REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

Pasy bezpieczeństwa: kiedy stały się obowiązkowe?

Historia pasów bezpieczeństwa w Polsce zaczęła się w roku 1972. To wtedy na mocy przepisów wprowadzony został obowiązek wyposażania pojazdów osobowych w pasy na przednich fotelach. W roku 1983 pasy musiał zapinać kierowca i siedzący obok niego pasażer poza terenem zabudowanym, a w roku 1991 obowiązek ten został rozszerzony również na teren zabudowany oraz tylną kanapę. Co jednak ma zrobić prowadzący, gdy w starym samochodzie nie ma pasów bezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: przepisy

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza, że właściciel pojazdu powinien dotrzeć do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ten w paragrafie 11 odnosi się do kwestii tzw. punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Te są obowiązkowe w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.

Brak pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie w starym samochodzie: przepisy

I same punkty kotwiczenia to dopiero pierwszy z wymogów. Bo drugi bezpośrednio odnosi się do montażu pasów bezpieczeństwa. Bo te są obowiązkowe na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia w przypadku pierwszego rzędu foteli, gdy auto było zarejestrowane po raz pierwszy po dniu: 30 czerwca 1971 r. (pojemność skokowa powyżej 1.400 cm3), 31 grudnia 1971 r. (pojemność skokowa od 1.000 cm3 do 1.400 cm3) lub 30 czerwca 1972 r. (pozostałe pojemności). Co z siedzeniami tylnymi? Tu pasy bezpieczeństwa są obligatoryjne w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: czy grozi mandat?

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie stanowi zatem problemu jeżeli auto spełnia wymogi nakreślone rozporządzeniem - tj. zostało np. zarejestrowane przed 30 czerwca roku 1993 i nie ma pasów na tylnej kanapie. W takim przypadku kierowcy nie grozi mandat. Mimo wszystko brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie może oznaczać inne problemy. Przykład? Jeżeli pasów nie ma na przednich fotelach, prawo nie przewiduje możliwości przewożenia na nich dzieci do 12. roku życia - a jeżeli w pojeździe nie ma tylnej kanapy, dzieci takie nie mogą nim podróżować w żadnym wypadku.

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie. Zamontuj je sam!

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie wynika ze złej woli właściciela. Ten powinien jednak pamiętać o tym, że ten element wyposażenia można we własnym zakresie dołożyć praktycznie do każdej konstrukcji. Wystarczy kupić zestaw montażowy. Czemu warto zamontować pasy w starym samochodzie? Bo stanie się to sposobem na dbanie o bezpieczeństwo. Pasy mogą uratować życie pasażera w czasie wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA