REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?

Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy na wodór, czyli walka o benzyniaki trwa dalej. Inżynierowie mają nowy pomysł. Jak on wygląda w praktyce? Zaraz o tym opowiemy.

Silnik spalinowy na wodór, czyli V12 i topowa limuzyna

Pomysł na silnik spalinowy na wodór nie jest w zasadzie niczym nowym. Narodził się bowiem w roku... 1806! Współczesnych kształtów nabrał jednak dopiero w roku 2000. A wszystko za sprawą BMW 750 hL. Seria 7 generacji E38 została przystosowana do spalania wodoru. A to tak naprawdę dopiero połowa informacji. Bo pod maską auta pracował silnik... V12! Konkretnie 5.4-litrowy motor. I choć koncepcja brzmi wyśmienicie, niestety egzemplarz zakończył życie na etapie modelu pokazowego. Co poszło nie tak? Problemów było bardzo wiele.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy na wodór działa w prosty sposób. Mieszanka trafiająca do komory spalania nie jest oparta na benzynie, a wodorze. W takiej postaci jest spalana.

Silnik spalinowy na wodór: problemów jest cała masa!

Po pierwsze choć silnik ma 5.4 litra i 12 cylindrów, podczas zasilania wodorem generował moc wynoszącą zaledwie 204 konie. Klasycznie V-dwunastka dostarczała na asfalt 326 koni. Niska moc, to słabe osiągi. I tak sprint do pierwszej setki zajmował autu 9,6 sekundy – przy napędzie konwencjonalnym 6,6 sekundy. Po drugie większą część bagażnika w aucie zajmował zbiornik na wodór. Miał pojemność 140 litrów i oznaczał przechowywanie paliwa w temperaturze wynoszącej -253 stopnie Celsjusza.

Silnik spalinowy i wodór: BMW podjęło kolejną próbę. Równie nieudaną

Nieudany eksperyment z serią 7 E38 zakończył się zniszczeniem czternastu z piętnastu egzemplarzy. BMW nie porzuciło jednak prac. Wodór w charakterze paliwa powrócił już w roku 2001, a wszystko za sprawą modelu 745h generacji E65. W tym przypadku V12 zamieniło się w V8, a 5.4 litra w 4.4 litra. Niestety reszta wad pozostała. Moc wynosiła bowiem jedynie 187 koni mechanicznych. W segmencie aut luksusowych była niedopuszczalna.

REKLAMA

Toyota ma pomysł na silnik spalinowy na wodór?

BMW bardzo boleśnie przekonało się o tym, że silnik spalinowy na wodór nie ma zbyt dużego sensu. I do tej pory większość marek korzystała z tego świadectwa. Większość, bo Toyota potraktowała je jak wyzwanie. Skąd ten pomysł? Bo takie paliwo ogranicza emisję spalin i poprawia reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Jak Japończycy pomyśleli, tak też zrobili. Silnik ma 1.6 litra, 3 cylindry, doładowanie, jest zasilany wodorem i na początek trafi pod maskę... samochodów wyścigowych. Jeżeli sprawdzi się tam, na drogach również da radę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik spalinowy na wodór by Toyota. Brzmi śmiesznie jak... Prius?

Historia silnika spalinowego na wodór pisana na nowo przez Japończyków może powodować spojrzenie niedowierzania. Warto jednak pamiętać o tym, że z taką samą reakcją w roku 1995 spotkała się prezentacja pierwszego Priusa, podczas gdy dziś Toyota sprzedaje nawet 80 proc. pojazdów z napędem hybrydowym. Czy tak będzie i w tym przypadku? Przekonamy się i będziemy czekać z niecierpliwością. Szczególnie że wodór naprawdę może uratować silniki spalinowe przed wyginięciem.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA