REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć zużycie większości elementów silników samochodowych?

Jakubowski Ryszard
Podczas eksploatacji samochodu często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki.Fot. Dacia
Podczas eksploatacji samochodu często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki.Fot. Dacia

REKLAMA

REKLAMA


Podczas eksploatacji nowoczesnych samochodów bardzo często zapominamy o podstawowych prawach techniki i fizyki. A dotyczą one także nowoczesnych i dopracowanych konstrukcji.

Dziś mało kto pamięta o docieraniu silników. Kupując nowy samochód, ufamy że producent tak dobrze dopasował wszystkie części, że od razu można je poddać pełnym obciążeniom. Tymczasem, każda bez wyjątku, maszyna musi się dotrzeć, a proces ten jest długotrwały. Oczywiście nie ma żadnej potrzeby, aby docieranie prowadzić starymi metodami, obciążając silnik najwyżej w 50%, pilnując maksymalnej dopuszczalnej w tym okresie prędkości, wymieniając często olej itd.

REKLAMA

REKLAMA

Nie zaszkodzi jednak, aby pierwszy tysiąc kilometrów pokonać spokojnie, bez gwałtownych przyspieszeń i bez pracy silnika powyżej obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Niektórzy producenci zalecają taką spokojną jazdę w początkowym okresie eksploatacji samochodu, nie nazywając jej jednak „docieraniem”.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Bardzo ważnym czynnikiem, wpływającym na zużycie silnika, jest jego temperatura. Silnik spalinowy, jak każda maszyna cieplna, wymaga dla swojej niezakłóconej pracy tzw. równowagi termicznej. Ta występuje dopiero, gdy większość jego podzespołów osiągnie temperaturą powyżej 65 – 70 stopni Celsjusza. Rozgrzanie silnika przed poddaniem go obciążeniom jest więc dla jego trwałości bardzo korzystne. A co ciekawe – w większości przypadków dość wyraźnie ogranicza zużycie paliwa. Dotyczy to zwłaszcza silników wysokoprężnych, gdzie poprawne, dokładne spalanie paliwa następuje dopiero wówczas, gdy temperatura w komorach spalania osiągnie właściwy poziom.

REKLAMA

W przypadku silników małych, stosowanych w samochodach osobowych, czas rozgrzewania silnika wysokoprężnego wynosi, w zależności od temperatury otoczenia, od kilku do nawet kilkunastu minut. Ruszanie podczas mrozów z dopiero co uruchomionym silnikiem kończy się często jego zgaśnięciem, a więc potrzebą ponownego rozruchu – co skraca żywotność rozrusznika i niepotrzebnie rozładowuje akumulator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zlokalizować i usunąć podejrzane stuki w komorze silnika?

Benzynowy silnik również warto rozgrzać przed ruszeniem. Obracający się wał silnika poprzez sprzęgło rozrusza mechanizmy skrzyni biegów, wywoła cyrkulację znajdującego się w niej oleju, przez co rozgrzeje go nieco i rozrzedzi, co z kolei spowoduje, że do ruszenia z miejsca będzie potrzebna mniejsza moc, niż w przypadku zimnego silnika i wypełnionej gęstym, zimnym olejem skrzyni biegów.

Elementy silników spalinowych wykonywane są z różnych metali, a te posiadają różne współczynniki rozszerzalności cieplnej. Ich wymiary są tak dobrane, aby idealnie do siebie pasowały dopiero w temperaturze roboczej, czyli około 80 stopni Celsjusza. To kolejny i zarazem jeden z najważniejszych argumentów w toczącej się od kilkudziesięciu lat dyskusji, czy lepiej jest ruszać samochodem zaraz po uruchomieniu silnika, czy dopiero, gdy jego temperatura zacznie się zbliżać do eksploatacyjnej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA