REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskazanie licznika przebiegu auta ma wpływ na cenę ubezpieczenia OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Chevrolet Aveo sedan LTZ - zegary
Chevrolet Aveo sedan LTZ - zegary
Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Czy liczna kilometrów pokonana przez auto może wpłynąć na stawki OC?

Wysokość składki OC uzależniony od przebiegu auta?

REKLAMA

Roczny przebieg samochodu z pewnością wpływa na ryzyko ubezpieczeniowe. Wraz ze wzrostem liczby przejeżdżanych kilometrów, zwiększa się prawdopodobieństwo błędu kierowcy lub poważnej awarii samochodu. Na podstawie przykładu obliczeniowego można sprawdzić, czy ubezpieczyciele oferujący polisy OC dla kierowców, przywiązują dużą wagę do przebiegu. Okazuje się, że tylko część firm uwzględnia typowe różnice w liczbie przejechanych kilometrów.

REKLAMA

Według Niny Kuczyńskiej z porównywarki Ubea.pl, znalezienie dokładnych informacji na temat średniego przebiegu polskich aut, jest dość trudne. Dane Eurotaksu wskazują, że przeciętny posiadacz samochodu osobowego, rocznie przejeżdża od 10 500 km do 25 800 km. Przykładowa analiza uwzględnia właśnie taki zakres przebiegu. Dotyczy on większości kierowców, którzy nie wykorzystują auta do celów firmowych. Porównywane składki ubezpieczeń OC zostały obliczone w czterech wariantach (patrz poniżej).  

Wariant 1 (średni roczny przebieg 10 000 km): ubezpieczany samochód to czerwony Opel Astra III, 1.4 Elegance (hatchback, 5 drzwi, 90 KM). Auto z rocznika 2006, zostało zakupione w polskim salonie i po raz pierwszy zarejestrowane 29 października 2006 r. Całkowity przebieg Opla Astry to 90 000 km. Samochód posiada fabryczny i sprawny autoalarm oraz immobilizer. Auto do tej pory nie miało większych uszkodzeń.

Wariant 2 (średni roczny przebieg 15 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 135 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

Wariant 3 (średni roczny przebieg 20 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 180 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wariant 4 (średni roczny przebieg 25 000 km): Całkowity przebieg Opla Astry to 225 000 km. Pozostałe założenia bez zmian (zobacz wariant 1).

MINI Cooper 1.5 136 KM 2014 zegary prędkościomierz obrotomierz

MINI Cooper 1.5 136 KM 2014 zegary prędkościomierz obrotomierz

Kamil Fraszkiewicz

W ramach obliczeń przyjęto również, że właścicielem auta jest czterdziestolatek z Warszawy (zobacz dokładne założenia pod tabelą). Poniższe zestawienie przedstawia wyniki uwzględniające cztery wartości średniego rocznego przebiegu (10 000 km, 15 000 km, 20 000 km oraz 25 000 km). Nina Kuczyńska podkreśla, że tylko cztery firmy (Link4, Aviva Direct, Liberty Ubezpieczenia oraz AXA Direct), naliczają wyższą składkę dla tego samego kierowcy, który rocznie przejeżdża 15 000 km, 20 000 km lub 25 000 km zamiast 10 000 km. Różnica wysokości składki pomiędzy dwoma skrajnymi wariantami (1 oraz 4) wynosi od 8,13% (Link4) do 18,95% (Liberty Ubezpieczenia). Drugie z wymienionych towarzystw, w analizowanym przykładzie przywiązuje największą wagę do przebiegu. „Liczba przejechanych kilometrów nie wpływa na składki naliczane przez Generali Direct, Gothaer, BTA Ubezpieczenia, TUW TUZ oraz firmę Uniqa” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Polisy OC dla kierowców: zależność między przebiegiem oraz wysokością rocznej składki*

Nazwa ubezpieczyciela

Średnia składka w wariancie 1 (przebieg: 10 000 km/rok)

Średnia składka w wariancie 2    (przebieg: 15 000 km/rok)  

Średnia składka w wariancie 3 (przebieg: 20 000 km/rok)  

Średnia składka w wariancie 4 (przebieg: 25 000 km/rok)  

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 2

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 3

Procentowa różnica składki między wariantem                  1 oraz 4

Link4

418 zł

418 zł

452 zł

452 zł

0,00%

8,13%

8,13%

Aviva Direct

426 zł

442 zł

452 zł

462 zł

3,76%

6,10%

8,45%

Liberty Ubezpieczenia

459 zł

512 zł

529 zł

546 zł

11,55%

15,25%

18,95%

AXA Direct

479 zł

509 zł

549 zł

549 zł

6,26%

14,61%

14,61%

Generali Direct

494 zł

494 zł

494 zł

494 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Gothaer

517 zł

517 zł

517 zł

517 zł

0,00%

0,00%

0,00%

BTA Ubezpieczenia

583 zł

583 zł

583 zł

583 zł

0,00%

0,00%

0,00%

TUW TUZ

617 zł

617 zł

617 zł

617 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Uniqa

638 zł

638 zł

638 zł

638 zł

0,00%

0,00%

0,00%

Średnia dla 9 ubezpieczycieli

515 zł

526 zł

537 zł

540 zł

2,40%

4,90%

5,57%

*- Pozostałe założenia: właściciel parkuje Opla Astrę w garażu indywidualnym (kod pocztowy 02-495) i używa go regularnie (min. 3 razy w tygodniu). Samochód nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, a właściciel użytkuje go tylko w kraju. Posiadaczem Opla Astry jest czterdziestoletni pracownik biurowy, który wraz z żoną wychowuje dwoje dzieci (8 lat, 12 lat). Kierowca posiada prawo jazdy od 13 maja 1994 r. Opel Astra to jego trzeci samochód. Kierowca najdłużej użytkował drugie auto (przez dziewięć lat). Opel Astra to jedyny samochód w gospodarstwie domowym. Został on zakupiony w 2011 r. Ubezpieczanego samochodu nie prowadzą inne osoby. Posiadacz auta, przez minione pięć lat ubezpieczał się w Allianz Direct. Zniżka dotycząca ostatniej umowy to 50% (zero szkód w minionych 7 latach). Szkody spowodowane przez kierowcę powstały osiem lat temu (1 szkoda) i dwanaście lat temu (1 szkoda). Polisa OC ma obowiązywać od 3 listopada 2015 roku. Ubezpieczenie zostanie zamówione przez Internet i opłacone jednym przelewem. Klient akceptuje domyślne pakiety ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele.                                                                                                                                                                                          

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl (z 29 października 2015 r.)

Pytanie o przebieg auta przy ubezpieczaniu

Nina Kuczyńska przypomina, że ubezpieczyciele przed zawarciem umowy zwykle pytają o liczbę kilometrów, którą kierowca zamierza przejechać przez następny rok. W takiej sytuacji trzeba podać realną i niezaniżoną wartość. W tym celu można obliczyć średni wynik z kilku poprzednich lat. Praktyka polegająca na deklarowaniu niskiego przebiegu zazwyczaj nie skutkuje dużą redukcją płaconej składki. Trzeba również pamiętać o tym, że deklarowany przebieg, który jest znacznie niższy od wcześniejszych wartości, może wzbudzić podejrzenia ubezpieczyciela. „Kłopoty pojawią się, jeżeli towarzystwo ubezpieczeniowe wykryje znaczną rozbieżność między deklarowanym i faktycznym przebiegiem auta. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może domagać się dopłaty do wcześniej pobranej składki, na podstawie art. 8a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych” - ostrzega Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA