REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?

Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
Silnik spalinowy na wodór. Czy takie rozwiązanie jest możliwe?
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Silnik spalinowy na wodór, czyli walka o benzyniaki trwa dalej. Inżynierowie mają nowy pomysł. Jak on wygląda w praktyce? Zaraz o tym opowiemy.

Silnik spalinowy na wodór, czyli V12 i topowa limuzyna

Pomysł na silnik spalinowy na wodór nie jest w zasadzie niczym nowym. Narodził się bowiem w roku... 1806! Współczesnych kształtów nabrał jednak dopiero w roku 2000. A wszystko za sprawą BMW 750 hL. Seria 7 generacji E38 została przystosowana do spalania wodoru. A to tak naprawdę dopiero połowa informacji. Bo pod maską auta pracował silnik... V12! Konkretnie 5.4-litrowy motor. I choć koncepcja brzmi wyśmienicie, niestety egzemplarz zakończył życie na etapie modelu pokazowego. Co poszło nie tak? Problemów było bardzo wiele.

REKLAMA

Silnik spalinowy na wodór działa w prosty sposób. Mieszanka trafiająca do komory spalania nie jest oparta na benzynie, a wodorze. W takiej postaci jest spalana.

Silnik spalinowy na wodór: problemów jest cała masa!

Po pierwsze choć silnik ma 5.4 litra i 12 cylindrów, podczas zasilania wodorem generował moc wynoszącą zaledwie 204 konie. Klasycznie V-dwunastka dostarczała na asfalt 326 koni. Niska moc, to słabe osiągi. I tak sprint do pierwszej setki zajmował autu 9,6 sekundy – przy napędzie konwencjonalnym 6,6 sekundy. Po drugie większą część bagażnika w aucie zajmował zbiornik na wodór. Miał pojemność 140 litrów i oznaczał przechowywanie paliwa w temperaturze wynoszącej -253 stopnie Celsjusza.

Silnik spalinowy i wodór: BMW podjęło kolejną próbę. Równie nieudaną

Nieudany eksperyment z serią 7 E38 zakończył się zniszczeniem czternastu z piętnastu egzemplarzy. BMW nie porzuciło jednak prac. Wodór w charakterze paliwa powrócił już w roku 2001, a wszystko za sprawą modelu 745h generacji E65. W tym przypadku V12 zamieniło się w V8, a 5.4 litra w 4.4 litra. Niestety reszta wad pozostała. Moc wynosiła bowiem jedynie 187 koni mechanicznych. W segmencie aut luksusowych była niedopuszczalna.

Toyota ma pomysł na silnik spalinowy na wodór?

BMW bardzo boleśnie przekonało się o tym, że silnik spalinowy na wodór nie ma zbyt dużego sensu. I do tej pory większość marek korzystała z tego świadectwa. Większość, bo Toyota potraktowała je jak wyzwanie. Skąd ten pomysł? Bo takie paliwo ogranicza emisję spalin i poprawia reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Jak Japończycy pomyśleli, tak też zrobili. Silnik ma 1.6 litra, 3 cylindry, doładowanie, jest zasilany wodorem i na początek trafi pod maskę... samochodów wyścigowych. Jeżeli sprawdzi się tam, na drogach również da radę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik spalinowy na wodór by Toyota. Brzmi śmiesznie jak... Prius?

Historia silnika spalinowego na wodór pisana na nowo przez Japończyków może powodować spojrzenie niedowierzania. Warto jednak pamiętać o tym, że z taką samą reakcją w roku 1995 spotkała się prezentacja pierwszego Priusa, podczas gdy dziś Toyota sprzedaje nawet 80 proc. pojazdów z napędem hybrydowym. Czy tak będzie i w tym przypadku? Przekonamy się i będziemy czekać z niecierpliwością. Szczególnie że wodór naprawdę może uratować silniki spalinowe przed wyginięciem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA