Mieszanie płynów eksploatacyjnych
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku oleju silnikowego, gdy zauważymy, że poziom cieczy jest za niski, a nie będziemy mogli dolać takiego oleju, jaki był nalany lub nie wiemy, na jakim oleju pracuje silnik, możemy dolać inny olej. Nawet jeśli dolany olej jest innego rodzaju (syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny) i ma inne parametry lepkości niż olej znajdujący się w silniku, powstała mieszanina będzie smarowała elementy silnika. Dla jednostki napędowej bardziej szkodliwa jest jazda z niewystarczającą ilością oleju niż krótka jazda na gorszym czy niewłaściwym oleju. Należy jednak pamiętać, że gdy tylko będzie taka możliwość, należy wymienić olej na nowy (o odpowiednich parametrach).
REKLAMA
Zobacz też: Wymiana oleju w skrzyni biegów
REKLAMA
Ubytek płynu chłodniczego możemy uzupełnić wodą, ale musimy pamiętać, że w takim przypadku podniesiona zostanie temperatura zamarzania płynu. Gdy tylko nadejdzie taka możliwość, należy jak najszybciej wymienić mieszaninę na nowy płyn.
Bez problemu możemy mieszać różne płyny do spryskiwaczy. Musimy jedynie pamiętać, aby zimą nie nalać do zbiorniczka płynu o wysokiej temperaturze zamarzania. Zamarzający płyn może rozsadzić lub zablokować zbiornik, przewody lub spryskiwacze.
Zobacz też: Jak oczyścić silnik z zewnątrz?
Jeśli zauważymy, że mamy za mało płynu hamulcowego, możemy dolać tylko płyn zalecany przez producenta. Płyn hamulcowy jest dostosowany do rodzaju hamulców (bębnowe, tarczowe) oraz do obciążeń, czyli temperatury, w jakiej pracuje. Jeśli dolejemy nieodpowiedni płyn, ciecz może zagotować się w przewodach i zaciskach, przez co auto może całkowicie utracić skuteczność hamowania.
Również płyn do wspomagania kierownicy czy skrzyni biegów nie może być mieszany. Stan tych płynów należy co jakiś czas kontrolować, a w przypadku ich ubytku, trzeba wymienić stary płyn na nowy lub uzupełnić brak dolewając taki płyn, jaki jest zalecany przez producenta.
REKLAMA
REKLAMA