REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia VTEC w silnikach Hondy

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Honda
fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.

Historia technologii VTEC

Firma Honda jest absolutnym pionierem w kwestii technologii zmiennych faz rozrządu, a więc zmiennego skoku zaworów. Pierwsza Honda CRX posiadająca silnik, wykorzystujący technologię VTEC, jeździła już w 1989 roku po amerykańskich i japońskich drogach, i osiągała prędkość aż 242 km/h. Jej silnik produkował 158 koni mechanicznych z 1,6 litra pojemności, podczas gdy inne firmy, takie jak Toyota, BMW, VW czy Mazda pracowały jeszcze nad swoimi rozwiązaniami w tym obszarze. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Honda Civic V gen 1,6 V-tec: wymiana termostatu

Przykładowo, samochód VW Golf GTI z większym silnikiem, bo aż 1,8 litra pojemności miał wtedy moc około 140 KM. Dlatego też samochody Hondy były wtedy właściwie najszybsze, właśnie dzięki innowacyjnej technologii V-tec, czyli zmiennym fazom rozrządu. Rozwiązanie wywodzi się bezpośrednio z technologii stosowanych w bolidach F1 i tak naprawdę zapoczątkowało produkcję całej rodziny silników serii B w Hondach.

Takie silniki były i są stosowane jako jednostki napędowe we wszystkich samochodach marki Honda w wersji Type-R (Honda Integra, Civic) oraz jako opcja we wszystkich innych wersjach samochodów Honda. W 1994 roku, Honda Civic V generacji, wyposażona w silnik z systemem eV-tec wygrała konkurs ADAC Eco Tour of Europe dzięki wynikowi spalania, który wynosił niespełna 5l/100km.

REKLAMA

Rodzaje systemów VTEC

Technologia VTEC stosowana jest w samochodach marki Honda jako dwa typy systemów. Pierwszy z nich to system i-VTEC, dzięki któremu zwiększona zostaje moc silnika. To znaczy, że standardowy silnik o pojemności 1,5 litra z Hondy Civic V generacji miałby moc około 90 KM. W momencie, kiedy go obciążymy wciskając mocniej pedał gazu, silnik tymczasowo będzie produkował 120 KM. Jego moc podwyższana jest bez zwiększania pojemności skokowej i w ten sposób samochód nagle staje się bardzo szybki. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wysokie spalanie? A może to termostat?

Drugi rodzaj systemu, czyli e-VTEC ma służyć zwiększeniu ekonomiki jednostki napędowej. Silnik z takim systemem na co dzień, pod małym obciążeniem będzie miał małą moc, ale również będzie zużywał mało paliwa. Jeśli zaś będziemy potrzebowali przyspieszać efektywniej, np. podczas wyprzedzania, system włączy się i chwilowo podwyższy moc silnika do takiej, którą miałby ten sam motor bez eV-tec, pod dowolnym obciążeniem. 

Innymi słowy, system ten ogranicza moc silnika a tym samym zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy, jeśli zaś chcemy zaszaleć, włącza się i tymczasowo „poprawia” osiągi do takich, które miałby silnik bez systemu VTEC, umożliwiając nam bardziej dynamiczną jazdę. Można, więc powiedzieć, że standardowy silnik montowany w Hondzie Civic V generacji, o pojemności 1,5 litra będzie produkował 90 KM tylko na skutek obciążenia go, natomiast na co dzień będzie to moc około 70 KM.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA