REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa trzeciej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi wadami starszych typów instalacji gazowych (pierwszej i drugiej generacji) były niewystarczająca dokładność sterowania składem mieszanki oraz możliwość zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w kanałach dolotowych silnika, czyli zjawisko tzw. „strzału”.

Pierwsza z wad ma niekorzystny wpływ na reaktor katalityczny i emisję szkodliwych składników spalin, natomiast druga dyskwalifikuje układy mieszalnikowe do zastosowania w silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych oraz przepływomierzem, ze względu na ryzyko ich poważnego uszkodzenia. Celem konstruktorów nowej generacji instalacji gazowej było więc wyeliminowanie powyższych wad, co pociągnęło za sobą znaczne zmiany konstrukcyjne. Paliwo gazowe podobnie jak w starszych generacjach układów zasilania LPG przechodzi z fazy ciekłej w gazową w reduktorze, ale w przypadku trzeciej generacji jego charakterystyka nie wpływa już w znaczący sposób na skład mieszkanki paliwowo-powietrznej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Dawką paliwa podawaną do układu dolotowego steruje rozdzielacz, składający się z zaworu odcinającego oraz zaworu dławiącego służącego do regulacji przepływu paliwa gazowego. Rozdzielacz posiada wyprowadzenia w liczbie odpowiadającej ilości cylindrów silnika, które połączone są z wtryskiwaczami umieszczonymi na kolektorze ssącym, w jak najbliższej odległości od komór spalania. Takie umieszczenie wtryskiwaczy skutecznie eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zapłonu mieszanki w kanałach dolotowych.

Aby regulacja składu mieszanki była bardziej precyzyjna układy trzeciej generacji posiadają czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (MAP sensor). Ilość podawanego paliwa jest ustalana na podstawie sygnałów z tego czujnika oraz prędkości obrotowej, a dane te przechowywane są w sterowniku instalacji pod postacią tzw. map. Dawka paliwa zapisana w mapie jest korygowana z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda, więc można zauważyć, że sposób sterowania dawkowaniem paliwa gazowego jest w tym przypadku podobny do sterowania układów wtrysku benzyny. W razie awarii sondy lambda sterownik instalacji przechodzi w tryb awaryjny i dawkowanie paliwa regulowane jest jedynie na podstawie mapy.

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełączanie między paliwami jest w układach trzeciej generacji podobne do rozwiązań drugiej generacji, z tą różnicą, że w nowszym systemie oprogramowanie posiada funkcję autodiagnostyki, co daje możliwość samoczynnego przełączenia na zasilanie benzyną w wypadku awarii, któregoś z podzespołów.Instalacje LPG trzeciej generacji były montowane jedynie przez kilka lat i nie są już oferowane na rynku. Możemy je spotkać najczęściej w pojazdach z przełomu wieków, przeważnie sprowadzonych z Holandii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA