REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?
Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

REKLAMA

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? Prawo przewiduje co najmniej kilka wyjątków. Te mają jednak przede wszystkim charakter... zawodowy!

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie - to obowiązek!

Pasy bezpieczeństwa zadebiutowały w... samolotach. Miało to miejsce w latach 20. XX wieku. Jednym z pionierów ich zastosowania w pojazdach osobowych stał się Ford. Niestety wprowadzenie pasów do seryjnej produkcji w roku 1955 nie spotkało się z ciepłym przyjęciem kierowców. Marka wycofała się z pomysłu. W roku 1958 powróciło do niego Volvo. I to od tego momentu pasy biodrowo-ramienne zaczęły być szeroko stosowane w samochodach. Dziś pasy są obowiązkiem - wynikającym nie tylko z potrzeby dbania o bezpieczeństwo, ale i przepisów prawa. Czy są jakieś wyjątki? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? Sprawdzimy to poniżej.

REKLAMA

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Kwestię wyjątków od obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa w samochodach reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym - konkretnie art. 39. Kto zatem nie musi zapinać pasów?

  • osoba mająca zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
  • kobieta o widocznej ciąży;
  • osoba chora lub niepełnosprawna przewożona na noszach lub na wózku inwalidzkim;
  • dziecko poniżej 3 lat przewożone pojazdem kategorii M2 i M3 (pojazd przystosowany do przewozu ludzi i bagażu, mający mające więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy);
  • dziecko przewożone na zasadach przewidzianych w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Kto jeszcze nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Brak obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa przede wszystkim wiąże się jednak z pełnienie obowiązków zawodowych. I tak pasów nie musi zapinać:

  • taksówkarz w trakcie przewożenia pasażera;
  • instruktor jazdy w czasie szkolenia lub egzaminator podczas egzaminowania;
  • policjant, żołnierz, funkcjonariusz ABW, AW, SKW, SWW, CBA, SG, SC-S, SW – podczas przewożenia osoby zatrzymanej;
  • funkcjonariusz BOR na służbie;
  • żołnierz Żandarmerii Wojskowej w czasie wykonywania czynności ochronnych;
  • zespół medyczny w czasie udzielania pomocy medycznej;
  • konwojent podczas przewożenia wartości pieniężnych.

Mandat za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa

Ile wynosi mandat za brak zapiętych pasów bezpieczeństwa? Gdy na wykroczeniu zostanie przyłapany kierowca, otrzyma 100 zł i 2 punkty karne. Pasażer otrzyma 100-złotowy mandat. A w sytuacji, w której pasów nie będzie miał zapiętych i kierowca, i pasażer, pasażer otrzyma mandat o wartości 100 zł, a kierowca 100 zł i 4 punkty karne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA