Jakie są rodzaje nadwozi samochodowych? Jak je poznać?
REKLAMA
REKLAMA
Samochody produkowane w obecnym kształcie i formie zostały podzielone na klasy, które mówią o ich długości, a czasem także zastosowaniu. Zanim przejdziemy do podstawowych rodzajów nadwozi samochodowych, przybliżymy jeszcze klasy, na które są one podzielone. W zależności od tego, czy używamy nomenklatury brytyjskiej czy europejskiej, używamy nazw opisowych lub określonych jednoliterowo. Najmniejsze samochody, to tzw. klasa mini, inaczej klasa A. Przykładem będzie Toyota Aygo. Takie samochody mają długość nie większą niż 3,7 m. Następną jest klasa samochodów miejskich (klasa B – np. Fiat Punto) o długości do ok. czterech metrów. Ponad nimi stoją auta kompaktowe (klasa C – np. VW Golf). Ich średnia długość to ok. 4,30 m.
REKLAMA
Zobacz też: Współczynnik Cx - czym jest i co określa?
W najmniejszych samochodach stosuje się jedynie nadwozia typu hatchback. W klasie B również jest ono podstawowym typem, jednak część producentów stosuje – jako uzupełnienie gamy modelowej – nadwozia typu sedan i kombi. Natomiast możemy przyjąć, że dopiero w klasie samochodów kompaktowych znacząco zwiększa się udział samochodów o nadwoziu sedan oraz kombi. Jednocześnie w tej klasie nadal najpopularniejszym typem jest hatchback.
Hatchback rarytasem w wyższych klasach
Samochody klasy średniej i średniej wyższej cechują się inną filozofią. W pierwszej z tych klas (oznaczanej literą D) producenci proponują nam nadwozia typu sedan, liftback oraz kombi. Długość aut w tej klasie oscyluje wokół 4,6-4,8 m. Przykładowym przedstawicielem klasy średniej będzie Ford Mondeo. Hatchbacki są w tej klasie ewenementem – jednym z zaledwie kilku przykładów jest Opel Signum. Klasa średnia-wyższa (klasa E), to przede wszystkim samochody typu sedan oraz – w nieco mniejszej ilości – kombi. Są to samochody, w których stosuje się wysokiej klasy materiały do wykończenia wnętrza, a ich długość to ok. 4,9 m. Przykładem będzie znane Audi A6. Pozostaje jeszcze klasa F, których długość przekracza 5 metrów i są luksusowymi sedanami. Jednym z reprezentantów tej klasy jest BMW serii 7. Samochody o naprawdę kolosalnych wymiarach, np. Rolls-Royce Phantom, to auta superluksusowe.
Zobacz też: Konstrukcja ramowa i nadwozie samonośne - czym to się różni?
Rodzaje nadwozi – jak je poznać?
Popularny hatchback, to nadwozie 3 lub 5-cio drzwiowe o tyle zakończonym drzwiami bagażnika otwieranymi do góry wraz z szybą (które nazywamy trzecimi lub piątymi drzwiami). Strefa, w której znajduje się bagażnik stanowi około 1/6 długości samochodu. Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ nadwozie typu kombi również posiada takie samo rozwiązanie. Są to samochody posiadające pięcioro drzwi, prawie pionowo opadające drzwi bagażnika, ale dłuższą tylną część nadwozia i co za tym idzie, większy bagażnik. Słupek C, znajdujący się pomiędzy tylnymi drzwiami dla pasażerów, a drzwiami bagażnika, w hatchbacku może być elementem w pełni stalowym (zabudowanym) lub posiadać małą boczną szybę. Natomiast w większości kombi dodatkowa szyba ma zwykle większą powierzchnię (choć również nie jest to regułą).
Zobacz też: Na co uważać przy polerowaniu samochodu?
REKLAMA
Samochód o nadwoziu typu sedan posiada czworo drzwi. Pokrywa bagażnika jest płaska, wydłużona i otwierana bez szyby. W klasie średniej wielu producentów oferuje także auta o nadwoziu liftback. Jest to nadwozie łączące cechy sedana i hatchbacka. Posiada wydłużony tył i łagodnie opadającą tylną szybę (przypomina sedana), ale drzwi bagażnika otwierają się razem z tylną szybą.
Oprócz hatchbacka, sedana, kombi i liftbacka spotkamy się także z innymi określeniami. Samochody sportowe, najczęściej z wydłużonym tyłem o nadwoziu dwudrzwiowym określane, jako coupe. Mogą to być zarówno małe auta nie przekraczające 4 metrów (Ford Puma), jak i potężne sportowe odpowiedniki dużych sedanów (np. Mercedes CL). Wyróżniamy również samochody terenowe, jako klasa – G (przykład to Nissan Patrol) oraz ich odpowiedniki, które posiadają wygląd samochodu terenowego, jednak posiadają zubożone właściwości terenowe. Prowadzą się przy tym lepiej od terenówek na asfaltowych drogach oraz w zakresie wysokich prędkości. Są to samochody typu SUV (np. Toyota Rav4) oraz jeszcze mniej terenowe tzw. crossovery (np. Nissan Qashqai).
Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?
Vany duże i małe
Pierwotnie samochody klasy van posiadały wielkie, jednobryłowe nadwozie przystosowane do przewozu siedmiu osób (np. dobrze znany Chrysler Voyager). Natomiast już kilkanaście lat temu charakterystyczną, krótką pokrywę silnika, duże powierzchnie przeszklone i podwyższoną linię dachu wprowadzono do mniejszych samochodów. Powstały wtedy tzw. Mini-vany (np. Renault Scenic), a później także mikro-vany (Opel Meriva). Najmniejsze z nich są samochodami pięciomiejscowymi, które mogą mieć długość odpowiadającą samochodom klasy B. Dzięki swojej budowie zapewniają jednak więcej przestrzeni we wnętrzu. Mini-vany średniej klasy posiadają pięć standardowych miejsc, ale często w ich wyposażeniu znajdują się chowane pod podłogą bagażnika dodatkowe dwa siedzenia. Są one jednak często mało wygodne i pozwalają na awaryjne przewiezienie osób jedynie na krótkich trasach.
Samochody z otwartym dachem
Na rynku od wielu lat uwagę przyciągają stylowe kabriolety (oznaczane często nazwą Cabrio), które są autami o nadwoziu otwartym. Dach jest wykonany z płótna lub tworzywa i w razie potrzeby chowany za pasażerami. Istotną ochronę pasażerów stanowi wtedy rama przedniej szyby, która jest znacznie wzmocniona w stosunku do samochodów innych typów. Sportowe samochody o nadwoziu otwartym są natomiast nazywane roadsterami. Spotykane są również auta z twardym, stalowym dachem składanym i chowanym elektrycznie do bagażnika (np. Peugeot 207 CC). Czasem są określane, jako coupe-cabrio. Bardzo rzadkim nadwoziem jest nadwozie typu targa. Jest to samochód coupe, który posiada zdejmowaną środkową część dachu. Przykładem takiego samochodu jest Honda CRX del Sol z lat dziewięćdziesiątych. Inną ciekawostką są auta o nadwoziu hard-top. Posiadają aluminiowy lub kompozytowy dach, który po zdjęciu musimy zostawić poza autem (np. w garażu).
Zobacz też: Czy warto dokupić relingi dachowe?
W ostatnich latach zacierają się wyraźne granice pomiędzy klasami. Producenci szukają nowych, zaskakujących rozwiązań. Od kilku lat produkuje się limuzyny, które swoją stylistyką przypominają samochody o nadwoziu coupe (Audi A7), a nawet samochody klasy SUV o mocno ściętej tylnej części nadwozia (BMW X6). Niektóre samochody typu kombi upodabniane są do hatchbacków (np. Peugeot 407 SW). Natomiast Range Rover zaprezentował sportową terenówkę o nadwoziu kabriolet (Range Rover Evoque Cabrio).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.