REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem po USA

Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia
Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach.

Mile to nie kilometry!

Podstawowa sprawa to jednostki miar. Prędkość w USA liczona jest w milach na godzinę (mph - miles per hour), odległość zaś w milach (mile). 1 mila amerykańska to 1609 metrów, zaś 1 kilometr to około 0,62 mili. Zarówno prędkościomierze jak i liczniki przebiegu w autach w USA są wyskalowane w milach, należy więc wziąć na to poprawkę: jadąc 60 mil na godzinę poruszamy się z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

REKLAMA

Zasady ruchu drogowego w USA

USA składa się z 50 stanów. Każdy z nich tak naprawdę jest praktycznie niezależnym państwem, z własnym prawem i ustawodawstem. Należy przed wjazdem do każdego ze stanów zapoznać się z obowiązującymi zasadami. Jest jednak kilka podstawowych zasad definiujących ruch drogowy w USA.

Prawy czy lewy pas?

Po pierwsze, na drogach wielopasmowych można jechać dowolnym pasem, wyprzedzać zarówno z lewej jak i prawej strony. Na podjazdach pod górę zdarzają się znaki „keep right unless passing” lub „slower traffic keep right”, co oznacza, że wolniejsze lub nie wyprzedzające akurat auta powinny trzymać się prawego pasa, aby zrobić miejsce po lewej dla innych.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

Kierunkowskazy i skrzyżowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amerykanie kierunkowskazów używają rzadko, więc trzeba szczególnie uważać na auta które zwalniają i przygotowują się do skrętu. Europejczycy mogą czuć się zdezorientowani, jednak Amerykanie są do takiego trybu jazdy przyzwyczajeni.

Nieco inna jest zasada pierwszeństwa na skrzyżowaniach. W USA pojęcie drogi podporządkowanej praktycznie nie istnieje (może poza włączaniem się do ruchu na autostradach), przy każdym skrzyżowaniu jest za to ustawiony albo sygnalizator świetlny albo znak STOP. W tym drugim przypadku należy się zatrzymać, jeśli na skrzyżowaniu znajduje się więcej niż jedno auto, to pierwszeństwo ma ten, który dojechał do linii i zatrzymał się jako pierwszy. Jeśli więcej aut podjechało w tym samym czasie, pierwszeństwo ma ten z prawej strony.

Warto wiedzieć, że żółte światła trwają o wiele dłużej niż w Europie, przez co często zdarza się, że amerykańscy kierowcy przejeżdżają na żółtym.

Wiele skrzyżowań jest też urządzonych tak, że aby skręcić w lewo, należy skręcić kilka razy w prawo. Przed skrzyżowaniem znajdują się wtedy specjalne oznaczenia (strzałki) z napisem „Left turn” (skręt w lewo).

Piesi

Pieszy na przejściu ma zawsze pierwszeństwo. Amerykanie są do tego tak przyzwyczajeni, że nie rozglądają się nawet przy wchodzeniu na przejście, należy więc bardzo uważać. W Europie piesi mają wpajany odruch oglądania się na boki, w USA ten zwyczaj jest rzadko spotykany.

Szkoły i autobusy szkolne

Jeśli autobus szkolny zatrzyma się i uruchomi migającą sygnalizację świetlną, ruch jest zatrzymywany w obie strony. Chodzi o to, aby dzieci mogły bezpiecznie wysiąść i przejść przez ulicę.

W pobliżu szkół znajdują się znaki „school zone”. Jeśli sygnalizatory na nich są aktywne, należy bezwzględnie zastosować się do ograniczenia prędkości. Przekraczanie prędkości w tej strefie oznacza wysoki mandat lub nawet areszt i sprawę w sądzie. Amerykanie bardzo poważnie podchodzą do bezpieczeństwa dzieci i policja bardzo surowo każe wszelkie wykroczenia w ich pobliżu.

Zobacz też: Filadelfia

Ograniczenia prędkości w USA:

Teren zabudowany: 25-35 mph

Autostrady w miastach: 55-60 mph

Pozostałe drogi: 65-75 mph

Oczywiście nadrzędny zawsze jest znak informujący o dozwolonej prędkości, do którego należy bezwzględnie się stosować. Granica tolerancji dla przekroczenia prędkości to 6 mil na godzinę.

Jak jeździć po USA ?

Kilka podstawowych zasad zwyczajowych dla każdego kierowcy:

- utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta (winny jest zawsze ten kto wjechał komuś w tył auta)

- nie jeździć w martwej strefie innego kierowcy

- zapinać pasy (dotyczy to wszystkich osób jadących w aucie)

- małe dzieci siedzą z tyłu

Zobacz też: San Francisco

Ile kosztuje benzyna w USA?

Benzyna sprzedawana jest w galonach. 1 galon to dokładnie 3,89 litra. Ceny wahają się w zależności od pory i dnia tygodnia, najtaniej w miastach jest we wtorek wieczorem i środę rano. Za galon najtańszej benzyny trzeba zapłacić od około 3,5 dolara (Arizona) aż po prawie 4,5 dolara za galon (Chicago). 

Zazwyczaj za benzynę trzeba zapłacić zanim zaczniemy nalewać paliwo do zbiornika.

Co zrobić w nagłym wypadku w USA?

Najważniejszym numerem telefonicznym jest 911. Możemy wezwać policję, straż pożarną lub pomoc medyczną. W niektórych rejonach dostępny jest też numer informacyjny 211, z którego można skorzystać w wypadkach innych niż nagłe (np. pomoc w wezwaniu pomocy drogowej).

Opieka medyczna jest w USA w większości prywatna i bardzo droga. Najlepiej wykupić przed wyjazdem podróżne ubezpieczenie medyczne w jednym z polskich towarzystw ubezpieczeniowych.

Zobacz też: Wielki Kanion

Policja i mandaty w USA

REKLAMA

Jeśli policjant (stojący przy drodze lub jadący za nami radiowozem) każe nam się zatrzymać, wybieramy do tego bezpieczne miejsce: zatoczkę, stację benzynową etc. Po zatrzymaniu nie wysiadamy z samochodu i wykonujemy wszystkie polecenia policjanta.

Policjanta w USA w żadnym wypadku nie można próbować przekupywać, nawet drobną łapówką. To bardzo poważne wykroczenie, niezwykle surowo karane. Do niedawna w Polsce drobne łapownictwo było jeszcze na porządku dziennym, w USA można za to trafić do więzienia.

Wysokość mandatu zależy od stanu, po którym się poruszamy. Generalnie jednak wykroczenia drogowe dzielą się na „infractions” oraz „violations”. „Infractions” to drobne naruszenia karane grzywną. Osoby która popełniła tego typu „naruszenie” nie można aresztować, ukarać wysoką grzywną, nie może być sądzona. W tej klasie znajdują się drobne naruszenia przepisów, nie powodujące zagrożenia na drodze, małe przekroczenia prędkości, etc.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Drugą klasą są tzw. „violations”, w wielu wypadkach uznawane już za przestępstwa. W tej klasie mieszczą się poważne naruszenia przepisów: jazda po pijanemu, jazda bez ubezpieczenia, nie udzielenie pomocy ofiarom wypadku. W przypadku „violations” uruchamiana jest normalna procedura sądowa, a oskarżonemu przysługuje prawo do obrońcy z urzędu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA