniu nowych przepisów UE zapis ten stał się nieważny, a  w wielu produktach chemicznych jego udział procentowy dochodzi nawet do 30%. Co ciekawe w innych krajach UE nie stosuje się tak trujących płynów do spryskiwaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: HFO-1234yf - toksyczny czynnik chłodniczy w Twoim samochodzie

Zakup płynu do spryskiwaczy

Czemu używanie płynu opartego na metanolu jest tak niebezpieczne? Jeśli podróżujemy autem kilka godzin w trakcie złej pogody, to częstotliwość używania spryskiwaczy jest bardzo duża. Filtr kabinowy, nie wyłapuje tego typu cząstek, bo jego główną rolą jest odseparowanie gównie większych ciał stałych. Metanol przenika z łatwością przez skórę i wpływa bezpośrednio na nasz układ wzrokowy i nerwowy. Dlatego wybierając płyn do spryskiwaczy zwróćmy uwagę przede wszystkim na jego skład a nie zapach (metanol ma woń zbliżoną do etanolu). Poza kierujmy się ceną, bo to ona w dużej mierze przedstawia jakość komponentów użytych do jego wyprodukowania. Te najtańsze prawie na pewno oparte są na alkoholu metylowym (bądź metanolu).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA