REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie

Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie
Silnik Malucha - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Dziś porozmawiamy pół żartem, pół serio. Wrócimy bowiem do Fiata 126p, który bez wątpienia zmotoryzował Polskę i przyjrzymy się usterkom nękającym jego jednostkę napędową. Z jakimi awariami borykał się silnik Malucha?

Fiat 126p był niczym innym, jak następcą legendarnej Pięćsetki. I choć we Włoszech format małego i taniego auta powoli zaczął się wyczerpywać, konstrukcja znalazła podatny grunt nad Wisłą. Tu społeczeństwo było głodne motoryzacji. Pod maską Malucha występowały przede wszystkim dwa silniki. Obydwa miały 2 cylindry, obydwa były chłodzone powietrzem i obydwa montowano w tylnej części nadwozia. Początkowo PRL-owe Porsche otrzymywało jednostkę o pojemności 594 cm3 i mocy 23 koni mechanicznych. Po modernizacji motor miał 652 cm3 i 24 konie.

REKLAMA

Silnik Malucha - dane techniczne producenta:

Pojemność Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna
594 cm3 23 KM 4800 obr./min. 39 Nm 3400 obr./min. 54 s. 105 km/h
652 cm3 24 KM 4500 obr./min. 42 Nm 3200 obr./min. 48 s. 105 km/h

Silnik Malucha - identycznie jak wszystkie inne produkty PRL-owego przemysłu - był daleki od ideału. Jednostka miała ograniczoną trwałość i serię dość poważnych problemów. Najważniejszy? Ten dotyczył paska klinowego. Napęd alternatora lub prądnicy potrafił zerwać się niezwykle szybko i bez absolutnie żadnej zapowiedzi. Na szczęście wprawni użytkownicy Fiatów 126p byli przygotowani na tą ewentualność. Większość po prostu woziła ze sobą zapasowy pasek. Co w sytuacji, w której paska nie było? Polscy kierowcy końca XX wieku byli mocno pomysłowi i zastępowali napęd np. pończochami.

Zobacz również: 35 lat Polskiego Fiata 126p

Must have? Silnik Malucha wymagał… kija od szczotki!

REKLAMA

Silnik Malucha borykał się też z usterkami układu zapłonowego. Na czym one polegały? Rozrusznik w Fiacie był sterowany linką. Ta w czasie eksploatacji zrywała się. Bez niej nie było mowy o rozruchu silnika. Po wystąpieniu usterki silnik Kaszlaka milkł. Do momentu oczywiście, w którym kierowca nie wyciągnął z kabiny... kija od szczotki. Ten był niemalże elementem standardowego wyposażenia. Za jego pomocą można było bowiem manualnie rozruszać jednostkę napędową i zainicjować jej pracę. Czasami kij od szczotki był zastępowany np. trzonkiem młotka.

Popularną usterką w silniku Malucha były też wycieki oleju. Te powodowały prawdopodobnie niskiej jakości uszczelki stosowane w polskim zakładzie. Smarowidło wydobywało się zarówno spod pokrywy zaworów, jak i miski olejowej. To skutkowało pozostawianiem tłustych plam na miejscu parkingowym po dłuższym postoju. Co robili kierowcy? W pierwszej kolejności starali się doszczelniać silnik. Niestety to przynosiło skutek, jednak wyłącznie krótkofalowy. Lepszą metodą było zatem systematyczne dolewanie oleju oraz... żartowanie. Wszyscy śmiali się, że Maluch znaczy swój teren.

Zobacz również: Dwa miliony Fiatów 500 wyjechało z tyskiego zakładu FCA

Silnik Malucha wytrzymywał maksymalnie 150 tys. km!

REKLAMA

Technologia budowy 2-cylindrowego silnika w Fiacie 126p nie była doskonała już w momencie, w którym pojazd zszedł z desek kreślarskich we Włoszech. W sytuacji, w której ułomności te zostały połączone z poszukiwaniem oszczędności i przeciętną jakością wykonania polskich zakładów, kierowcy nie otrzymywali jednostki napędowej cieszącej się wysoką trwałością. Na ile przeliczony został motor Malucha? Zazwyczaj mówi się o maksymalnym przebiegu na poziomie 150 tysięcy kilometrów. Wiele jednostek wyzionęło jednak ducha wcześniej. W takim przypadku konieczny jest generalny remont.

Co z częściami zamiennymi? Te w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych były na wagę złota! Podobnie jak fachowcy, którzy mogli się podjąć ich wymiany. Dziś sytuacja jest inna. Choć od zakończenia produkcji Malucha minęły blisko dwie dekady, kierowca nie powinien mieć problemu z dostępem do części zamiennych. Czy te są drogie? Absolutnie. Dla przykładu pasek klinowy Boscha kosztuje 11 złotych, a Continentala 12 złotych. Świeca zapłonowa zostanie wyceniona na 3,5 złotego. Dużego problemu nie powinno być też ze znalezieniem mechanika, który podejmie się np. remontu silnika. Kaszlaka powinien naprawić każdy i to z niekrytym uśmiechem na twarzy.

Silnik Malucha - podsumowanie:

Produkcja Malucha wystartowała w Polsce w roku 1973. Z dzisiejszego punktu widzenia Fiata 126p ciężko nazwać nawet komfortowym samochodem miejskim. W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych miał jednak motoryzować kraj! Symbol gierkowskiego konsumpcjonizmu pokazał Polakom czym jest drogowa niezależność. Tym samym nikt nie zwracał uwagi na ciasnotę nadwozia, ograniczone możliwości transportowe czy ułomności jednostki napędowej. Maluch taki musiał być, a że Polacy nie mieli absolutnie żadnej alternatywy, bez większych narzekań eksploatowali wymarzony samochód.

Silnik Malucha - ceny części zamiennych:

  • filtr powietrza - od 7 zł
  • filtr paliwa - od 4 zł
  • pasek klinowy - od 11 zł
  • sprzęgło komplet - od 147 zł
  • świeca zapłonowa - od 3,5 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA