REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

Pasy bezpieczeństwa: kiedy stały się obowiązkowe?

Historia pasów bezpieczeństwa w Polsce zaczęła się w roku 1972. To wtedy na mocy przepisów wprowadzony został obowiązek wyposażania pojazdów osobowych w pasy na przednich fotelach. W roku 1983 pasy musiał zapinać kierowca i siedzący obok niego pasażer poza terenem zabudowanym, a w roku 1991 obowiązek ten został rozszerzony również na teren zabudowany oraz tylną kanapę. Co jednak ma zrobić prowadzący, gdy w starym samochodzie nie ma pasów bezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: przepisy

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza, że właściciel pojazdu powinien dotrzeć do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ten w paragrafie 11 odnosi się do kwestii tzw. punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Te są obowiązkowe w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.

Brak pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie w starym samochodzie: przepisy

I same punkty kotwiczenia to dopiero pierwszy z wymogów. Bo drugi bezpośrednio odnosi się do montażu pasów bezpieczeństwa. Bo te są obowiązkowe na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia w przypadku pierwszego rzędu foteli, gdy auto było zarejestrowane po raz pierwszy po dniu: 30 czerwca 1971 r. (pojemność skokowa powyżej 1.400 cm3), 31 grudnia 1971 r. (pojemność skokowa od 1.000 cm3 do 1.400 cm3) lub 30 czerwca 1972 r. (pozostałe pojemności). Co z siedzeniami tylnymi? Tu pasy bezpieczeństwa są obligatoryjne w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: czy grozi mandat?

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie stanowi zatem problemu jeżeli auto spełnia wymogi nakreślone rozporządzeniem - tj. zostało np. zarejestrowane przed 30 czerwca roku 1993 i nie ma pasów na tylnej kanapie. W takim przypadku kierowcy nie grozi mandat. Mimo wszystko brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie może oznaczać inne problemy. Przykład? Jeżeli pasów nie ma na przednich fotelach, prawo nie przewiduje możliwości przewożenia na nich dzieci do 12. roku życia - a jeżeli w pojeździe nie ma tylnej kanapy, dzieci takie nie mogą nim podróżować w żadnym wypadku.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie. Zamontuj je sam!

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie wynika ze złej woli właściciela. Ten powinien jednak pamiętać o tym, że ten element wyposażenia można we własnym zakresie dołożyć praktycznie do każdej konstrukcji. Wystarczy kupić zestaw montażowy. Czemu warto zamontować pasy w starym samochodzie? Bo stanie się to sposobem na dbanie o bezpieczeństwo. Pasy mogą uratować życie pasażera w czasie wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA