REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karoseria i kosmetyka samochodowa - porady

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda brudnym samochodem jest subiektywnie mniej przyjemna niż poruszanie się autem czystym. Podpowiadamy, jak zachować nasze auto w dobrej kondycji wizualnej.

Jeśli mamy taką możliwość, powinniśmy starać się myć auto samodzielnie lub na myjni ręcznej. Myjnia automatyczna nie jest dobrym pomysłem. Szczotki mogą uszkodzić lakier – porysować go lub zmatowić i wielokrotne odwiedziny mogą skończyć się koniecznością odświeżenia lakieru. Jeśli decydujemy się myć samochód samodzielnie, najpierw powinniśmy zwilżyć i usunąć wierzchnią warstwę brudu. Na myjni bezdotykowej nie jest to trudne, gdyż wysokie ciśnienie w wężu radzi sobie nawet z zaschniętym błotem. W przypadku samodzielnego mycia np. na podwórku pod domem, musimy poświęcić więcej czasu na opłukanie auta tak, aby brud rozmiękł.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jak wysuszyć wnętrze samochodu?

Gdy już spłuczemy piach i błoto, możemy zabrać się do mycia. Supermarkety oferują całą gamę szamponów samochodowych, jeśli jednak myjemy auto na własnym podwórku, lepiej zaopatrzyć się w detergent ekologiczny, który nie zanieczyści ziemi i nie zniszczy trawy. Warto namydlać małe partie samochodu i od razu spłukiwać, żeby szampon nie zasychał i nie zostawiał brzydkich oraz trudnych do usunięcia śladów. Nie przyciskajmy też gąbki za mocno, nie myjmy auta jej ostrą stroną, ponieważ w ten sposób możemy uszkodzić wierzchnią powłokę lakieru. Gdy już spłuczemy auto, warto ściągnąć z niego wodę specjalną wycieraczką. Możemy kupić ją w supermarkecie. Pozostałe ślady wody można zetrzeć miękkim, bawełnianym ręcznikiem lub szmatką. Warto też umyć szyby z pomocą płynu do mycia okien. Można wcześniej wypróbować, czy płyn nie zostawia smug.

Nie zdzierajmy grudek błota czy piasku gąbką lub szmatką. Piasek to kwarc i może porysować lakier.

REKLAMA

Woskowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy już auto jest absolutnie czyste, możemy zabrać się za woskowanie. Jeśli lakier samochodu jest w bardzo dobrym stanie, wybierzmy wosk bezbarwny. Nada on piękny polysk karoserii. Jeśli zaś samochód ma swoje lata, lakier jest matowy lub posiada drobne ryski, warto zdecydować się na wosk koloryzujący. Są one dostępne w supermarketach.

Nakładając wosk uważajmy, żeby nie nabierać zbyt dużej jego ilości na szmatkę lub gąbkę. Lepiej nakładać go częściej a mniej. W ten sposób łatwiej będzie go usunąć. Rozprowadzamy go kolistym ruchem tak, jakbyśmy chcieli samochód pogłaskać. Zwróćmy szczególną uwagę na miejsca, w których są ewentualne rysy lub lakier jest matowy. Zanim zaczniemy ściągać wosk upewnijmy się, że dobrze wysechł. W ten sposób zdejmowanie go będzie mniej uciążliwe. Warto zawczasu przygotować sobie kilka szmatek, gdyż szybko będą się zużywać. Ściągamy wosk dokładnie tak samo, jak go nałożyliśmy.

Zobacz także: Jak wyprzedzać nocą?

Elementy dodatkowe

Takim elementom jak plastikowe zderzaki czy chromowane części karoserii możemy nadać nowy wygląd stosując na nie specjalne preparaty. Najczęściej są one dostępne w supermarketach, w sprayu lub w formie pasty. W obu przypadkach należy nałożyć preparat najpierw na szmatkę, a później dopiero wetrzeć w w element nadwozia. Unikniemy w ten sposób nierównomiernego nałożenia i plam. 

Jeśli nie mamy czasu na samodzielne uporanie się z brudem a zależy nam na tym, aby nasz samochód wyglądał przyzwoicie, możemy zawsze udać się na myjnię. Polecamy jednak unikać myjni automatycznych. Są tanie i szybkie, często po drodze na stacjach benzynowych, ale nie służą one dobrze lakierowi. Mogą go wręcz bezpowrotnie zniszczyć. Lepiej wybrać się na myjnię ręczną, w której w zależności od wykupionej usługi zapłacimy średnio od 20 do 80 złotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA