REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technologia VTEC w silnikach Hondy

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Honda
fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

VTEC to system stosowany przez firmę Honda, mający na celu jak najlepsze wykorzystanie pojemności cylindra, czyli zwiększenie ilości wtłaczanego tam powietrza. Poniżej kilka słów o jego historii i zasadzie jego działania.

Historia technologii VTEC

Firma Honda jest absolutnym pionierem w kwestii technologii zmiennych faz rozrządu, a więc zmiennego skoku zaworów. Pierwsza Honda CRX posiadająca silnik, wykorzystujący technologię VTEC, jeździła już w 1989 roku po amerykańskich i japońskich drogach, i osiągała prędkość aż 242 km/h. Jej silnik produkował 158 koni mechanicznych z 1,6 litra pojemności, podczas gdy inne firmy, takie jak Toyota, BMW, VW czy Mazda pracowały jeszcze nad swoimi rozwiązaniami w tym obszarze. 

REKLAMA

Zobacz również: Honda Civic V gen 1,6 V-tec: wymiana termostatu

REKLAMA

Przykładowo, samochód VW Golf GTI z większym silnikiem, bo aż 1,8 litra pojemności miał wtedy moc około 140 KM. Dlatego też samochody Hondy były wtedy właściwie najszybsze, właśnie dzięki innowacyjnej technologii V-tec, czyli zmiennym fazom rozrządu. Rozwiązanie wywodzi się bezpośrednio z technologii stosowanych w bolidach F1 i tak naprawdę zapoczątkowało produkcję całej rodziny silników serii B w Hondach.

Takie silniki były i są stosowane jako jednostki napędowe we wszystkich samochodach marki Honda w wersji Type-R (Honda Integra, Civic) oraz jako opcja we wszystkich innych wersjach samochodów Honda. W 1994 roku, Honda Civic V generacji, wyposażona w silnik z systemem eV-tec wygrała konkurs ADAC Eco Tour of Europe dzięki wynikowi spalania, który wynosił niespełna 5l/100km.

Rodzaje systemów VTEC

Technologia VTEC stosowana jest w samochodach marki Honda jako dwa typy systemów. Pierwszy z nich to system i-VTEC, dzięki któremu zwiększona zostaje moc silnika. To znaczy, że standardowy silnik o pojemności 1,5 litra z Hondy Civic V generacji miałby moc około 90 KM. W momencie, kiedy go obciążymy wciskając mocniej pedał gazu, silnik tymczasowo będzie produkował 120 KM. Jego moc podwyższana jest bez zwiększania pojemności skokowej i w ten sposób samochód nagle staje się bardzo szybki. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Wysokie spalanie? A może to termostat?

REKLAMA

Drugi rodzaj systemu, czyli e-VTEC ma służyć zwiększeniu ekonomiki jednostki napędowej. Silnik z takim systemem na co dzień, pod małym obciążeniem będzie miał małą moc, ale również będzie zużywał mało paliwa. Jeśli zaś będziemy potrzebowali przyspieszać efektywniej, np. podczas wyprzedzania, system włączy się i chwilowo podwyższy moc silnika do takiej, którą miałby ten sam motor bez eV-tec, pod dowolnym obciążeniem. 

Innymi słowy, system ten ogranicza moc silnika a tym samym zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy, jeśli zaś chcemy zaszaleć, włącza się i tymczasowo „poprawia” osiągi do takich, które miałby silnik bez systemu VTEC, umożliwiając nam bardziej dynamiczną jazdę. Można, więc powiedzieć, że standardowy silnik montowany w Hondzie Civic V generacji, o pojemności 1,5 litra będzie produkował 90 KM tylko na skutek obciążenia go, natomiast na co dzień będzie to moc około 70 KM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

REKLAMA

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA