REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karoseria i kosmetyka samochodowa - porady

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda brudnym samochodem jest subiektywnie mniej przyjemna niż poruszanie się autem czystym. Podpowiadamy, jak zachować nasze auto w dobrej kondycji wizualnej.

Jeśli mamy taką możliwość, powinniśmy starać się myć auto samodzielnie lub na myjni ręcznej. Myjnia automatyczna nie jest dobrym pomysłem. Szczotki mogą uszkodzić lakier – porysować go lub zmatowić i wielokrotne odwiedziny mogą skończyć się koniecznością odświeżenia lakieru. Jeśli decydujemy się myć samochód samodzielnie, najpierw powinniśmy zwilżyć i usunąć wierzchnią warstwę brudu. Na myjni bezdotykowej nie jest to trudne, gdyż wysokie ciśnienie w wężu radzi sobie nawet z zaschniętym błotem. W przypadku samodzielnego mycia np. na podwórku pod domem, musimy poświęcić więcej czasu na opłukanie auta tak, aby brud rozmiękł.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak wysuszyć wnętrze samochodu?

Gdy już spłuczemy piach i błoto, możemy zabrać się do mycia. Supermarkety oferują całą gamę szamponów samochodowych, jeśli jednak myjemy auto na własnym podwórku, lepiej zaopatrzyć się w detergent ekologiczny, który nie zanieczyści ziemi i nie zniszczy trawy. Warto namydlać małe partie samochodu i od razu spłukiwać, żeby szampon nie zasychał i nie zostawiał brzydkich oraz trudnych do usunięcia śladów. Nie przyciskajmy też gąbki za mocno, nie myjmy auta jej ostrą stroną, ponieważ w ten sposób możemy uszkodzić wierzchnią powłokę lakieru. Gdy już spłuczemy auto, warto ściągnąć z niego wodę specjalną wycieraczką. Możemy kupić ją w supermarkecie. Pozostałe ślady wody można zetrzeć miękkim, bawełnianym ręcznikiem lub szmatką. Warto też umyć szyby z pomocą płynu do mycia okien. Można wcześniej wypróbować, czy płyn nie zostawia smug.

Nie zdzierajmy grudek błota czy piasku gąbką lub szmatką. Piasek to kwarc i może porysować lakier.

REKLAMA

Woskowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już auto jest absolutnie czyste, możemy zabrać się za woskowanie. Jeśli lakier samochodu jest w bardzo dobrym stanie, wybierzmy wosk bezbarwny. Nada on piękny polysk karoserii. Jeśli zaś samochód ma swoje lata, lakier jest matowy lub posiada drobne ryski, warto zdecydować się na wosk koloryzujący. Są one dostępne w supermarketach.

Nakładając wosk uważajmy, żeby nie nabierać zbyt dużej jego ilości na szmatkę lub gąbkę. Lepiej nakładać go częściej a mniej. W ten sposób łatwiej będzie go usunąć. Rozprowadzamy go kolistym ruchem tak, jakbyśmy chcieli samochód pogłaskać. Zwróćmy szczególną uwagę na miejsca, w których są ewentualne rysy lub lakier jest matowy. Zanim zaczniemy ściągać wosk upewnijmy się, że dobrze wysechł. W ten sposób zdejmowanie go będzie mniej uciążliwe. Warto zawczasu przygotować sobie kilka szmatek, gdyż szybko będą się zużywać. Ściągamy wosk dokładnie tak samo, jak go nałożyliśmy.

Zobacz także: Jak wyprzedzać nocą?

Elementy dodatkowe

Takim elementom jak plastikowe zderzaki czy chromowane części karoserii możemy nadać nowy wygląd stosując na nie specjalne preparaty. Najczęściej są one dostępne w supermarketach, w sprayu lub w formie pasty. W obu przypadkach należy nałożyć preparat najpierw na szmatkę, a później dopiero wetrzeć w w element nadwozia. Unikniemy w ten sposób nierównomiernego nałożenia i plam. 

Jeśli nie mamy czasu na samodzielne uporanie się z brudem a zależy nam na tym, aby nasz samochód wyglądał przyzwoicie, możemy zawsze udać się na myjnię. Polecamy jednak unikać myjni automatycznych. Są tanie i szybkie, często po drodze na stacjach benzynowych, ale nie służą one dobrze lakierowi. Mogą go wręcz bezpowrotnie zniszczyć. Lepiej wybrać się na myjnię ręczną, w której w zależności od wykupionej usługi zapłacimy średnio od 20 do 80 złotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA