Jakie wybrać opony do terenówki?
REKLAMA
REKLAMA
Niektórzy ze sprzedawców podają w opisie opon ich procentowe zastosowanie pod względem nawierzchni. Czyli na przykład 90% off-road, a 10% asfalt. Jest to być może oznaczenie pomocne, jednak biorąc pod uwagę tylko takie rozróżnienie, nie będziemy w stanie wybrać naprawdę satysfakcjonującego nas produktu.
REKLAMA
Dlatego już na samym początku powinniśmy zadać sobie pytanie, czego tak naprawdę oczekujemy od opon, które chcemy kupić? W wielu przypadkach kuszą nas przede wszystkim "gumy" ekstremalnie terenowe, które przy samochodzie użytkowanym również na co dzień doprowadzą nas do szału. Warto zatem przejrzeć dostępne oferty "na spokojnie" lub zakupić 2 komplety opon – mniej i bardziej "hardcorowe". Tylko, czy będzie nam się je chciało wymieniać przed każdym weekendem?
Zobacz też: Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo kierowców?
Oznaczenie AT czyli All Terrain (opony terenowo- drogowo-uniwersalno- całoroczne)
Dosyć dobrze spisują się na asfalcie, nie straszą agresywnym wyglądem i przede wszystkim można na nich jeździć przez cały rok. Są komfortowe kiedy spadnie śnieg, idealne na piaski i szutry. Niestety trochę gorzej sprawdzają się na mokrej powierzchni i w błocie. Do takiego rodzaju nawierzchni mają zbyt płytki bieżnik. Jednak, w praktyce – przy niezbyt ciężkim samochodzie (np. Suzuki Jimny, Vitara, Jeep Cherokee) sprawdzą się również i w błocie. Warto zatem swoją terenową przygodę rozpocząć od takich właśnie opon. W terenie poczujemy ogromną różnicę (względem opon szosowych lub przeznaczonych do SUVów), a niewiele stracimy w komforcie jazdy po drodze asfaltowej. Oferta producentów jest bardzo szeroka. Najbardziej popularne to opony BF Goodrich All Terrain.
Zobacz też: Opony z kolcami - kiedy można ich używać?
MT czyli Mud Terrain (opony nie tylko do błota)
REKLAMA
Opony, które charakteryzują się agresywniejszym bieżnikiem niż AT-ki. Posiadają duże i głębokie klocki, które sprawiają, że nadają się do jazdy w naprawdę trudnym terenie. Nie mają oficjalnego podziału na kategorie, ale może wyszczególnić dwie grupy. Pierwsza obejmuje MT-ki, które nadają się jeszcze do normalnej, codziennej jazdy, a druga zawiera opony jedynie nadające się do terenu.
Pierwsze, pomimo specyficznego bieżnika są w pewnym sensie nadal uniwersalne. Można i da się nimi jeździć po asfalcie. W zależności od konkretnego modelu są mniej lub bardziej głośne, tak samo jest z wibracjami podczas jazdy. Zapaleni i wprawieni off-roaderzy jeżdżą na nich przez cały rok. Chociaż trzeba bardzo uważać na mokrej nawierzchni, a w zimie po prostu "przeżyć". Co do jazdy terenowej sprawdzają się znakomicie. Doskonale nadają się również do samochodów wyprawowych, które mają zamiar przemierzać rejony "błotne" (na pustynne lepiej sprawdzą się opony AT). Najbardziej popularne to BF Goodrich Mud Terrain, Goodyear Wrangler MTR, Cooper Discoverer STT.
Zobacz też: Dlaczego Polacy nie zmieniają opon na zimowe?
REKLAMA
Opony MT przeznaczone typowo w teren to jeszcze bardziej agresywne opony, które nie nadają się do jazdy codziennej, ze względu na hałas oraz wibrację. Dodatkowo powierzchnia asfaltowa może wpłynąć negatywnie na ich żywotność. Do jazdy terenowej są idealne, najlepsze na rajdy i imprezy typu extreme. Warto wspomnieć, że przed samym zakupem (zwykle kupowane są w bardzo dużych rozmiarach), należy sprawdzić, czy układ napędowy naszego samochodu wytrzyma takie obciążenie. Najpopularniejsze: Simex Extreme Tracker, Silverstone MT117, Maxxis Creap Crawler, Interco Bogger.
Najpopularniejsze rozmiary oraz przybliżony koszt zakupy 1 nowej opony:
31x10.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 570zł MT: BF Goodrich Mud Terrain 560zł
33x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 740zł MT: Cooper Discoverer STT 710zł
35x12.5 R15 AT: BF Goodrich All Terrain 810zł MT: MAXXIS Creepy Crawler 1350zł
Źródło: www.bushtaxi.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.