REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowe mycie karoserii samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odpowiednio pielęgnując lakier naszego samochodu, zapewnimy mu świetny wygląd na lata. Fot. Fotolia
Odpowiednio pielęgnując lakier naszego samochodu, zapewnimy mu świetny wygląd na lata. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy, gdzie, czym i w jaki sposób umyć samochód aby dobrze się prezentował, a jego lakier był zabezpieczony przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi.

Wybór miejsca mycia samochodu

Aby nasze auto nabrało upragnionego blasku, niezbędne jest przede wszystkim prawidłowe wybranie miejsca, w którym je umyjemy. Należy pamiętać, że ze względów prawnych, nie zawsze możemy umyć samochód na terenie własnej posesji. Wtedy jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług komercyjnej myjni. Mycie auta na własnym podwórku może skończyć się mandatem, bowiem wiele gmin, na podstawie Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadza zakaz tego typu działań na swoim obszarze(bądź wyraźnie je ogranicza). Zazwyczaj wymagane jest aby powstające ścieki, odprowadzane były bezpośrednio do kanalizacji miejskiej, bądź do specjalnych zbiorników bezodpływowych(np. przydomowych szamb).

REKLAMA

Zobacz też: Jak chronić lakier w okresie zimowym?

Myjnia ręczna czy automatyczna?

REKLAMA

Wybór myjni automatycznej to dla wielu kierowców ogromna wygoda. Po pierwsze, jest to usługa wykonywana szybko a po drugie, nie wymaga od właściciela pojazdu nadmiernego wysiłku fizycznego. Niestety, poważną wadą tego typu myjni są nagminne przypadki zaniedbywania przez ich właścicieli prawidłowej konserwacji ich urządzeń czyszczących(zwłaszcza szczotek), czego rezultatem może być powstanie na karoserii naszego auta kolistych rys. Poza tym, nawet jeśli szczotki na myjni będą nowe a nasze auto będzie silnie zabrudzone piaskiem i błotem, wstępne mycie nie zdoła w pełni usunąć pozostałego na lakierze piachu. W rezultacie szczotki czyszczące rozetrą po karoserii drobinki piasku i również uszkodzą powierzchnię lakieru.

Drugą alternatywą są ręczne myjnie bezdotykowe, które wyposażone są w wysokociśnieniowe myjki. Choć nie uszkodzą one naszego lakieru to jednak ich wadą jest brak możliwości używania przez ich użytkowników gąbek czy szczotek czyszczących podczas mycia. W konsekwencji efekt takiego czyszczenia lakieru, często pozostawia wiele do życzenia.

Zobacz też: Czy warto wymienić szybę na nową a jeśli tak, to kiedy to zrobić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymalna pora mycia samochodu

Jeśli jednak dysponujemy odpowiednim miejscem, by samodzielnie umyć swoje auto pamiętajmy o kilku sprawach. Istotne jest by całą operacje przeprowadzać najlepiej na utwardzonej nawierzchni, odizolowanej od ziemi(piachu). Po drugie, nie należy czyścić karoserii samochodu w pełnym słońcu, bowiem na nagrzanym nadwoziu pozostaną wyraźne zacieki. Karoseria pojazdu musi być schłodzona, dlatego mycie auta najlepiej wykonać z rana bądź pod wieczór. Pamiętajmy, że samochód musi znajdować się w cieniu. Istotna jest także temperatura. Jeśli zamierzamy auto woskować to pamiętajmy, że należy to robić gdy temperatura na powietrzu jest nie mniejsza niż 15-stopni Celsjusza. Mycia auta na mrozie to także kiepski pomysł, dlatego lepiej w takim przypadku oddać auto w ręce fachowców.

Podział środków czyszczących i konserwujących lakier ze względu na ich przeznaczenie oraz moment użycia

Kolejnym etapem jest wybór odpowiednich środków czyszczących. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które nie tylko myją ale i zabezpieczają powłokę lakieru.  Najbardziej popularne są szampony z dodatkową zawartością wosków konserwujących. Jest to rozwiązanie dobre jeśli nie mamy dodatkowego czasu na późniejsze woskowanie auta. Zalecamy jednak by przy najmniej 3 razy w roku wykonać kompleksowe mycie auta wraz z późniejszym woskowaniem. Efekt będzie znacznie trwalszy. Szampon wlewamy do napełnionego już wcześniej ciepła wodą wiadra(nigdy na odwrót). Nie używajmy do mycia samochodu żadnych płynów do mycia naczyń, bowiem niektóre z nich zawierają silne środki czyszczące i sole przeznaczone do usuwania tłuszczu, które mogą uszkodzić powłokę lakierniczą pojazdu.

Zobacz też: Na co uważać przy polerowaniu samochodu?

Szczotka czy gąbka?

Zanim rozpoczniemy czyszczenie auta za pomocą szamponu, musimy całe nadwozie dokładnie opłukać wodą, by pozbyć się z jego powierzchni piasku i zastygłego błota. Dopiero wtedy, za pomocą czystej gąbki bądź szczotki , powinniśmy zacząć myć auto, zaczynając zawsze od jego dachu i sukcesywnie przemieszczając się w dół karoserii, czyścić poszczególne jego elementy. Ważne jest aby przepłukiwać gąbkę po umyciu każdego z elementów,  w celu usunięcia zalegającego w niej piasku. Pomoże to uniknąć zarysowania jego drobinkami powierzchni lakieru. Oprócz gąbki i szczotki do czyszczenia lakieru można stosować specjalne rękawice z owczej wełny bądź myjki z mikrofibry, bowiem są one jeszcze lepsze od tradycyjnych gąbek(drobinki piasku wnikają w głąb myjki przez co na jej powierzchni jest znacznie mniej piasku).

Prawidłowa technika mycia samochodu

Nadwozie samochodu myjemy wykonując koliste ruchy gąbką(lub szczotką), dzięki czemu ograniczymy możliwość zarysowania lakieru. Poza tym unikajmy intensywnego tarcia lakieru gąbką w jednym miejscu. Jeśli zabrudzenie nie chce zniknąć, polejmy je kilkukrotnie wodą i szamponem i kontynuujmy dalej mycie gąbką. Mycie auta szamponem warto wykonać dwukrotnie, za każdym razem dokładnie spłukując je czystą wodą. Pozwoli to dokładniej usunąć zalegający, szczególnie w dolnej części nadwozia, brud.

Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

Nietypowe i trudne do usunięcia z lakieru zabrudzenia

Jeśli zauważymy na naszej karoserii zabrudzenia, które są uciążliwe do usunięcia za pomocą wody z szamponem, skorzystajmy ze specjalistycznych preparatów czyszczących. W każdym sklepie z chemią samochodową znajdziemy środki do usuwania owadów czy smoły. Szczególnie trudna do usunięcia z lakieru jest żywica z drzew, jednak i w tym przypadku bez problemu odnajdziemy specjalny preparat, który poradzi sobie z zabrudzeniem. Warto pamiętać, że większość tych specjalistycznych środków czyszczących ogranicza także ponowne powstanie zabrudzeń, dzięki wytworzeniu na danym elemencie ochronnej powłoki.

Mycie szyb

Myjąc całe auto warto wstępnie wyczyścić także jego szyby. Dla uzyskania lepszego efektu konieczne jest posłużeniem płynem do szyb. Ważne jest aby płyn taki nie pienił się, tylko szybko odparowywał z powierzeni szkła, dzięki czemu znacznie łatwiej wypolerujemy wszystkie szyby(mycie płynem do szyb wykonajmy dopiero po suszeniu auta). Do uzyskania pełnego efektu wypolerujmy szyby także wewnątrz pojazdu.

Czyszczenie elementów plastikowych i gumowych

Aby nasze auto zyskało na wyglądzie warto zainwestować dodatkowe pieniądze w preparat do czyszczenia zewnętrznych elementów wykonanych z plastiku i gumy. Tzw. czernidła nie dość, że czyszczą daną powierzchnię to dodatkowo nasycają ją kolorem, przez co wypłowiałe od słońca listwy czy zderzaki, wyglądają świeżo i atrakcyjnie. Efekt taki utrzymuje się przez kilka myć samochodu.

Zobacz też: Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?

Suszenie karoserii(optymalne narzędzia itp.)

Po opłukaniu czystą wodą całego samochodu istotne jest, by dokładnie je wysuszyć. Zapobiegnie  to powstawaniu na lakierze zacieków od wody a samo auto zyska wyrazistszy blask. Nie bez znaczenia jest rodzaj ścierki, którą posłużymy się do tego celu. Powszechnie dominuje opinia, że najlepszym materiałem do tego celu jest mikrofibra, która w porównaniu do np. irchy nie ściera warstwy ochronnego wosku z lakieru. To czy auto jest zupełnie czyste, sprawdzimy przecierając białą chusteczką higieniczną po powierzchni nadwozia.

Czyszczenie felg

Zasadniczym problemem przy czyszczeniu felg samochodu(zwłaszcza aluminiowych), jest pył powstający w wyniku ścierania się klocków hamulcowych w trakcie ich pracy. Jego cześć trafia bezpośrednio na felgę pojazdu i bardzo silnie do niej przylega. Aby pozbyć się tego typu zabrudzeń wystarczy użyć specjalnej pasty do tego celu. Najpierw niewielką jej ilość nanosimy na zabrudzoną powierzchnię, po czym za pomocą czystej szmatki polerujmy felgę. Efekt pracy naprawdę robi wrażenie.

Zobacz też: Jak pozbyć się śladów po owadach?

Typowe błędy popełniane w trakcie mycia auta

Do najczęstszych błędów, jakie pojawiają się w trakcie ręcznego mycia pojazdu zalicza się m.in.

  • odkładanie gąbki w trakcie mycia auta na zapiaszczone powierzchnie(np. na ziemie),
  • spłukiwanie auta na trawniku,
  • mycie pojazdu w sąsiedztwie rzek lub innych cieków wodnych,
  • mycie auta na słońcu,
  • mycie na mrozie bez dokładnego wysuszenia zamków i uszczelek,
  • nie domykanie szyb w trakcie mycia pojazdu,
  • mycie auta zapiaszczoną gąbką,
  • niedokładne wysuszenie nadwozia.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA