REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać odszkodowanie za zniszczenia wynikłe ze złego stanu drogi?

Odszkodowania za uszkodzenia spowodowane stanem drogi można domagać się od właściciela drogi - zdarzenie trzeba jednak dobrze udokumentować. Fot. Newspress
Odszkodowania za uszkodzenia spowodowane stanem drogi można domagać się od właściciela drogi - zdarzenie trzeba jednak dobrze udokumentować. Fot. Newspress
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do tego, że polskie drogi nie należą do najlepszych na świecie, nie trzeba nikogo przekonywać. Z tego powodu, są częstą przyczyną uszkodzeń samochodów. Odszkodowania można domagać się od właściciela drogi - zdarzenie trzeba jednak dobrze udokumentować.

Krok 1: Udokumentuj zdarzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Dziury w drodze są w stanie spowodować ogromne szkody w układzie jezdnym samochodu, z urwaniem zawieszenia włącznie. Otrząsnąwszy się z szoku warto rozejrzeć się za świadkami zdarzenia.

Od tego ile i jakiej jakości dowody będziesz w stanie dostarczyć, zależy czy i jak szybko uda ci się uzyskać odszkodowanie.

Zobacz też: Czy towarzystwo ubezpieczeniowe może obniżyć odszkodowanie?

REKLAMA

W dobie aparatów fotograficznych w telefonach komórkowych, warto jest zrobić dokładne zdjęcia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uszkodzeń samochodu - jeśli są wystarczająco widoczne (jak np. urwane koło),
  • samego uszkodzenia nawierzchni (np. dziury w asfalcie, pęknięcia nawierzchni),
  • okolicy wraz z przeszkodą – tak, aby można było wskazać dokładne miejsce zdarzenia (na wypadek załatania go przez zapobiegliwe służby),
  • spróbuj uwidocznić na zdjęciu datę i godzinę wypadku – robiąc np. zdjęcie z zegarkiem, lub gazetą z danego dnia.

Rozejrzyj się za świadkami, którzy zgodzą się ewentualnie zeznawać.

Krok 2: udokumentuj wielkość szkód.

Kierując samochód do mechanika, zbierzmy wszystkie faktury i rachunki za naprawę. Odpowiadają one bowiem wartości szkody, jaką ponieśliśmy.

Jeśli samochód nie nadaje się do naprawy lub nie możemy jej przeprowadzić przed uzyskaniem odszkodowania, warto sporządzić wycenę szkód, dokonaną przez biegłego (koszt biegłego będzie stanowił część odszkodowania).

WAŻNE: Jeśli naprawa została objęta w całości odszkodowaniem autocasco (AC) nie możemy występować o dodatkowe odszkodowanie od właściciela drogi. Jeżeli nie objęło całości, możemy wystąpić o zwrot nadwyżki szkody nad odszkodowaniem.

Krok 3: Sprawdź, kto jest odpowiedzialny za drogę.

W zależności od rodzaju drogi, inna instytucja będzie odpowiedzialna za szkody wynikłe z jej użytkowania:

  • dla dróg krajowych - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
  • wojewódzkich - zarząd województwa,
  • powiatowych - zarząd powiatu,
  • dla gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Krok 4: wnosimy o zapłatę odszkodowania

Ustaliwszy właściwy organ: musimy wystąpić z wezwaniem do zapłaty naszego roszczenia. W piśmie złożonym do organu musimy przedstawić i załączyć:

  • pisemny wniosek o wypłacenie odszkodowania;
  • dokładnego opisu okoliczności i przebiegu zdarzenia z określeniem daty, godziny i miejsca wypadku oraz powstałych uszkodzeń pojazdu wraz z zebranymi dowodami kserokopię dowodu rejestracyjnego samochodu i prawa jazdy kierowcy;
  • fotografie miejsca zdarzenia, szkic określający przebieg zdarzenia i przyczyny uszkodzenia pojazdu;
  • kształt, rodzaj i wymiary przeszkody;
  • oświadczenia świadków zdarzenia (jeśli ich mamy);
  • informacji o wysokości żądanego odszkodowania wraz z dokumentami uzasadniającymi zgłoszone roszczenia:
    • kosztorysem niezbędnej naprawy,
    • oryginałami rachunków,
    • wyceną rzeczoznawcy,
    • własnymi wyliczeniami.
  • informacje, o tym, w jakim zakresie i w którym towarzystwie jest ubezpieczony pojazd, oraz czy wystąpiono o odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia autocasco,
  • informacji o okresie i przebiegu eksploatacyjnym uszkodzonych części.

WAŻNE: W związku z katastrofalnym stanem dróg ich zarządcy są niejednokrotnie ubezpieczeni od szkód wynikłych z ich użytkowania. Pozwala to na łatwiejsze uzyskanie odszkodowania.

Krok 5: Kierujemy sprawę do sądu

Jeśli organ nie zgodzi się z naszym wnioskiem i odmówi wypłaty odszkodowania, lub wypłaci je w zbyt niskiej wysokości, możemy skierować sprawę do sądu cywilnego. Warto w takim wypadku udać się do prawnika.

Zobacz też: Z czym wiąże się wykupienie polisy OC? Poradnik

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA