REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

Pasy bezpieczeństwa: kiedy stały się obowiązkowe?

Historia pasów bezpieczeństwa w Polsce zaczęła się w roku 1972. To wtedy na mocy przepisów wprowadzony został obowiązek wyposażania pojazdów osobowych w pasy na przednich fotelach. W roku 1983 pasy musiał zapinać kierowca i siedzący obok niego pasażer poza terenem zabudowanym, a w roku 1991 obowiązek ten został rozszerzony również na teren zabudowany oraz tylną kanapę. Co jednak ma zrobić prowadzący, gdy w starym samochodzie nie ma pasów bezpieczeństwa? Na to pytanie odpowiemy w dalszej części materiału.

REKLAMA

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: przepisy

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza, że właściciel pojazdu powinien dotrzeć do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ten w paragrafie 11 odnosi się do kwestii tzw. punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Te są obowiązkowe w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1971 r., i do pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1995 r.

Brak pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie w starym samochodzie: przepisy

I same punkty kotwiczenia to dopiero pierwszy z wymogów. Bo drugi bezpośrednio odnosi się do montażu pasów bezpieczeństwa. Bo te są obowiązkowe na siedzeniach wyposażonych w punkty kotwiczenia w przypadku pierwszego rzędu foteli, gdy auto było zarejestrowane po raz pierwszy po dniu: 30 czerwca 1971 r. (pojemność skokowa powyżej 1.400 cm3), 31 grudnia 1971 r. (pojemność skokowa od 1.000 cm3 do 1.400 cm3) lub 30 czerwca 1972 r. (pozostałe pojemności). Co z siedzeniami tylnymi? Tu pasy bezpieczeństwa są obligatoryjne w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1993 r.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie: czy grozi mandat?

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie stanowi zatem problemu jeżeli auto spełnia wymogi nakreślone rozporządzeniem - tj. zostało np. zarejestrowane przed 30 czerwca roku 1993 i nie ma pasów na tylnej kanapie. W takim przypadku kierowcy nie grozi mandat. Mimo wszystko brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie może oznaczać inne problemy. Przykład? Jeżeli pasów nie ma na przednich fotelach, prawo nie przewiduje możliwości przewożenia na nich dzieci do 12. roku życia - a jeżeli w pojeździe nie ma tylnej kanapy, dzieci takie nie mogą nim podróżować w żadnym wypadku.

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie. Zamontuj je sam!

Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie nie wynika ze złej woli właściciela. Ten powinien jednak pamiętać o tym, że ten element wyposażenia można we własnym zakresie dołożyć praktycznie do każdej konstrukcji. Wystarczy kupić zestaw montażowy. Czemu warto zamontować pasy w starym samochodzie? Bo stanie się to sposobem na dbanie o bezpieczeństwo. Pasy mogą uratować życie pasażera w czasie wypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA