REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r.
Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r.
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r. Na czym konkretnie będą polegać te zmiany? Już opowiadamy.
rozwiń >

Deregulacja w motoryzacji. Lista wszystkich zmian

Od kilku lat rządzący wykonują deregulację w motoryzacji. Przykład? Kierowcy nie muszą wozić prawa jazdy i dokumentów pojazdu, a do tego istnieje możliwość pozostawienia polskich numerów rejestracyjnych nawet z innego powiatu podczas rejestracji auta. Kolejny pakiet nowelizacji wejdzie w życie 4 września 2022 roku. Na jego mocy z polskiego porządku prawnego zniknie karta pojazdu i nalepka kontrolna na szybę.

REKLAMA

O tej zmianie pisaliśmy już tutaj: Likwidacja karty pojazdu. Rozporządzenie w drodze!

Naklejka na szybę z numerem rejestracyjnym. Co daje?

Nalepka kontrolna na szybę pojawiła się w roku 2002, czyli dwa lata po wprowadzeniu białych tablic rejestracyjnych. Miała stanowić rodzaj trzeciego oznaczenia pozwalającego na identyfikację pojazdu w razie np. zgubienia tablic czy ich zakrycia. Funkcja ta nigdy jednak nie była pełniona w stu procentach. To raz. Dwa naklejka na szybę jest problematyczna np. w sytuacji, w której kierujący musi zmienić szybę zbitą przez kamień. W takim przypadku należało wyrobić jej duplikat w wydziale komunikacji.

Nalepki kontrolne nie będą wydawane. Stare można zerwać!

Od 4 września referaty komunikacji przestaną wydawać nalepki kontrolne na szybę. To oznacza, że nie będą się pojawiać w rejestrowanych pojazdach, ale też będą mogły zniknąć z aut już jeżdżących po polskich drogach. Całe szczęście usunięcie naklejki z numerem rejestracyjnym nie jest mocno skomplikowane. Procedurę opisujemy pod linkiem poniżej.

Zobacz: Jak usunąć naklejki z tylnej szyby?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karta pojazdu: co to takiego? I czemu znika?

Karta pojazdu pojawiła się w polskim porządku prawnym dokładnie 1 lipca 1999 roku na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym. I miała być czymś na kształt metryki pojazdu. Zawierała najważniejsze informacje techniczne, dane identyfikacyjne oraz dane dotyczące historii pojazdu – zmiany techniczne czy zmiany właścicieli. Dziś takiej dokumentacji papierowo gromadzić nie trzeba. Jest bowiem rozbudowana baza CEPiK, do której kierowcy mają internetowy dostęp. Dlatego zlikwidowano kartę pojazdu.

Co zrobić z wycofaną kartą pojazdu? Są dwie możliwości

Karty pojazdu znikną, a właściwie to przestaną być wydawane dla kolejnych rejestracji pojazdów po 4 września 2022 roku. Co z posiadanymi już dokumentami mają zrobić kierowcy? Mają do wyboru dwie możliwości. Po pierwsze mogą schować dokument w domu. Nie będzie konieczny już ani podczas sprzedaży pojazdu, ani kolejnych wizyt w wydziale komunikacji. Po drugie istnieje możliwość oddania karty pojazdu w referacie komunikacji. W takim przypadku zostanie zarchiwizowana wraz z dokumentami pojazdu.

Tańsza rejestracja samochodu od 4 września 2022 roku

Brak karty pojazdu i naklejki na szybę oznacza, że automatycznie spadnie koszt rejestracji samochodu. Wydanie karty pojazdu kosztuje obecnie 75 zł, a naklejki z numerem rejestracyjnym na szybę 18,5 zł. Co więcej, do obydwu kwot trzeba doliczyć 0,50 zł opłaty ewidencyjnej. Ile konkretnie wyniesie koszt rejestracji pojazdu od września? To tak naprawdę zależy od tego, jakie auto nabył kierujący i gdzie je nabył. Różnice pokazuje poniższa lista.

  • Samochód sprowadzony z zagranicy – obecnie 256 zł, od 4 września 2022 roku 161,50 zł, oszczędność to 94,50 zł
  • Samochód używany kupiony w Polsce z wymianą tablic rejestracyjnych – obecnie 180,50 zł, od 4 września 2022 roku 161,50 zł, oszczędność to 19 zł
  • Samochód używany kupiony w Polsce bez wymiany tablic rejestracyjnych – obecnie 74 zł, od 4 września 2022 roku 55 zł, oszczędność to 19 zł
  • Samochód nowy kupiony w polskim salonie – obecnie 180,50 zł, od 4 września 2022 roku 161,50 zł, oszczędność to 19 zł

Kiedy można zostawić stare tablice rejestracyjne?

W tym punkcie warto przypomnieć o tym, w jakim przypadku kierujący rejestrujący zakup pojazdu używanego pochodzącego z Polski może pozostawić stare tablice rejestracyjne. Urzędnik postawi przede wszystkim dwa warunki. Po pierwsze nie dotyczy to tzw. czarnych tablic rejestracyjnych lub białych tablic, ale z flagą polski zamiast unijnych gwiazdek pod oznaczeniem PL na niebieskim pasku. Po drugie tablica musi być czytelna i nie może być zniszczona.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA