REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych.  Fot. Fotolia
Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych w roku 2014 ulegała modyfikacjom. Począwszy od 1 stycznia 2014 roku w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o PDOP) pojawiła się nowa definicja samochodu osobowego.

REKLAMA

Przez okres trzech miesięcy, od 1 stycznia do 31 marca 2014 r., definicja samochodu osobowego dla celów podatków dochodowych pokrywała się z definicją uznawaną dla celów VAT. Od 1 kwietnia 2014 roku ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła nowe definicje samochodu osobowego na potrzeby opodatkowania, zarówno podatkiem od towarów i usług, jak i podatkami dochodowymi. Konsekwencją zmian w ustawie o podatku od towarów i usług były zmiany dostosowawcze w podatkach dochodowych. Przy tym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 roku o zmianie ustawy  o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepisy ustaw zmienianych w zakresie definicji samochodów osobowych stosuje się do samochodów osobowych:

REKLAMA

a) nabytych lub wytworzonych przez podatnika od dnia wejścia w życie ustawy;
b) używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Aby więc podatnicy mieli obowiązek stosowania obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego, konieczne jest zbadanie kiedy został nabyty/wytworzony konkretny pojazd lub kiedy została zawarta umowa najmu, leasingu czy dzierżawy. Tylko bowiem pojazdy nabyte/wytworzone po tym dniu (01.04.2014 r) lub używane na podstawie umowy zawartej po tym dniu (01.04.2014 r.) podlegają obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis aktualnie obowiązujący, zawarty w art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem przez samochód osobowy – rozumieć należy pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

Zobacz też: Kasy fiskalne w warsztatach samochodowych

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy zakup samochodu za granicą podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Niejednokrotnie może się zdarzyć, że w dokumentach dotyczących samochodu tj. dowód rejestracyjny czy karta pojazdu będzie zapis, że dany samochód jest samochodem ciężarowym. Istotne znaczenie ma jednak  wskazanie czy pojazd spełnia warunki uznania go za samochód osobowy na gruncie ustawy o PDOP. Niezależnie więc od tego, w jaki sposób samochód jest kwalifikowany na gruncie innych przepisów (np. ustawy prawo o ruchu drogowym), dla celów podatkowych istotne jest to, czy spełnia kryteria zawarte w ustawie o PDOP.

Jeden z warunków dotyczy całkowitej dopuszczalnej masy pojazdu. Zdarzyć się przy tym może, że dopuszczalna całkowita masa pojazdu wykazana w dowodzie rejestracyjnym wyniesie 3 500 kg (3,5 tony). Jednocześnie treść  art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP wskazuje, iż pojazdem samochodowym jest pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Ustawodawca we wskazanym przepisie wskazuje górną granicę po przekroczeniu, której nie będzie możliwe uznanie danego pojazdu za samochód osobowy. W praktyce zatem wskazanie w dokumentach dotyczących pojazdu (np. dowód rejestracyjny, karta pojazdu) dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu większej chociażby o 1 kilogram niż 3,5 tony powodować będzie uznanie danego pojazdu za inny niż osobowy.

Drugi z warunków określony w ustawie o PDOP wskazuje, że samochodem osobowym nie będzie pojazd, który jest przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Taka informacja będzie wynikała m.in. np. z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Zobacz też: Kto powinien zapłacić akcyzę przy sprzedaży komisowej samochodu?

W dalszej kolejności określić należy czy nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP, a których wystąpienie pozwala uznać niektóre rodzaje pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony oraz przeznaczone do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą a niebędące samochodami osobowymi. Wyjątki te dotyczą:

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług; wskazać przy tym należy, że  § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika wymienia się jedynie następujące kategorie pojazdów:

  • pogrzebowy,
  • bankowóz - wyłącznie typu A i B
  • jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

Z powyższych przesłanek uznania pojazdu o masie poniżej 3,5t i przeznaczonych do przewozu mniej niż 9 osób wynika, że ważnym kryterium zastosowana tych wyłączeń jest to, czy dany pojazd posiada jeden rząd siedzeń.

Jeśli zatem masa całkowita pojazdu będzie niższa niż 3,5tony będzie on przeznaczony do przewozu mniej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz nie będzie bezpośrednio wymieniony w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP (ważne kryterium przyjęte w wyłączeniach tam zawartych - jeden rząd siedzeń pojazdu), to pomimo wpisu w dowodzie rejestracyjnym określającego pojazd jako ciężarowy, dla celów PDOP będzie to samochód osobowy. Będzie to miało wpływ np. na dokonywaną amortyzację czy rozliczenie kosztów ubezpieczenia – jeśli wartość samochodu będzie przekraczać 20.000EUR (art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 49 ustawy PDOP). Powyższe będzie też wpływało na obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jeśli nie będzie on stanowił składnika majątku podatnika i nie będzie przedmiotem umowy leasingu  (art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP).

Stan prawny: 13.11.2014 r.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Igor Klimkowski

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA