REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia VTEC w silnikach Hondy

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Honda
fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.

Historia technologii VTEC

Firma Honda jest absolutnym pionierem w kwestii technologii zmiennych faz rozrządu, a więc zmiennego skoku zaworów. Pierwsza Honda CRX posiadająca silnik, wykorzystujący technologię VTEC, jeździła już w 1989 roku po amerykańskich i japońskich drogach, i osiągała prędkość aż 242 km/h. Jej silnik produkował 158 koni mechanicznych z 1,6 litra pojemności, podczas gdy inne firmy, takie jak Toyota, BMW, VW czy Mazda pracowały jeszcze nad swoimi rozwiązaniami w tym obszarze. 

REKLAMA

Zobacz również: Honda Civic V gen 1,6 V-tec: wymiana termostatu

REKLAMA

Przykładowo, samochód VW Golf GTI z większym silnikiem, bo aż 1,8 litra pojemności miał wtedy moc około 140 KM. Dlatego też samochody Hondy były wtedy właściwie najszybsze, właśnie dzięki innowacyjnej technologii V-tec, czyli zmiennym fazom rozrządu. Rozwiązanie wywodzi się bezpośrednio z technologii stosowanych w bolidach F1 i tak naprawdę zapoczątkowało produkcję całej rodziny silników serii B w Hondach.

Takie silniki były i są stosowane jako jednostki napędowe we wszystkich samochodach marki Honda w wersji Type-R (Honda Integra, Civic) oraz jako opcja we wszystkich innych wersjach samochodów Honda. W 1994 roku, Honda Civic V generacji, wyposażona w silnik z systemem eV-tec wygrała konkurs ADAC Eco Tour of Europe dzięki wynikowi spalania, który wynosił niespełna 5l/100km.

Rodzaje systemów VTEC

Technologia VTEC stosowana jest w samochodach marki Honda jako dwa typy systemów. Pierwszy z nich to system i-VTEC, dzięki któremu zwiększona zostaje moc silnika. To znaczy, że standardowy silnik o pojemności 1,5 litra z Hondy Civic V generacji miałby moc około 90 KM. W momencie, kiedy go obciążymy wciskając mocniej pedał gazu, silnik tymczasowo będzie produkował 120 KM. Jego moc podwyższana jest bez zwiększania pojemności skokowej i w ten sposób samochód nagle staje się bardzo szybki. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wysokie spalanie? A może to termostat?

REKLAMA

Drugi rodzaj systemu, czyli e-VTEC ma służyć zwiększeniu ekonomiki jednostki napędowej. Silnik z takim systemem na co dzień, pod małym obciążeniem będzie miał małą moc, ale również będzie zużywał mało paliwa. Jeśli zaś będziemy potrzebowali przyspieszać efektywniej, np. podczas wyprzedzania, system włączy się i chwilowo podwyższy moc silnika do takiej, którą miałby ten sam motor bez eV-tec, pod dowolnym obciążeniem. 

Innymi słowy, system ten ogranicza moc silnika a tym samym zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy, jeśli zaś chcemy zaszaleć, włącza się i tymczasowo „poprawia” osiągi do takich, które miałby silnik bez systemu VTEC, umożliwiając nam bardziej dynamiczną jazdę. Można, więc powiedzieć, że standardowy silnik montowany w Hondzie Civic V generacji, o pojemności 1,5 litra będzie produkował 90 KM tylko na skutek obciążenia go, natomiast na co dzień będzie to moc około 70 KM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA