REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób zgodnie z prawem i zasadami bezpieczeństwa przewozić dzieci w samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Mirkiewicz
dzieci
dzieci

REKLAMA

REKLAMA

Dzieci są szczególnie narażone na powstanie urazów podczas nieprzewidywalnych zdarzeń drogowych. Delikatne ciało dziecka podczas kolizji narażone jest na działanie olbrzymich sił.

W obecnie obowiązującym systemie prawnym zarówno na terenie Polski, jak i całej Unii Europejskiej istnieje obowiązek przewożenia dzieci do osiągnięcia 12 roku życia i wzrostu 150 cm w specjalnie zaprojektowanych dla tego celu urządzeniach. Dla zapewnienia gwarancji odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa urządzenia te muszą posiadać homologację, której symbol i numer powinien być umieszczony w widocznym miejscu.

REKLAMA

Z powodu różnic w budowie anatomicznej dziecka w zależności od jego wieku, foteliki dzielą się na pięć kategorii uwzględniających wagę od 0 do 36 kg.

Zobacz również: Czy warto kupować dodatkowe lusterko do obserwacji dziecka?

REKLAMA

Kategoria 0 i 0+. Zaliczane są do nich dzieci o masie ciała do 10 kg, co odpowiada mniej więcej 2 roku życia. Zalecane jest montowanie tych fotelików tyłem do kierunku jazdy, ze względu na zminimalizowanie urazów bardzo delikatnej wówczas szyi dziecka.

Kategoria 1. Zaliczają się do niej dzieci o masie ciała od 9 do 18 kg, co odpowiada mniej więcej okresowi między 2 a 4 rokiem życia. Charakterystyczne w budowie tych fotelików jest zastosowanie 5 punktowych pasów, które mają za zadanie zabezpieczenia nie wykształconej całkowicie miednicy dziecka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategoria 2. Zaliczają się do niej dzieci o macie ciała od 15 do 25 kg, co odpowiada wiekowi 4-7 lat. Urządzenia zaliczane do tej kategorii przypominają swoją budową poduszkę podwyższającą ze zintegrowanym oparciem oraz prowadnicami do trzypunktowego pasa bezpieczeństwa zamontowanego w samochodzie.

Zobacz również: Czym zająć dziecko w czasie podróży?

Kategoria 3. Zaliczają się do niej dzieci o masie od 22 do 36 kg i wieku powyżej 7 lat. W tej kategorii stosuje się poduszkę podwyższającą bez oparcia do której stosuje się zamontowane w samochodzie pasy bezpieczeństwa. W tym przypadku istotne jest prawidłowe ustawienie zagłówka w fotelu, który będzie chronił głowę dziecka.
Zaleca się, aby montować fotelik na tylnym siedzeniu za fotelem kierowcy, ponieważ jest to najbezpieczniejsze miejsce w samochodzie. Jeśli chcemy zamontować fotelik na przednim siedzeniu, należy bezwzględnie odłączyć poduszkę powietrzną pasażera, jeśli pojazd jest w nią wyposażony.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

REKLAMA

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA