REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zabezpieczać nakrętki przed samoczynnym odkręcaniem się?

Jakubowski Ryszard
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress
Jak dobrze zakręcić śruby? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma na świecie kierowcy, który nagle stwierdzał, że jakaś śruba lub nakrętka sama się odkręciła podczas eksploatacji auta. Pół biedy, kiedy dotyczy to jakiegoś mało istotnego elementu. Gorzej, gdy ten element odpowiada bezpośrednio za bezpieczną jazdę, np. jest częścią układu kierowniczego.

Zabezpieczenia połączeń gwintowanych dzielą się na dwa rodzaje: zabezpieczenia siłowe i kształtowe. Siłowymi nazywane są takie, które poprzez wywieranie siły na element zabezpieczany powodują znaczne zwiększenie siły tarcia gwintu, tym samym skutecznie utrudniając jego samoczynne luzowanie się, np. wskutek drgań lub udarów. Nie są one w stu procentach niezawodne. Dlatego stosuje się zabezpieczenia kształtowe, polegające na tym, że elementem zabezpieczającym jest odpowiednio ukształtowana podkładka lub zawleczka.

REKLAMA

Zobacz również: Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?

REKLAMA

Elementy zabezpieczeń siłowych muszą mieć pewną, dość dużą sprężystość. Dopiero wówczas spełniają swoje zadanie. Są to więc podkładki sprężyste przecięte (pęknięte) lub całe odpowiednio odkształcone (wygięte), z ponacinanymi i powyginanymi karbami na obrzeżu wewnętrznym lub zewnętrznym.

W zasadzie każda z tego rodzaju podkładek jest jednorazowego użytku. Podczas ponownego montażu należy więc użyć nowej. Wyjątkiem są podkładki sprężyste przecięte, które zachowały swoją sprężystość, czyli które nie zamieniły się w płaski, przecięty pierścień.

REKLAMA

Wśród zabezpieczeń kształtowych stosowane są najczęściej podkładki które po dokręceniu nakrętki wygina się tak, aby uniemożliwić odkręcanie się śruby lub nakrętki. Nagwintowany wałek zabezpieczanego w ten sposób elementu, np. czop osi piasty koła musi mieć wyfrezowany odpowiedni kanał, w który wkłada się specjalny wypust takiej podkładki, uniemożliwiając w ten sposób jej obracanie się na wałku. Po dokręceniu nakrętki podwija się część wystającej podkładki tak, aby przylgnęła do jednego z boków nakrętki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lekkim młotkiem dogina się ją tak, aby między nią i nakrętką nie istniał żaden luz. Takie zabezpieczenie jest bardzo skuteczne, choć nie tak, jak zabezpieczenie zawleczką. Aby móc je zastosować, nakrętka musi z jednej strony mieć wykonaną tzw. koronkę, czyli co najmniej kilka nacięć o szerokości minimalnie większej, niż użyta zawleczka. Wałek, na który ma być nakręcona taka nakrętka, np. śruba mocująca ważny element, musi mieć wywiercony na wylot otwór w miejscu, w którym znajdą się nacięcia nakrętki po jej mocnym dokręceniu. Włożenie zawleczki w ten otwór w praktyce uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek ruchów przez nakrętkę.

Jednym ze znanych sposobów zabezpieczenia rozkręcania się połączeń gwintowanych jest tzw. kontrowanie, czyli stosowanie nakrętki kontrującej. Po dokręceniu właściwej nakrętki, nieco mocniejszym, niż potrzeba, nakręca się na śrubę inną nakrętkę tak, aby oparła się mocno o tę poprzednią. Następnie, trzymając ją cały czas kluczem w jednym położeniu, luzuje się minimalnie pierwszą nakrętkę tak, aby została do niej bardzo silnie dokręcona. 

Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?

W ten sposób złączone nakrętki wywierają tak duży nacisk na nitki gwintu, że ich rozkręcenie jest w praktyce niemożliwe bez zerwania go. Aby je zluzować należy nakrętkę zewnętrzną starać się obrócić kluczem, jak podczas odkręcania, zaś wewnętrzną – w przeciwną stronę. Po uzyskaniu między nimi nawet minimalnego luzu dalsze ich odkręcanie będzie bezproblemowe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA