Co zrobić, gdy kupiony samochód okazał się wadliwy?
REKLAMA
REKLAMA
To z jakich przepisów będzie można skorzystać zależy od charakteru umowy sprzedaży samochodu. Jeżeli nabywamy samochód u przedsiębiorcy, w celach niezwiązanych z naszą działalnością gospodarczą lub zawodową, wtedy też uprawnienia należy czerpać z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
REKLAMA
W sytuacji jednak, gdy sprzedawcą jest osoba prywatna, wtedy też uprawnień trzeba będzie poszukać w przepisach Kodeksu cywilnego.
Przepisy konsumenckie
Jeżeli dana umowa sprzedaży samochodu zostanie zakwalifikowana jako umowa sprzedaży konsumenckiej, wtedy też zastosowanie znajdą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
REKLAMA
Sprzedaż konsumencka ma miejsce wtedy, gdy sprzedawcą jest przedsiębiorca, a umowa jest zawarta w ramach prowadzonej przez niego działalności, a kupujący osoba fizyczna zawierająca umowę dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
W sytuacji wystąpienia wad zakupionego samochodu kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień, jakie gwarantuje mu art. 8 ustawy. Zgodnie z nim będzie mógł domagać się od sprzedawcy bezpłatnej naprawy lub też bezpłatnej wymiany. Odstąpienie od umowy będzie możliwe, jeżeli reklamacja nie zostanie załatwiona w odpowiednim czasie przez sprzedawcę.
Zobacz serwis: Umowa sprzedaży
Sprzedaż kodeksowa
Z drugiej strony w przypadku, gdy do umowy sprzedaży przepisy Kodeksu cywilnego, wtedy też wobec wad kupionego samochodu, kupujący będzie mógł od razu odstąpić od umowy, chyba sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie.
Przepisy Kodeksu cywilnego będą miały zastosowanie w przypadku, gdy umowa sprzedaży jest zawierana między dwiema osobami prywatnymi.
Zobacz: Zakup auta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.