REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób zgodnie z prawem i zasadami bezpieczeństwa przewozić dzieci w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Mirkiewicz
dzieci
dzieci

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci są szczególnie narażone na powstanie urazów podczas nieprzewidywalnych zdarzeń drogowych. Delikatne ciało dziecka podczas kolizji narażone jest na działanie olbrzymich sił.

W obecnie obowiązującym systemie prawnym zarówno na terenie Polski, jak i całej Unii Europejskiej istnieje obowiązek przewożenia dzieci do osiągnięcia 12 roku życia i wzrostu 150 cm w specjalnie zaprojektowanych dla tego celu urządzeniach. Dla zapewnienia gwarancji odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa urządzenia te muszą posiadać homologację, której symbol i numer powinien być umieszczony w widocznym miejscu.

REKLAMA

Z powodu różnic w budowie anatomicznej dziecka w zależności od jego wieku, foteliki dzielą się na pięć kategorii uwzględniających wagę od 0 do 36 kg.

Zobacz również: Czy warto kupować dodatkowe lusterko do obserwacji dziecka?

REKLAMA

Kategoria 0 i 0+. Zaliczane są do nich dzieci o masie ciała do 10 kg, co odpowiada mniej więcej 2 roku życia. Zalecane jest montowanie tych fotelików tyłem do kierunku jazdy, ze względu na zminimalizowanie urazów bardzo delikatnej wówczas szyi dziecka.

Kategoria 1. Zaliczają się do niej dzieci o masie ciała od 9 do 18 kg, co odpowiada mniej więcej okresowi między 2 a 4 rokiem życia. Charakterystyczne w budowie tych fotelików jest zastosowanie 5 punktowych pasów, które mają za zadanie zabezpieczenia nie wykształconej całkowicie miednicy dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria 2. Zaliczają się do niej dzieci o macie ciała od 15 do 25 kg, co odpowiada wiekowi 4-7 lat. Urządzenia zaliczane do tej kategorii przypominają swoją budową poduszkę podwyższającą ze zintegrowanym oparciem oraz prowadnicami do trzypunktowego pasa bezpieczeństwa zamontowanego w samochodzie.

Zobacz również: Czym zająć dziecko w czasie podróży?

Kategoria 3. Zaliczają się do niej dzieci o masie od 22 do 36 kg i wieku powyżej 7 lat. W tej kategorii stosuje się poduszkę podwyższającą bez oparcia do której stosuje się zamontowane w samochodzie pasy bezpieczeństwa. W tym przypadku istotne jest prawidłowe ustawienie zagłówka w fotelu, który będzie chronił głowę dziecka.
Zaleca się, aby montować fotelik na tylnym siedzeniu za fotelem kierowcy, ponieważ jest to najbezpieczniejsze miejsce w samochodzie. Jeśli chcemy zamontować fotelik na przednim siedzeniu, należy bezwzględnie odłączyć poduszkę powietrzną pasażera, jeśli pojazd jest w nią wyposażony.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA