REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem po USA

Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia
Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach.

Mile to nie kilometry!

Podstawowa sprawa to jednostki miar. Prędkość w USA liczona jest w milach na godzinę (mph - miles per hour), odległość zaś w milach (mile). 1 mila amerykańska to 1609 metrów, zaś 1 kilometr to około 0,62 mili. Zarówno prędkościomierze jak i liczniki przebiegu w autach w USA są wyskalowane w milach, należy więc wziąć na to poprawkę: jadąc 60 mil na godzinę poruszamy się z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

REKLAMA

Zasady ruchu drogowego w USA

USA składa się z 50 stanów. Każdy z nich tak naprawdę jest praktycznie niezależnym państwem, z własnym prawem i ustawodawstem. Należy przed wjazdem do każdego ze stanów zapoznać się z obowiązującymi zasadami. Jest jednak kilka podstawowych zasad definiujących ruch drogowy w USA.

Prawy czy lewy pas?

Po pierwsze, na drogach wielopasmowych można jechać dowolnym pasem, wyprzedzać zarówno z lewej jak i prawej strony. Na podjazdach pod górę zdarzają się znaki „keep right unless passing” lub „slower traffic keep right”, co oznacza, że wolniejsze lub nie wyprzedzające akurat auta powinny trzymać się prawego pasa, aby zrobić miejsce po lewej dla innych.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

Kierunkowskazy i skrzyżowania

Amerykanie kierunkowskazów używają rzadko, więc trzeba szczególnie uważać na auta które zwalniają i przygotowują się do skrętu. Europejczycy mogą czuć się zdezorientowani, jednak Amerykanie są do takiego trybu jazdy przyzwyczajeni.

Nieco inna jest zasada pierwszeństwa na skrzyżowaniach. W USA pojęcie drogi podporządkowanej praktycznie nie istnieje (może poza włączaniem się do ruchu na autostradach), przy każdym skrzyżowaniu jest za to ustawiony albo sygnalizator świetlny albo znak STOP. W tym drugim przypadku należy się zatrzymać, jeśli na skrzyżowaniu znajduje się więcej niż jedno auto, to pierwszeństwo ma ten, który dojechał do linii i zatrzymał się jako pierwszy. Jeśli więcej aut podjechało w tym samym czasie, pierwszeństwo ma ten z prawej strony.

Warto wiedzieć, że żółte światła trwają o wiele dłużej niż w Europie, przez co często zdarza się, że amerykańscy kierowcy przejeżdżają na żółtym.

Wiele skrzyżowań jest też urządzonych tak, że aby skręcić w lewo, należy skręcić kilka razy w prawo. Przed skrzyżowaniem znajdują się wtedy specjalne oznaczenia (strzałki) z napisem „Left turn” (skręt w lewo).

Piesi

Pieszy na przejściu ma zawsze pierwszeństwo. Amerykanie są do tego tak przyzwyczajeni, że nie rozglądają się nawet przy wchodzeniu na przejście, należy więc bardzo uważać. W Europie piesi mają wpajany odruch oglądania się na boki, w USA ten zwyczaj jest rzadko spotykany.

Szkoły i autobusy szkolne

Jeśli autobus szkolny zatrzyma się i uruchomi migającą sygnalizację świetlną, ruch jest zatrzymywany w obie strony. Chodzi o to, aby dzieci mogły bezpiecznie wysiąść i przejść przez ulicę.

W pobliżu szkół znajdują się znaki „school zone”. Jeśli sygnalizatory na nich są aktywne, należy bezwzględnie zastosować się do ograniczenia prędkości. Przekraczanie prędkości w tej strefie oznacza wysoki mandat lub nawet areszt i sprawę w sądzie. Amerykanie bardzo poważnie podchodzą do bezpieczeństwa dzieci i policja bardzo surowo każe wszelkie wykroczenia w ich pobliżu.

Zobacz też: Filadelfia

Ograniczenia prędkości w USA:

Teren zabudowany: 25-35 mph

Autostrady w miastach: 55-60 mph

Pozostałe drogi: 65-75 mph

Oczywiście nadrzędny zawsze jest znak informujący o dozwolonej prędkości, do którego należy bezwzględnie się stosować. Granica tolerancji dla przekroczenia prędkości to 6 mil na godzinę.

Jak jeździć po USA ?

Kilka podstawowych zasad zwyczajowych dla każdego kierowcy:

- utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta (winny jest zawsze ten kto wjechał komuś w tył auta)

- nie jeździć w martwej strefie innego kierowcy

- zapinać pasy (dotyczy to wszystkich osób jadących w aucie)

- małe dzieci siedzą z tyłu

Zobacz też: San Francisco

Ile kosztuje benzyna w USA?

Benzyna sprzedawana jest w galonach. 1 galon to dokładnie 3,89 litra. Ceny wahają się w zależności od pory i dnia tygodnia, najtaniej w miastach jest we wtorek wieczorem i środę rano. Za galon najtańszej benzyny trzeba zapłacić od około 3,5 dolara (Arizona) aż po prawie 4,5 dolara za galon (Chicago). 

Zazwyczaj za benzynę trzeba zapłacić zanim zaczniemy nalewać paliwo do zbiornika.

Co zrobić w nagłym wypadku w USA?

Najważniejszym numerem telefonicznym jest 911. Możemy wezwać policję, straż pożarną lub pomoc medyczną. W niektórych rejonach dostępny jest też numer informacyjny 211, z którego można skorzystać w wypadkach innych niż nagłe (np. pomoc w wezwaniu pomocy drogowej).

Opieka medyczna jest w USA w większości prywatna i bardzo droga. Najlepiej wykupić przed wyjazdem podróżne ubezpieczenie medyczne w jednym z polskich towarzystw ubezpieczeniowych.

Zobacz też: Wielki Kanion

Policja i mandaty w USA

REKLAMA

Jeśli policjant (stojący przy drodze lub jadący za nami radiowozem) każe nam się zatrzymać, wybieramy do tego bezpieczne miejsce: zatoczkę, stację benzynową etc. Po zatrzymaniu nie wysiadamy z samochodu i wykonujemy wszystkie polecenia policjanta.

Policjanta w USA w żadnym wypadku nie można próbować przekupywać, nawet drobną łapówką. To bardzo poważne wykroczenie, niezwykle surowo karane. Do niedawna w Polsce drobne łapownictwo było jeszcze na porządku dziennym, w USA można za to trafić do więzienia.

Wysokość mandatu zależy od stanu, po którym się poruszamy. Generalnie jednak wykroczenia drogowe dzielą się na „infractions” oraz „violations”. „Infractions” to drobne naruszenia karane grzywną. Osoby która popełniła tego typu „naruszenie” nie można aresztować, ukarać wysoką grzywną, nie może być sądzona. W tej klasie znajdują się drobne naruszenia przepisów, nie powodujące zagrożenia na drodze, małe przekroczenia prędkości, etc.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Drugą klasą są tzw. „violations”, w wielu wypadkach uznawane już za przestępstwa. W tej klasie mieszczą się poważne naruszenia przepisów: jazda po pijanemu, jazda bez ubezpieczenia, nie udzielenie pomocy ofiarom wypadku. W przypadku „violations” uruchamiana jest normalna procedura sądowa, a oskarżonemu przysługuje prawo do obrońcy z urzędu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA