REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

Pasy bezpieczeństwa: kiedy stały się obowiązkowe?

Historia pasów bezpieczeństwa w Polsce zaczęła się w roku 1972. To wtedy na mocy przepisów wprowadzony został obowiązek wyposażania pojazdów osobowych w pasy na przednich fotelach. W roku 1983 pasy musiał zapinać kierowca i siedzący obok niego pasażer poza terenem zabudowanym, a w roku 1991 obowiązek ten został rozszerzony również na teren zabudowany oraz tylną kanapę. Co jednak ma zrobić prowadzący, gdy w starym samochodzie nie ma pasów bezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: przepisy

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza, że właściciel pojazdu powinien dotrzeć do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ten w paragrafie 11 odnosi się do kwestii tzw. punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Te są obowiązkowe w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.

Brak pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie w starym samochodzie: przepisy

I same punkty kotwiczenia to dopiero pierwszy z wymogów. Bo drugi bezpośrednio odnosi się do montażu pasów bezpieczeństwa. Bo te są obowiązkowe na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia w przypadku pierwszego rzędu foteli, gdy auto było zarejestrowane po raz pierwszy po dniu: 30 czerwca 1971 r. (pojemność skokowa powyżej 1.400 cm3), 31 grudnia 1971 r. (pojemność skokowa od 1.000 cm3 do 1.400 cm3) lub 30 czerwca 1972 r. (pozostałe pojemności). Co z siedzeniami tylnymi? Tu pasy bezpieczeństwa są obligatoryjne w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: czy grozi mandat?

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie stanowi zatem problemu jeżeli auto spełnia wymogi nakreślone rozporządzeniem - tj. zostało np. zarejestrowane przed 30 czerwca roku 1993 i nie ma pasów na tylnej kanapie. W takim przypadku kierowcy nie grozi mandat. Mimo wszystko brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie może oznaczać inne problemy. Przykład? Jeżeli pasów nie ma na przednich fotelach, prawo nie przewiduje możliwości przewożenia na nich dzieci do 12. roku życia - a jeżeli w pojeździe nie ma tylnej kanapy, dzieci takie nie mogą nim podróżować w żadnym wypadku.

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie. Zamontuj je sam!

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie wynika ze złej woli właściciela. Ten powinien jednak pamiętać o tym, że ten element wyposażenia można we własnym zakresie dołożyć praktycznie do każdej konstrukcji. Wystarczy kupić zestaw montażowy. Czemu warto zamontować pasy w starym samochodzie? Bo stanie się to sposobem na dbanie o bezpieczeństwo. Pasy mogą uratować życie pasażera w czasie wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA