REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wybrać opony do terenówki?

 Bush Taxi Off-Road Centre
Firma Bush Taxi to centrum sprzedaży oraz montażu profesjonalnych akcesoriów przeznaczonych do wszystkich pojazdów terenowych.
Opona terenowa
Opona terenowa
Fot. Bush Taxi Off-Road Centre

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź jest prosta: AT lub MT. Są to dwa najbardziej popularne typy opon terenowych. Sformułowanie "opony terenowe" odnosić się będzie do produktów nadających się do użycia w terenie, a nie takich, które są dedykowane do luksusowych SUVów.

Niektórzy ze sprzedawców podają w opisie opon ich procentowe zastosowanie pod względem nawierzchni. Czyli na przykład 90% off-road, a 10% asfalt. Jest to być może oznaczenie pomocne, jednak biorąc pod uwagę tylko takie rozróżnienie, nie będziemy w stanie wybrać naprawdę satysfakcjonującego nas produktu.

REKLAMA

Dlatego już na samym początku powinniśmy zadać sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekujemy od opon, które chcemy kupić? W wielu przypadkach kuszą nas przede wszystkim "gumy" ekstremalnie terenowe, które przy samochodzie użytkowanym również na co dzień doprowadzą nas do szału. Warto zatem przejrzeć dostępne oferty "na spokojnie" lub zakupić 2 komplety opon – mniej i bardziej "hardcorowe". Tylko, czy będzie nam się je chciało wymieniać przed każdym weekendem?

Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?

Oznaczenie AT czyli All Terrain (opony terenowo- drogowo-uniwersalno- całoroczne)

Dosyć dobrze spisują się na asfalcie, nie straszą agresywnym wyglądem i przede wszystkim można na nich jeździć przez cały rok. Są komfortowe kiedy spadnie śnieg, idealne na piaski i szutry. Niestety trochę gorzej sprawdzają się na mokrej powierzchni i w błocie. Do takiego rodzaju nawierzchni mają zbyt płytki bieżnik. Jednak, w praktyce – przy niezbyt ciężkim samochodzie (np. Suzuki Jimny, Vitara, Jeep Cherokee) sprawdzą się również i w błocie. Warto zatem swoją terenową przygodę rozpocząć od takich właśnie opon. W terenie poczujemy ogromną różnicę (względem opon szosowych lub przeznaczonych do SUVów), a niewiele stracimy w komforcie jazdy po drodze asfaltowej. Oferta producentów jest bardzo szeroka. Najbardziej popularne to opony BF Goodrich All Terrain.

Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?

MT czyli Mud Terrain (opony nie tylko do błota)

REKLAMA

Opony, które charakteryzują się agresywniejszym bieżnikiem niż AT-ki. Posiadają duże i głębokie klocki, które sprawiają, że nadają się do jazdy w naprawdę trudnym terenie. Nie mają oficjalnego podziału na kategorie, ale może wyszczególnić dwie grupy. Pierwsza obejmuje MT-ki, które nadają się jeszcze do normalnej, codziennej jazdy, a druga zawiera opony jedynie nadające się do terenu.

Pierwsze, pomimo specyficznego bieżnika są w pewnym sensie nadal uniwersalne. Można i da się nimi jeździć po asfalcie. W zależności od konkretnego modelu są mniej lub bardziej głośne, tak samo jest z wibracjami podczas jazdy. Zapaleni i wprawieni off-roaderzy jeżdżą na nich przez cały rok. Chociaż trzeba bardzo uważać na mokrej nawierzchni, a w zimie po prostu "przeżyć". Co do jazdy terenowej sprawdzają się znakomicie. Doskonale nadają się również do samochodów wyprawowych, które mają zamiar przemierzać rejony "błotne" (na pustynne lepiej sprawdzą się opony AT). Najbardziej popularne to BF Goodrich Mud Terrain, Goodyear Wrangler MTR, Cooper Discoverer STT.

Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?

REKLAMA

Opony MT przeznaczone typowo w teren to jeszcze bardziej agresywne opony, które nie nadają się do jazdy codziennej, ze względu na hałas oraz wibrację. Dodatkowo powierzchnia asfaltowa może wpłynąć negatywnie na ich żywotność. Do jazdy terenowej są idealne, najlepsze na rajdy i imprezy typu extreme. Warto wspomnieć, że przed samym zakupem (zwykle kupowane są w bardzo dużych rozmiarach), należy sprawdzić, czy układ napędowy naszego samochodu wytrzyma takie obciążenie. Najpopularniejsze: Simex Extreme Tracker, Silverstone MT117, Maxxis Creap Crawler, Interco Bogger.

Najpopularniejsze rozmiary oraz przybliżony koszt zakupy 1 nowej opony:

31x10.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 570zł            MT: BF Goodrich Mud Terrain 560zł
33x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 740zł            MT: Cooper Discoverer STT 710zł
35x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 810zł            MT: MAXXIS Creepy Crawler 1350zł

Źródło: www.bushtaxi.pl

Opony do off-roadu. Fot. Fotolia
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA