REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja auta z zagranicy: 30 dni to kluczowy termin!

Rejestracja auta z zagranicy: 30 dni to kluczowy termin!
Rejestracja auta z zagranicy: 30 dni to kluczowy termin!
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja auta z zagranicy wymaga od kupującego dochowania obowiązków w określonym czasie. Ile on wynosi i jakie są kary za jego przekroczenie?

Rejestracja pojazdu z zagranicy: na początek akcyza

Auto z zagranicy trafiające do Polski w pierwszej kolejności wymaga opłacenia akcyzy. Wysokość podatku zależy od wartości pojazdu i pojemności silnika (3,1 proc. do 2000 cm3, 18,6 proc. powyżej 2000 cm3). Jak zarejestrować samochód z zagranicy w bazie urzędu celnego? Można to zrobić składając druk papierowy lub w wersji elektronicznej. Samo złożenie wniosku to jednak dopiero początek. Rejestracja pojazdu z zagranicy wymaga dostarczenia potwierdzenia opłacenia podatku akcyzowego.

REKLAMA

Zakup samochodu z zagranicy i wartość wpisana na umowie nie mają znaczenia dla akcyzy. Wysokość podatku jest wyliczana na podstawie roczników ze średnimi wycenami aut.

Zakup samochodu z zagranicy: bez akcyzy nie ma rejestracji

Rejestracja samochodu z zagranicy nie jest możliwa bez opłacenia akcyzy. Urzędnik w wydziale komunikacji nie przyjmie wniosku kierowcy. W przypadku podatku celnego kluczowe są jeszcze dwa pojęcia: termin i osoba wpłacająca. Akcyzę może zapłacić tylko ta osoba, która zrealizowała zakup samochodu z zagranicy - importer. Jeżeli auto z zagranicy kupił handlarz, to on musi wnieść opłatę. Poza tym rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy wymaga, aby akcyza została opłacona w terminie 30 dni od przywiezienia pojazdu do kraju. Przekroczenie terminu oznacza naliczenie chociażby odsetek karnych.

Rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy: ile czasu ma kupujący?

Przepisy obowiązujące w Polsce nie pozostawiają żadnych złudzeń, rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy powinna się odbyć maksymalnie po 30 dniach od przekroczenia granicy przez samochód. Termin ten jest kluczowy nie tylko dla importerów prywatnych. Jeszcze ważniejszy jest gdy w grę wchodzi rejestracja samochodu z zagranicy kupionego w komisie. Czemu? Bo 30 dni to termin obowiązujący importera i kupującego.

Rejestracja samochodu z zagranicy kupionego w komisie i sprowadzonego np. 28 dni wcześniej oznacza, że nabywcy zostały tylko 2 dni na zgłoszenie zakupu w urzędzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zarejestrować samochód z zagranicy? Szybko, bo jak nie...

REKLAMA

Rejestracja samochodu z zagranicy od zawsze jest obwarowana terminem 30-dniowym. Czemu kiedyś kierowcy go nie respektowali? Bo urzędnicy tak właściwie niewiele mogli zrobić po jego przekroczeniu. Zapis był martwy. Sytuacja zmieniła się 1 stycznia 2020 roku. To wtedy wprowadzone zostały kary. Rejestracja pojazdów z zagranicy po 30-dniowym terminie oznacza opłatę o wysokości od 200 do 1000 złotych. Jednostkowo decyzję w sprawie kary podejmuje starosta.

Rejestracja pojazdu z zagranicy po 30 dniach nie będzie oznaczać kary przede wszystkim w przypadku, w którym kierowca wykaże przyczynę niezależną - np. nie mógł dotrzeć do wydziału komunikacji, bo zachorował lub trafił do szpitala.

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy to niezbyt przesadnie długa lista. Bardzo ważne jest jednak to, aby pamiętać np. o tłumaczeniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu czy dowodu rejestracyjnego.

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy to:

  • wniosek o rejestrację,
  • umowa kupna-sprzedaży lub faktura potwierdzająca zakup,
  • karta pojazdu i dowód rejestracyjny,
  • zaświadczenie o badaniu technicznym,
  • dowód opłacenia akcyzy,
  • dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu z kraju eksportu,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
  • potwierdzenie opłaty wniesionej w wydziale komunikacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA