REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana opon z drogowym testem koła

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Wciąż niewiele warsztatów oponiarskich w Polsce korzysta z zaawansowanych urządzeń.
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega zmiana opon z drogowym testem koła? Jak wiele ma to wspólnego z optymalizacją kół?

Odpowiednie wyważenie i zoptymalizowanie kół jest istotne ze względu na prawidłową eksploatację pojazdu. Niestety wciąż wielu kierowców nie poświęca kołom swojego samochodu wystarczająco dużo uwagi. Większość z nas nawet nie pamięta o regularnej kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. O dostosowywaniu stopnia napompowania opon do obciążenia pojazdu nie wspominając.

REKLAMA

A przecież jazda z niewłaściwie napompowanymi oponami ma znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Ma także wpływ na zużycie opon. Źle wyważone koła mogą być przyczyną drgań na kierownicy i w konsekwencji prowadzić do usterek zawieszenia i układu kierowniczego.

Ale nie tylko właściwe wyważenie i ciśnienie powietrza mają znaczenie dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Ważne jest także odpowiednie ułożenie opony względem felgi. Zobacz: Optymalizacja kół

Test drogowy koła

Test drogowy koła

Tomasz Korniejew

Typowe błędy podczas zmiany ogumienia

REKLAMA

Choć na rynku działa coraz więcej warsztatów korzystających z zaawansowanych urządzeń potrafiących zoptymalizować ułożenie opony na feldze, wciąż niewielu polskich kierowców zdaje sobie sprawę, jak istotne jest z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji, dokładne sprawdzenie kół przed ich montażem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu kierowców, czując na kierownicy zakłóconą pracę kół, słysząc nietypowe odgłosy podczas jazdy, czy wyczuwając ściąganie podczas jazdy na wprost, zazwyczaj próbuje rozwiązać ten problem udając się do warsztatu zajmującego się geometrią kół i zawieszenia, a także wyważaniem kół. Często okazuje się, że geometria zawieszenia jest w normie, wyważenie zostało poprawione, a problem nie znika. Co wtedy?

Okazuje się, że warto udać się do warsztatu, który korzysta z zaawansowanych urządzeń do optymalizacji kół, które dodatkowo mogą wykonać test drogowy koła.

Zobacz też: Jak właściwie wymieniać opony?

Test drogowy koła – na czym to polega?

Test drogowy koła wykonuje się po to, żeby sprawdzić, jak dane koło zachowa się w sytuacji drogowej. Konkretnie, zanim specjalista w warsztacie zmiany opon założy koło na samochód, sprawdza, czy kręcące się podczas jazdy koło będzie pracowało właściwie.

W tym celu felgę z właściwie napompowaną oponą montuje się na urządzeniu Hunter, którego specjalna rolka działa na kręcące się koło z naciskiem 800 kg, a szereg czujników bada jego zachowanie w symulowanych warunkach drogowych.

W ramach testu drogowego obsługujący maszynę pracownik jest w stanie m.in.:

  • ocenić towarzyszące toczeniu wibracje;
  • ocenić znoszenie pojazdu;
  • zbadać dźwięki towarzyszące toczeniu;
  • sprawdzić, czy opona spełnia parametry pracy;

Zobacz też: Dokładne wyważenie kół

A następnie wszystkie przekroczenia norm skorygować. Nie chodzi tylko o dokładne rozmieszczenie ciężarków wyważających na feldze, czy odpowiednie ułożenie opony na feldze w ramach procesu optymalizacji. Równie istotne jest to, by koło spełniało normę pracy, czyli żeby do pełnego obrotu koła nie była potrzebna większa siła niż 90 Nm. Im mniejsza siła tym lepiej, bo jest to mniejsze obciążenie dla układu napędowego, co przekłada się na zużycie paliwa i długość okresu eksploatacji elementów zawieszenia.

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm

Tomasz Korniejew

Przekroczenia tej normy są bardzo powszechne wśród pojazdów poruszających się na kołach o średnicy powyżej 18 cali. Ich właściciele często nie zdają sobie z tego sprawy. W warsztatach korzystających z zaawansowanych urządzeń wyważających, pracownicy są w stanie tak zoptymalizować koło, by siła niezbędna do wykonania pełnego obrotu koła mieściła się w normie.

Jakie są koszty wymiany opon z przeprowadzeniem testu drogowego?

Zazwyczaj koszt wymiany ogumienia z przeprowadzeniem testu drogowego koła i w razie potrzeby, przeprowadzenia optymalizacji, wynosi 50 zł za jedno koło.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy warsztatowi Almot Auto

Maszyna do wyważania kół z optymalizacją i testem drogowym.
Tomasz Korniejew
Istotne w przypadku zmiany opon jest odpowiednie zabezpieczenie rantów ogumienia.
Tomasz Korniejew
Przed wykonaniem testu drogowego opona musi być napompowana zgodnie z zaleceniami producenta.
Tomasz Korniejew
Test drogowy koła.
Tomasz Korniejew
Po teście drogowym można przystąpić do prac mających na celu korektę wszelkich przekroczeń norm.
Tomasz Korniejew
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA