REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych.  Fot. Fotolia
Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Definicja samochodu osobowego na gruncie ustaw podatkowych w roku 2014 ulegała modyfikacjom. Począwszy od 1 stycznia 2014 roku w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą o PDOP) pojawiła się nowa definicja samochodu osobowego.

Przez okres trzech miesięcy, od 1 stycznia do 31 marca 2014 r., definicja samochodu osobowego dla celów podatków dochodowych pokrywała się z definicją uznawaną dla celów VAT. Od 1 kwietnia 2014 roku ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła nowe definicje samochodu osobowego na potrzeby opodatkowania, zarówno podatkiem od towarów i usług, jak i podatkami dochodowymi. Konsekwencją zmian w ustawie o podatku od towarów i usług były zmiany dostosowawcze w podatkach dochodowych. Przy tym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 roku o zmianie ustawy  o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepisy ustaw zmienianych w zakresie definicji samochodów osobowych stosuje się do samochodów osobowych:

REKLAMA

REKLAMA

a) nabytych lub wytworzonych przez podatnika od dnia wejścia w życie ustawy;
b) używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Aby więc podatnicy mieli obowiązek stosowania obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego, konieczne jest zbadanie kiedy został nabyty/wytworzony konkretny pojazd lub kiedy została zawarta umowa najmu, leasingu czy dzierżawy. Tylko bowiem pojazdy nabyte/wytworzone po tym dniu (01.04.2014 r) lub używane na podstawie umowy zawartej po tym dniu (01.04.2014 r.) podlegają obecnie obowiązującej definicji samochodu osobowego. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis aktualnie obowiązujący, zawarty w art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem przez samochód osobowy – rozumieć należy pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

Zobacz też: Kasy fiskalne w warsztatach samochodowych

REKLAMA

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy zakup samochodu za granicą podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Niejednokrotnie może się zdarzyć, że w dokumentach dotyczących samochodu tj. dowód rejestracyjny czy karta pojazdu będzie zapis, że dany samochód jest samochodem ciężarowym. Istotne znaczenie ma jednak  wskazanie czy pojazd spełnia warunki uznania go za samochód osobowy na gruncie ustawy o PDOP. Niezależnie więc od tego, w jaki sposób samochód jest kwalifikowany na gruncie innych przepisów (np. ustawy prawo o ruchu drogowym), dla celów podatkowych istotne jest to, czy spełnia kryteria zawarte w ustawie o PDOP.

Jeden z warunków dotyczy całkowitej dopuszczalnej masy pojazdu. Zdarzyć się przy tym może, że dopuszczalna całkowita masa pojazdu wykazana w dowodzie rejestracyjnym wyniesie 3 500 kg (3,5 tony). Jednocześnie treść  art. 4a pkt 9a ustawy o PDOP wskazuje, iż pojazdem samochodowym jest pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Ustawodawca we wskazanym przepisie wskazuje górną granicę po przekroczeniu, której nie będzie możliwe uznanie danego pojazdu za samochód osobowy. W praktyce zatem wskazanie w dokumentach dotyczących pojazdu (np. dowód rejestracyjny, karta pojazdu) dopuszczalnej całkowitej masy pojazdu większej chociażby o 1 kilogram niż 3,5 tony powodować będzie uznanie danego pojazdu za inny niż osobowy.

Drugi z warunków określony w ustawie o PDOP wskazuje, że samochodem osobowym nie będzie pojazd, który jest przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Taka informacja będzie wynikała m.in. np. z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Zobacz też: Kto powinien zapłacić akcyzę przy sprzedaży komisowej samochodu?

W dalszej kolejności określić należy czy nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP, a których wystąpienie pozwala uznać niektóre rodzaje pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony oraz przeznaczone do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą a niebędące samochodami osobowymi. Wyjątki te dotyczą:

1. pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
– klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
– z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2. pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3. pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone
dla następujących przeznaczeń:
– agregat elektryczny/spawalniczy,
– do prac wiertniczych,
– koparka, koparko-spycharka,
– ładowarka,
– podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
– żuraw samochodowy;

Zobacz też: Czy samochody kempingowe podlegają akcyzie?

4. pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług; wskazać przy tym należy, że  § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika wymienia się jedynie następujące kategorie pojazdów:

  • pogrzebowy,
  • bankowóz - wyłącznie typu A i B
  • jeżeli mają jeden rząd siedzeń albo ich dopuszczalna masa całkowita jest większa niż 3 tony.

Z powyższych przesłanek uznania pojazdu o masie poniżej 3,5t i przeznaczonych do przewozu mniej niż 9 osób wynika, że ważnym kryterium zastosowana tych wyłączeń jest to, czy dany pojazd posiada jeden rząd siedzeń.

Jeśli zatem masa całkowita pojazdu będzie niższa niż 3,5tony będzie on przeznaczony do przewozu mniej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz nie będzie bezpośrednio wymieniony w art. 4a pkt 9a lit. a-d ustawy o PDOP (ważne kryterium przyjęte w wyłączeniach tam zawartych - jeden rząd siedzeń pojazdu), to pomimo wpisu w dowodzie rejestracyjnym określającego pojazd jako ciężarowy, dla celów PDOP będzie to samochód osobowy. Będzie to miało wpływ np. na dokonywaną amortyzację czy rozliczenie kosztów ubezpieczenia – jeśli wartość samochodu będzie przekraczać 20.000EUR (art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 49 ustawy PDOP). Powyższe będzie też wpływało na obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, jeśli nie będzie on stanowił składnika majątku podatnika i nie będzie przedmiotem umowy leasingu  (art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o PDOP).

Stan prawny: 13.11.2014 r.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Igor Klimkowski

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA