REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób zgodnie z prawem i zasadami bezpieczeństwa przewozić dzieci w samochodzie?

Mateusz Mirkiewicz
dzieci
dzieci

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci są szczególnie narażone na powstanie urazów podczas nieprzewidywalnych zdarzeń drogowych. Delikatne ciało dziecka podczas kolizji narażone jest na działanie olbrzymich sił.

W obecnie obowiązującym systemie prawnym zarówno na terenie Polski, jak i całej Unii Europejskiej istnieje obowiązek przewożenia dzieci do osiągnięcia 12 roku życia i wzrostu 150 cm w specjalnie zaprojektowanych dla tego celu urządzeniach. Dla zapewnienia gwarancji odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa urządzenia te muszą posiadać homologację, której symbol i numer powinien być umieszczony w widocznym miejscu.

REKLAMA

Z powodu różnic w budowie anatomicznej dziecka w zależności od jego wieku, foteliki dzielą się na pięć kategorii uwzględniających wagę od 0 do 36 kg.

Zobacz również: Czy warto kupować dodatkowe lusterko do obserwacji dziecka?

REKLAMA

Kategoria 0 i 0+. Zaliczane są do nich dzieci o masie ciała do 10 kg, co odpowiada mniej więcej 2 roku życia. Zalecane jest montowanie tych fotelików tyłem do kierunku jazdy, ze względu na zminimalizowanie urazów bardzo delikatnej wówczas szyi dziecka.

Kategoria 1. Zaliczają się do niej dzieci o masie ciała od 9 do 18 kg, co odpowiada mniej więcej okresowi między 2 a 4 rokiem życia. Charakterystyczne w budowie tych fotelików jest zastosowanie 5 punktowych pasów, które mają za zadanie zabezpieczenia nie wykształconej całkowicie miednicy dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria 2. Zaliczają się do niej dzieci o macie ciała od 15 do 25 kg, co odpowiada wiekowi 4-7 lat. Urządzenia zaliczane do tej kategorii przypominają swoją budową poduszkę podwyższającą ze zintegrowanym oparciem oraz prowadnicami do trzypunktowego pasa bezpieczeństwa zamontowanego w samochodzie.

Zobacz również: Czym zająć dziecko w czasie podróży?

Kategoria 3. Zaliczają się do niej dzieci o masie od 22 do 36 kg i wieku powyżej 7 lat. W tej kategorii stosuje się poduszkę podwyższającą bez oparcia do której stosuje się zamontowane w samochodzie pasy bezpieczeństwa. W tym przypadku istotne jest prawidłowe ustawienie zagłówka w fotelu, który będzie chronił głowę dziecka.
Zaleca się, aby montować fotelik na tylnym siedzeniu za fotelem kierowcy, ponieważ jest to najbezpieczniejsze miejsce w samochodzie. Jeśli chcemy zamontować fotelik na przednim siedzeniu, należy bezwzględnie odłączyć poduszkę powietrzną pasażera, jeśli pojazd jest w nią wyposażony.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA