REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochodem po USA

Subskrybuj nas na Youtube
Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia
Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda samochodem po USA nie różni się aż tak bardzo od jazdy po Europie. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i warto wiedzieć o kilku zasadach.

Mile to nie kilometry!

Podstawowa sprawa to jednostki miar. Prędkość w USA liczona jest w milach na godzinę (mph - miles per hour), odległość zaś w milach (mile). 1 mila amerykańska to 1609 metrów, zaś 1 kilometr to około 0,62 mili. Zarówno prędkościomierze jak i liczniki przebiegu w autach w USA są wyskalowane w milach, należy więc wziąć na to poprawkę: jadąc 60 mil na godzinę poruszamy się z prędkością 100 kilometrów na godzinę.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady ruchu drogowego w USA

USA składa się z 50 stanów. Każdy z nich tak naprawdę jest praktycznie niezależnym państwem, z własnym prawem i ustawodawstem. Należy przed wjazdem do każdego ze stanów zapoznać się z obowiązującymi zasadami. Jest jednak kilka podstawowych zasad definiujących ruch drogowy w USA.

Prawy czy lewy pas?

Po pierwsze, na drogach wielopasmowych można jechać dowolnym pasem, wyprzedzać zarówno z lewej jak i prawej strony. Na podjazdach pod górę zdarzają się znaki „keep right unless passing” lub „slower traffic keep right”, co oznacza, że wolniejsze lub nie wyprzedzające akurat auta powinny trzymać się prawego pasa, aby zrobić miejsce po lewej dla innych.

Zobacz też: Jak dotrzeć do USA?

REKLAMA

Kierunkowskazy i skrzyżowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amerykanie kierunkowskazów używają rzadko, więc trzeba szczególnie uważać na auta które zwalniają i przygotowują się do skrętu. Europejczycy mogą czuć się zdezorientowani, jednak Amerykanie są do takiego trybu jazdy przyzwyczajeni.

Nieco inna jest zasada pierwszeństwa na skrzyżowaniach. W USA pojęcie drogi podporządkowanej praktycznie nie istnieje (może poza włączaniem się do ruchu na autostradach), przy każdym skrzyżowaniu jest za to ustawiony albo sygnalizator świetlny albo znak STOP. W tym drugim przypadku należy się zatrzymać, jeśli na skrzyżowaniu znajduje się więcej niż jedno auto, to pierwszeństwo ma ten, który dojechał do linii i zatrzymał się jako pierwszy. Jeśli więcej aut podjechało w tym samym czasie, pierwszeństwo ma ten z prawej strony.

Warto wiedzieć, że żółte światła trwają o wiele dłużej niż w Europie, przez co często zdarza się, że amerykańscy kierowcy przejeżdżają na żółtym.

Wiele skrzyżowań jest też urządzonych tak, że aby skręcić w lewo, należy skręcić kilka razy w prawo. Przed skrzyżowaniem znajdują się wtedy specjalne oznaczenia (strzałki) z napisem „Left turn” (skręt w lewo).

Piesi

Pieszy na przejściu ma zawsze pierwszeństwo. Amerykanie są do tego tak przyzwyczajeni, że nie rozglądają się nawet przy wchodzeniu na przejście, należy więc bardzo uważać. W Europie piesi mają wpajany odruch oglądania się na boki, w USA ten zwyczaj jest rzadko spotykany.

Szkoły i autobusy szkolne

Jeśli autobus szkolny zatrzyma się i uruchomi migającą sygnalizację świetlną, ruch jest zatrzymywany w obie strony. Chodzi o to, aby dzieci mogły bezpiecznie wysiąść i przejść przez ulicę.

W pobliżu szkół znajdują się znaki „school zone”. Jeśli sygnalizatory na nich są aktywne, należy bezwzględnie zastosować się do ograniczenia prędkości. Przekraczanie prędkości w tej strefie oznacza wysoki mandat lub nawet areszt i sprawę w sądzie. Amerykanie bardzo poważnie podchodzą do bezpieczeństwa dzieci i policja bardzo surowo każe wszelkie wykroczenia w ich pobliżu.

Zobacz też: Filadelfia

Ograniczenia prędkości w USA:

Teren zabudowany: 25-35 mph

Autostrady w miastach: 55-60 mph

Pozostałe drogi: 65-75 mph

Oczywiście nadrzędny zawsze jest znak informujący o dozwolonej prędkości, do którego należy bezwzględnie się stosować. Granica tolerancji dla przekroczenia prędkości to 6 mil na godzinę.

Jak jeździć po USA ?

Kilka podstawowych zasad zwyczajowych dla każdego kierowcy:

- utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego auta (winny jest zawsze ten kto wjechał komuś w tył auta)

- nie jeździć w martwej strefie innego kierowcy

- zapinać pasy (dotyczy to wszystkich osób jadących w aucie)

- małe dzieci siedzą z tyłu

Zobacz też: San Francisco

Ile kosztuje benzyna w USA?

Benzyna sprzedawana jest w galonach. 1 galon to dokładnie 3,89 litra. Ceny wahają się w zależności od pory i dnia tygodnia, najtaniej w miastach jest we wtorek wieczorem i środę rano. Za galon najtańszej benzyny trzeba zapłacić od około 3,5 dolara (Arizona) aż po prawie 4,5 dolara za galon (Chicago). 

Zazwyczaj za benzynę trzeba zapłacić zanim zaczniemy nalewać paliwo do zbiornika.

Co zrobić w nagłym wypadku w USA?

Najważniejszym numerem telefonicznym jest 911. Możemy wezwać policję, straż pożarną lub pomoc medyczną. W niektórych rejonach dostępny jest też numer informacyjny 211, z którego można skorzystać w wypadkach innych niż nagłe (np. pomoc w wezwaniu pomocy drogowej).

Opieka medyczna jest w USA w większości prywatna i bardzo droga. Najlepiej wykupić przed wyjazdem podróżne ubezpieczenie medyczne w jednym z polskich towarzystw ubezpieczeniowych.

Zobacz też: Wielki Kanion

Policja i mandaty w USA

Jeśli policjant (stojący przy drodze lub jadący za nami radiowozem) każe nam się zatrzymać, wybieramy do tego bezpieczne miejsce: zatoczkę, stację benzynową etc. Po zatrzymaniu nie wysiadamy z samochodu i wykonujemy wszystkie polecenia policjanta.

Policjanta w USA w żadnym wypadku nie można próbować przekupywać, nawet drobną łapówką. To bardzo poważne wykroczenie, niezwykle surowo karane. Do niedawna w Polsce drobne łapownictwo było jeszcze na porządku dziennym, w USA można za to trafić do więzienia.

Wysokość mandatu zależy od stanu, po którym się poruszamy. Generalnie jednak wykroczenia drogowe dzielą się na „infractions” oraz „violations”. „Infractions” to drobne naruszenia karane grzywną. Osoby która popełniła tego typu „naruszenie” nie można aresztować, ukarać wysoką grzywną, nie może być sądzona. W tej klasie znajdują się drobne naruszenia przepisów, nie powodujące zagrożenia na drodze, małe przekroczenia prędkości, etc.

Zobacz też: Route 66: Matka wszystkich dróg

Drugą klasą są tzw. „violations”, w wielu wypadkach uznawane już za przestępstwa. W tej klasie mieszczą się poważne naruszenia przepisów: jazda po pijanemu, jazda bez ubezpieczenia, nie udzielenie pomocy ofiarom wypadku. W przypadku „violations” uruchamiana jest normalna procedura sądowa, a oskarżonemu przysługuje prawo do obrońcy z urzędu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA