REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karoseria i kosmetyka samochodowa - porady

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda brudnym samochodem jest subiektywnie mniej przyjemna niż poruszanie się autem czystym. Podpowiadamy, jak zachować nasze auto w dobrej kondycji wizualnej.

Jeśli mamy taką możliwość, powinniśmy starać się myć auto samodzielnie lub na myjni ręcznej. Myjnia automatyczna nie jest dobrym pomysłem. Szczotki mogą uszkodzić lakier – porysować go lub zmatowić i wielokrotne odwiedziny mogą skończyć się koniecznością odświeżenia lakieru. Jeśli decydujemy się myć samochód samodzielnie, najpierw powinniśmy zwilżyć i usunąć wierzchnią warstwę brudu. Na myjni bezdotykowej nie jest to trudne, gdyż wysokie ciśnienie w wężu radzi sobie nawet z zaschniętym błotem. W przypadku samodzielnego mycia np. na podwórku pod domem, musimy poświęcić więcej czasu na opłukanie auta tak, aby brud rozmiękł.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak wysuszyć wnętrze samochodu?

Gdy już spłuczemy piach i błoto, możemy zabrać się do mycia. Supermarkety oferują całą gamę szamponów samochodowych, jeśli jednak myjemy auto na własnym podwórku, lepiej zaopatrzyć się w detergent ekologiczny, który nie zanieczyści ziemi i nie zniszczy trawy. Warto namydlać małe partie samochodu i od razu spłukiwać, żeby szampon nie zasychał i nie zostawiał brzydkich oraz trudnych do usunięcia śladów. Nie przyciskajmy też gąbki za mocno, nie myjmy auta jej ostrą stroną, ponieważ w ten sposób możemy uszkodzić wierzchnią powłokę lakieru. Gdy już spłuczemy auto, warto ściągnąć z niego wodę specjalną wycieraczką. Możemy kupić ją w supermarkecie. Pozostałe ślady wody można zetrzeć miękkim, bawełnianym ręcznikiem lub szmatką. Warto też umyć szyby z pomocą płynu do mycia okien. Można wcześniej wypróbować, czy płyn nie zostawia smug.

Nie zdzierajmy grudek błota czy piasku gąbką lub szmatką. Piasek to kwarc i może porysować lakier.

REKLAMA

Woskowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już auto jest absolutnie czyste, możemy zabrać się za woskowanie. Jeśli lakier samochodu jest w bardzo dobrym stanie, wybierzmy wosk bezbarwny. Nada on piękny polysk karoserii. Jeśli zaś samochód ma swoje lata, lakier jest matowy lub posiada drobne ryski, warto zdecydować się na wosk koloryzujący. Są one dostępne w supermarketach.

Nakładając wosk uważajmy, żeby nie nabierać zbyt dużej jego ilości na szmatkę lub gąbkę. Lepiej nakładać go częściej a mniej. W ten sposób łatwiej będzie go usunąć. Rozprowadzamy go kolistym ruchem tak, jakbyśmy chcieli samochód pogłaskać. Zwróćmy szczególną uwagę na miejsca, w których są ewentualne rysy lub lakier jest matowy. Zanim zaczniemy ściągać wosk upewnijmy się, że dobrze wysechł. W ten sposób zdejmowanie go będzie mniej uciążliwe. Warto zawczasu przygotować sobie kilka szmatek, gdyż szybko będą się zużywać. Ściągamy wosk dokładnie tak samo, jak go nałożyliśmy.

Zobacz także: Jak wyprzedzać nocą?

Elementy dodatkowe

Takim elementom jak plastikowe zderzaki czy chromowane części karoserii możemy nadać nowy wygląd stosując na nie specjalne preparaty. Najczęściej są one dostępne w supermarketach, w sprayu lub w formie pasty. W obu przypadkach należy nałożyć preparat najpierw na szmatkę, a później dopiero wetrzeć w w element nadwozia. Unikniemy w ten sposób nierównomiernego nałożenia i plam. 

Jeśli nie mamy czasu na samodzielne uporanie się z brudem a zależy nam na tym, aby nasz samochód wyglądał przyzwoicie, możemy zawsze udać się na myjnię. Polecamy jednak unikać myjni automatycznych. Są tanie i szybkie, często po drodze na stacjach benzynowych, ale nie służą one dobrze lakierowi. Mogą go wręcz bezpowrotnie zniszczyć. Lepiej wybrać się na myjnię ręczną, w której w zależności od wykupionej usługi zapłacimy średnio od 20 do 80 złotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA