REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazanie licznika przebiegu auta ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Chevrolet Aveo sedan LTZ - zegary
Chevrolet Aveo sedan LTZ - zegary
Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Czy liczna kilometrów pokonana przez auto może wpłynąć na stawki OC?

Wysokość składki OC uzależniony od przebiegu auta?

REKLAMA

Roczny przebieg samochodu z pewnością wpływa na ryzyko ubezpieczeniowe. Wraz ze wzrostem liczby przejeżdżanych kilometrów, zwiększa się prawdopodobieństwo błędu kierowcy lub poważnej awarii samochodu. Na podstawie przykładu obliczeniowego można sprawdzić, czy ubezpieczyciele oferujący polisy OC dla kierowców, przywiązują dużą wagę do przebiegu. Okazuje się, że tylko część firm uwzględnia typowe różnice w liczbie przejechanych kilometrów.

REKLAMA

Według Niny Kuczyńskiej z porównywarki Ubea.pl, znalezienie dokładnych informacji na temat średniego przebiegu polskich aut, jest dość trudne. Dane Eurotaksu wskazują, że przeciętny posiadacz samochodu osobowego, rocznie przejeżdża od 10 500 km do 25 800 km. Przykładowa analiza uwzględnia właśnie taki zakres przebiegu. Dotyczy on większości kierowców, którzy nie wykorzystują auta do celów firmowych. Porównywane składki ubezpieczeń OC zostały obliczone w czterech wariantach (patrz poniżej).  

Wariant 1 (średni roczny przebieg 10 000 km): ubezpieczany samochód to czerwony Opel Astra III, 1.4 Elegance (hatchback, 5 drzwi, 90 KM). Auto z rocznika 2006, zostało zakupione w polskim salonie i po raz pierwszy zarejestrowane 29 października 2006 r. Całkowity przebieg Opla Astry to 90 000 km. Samochód posiada fabryczny i sprawny autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało większych uszkodzeń.

Wariant 2 (średni roczny przebieg 15 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 135 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

Wariant 3 (średni roczny przebieg 20 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 180 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wariant 4 (średni roczny przebieg 25 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 225 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

MINI Cooper 1.5 136 KM 2014 zegary prędkościomierz obrotomierz

MINI Cooper 1.5 136 KM 2014 zegary prędkościomierz obrotomierz

Kamil Fraszkiewicz

W ramach obliczeń przyjęto również, że właścicielem auta jest czterdziestolatek z Warszawy (zobacz dokładne założenia pod tabelą). Poniższe zestawienie przedstawia wyniki uwzględniające cztery wartości średniego rocznego przebiegu (10 000 km, 15 000 km, 20 000 km oraz 25 000 km). Nina Kuczyńska podkreśla, że tylko cztery firmy (Link4, Aviva Direct, Liberty Ubezpieczenia oraz AXA Direct), naliczają wyższą składkę dla tego samego kierowcy, który rocznie przejeżdża 15 000 km, 20 000 km lub 25 000 km zamiast 10 000 km. Różnica wysokości składki pomiędzy dwoma skrajnymi wariantami (1 oraz 4) wynosi od 8,13% (Link4) do 18,95% (Liberty Ubezpieczenia). Drugie z wymienionych towarzystw, w analizowanym przykładzie przywiązuje największą wagę do przebiegu. „Liczba przejechanych kilometrów nie wpływa na składki naliczane przez Generali Direct, Gothaer, BTA Ubezpieczenia, TUW TUZ oraz firmę Uniqa” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Polisy OC dla kierowców: zależność między przebiegiem oraz wysokością rocznej składki*

Nazwa ubezpieczyciela

Średnia składka w wariancie 1 (przebieg: 10 000 km/rok)

Średnia składka w wariancie 2    (przebieg: 15 000 km/rok)  

Średnia składka w wariancie 3 (przebieg: 20 000 km/rok)  

Średnia składka w wariancie 4 (przebieg: 25 000 km/rok)  

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 2

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 3

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 4

Link4

418 zł

418 zł

452 zł

452 zł

0,00%

8,13%

8,13%

Aviva Direct

426 zł

442 zł

452 zł

462 zł

3,76%

6,10%

8,45%

Liberty Ubezpieczenia

459 zł

512 zł

529 zł

546 zł

11,55%

15,25%

18,95%

AXA Direct

479 zł

509 zł

549 zł

549 zł

6,26%

14,61%

14,61%

Generali Direct

494 zł

494 zł

494 zł

494 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Gothaer

517 zł

517 zł

517 zł

517 zł

0,00%

0,00%

0,00%

BTA Ubezpieczenia

583 zł

583 zł

583 zł

583 zł

0,00%

0,00%

0,00%

TUW TUZ

617 zł

617 zł

617 zł

617 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Uniqa

638 zł

638 zł

638 zł

638 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Średnia dla 9 ubezpieczycieli

515 zł

526 zł

537 zł

540 zł

2,40%

4,90%

5,57%

*- Pozostałe założenia: właściciel parkuje Opla Astrę w garażu indywidualnym (kod pocztowy 02-495) i używa go regularnie (min. 3 razy w tygodniu). Samochód nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, a właściciel użytkuje go tylko w kraju. Posiadaczem Opla Astry jest czterdziestoletni pracownik biurowy, który wraz z żoną wychowuje dwoje dzieci (8 lat, 12 lat). Kierowca posiada prawo jazdy od 13 maja 1994 r. Opel Astra to jego trzeci samochód. Kierowca najdłużej użytkował drugie auto (przez dziewięć lat). Opel Astra to jedyny samochód w gospodarstwie domowym. Został on zakupiony w 2011 r. Ubezpieczanego samochodu nie prowadzą inne osoby. Posiadacz auta, przez minione pięć lat ubezpieczał się w Allianz Direct. Zniżka dotycząca ostatniej umowy to 50% (zero szkód w minionych 7 latach). Szkody spowodowane przez kierowcę powstały osiem lat temu (1 szkoda) i dwanaście lat temu (1 szkoda). Polisa OC ma obowiązywać od 3 listopada 2015 roku. Ubezpieczenie zostanie zamówione przez Internet i opłacone jednym przelewem. Klient akceptuje domyślne pakiety ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele.                                                                                                                                                                                          

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (z 29 października 2015 r.)

Pytanie o przebieg auta przy ubezpieczaniu

Nina Kuczyńska przypomina, że ubezpieczyciele przed zawarciem umowy zwykle pytają o liczbę kilometrów, którą kierowca zamierza przejechać przez następny rok. W takiej sytuacji trzeba podać realną i niezaniżoną wartość. W tym celu można obliczyć średni wynik z kilku poprzednich lat. Praktyka polegająca na deklarowaniu niskiego przebiegu zazwyczaj nie skutkuje dużą redukcją płaconej składki. Trzeba również pamiętać o tym, że deklarowany przebieg, który jest znacznie niższy od wcześniejszych wartości, może wzbudzić podejrzenia ubezpieczyciela. „Kłopoty pojawią się, jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe wykryje znaczną rozbieżność między deklarowanym i faktycznym przebiegiem auta. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może domagać się dopłaty do wcześniej pobranej składki, na podstawie art. 8a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych” - ostrzega Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA