REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczać nakrętki przed samoczynnym odkręcaniem się?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma na świecie kierowcy, który nagle stwierdzał, że jakaś śruba lub nakrętka sama się odkręciła podczas eksploatacji auta. Pół biedy, kiedy dotyczy to jakiegoś mało istotnego elementu. Gorzej, gdy ten element odpowiada bezpośrednio za bezpieczną jazdę, np. jest częścią układu kierowniczego.

Zabezpieczenia połączeń gwintowanych dzielą się na dwa rodzaje: zabezpieczenia siłowe i kształtowe. Siłowymi nazywane są takie, które poprzez wywieranie siły na element zabezpieczany powodują znaczne zwiększenie siły tarcia gwintu, tym samym skutecznie utrudniając jego samoczynne luzowanie się, np. wskutek drgań lub udarów. Nie są one w stu procentach niezawodne. Dlatego stosuje się zabezpieczenia kształtowe, polegające na tym, że elementem zabezpieczającym jest odpowiednio ukształtowana podkładka lub zawleczka.

REKLAMA

Zobacz również: Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?

REKLAMA

Elementy zabezpieczeń siłowych muszą mieć pewną, dość dużą sprężystość. Dopiero wówczas spełniają swoje zadanie. Są to więc podkładki sprężyste przecięte (pęknięte) lub całe odpowiednio odkształcone (wygięte), z ponacinanymi i powyginanymi karbami na obrzeżu wewnętrznym lub zewnętrznym.

W zasadzie każda z tego rodzaju podkładek jest jednorazowego użytku. Podczas ponownego montażu należy więc użyć nowej. Wyjątkiem są podkładki sprężyste przecięte, które zachowały swoją sprężystość, czyli które nie zamieniły się w płaski, przecięty pierścień.

REKLAMA

Wśród zabezpieczeń kształtowych stosowane są najczęściej podkładki które po dokręceniu nakrętki wygina się tak, aby uniemożliwić odkręcanie się śruby lub nakrętki. Nagwintowany wałek zabezpieczanego w ten sposób elementu, np. czop osi piasty koła musi mieć wyfrezowany odpowiedni kanał, w który wkłada się specjalny wypust takiej podkładki, uniemożliwiając w ten sposób jej obracanie się na wałku. Po dokręceniu nakrętki podwija się część wystającej podkładki tak, aby przylgnęła do jednego z boków nakrętki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lekkim młotkiem dogina się ją tak, aby między nią i nakrętką nie istniał żaden luz. Takie zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, choć nie tak, jak zabezpieczenie zawleczką. Aby móc je zastosować, nakrętka musi z jednej strony mieć wykonaną tzw. koronkę, czyli co najmniej kilka nacięć o szerokości minimalnie większej, niż użyta zawleczka. Wałek, na który ma być nakręcona taka nakrętka, np. śruba mocująca ważny element, musi mieć wywiercony na wylot otwór w miejscu, w którym znajdą się nacięcia nakrętki po jej mocnym dokręceniu. Włożenie zawleczki w ten otwór w praktyce uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek ruchów przez nakrętkę.

Jednym ze znanych sposobów zabezpieczenia rozkręcania się połączeń gwintowanych jest tzw. kontrowanie, czyli stosowanie nakrętki kontrującej. Po dokręceniu właściwej nakrętki, nieco mocniejszym, niż potrzeba, nakręca się na śrubę inną nakrętkę tak, aby oparła się mocno o tę poprzednią. Następnie, trzymając ją cały czas kluczem w jednym położeniu, luzuje się minimalnie pierwszą nakrętkę tak, aby została do niej bardzo silnie dokręcona. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

W ten sposób złączone nakrętki wywierają tak duży nacisk na nitki gwintu, że ich rozkręcenie jest w praktyce niemożliwe bez zerwania go. Aby je zluzować należy nakrętkę zewnętrzną starać się obrócić kluczem, jak podczas odkręcania, zaś wewnętrzną – w przeciwną stronę. Po uzyskaniu między nimi nawet minimalnego luzu dalsze ich odkręcanie będzie bezproblemowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA