REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia VTEC w silnikach Hondy

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Honda
fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.

Historia technologii VTEC

Firma Honda jest absolutnym pionierem w kwestii technologii zmiennych faz rozrządu, a więc zmiennego skoku zaworów. Pierwsza Honda CRX posiadająca silnik, wykorzystujący technologię VTEC, jeździła już w 1989 roku po amerykańskich i japońskich drogach, i osiągała prędkość aż 242 km/h. Jej silnik produkował 158 koni mechanicznych z 1,6 litra pojemności, podczas gdy inne firmy, takie jak Toyota, BMW, VW czy Mazda pracowały jeszcze nad swoimi rozwiązaniami w tym obszarze. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Honda Civic V gen 1,6 V-tec: wymiana termostatu

Przykładowo, samochód VW Golf GTI z większym silnikiem, bo aż 1,8 litra pojemności miał wtedy moc około 140 KM. Dlatego też samochody Hondy były wtedy właściwie najszybsze, właśnie dzięki innowacyjnej technologii V-tec, czyli zmiennym fazom rozrządu. Rozwiązanie wywodzi się bezpośrednio z technologii stosowanych w bolidach F1 i tak naprawdę zapoczątkowało produkcję całej rodziny silników serii B w Hondach.

Takie silniki były i są stosowane jako jednostki napędowe we wszystkich samochodach marki Honda w wersji Type-R (Honda Integra, Civic) oraz jako opcja we wszystkich innych wersjach samochodów Honda. W 1994 roku, Honda Civic V generacji, wyposażona w silnik z systemem eV-tec wygrała konkurs ADAC Eco Tour of Europe dzięki wynikowi spalania, który wynosił niespełna 5l/100km.

REKLAMA

Rodzaje systemów VTEC

Technologia VTEC stosowana jest w samochodach marki Honda jako dwa typy systemów. Pierwszy z nich to system i-VTEC, dzięki któremu zwiększona zostaje moc silnika. To znaczy, że standardowy silnik o pojemności 1,5 litra z Hondy Civic V generacji miałby moc około 90 KM. W momencie, kiedy go obciążymy wciskając mocniej pedał gazu, silnik tymczasowo będzie produkował 120 KM. Jego moc podwyższana jest bez zwiększania pojemności skokowej i w ten sposób samochód nagle staje się bardzo szybki. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wysokie spalanie? A może to termostat?

Drugi rodzaj systemu, czyli e-VTEC ma służyć zwiększeniu ekonomiki jednostki napędowej. Silnik z takim systemem na co dzień, pod małym obciążeniem będzie miał małą moc, ale również będzie zużywał mało paliwa. Jeśli zaś będziemy potrzebowali przyspieszać efektywniej, np. podczas wyprzedzania, system włączy się i chwilowo podwyższy moc silnika do takiej, którą miałby ten sam motor bez eV-tec, pod dowolnym obciążeniem. 

Innymi słowy, system ten ogranicza moc silnika a tym samym zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy, jeśli zaś chcemy zaszaleć, włącza się i tymczasowo „poprawia” osiągi do takich, które miałby silnik bez systemu VTEC, umożliwiając nam bardziej dynamiczną jazdę. Można, więc powiedzieć, że standardowy silnik montowany w Hondzie Civic V generacji, o pojemności 1,5 litra będzie produkował 90 KM tylko na skutek obciążenia go, natomiast na co dzień będzie to moc około 70 KM.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA