Jak rozpoznać spalanie stukowe?
REKLAMA
REKLAMA
Spalanie detonacyjne, zwane w technice spalaniem stukowym, jest jednym z ważniejszych powodów poważnych uszkodzeń silnika, dlatego należy spalaniu stukowemu przeciwdziałać wszelkimi sposobami. Aby było to skuteczne, trzeba poznać przyczyny i objawy tego zjawiska.
REKLAMA
Główną przyczyną spalania stukowego jest zbyt niska liczba oktanowa użytego paliwa. Benzyna silnikowa zawiera wiele różnych dodatków, których zadaniem jest, między innymi, zapobiegać samozapłonowi w cylindrach, spowodowanemu panującą w nich wysoką temperaturą i ciśnieniem po zakończeniu suwu sprężania. Istnieje jeszcze trzecia przyczyna samozapłonów.
Zobacz też: Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?
REKLAMA
Jest to żarzenie się różnych elementów w komorach spalania cylindrów. Zwykle są to elektrody źle dobranych świec zapłonowych lub nagaru, nagromadzonego na ściankach komory spalania i denku tłoka. Zjawisko samozapłonu spowodowanego katalitycznym i termicznym oddziaływaniem nagaru nie jest w pełni poznane, trudno więc mówić o sposobach doraźnego przeciwstawiania się mu. Samozapłonom sprzyja również zbyt duży kąt wyprzedzenia zapłonu a także jazda ze zbyt ubogą mieszanką paliwowo-powietrzną.
Spalanie stukowe występuje także w silnikach z zapłonem samoczynnym, czyli wysokoprężnych (Dieslach). Wpływ kierowcy na jego powstawanie jest żaden, tak więc użytkownik samochodu nie ma możliwości skutecznego przeciwdziałania podobnym problemom. Wynikają one ze zbyt intensywnego odparowywania paliwa w komorze spalania przed momentem zapłonu.
Zobacz również: Jak sprawdzić stan rozrządu?
Spalaniu stukowemu towarzyszą łatwo rozpoznawalne objawy:
- charakterystyczny, powtarzający się z dość dużą częstotliwością stuk, przypominający lekko wygłuszony odgłos uderzania kulek metalowych o metalową płytę;
- przegrzewanie się elementów w komorach spalania cylindrów, co objawia się bardzo jasnym nalotem na elektrodach świec, pomimo ich prawidłowej ciepłoty;
- znaczna ilość sadzy w spalinach, co powoduje ich ciemniejszą barwę, przypominającą barwę spalin silnika wysokoprężnego, oraz osadzanie się ich w rurze wydechowej, zwłaszcza w jej wylocie.
Zobacz też: Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?
REKLAMA
REKLAMA