REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana opon z drogowym testem koła

Tomasz Korniejew
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega zmiana opon z drogowym testem koła? Jak wiele ma to wspólnego z optymalizacją kół?

Odpowiednie wyważenie i zoptymalizowanie kół jest istotne ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. Niestety wciąż wielu kierowców nie poświęca kołom swojego samochodu wystarczająco dużo uwagi. Większość z nas nawet nie pamięta o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. O dostosowywaniu stopnia napompowania opon do obciążenia pojazdu nie wspominając.

REKLAMA

A przecież jazda z niewłaściwie napompowanymi oponami ma znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Ma także wpływ na zużycie opon. Źle wyważone koła mogą być przyczyną drgań na kierownicy i w konsekwencji prowadzić do usterek zawieszenia i układu kierowniczego.

Ale nie tylko właściwe wyważenie i ciśnienie powietrza mają znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Ważne jest także odpowiednie ułożenie opony względem felgi. Zobacz: Optymalizacja kół

Test drogowy koła

Test drogowy koła

Tomasz Korniejew

Typowe błędy podczas zmiany ogumienia

REKLAMA

Choć na rynku działa coraz więcej warsztatów korzystających z zaawansowanych urządzeń potrafiących zoptymalizować ułożenie opony na feldze, wciąż niewielu polskich kierowców zdaje sobie sprawę, jak istotne jest z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji, dokładne sprawdzenie kół przed ich montażem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu kierowców, czując na kierownicy zakłóconą pracę kół, słysząc nietypowe odgłosy podczas jazdy, czy wyczuwając ściąganie podczas jazdy na wprost, zazwyczaj próbuje rozwiązać ten problem udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół. Często okazuje się, że geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika. Co wtedy?

Okazuje się, że warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół, które dodatkowo mogą wykonać test drogowy koła.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Test drogowy koła – na czym to polega?

Test drogowy koła wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie, zanim specjalista w warsztacie zmiany opon założy koło na samochód, sprawdza, czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

W tym celu felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter, którego specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg, a szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego obsługujący maszynę pracownik jest w stanie m.in.:

  • ocenić towarzyszące toczeniu wibracje;
  • ocenić znoszenie pojazdu;
  • zbadać dźwięki towarzyszące toczeniu;
  • sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy;

Zobacz też: Dokładne wyważenie kół

A następnie wszystkie przekroczenia norm skorygować. Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze, czy odpowiednie ułożenie opony na feldze w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm. Im mniejsza siła tym lepiej, bo jest to mniejsze obciążenie dla układu napędowego, co przekłada się na zużycie paliwa i długość okresu eksploatacji elementów zawieszenia.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Tomasz Korniejew

Przekroczenia tej normy są bardzo powszechne wśród pojazdów poruszających się na kołach o średnicy powyżej 18 cali. Ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy. W warsztatach korzystających z zaawansowanych urządzeń wyważających, pracownicy są w stanie tak zoptymalizować koło, by siła niezbędna do wykonania pełnego obrotu koła mieściła się w normie.

Jakie są koszty wymiany opon z przeprowadzeniem testu drogowego?

Zazwyczaj koszt wymiany ogumienia z przeprowadzeniem testu drogowego koła i w razie potrzeby, przeprowadzenia optymalizacji, wynosi 50 zł za jedno koło.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy warsztatowi Almot Auto

Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.
Tomasz Korniejew
Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.
Tomasz Korniejew
Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Tomasz Korniejew
Test drogowy koła.
Tomasz Korniejew
Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA