Jak działa instalacja gazowa trzeciej generacji?
REKLAMA
REKLAMA
Pierwsza z wad ma niekorzystny wpływ na reaktor katalityczny i emisję szkodliwych składników spalin, natomiast druga dyskwalifikuje układy mieszalnikowe do zastosowania w silnikach z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych oraz przepływomierzem, ze względu na ryzyko ich poważnego uszkodzenia. Celem konstruktorów nowej generacji instalacji gazowej było więc wyeliminowanie powyższych wad, co pociągnęło za sobą znaczne zmiany konstrukcyjne. Paliwo gazowe podobnie jak w starszych generacjach układów zasilania LPG przechodzi z fazy ciekłej w gazową w reduktorze, ale w przypadku trzeciej generacji jego charakterystyka nie wpływa już w znaczący sposób na skład mieszkanki paliwowo-powietrznej.
REKLAMA
Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?
REKLAMA
Dawką paliwa podawaną do układu dolotowego steruje rozdzielacz, składający się z zaworu odcinającego oraz zaworu dławiącego służącego do regulacji przepływu paliwa gazowego. Rozdzielacz posiada wyprowadzenia w liczbie odpowiadającej ilości cylindrów silnika, które połączone są z wtryskiwaczami umieszczonymi na kolektorze ssącym, w jak najbliższej odległości od komór spalania. Takie umieszczenie wtryskiwaczy skutecznie eliminuje prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska zapłonu mieszanki w kanałach dolotowych.
Aby regulacja składu mieszanki była bardziej precyzyjna układy trzeciej generacji posiadają czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym (MAP sensor). Ilość podawanego paliwa jest ustalana na podstawie sygnałów z tego czujnika oraz prędkości obrotowej, a dane te przechowywane są w sterowniku instalacji pod postacią tzw. map. Dawka paliwa zapisana w mapie jest korygowana z wykorzystaniem sygnału z sondy lambda, więc można zauważyć, że sposób sterowania dawkowaniem paliwa gazowego jest w tym przypadku podobny do sterowania układów wtrysku benzyny. W razie awarii sondy lambda sterownik instalacji przechodzi w tryb awaryjny i dawkowanie paliwa regulowane jest jedynie na podstawie mapy.
Zobacz również: Wymiana filtrów powietrza i paliwa krok po kroku
Przełączanie między paliwami jest w układach trzeciej generacji podobne do rozwiązań drugiej generacji, z tą różnicą, że w nowszym systemie oprogramowanie posiada funkcję autodiagnostyki, co daje możliwość samoczynnego przełączenia na zasilanie benzyną w wypadku awarii, któregoś z podzespołów.Instalacje LPG trzeciej generacji były montowane jedynie przez kilka lat i nie są już oferowane na rynku. Możemy je spotkać najczęściej w pojazdach z przełomu wieków, przeważnie sprowadzonych z Holandii.
REKLAMA
REKLAMA