REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wybrać opony do terenówki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bush Taxi Off-Road Centre
Firma Bush Taxi to centrum sprzedaży oraz montażu profesjonalnych akcesoriów przeznaczonych do wszystkich pojazdów terenowych.
Opona terenowa
Opona terenowa
Fot. Bush Taxi Off-Road Centre

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź jest prosta: AT lub MT. Są to dwa najbardziej popularne typy opon terenowych. Sformułowanie "opony terenowe" odnosić się będzie do produktów nadających się do użycia w terenie, a nie takich, które są dedykowane do luksusowych SUVów.

Niektórzy ze sprzedawców podają w opisie opon ich procentowe zastosowanie pod względem nawierzchni. Czyli na przykład 90% off-road, a 10% asfalt. Jest to być może oznaczenie pomocne, jednak biorąc pod uwagę tylko takie rozróżnienie, nie będziemy w stanie wybrać naprawdę satysfakcjonującego nas produktu.

REKLAMA

Dlatego już na samym początku powinniśmy zadać sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekujemy od opon, które chcemy kupić? W wielu przypadkach kuszą nas przede wszystkim "gumy" ekstremalnie terenowe, które przy samochodzie użytkowanym również na co dzień doprowadzą nas do szału. Warto zatem przejrzeć dostępne oferty "na spokojnie" lub zakupić 2 komplety opon – mniej i bardziej "hardcorowe". Tylko, czy będzie nam się je chciało wymieniać przed każdym weekendem?

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

Oznaczenie AT czyli All Terrain (opony terenowo- drogowo-uniwersalno- całoroczne)

Dosyć dobrze spisują się na asfalcie, nie straszą agresywnym wyglądem i przede wszystkim można na nich jeździć przez cały rok. Są komfortowe kiedy spadnie śnieg, idealne na piaski i szutry. Niestety trochę gorzej sprawdzają się na mokrej powierzchni i w błocie. Do takiego rodzaju nawierzchni mają zbyt płytki bieżnik. Jednak, w praktyce – przy niezbyt ciężkim samochodzie (np. Suzuki Jimny, Vitara, Jeep Cherokee) sprawdzą się również i w błocie. Warto zatem swoją terenową przygodę rozpocząć od takich właśnie opon. W terenie poczujemy ogromną różnicę (względem opon szosowych lub przeznaczonych do SUVów), a niewiele stracimy w komforcie jazdy po drodze asfaltowej. Oferta producentów jest bardzo szeroka. Najbardziej popularne to opony BF Goodrich All Terrain.

Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MT czyli Mud Terrain (opony nie tylko do błota)

REKLAMA

Opony, które charakteryzują się agresywniejszym bieżnikiem niż AT-ki. Posiadają duże i głębokie klocki, które sprawiają, że nadają się do jazdy w naprawdę trudnym terenie. Nie mają oficjalnego podziału na kategorie, ale może wyszczególnić dwie grupy. Pierwsza obejmuje MT-ki, które nadają się jeszcze do normalnej, codziennej jazdy, a druga zawiera opony jedynie nadające się do terenu.

Pierwsze, pomimo specyficznego bieżnika są w pewnym sensie nadal uniwersalne. Można i da się nimi jeździć po asfalcie. W zależności od konkretnego modelu są mniej lub bardziej głośne, tak samo jest z wibracjami podczas jazdy. Zapaleni i wprawieni off-roaderzy jeżdżą na nich przez cały rok. Chociaż trzeba bardzo uważać na mokrej nawierzchni, a w zimie po prostu "przeżyć". Co do jazdy terenowej sprawdzają się znakomicie. Doskonale nadają się również do samochodów wyprawowych, które mają zamiar przemierzać rejony "błotne" (na pustynne lepiej sprawdzą się opony AT). Najbardziej popularne to BF Goodrich Mud Terrain, Goodyear Wrangler MTR, Cooper Discoverer STT.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

REKLAMA

Opony MT przeznaczone typowo w teren to jeszcze bardziej agresywne opony, które nie nadają się do jazdy codziennej, ze względu na hałas oraz wibrację. Dodatkowo powierzchnia asfaltowa może wpłynąć negatywnie na ich żywotność. Do jazdy terenowej są idealne, najlepsze na rajdy i imprezy typu extreme. Warto wspomnieć, że przed samym zakupem (zwykle kupowane są w bardzo dużych rozmiarach), należy sprawdzić, czy układ napędowy naszego samochodu wytrzyma takie obciążenie. Najpopularniejsze: Simex Extreme Tracker, Silverstone MT117, Maxxis Creap Crawler, Interco Bogger.

Najpopularniejsze rozmiary oraz przybliżony koszt zakupy 1 nowej opony:

31x10.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 570zł            MT: BF Goodrich Mud Terrain 560zł
33x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 740zł            MT: Cooper Discoverer STT 710zł
35x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 810zł            MT: MAXXIS Creepy Crawler 1350zł

Źródło: www.bushtaxi.pl

Opony do off-roadu. Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA