REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak ważnego OC, a kolizja - zapłaci właściciel auta, czy kierujący?

Tomasz Korniejew
stłuczka, kolizja Fot. Fotolia
stłuczka, kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo nakłada obowiązek wykupienia polisy ubezpieczenia OC na każdego właściciela pojazdu samochodowego. Tym samym prowadząc czyjś samochód niezbyt często sprawdzamy ważność polisy OC. Co się stanie w przypadku, gdy prowadząc czyjś samochód nie będziemy winni kolizji, a okaże się że właściciel nie wykupił polisy OC. Czy możemy mieć kłopoty?

Prawo nie pozostawia miejsca na interpretację. Ubezpieczenie OC musi wykupić każdy właściciel zarejestrowanego samochodu osobowego, bez względu na to, czy nim jeździ czy nie. Kary za brak ważnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej sięgają kilku tysięcy złotych. Niestety niewielu kierowców upewnia się, czy pojazd, który prowadzą ma wykupioną aktualną polisę.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego przeszło 30% wypadków drogowych jest powodowana przez kierowców, którzy nie są właścicielami samochodów. W statystykach są ujęte również samochody leasingowe nie mniej odsetek kierowców w nie swoich pojazdach jest spory.

Zobacz też: Ubezpieczenie autocasco - typowe obowiązki oraz wyłączenia

Brak OC - wysokie koszty

Brak ważnej polisy OC wiąże się nie tylko z ryzykiem ukarania wysoką grzywną. W razie kolizji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci odszkodowanie poszkodowanemu, a o uregulowanie rachunku poprosi sprawcę, który prowadził pojazd bez ważnego OC. W odnajdywaniu sprawców Fundusz jest bardzo skuteczny, a koszty związane z odszkodowaniami są bardzo wysokie. Przeciętna suma odszkodowania przy kolizji to ok. 12 tys. zł, a media donosiły o sytuacji, w której rekordzista ma do uregulowania w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym ok. 700 tys. zł.

REKLAMA

Zobacz też: Merkantylny ubytek wartości, a odszkodowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie samochodu bez ważnego OC - płaci kierowca, czy właściciel?

W przypadku, gdy sprawcą kolizji jest kierowca nie będący właścicielem samochodu bez aktualnej polisy OC, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podzieli odpowiedzialność i ściągnie należność od właściciela pojazdu i kierowcy, który był uczestnikiem kolizji lub wypadku. Mimo, że kierowca, nie będąc właścicielem pojazdu, nie miał obowiązku wykupienia polisy OC, mógł być nie świadomy faktu braku polisy OC, działał wbrew prawu poruszając się w ruchu drogowym nieubezpieczonym pojazdem. Dlatego w takim przypadku odszkodowanie na rzecz poszkodowanych zapłaci wspólnie z właścicielem samochodu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA