REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa instalacja gazowa trzeciej generacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia
W instalacji gazowej trzeciej generacji wyeliminowano wady dwóch poprzednich generacji instalacji gazowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi wadami starszych typów instalacji gazowych (pierwszej i drugiej generacji) były niewystarczająca dokładność sterowania składem mieszanki oraz możliwość zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w kanałach dolotowych silnika, czyli zjawisko tzw. „strzału”.

Pierwsza z wad ma niekorzystny wpływ na reaktor katalityczny i emisję szkodliwych składników spalin, natomiast druga dyskwalifikuje układy mieszalnikowe do zastosowania w silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych oraz przepływomierzem, ze względu na ryzyko ich poważnego uszkodzenia. Celem konstruktorów nowej generacji instalacji gazowej było więc wyeliminowanie powyższych wad, co pociągnęło za sobą znaczne zmiany konstrukcyjne. Paliwo gazowe podobnie jak w starszych generacjach układów zasilania LPG przechodzi z fazy ciekłej w gazową w reduktorze, ale w przypadku trzeciej generacji jego charakterystyka nie wpływa już w znaczący sposób na skład mieszkanki paliwowo-powietrznej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

REKLAMA

Dawką paliwa podawaną do układu dolotowego steruje rozdzielacz, składający się z zaworu odcinającego oraz zaworu dławiącego służącego do regulacji przepływu paliwa gazowego. Rozdzielacz posiada wyprowadzenia w liczbie odpowiadającej ilości cylindrów silnika, które połączone są z wtryskiwaczami umieszczonymi na kolektorze ssącym, w jak najbliższej odległości od komór spalania. Takie umieszczenie wtryskiwaczy skutecznie eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zapłonu mieszanki w kanałach dolotowych.

Aby regulacja składu mieszanki była bardziej precyzyjna układy trzeciej generacji posiadają czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (MAP sensor). Ilość podawanego paliwa jest ustalana na podstawie sygnałów z tego czujnika oraz prędkości obrotowej, a dane te przechowywane są w sterowniku instalacji pod postacią tzw. map. Dawka paliwa zapisana w mapie jest korygowana z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda, więc można zauważyć, że sposób sterowania dawkowaniem paliwa gazowego jest w tym przypadku podobny do sterowania układów wtrysku benzyny. W razie awarii sondy lambda sterownik instalacji przechodzi w tryb awaryjny i dawkowanie paliwa regulowane jest jedynie na podstawie mapy.

Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przełączanie między paliwami jest w układach trzeciej generacji podobne do rozwiązań drugiej generacji, z tą różnicą, że w nowszym systemie oprogramowanie posiada funkcję autodiagnostyki, co daje możliwość samoczynnego przełączenia na zasilanie benzyną w wypadku awarii, któregoś z podzespołów.Instalacje LPG trzeciej generacji były montowane jedynie przez kilka lat i nie są już oferowane na rynku. Możemy je spotkać najczęściej w pojazdach z przełomu wieków, przeważnie sprowadzonych z Holandii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA