Wady i zalety silnika dwusuwowego
REKLAMA
REKLAMA
Zalety
Przede wszystkim budowa silnika dwusuwowego jest prosta. Nie posiada on rozrządu, ani nie wymaga specjalnych układów służących smarowaniu jego elementów. Do tego ma stosunkowo małą masę i jest bardzo wydajny. Z tej samej pojemności silnika dwusuwowego, możemy uzyskać nawet do 70% więcej mocy, niż z silnika czterosuwowego.
REKLAMA
Zobacz również: Jak działa tłok w silniku dwusuwowym?
Silniki te są również mniej podatne na uszkodzenia, ponieważ do ich konstrukcji potrzebna jest zdecydowanie mniejsza liczba ruchomych elementów, takich jak zawory, popychacze lub wałek rozrządu. Do dzisiaj stosuje się takie silniki w okrętach i w niektórych lokomotywach spalinowych, a także skuterach, niektórych motocyklach.
Wady
Silnik dwusuwowy zdecydowanie bardziej zanieczyszcza środowisko, niż silnik czterosuwowy. W czasie przewietrzania komory spalania, wraz ze spalinami wyrzucana jest do otoczenia mieszanka paliwowa, która nie została w całości zużyta podczas procesu spalania. Spalany jest również olej, którego należy dodawać do mieszanki paliwowej, aby silnik miał odpowiednie smarowanie.
Zobacz również: Jak działa silnik Wankla?
Jest on również dużo głośniejszy niż czterosuw, a do tego gdy jest zimny, może nierówno pracować. Świece mogą być zalewane przez olej w czasie sprężania mieszanki i stąd właśnie charakterystyczny, nierówny rytm pracy tych silników.
REKLAMA
REKLAMA