REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chlapacze samochodowe - ich wady, zalety i alternatywne rozwiązania

Obecnie chlapacze samochodowe spotkać można najczęściej  w autach rajdowych. Nowe samochody są w większości przypadków ich pozbawione.
Obecnie chlapacze samochodowe spotkać można najczęściej w autach rajdowych. Nowe samochody są w większości przypadków ich pozbawione.

REKLAMA

REKLAMA

Chlapacze samochodowe były niezwykle popularne w samochodach z lat 70-, 80- i początku 90-tych. Później ze względów estetycznych przestały być w nich wykorzystywane. Jakie są i wady i zalety? Czy istnieje dla nich jakaś alternatywa?

REKLAMA

Osobiście, gdy ktoś napomina przy mnie o chlapaczach samochodowych od razu widzę przed oczami Lancię Deltę Integrale HF i to w rajdowych barwach Martini Racing. Nie da się ukryć, że w tego typu pojeździe są one wręcz niezbędne, aby ochronić nie tylko lakier pojazdu przed kontaktem z kamieniami rzucanymi spod kół, ale przede wszystkim obserwatorów zawodów.

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

Plastikowe chlapacze samochodowe

REKLAMA

W autach seryjnych chlapacze samochodowe miały za zdanie chronić przede wszystkim powłokę lakieru przed uderzeniami kamieni. Wadą tego typu rozwiązania był jednak piach i sól gromadzące się między chlapaczem a nadwoziem auta, co niejednokrotnie prowadziło do pojawienia się rdzy na jego powierzchni. Zdarzało się także, że podczas podjazdu pod krawężnik, niżej zawieszony przedni chlapacz zawadzał o niego i uszkadzał lakier w miejscu mocowania chlapacza do nadwozia.

Usunięcie chlapaczy z wyposażenia seryjnego pojazdów nie obyło się jednak bez negatywnych konsekwencji. W wielu modelach takich jak np. Skoda Yeti czy Renault Megane kombi dochodzi bowiem do szybkiego pojawienia się korozji na błotnikach auta. Wpływa to paradoksalnie na estetykę pojazdu, o którą tak walczono rezygnując z chlapaczy. Poza tym rdza na nadwoziu to kłopot natury także finansowej. Każdy kto miał z nią choć raz  problem zdaje sobie sprawę, że jeśli już raz się pojawiła to niewykluczone, że zrobi to ponownie.

Zobacz też: Oklejanie aut folią - porady

Folia ochronna zamiast chlapaczy

Aby przeciwdziałać niszczeniu powłoki lakierniczej auta, wiele osób decyduje się okleić newralgiczne miejsca specjalną, bezbarwną folią ochronną. Z jednej strony dobrze zabezpiecza ona przed zniszczeniem lakieru, a z drugiej nie wpływa tak wyraźnie na pogorszenie wyglądu pojazdu. Cena kształtuje się na poziomie ok. 50-80 zł za komplet na jedną stronę pojazdu (przód lub tył).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA