REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Opłata na CEPiK, droższe OC. Co planuje rząd?
Opłata na CEPiK, droższe OC. Co planuje rząd?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata na CEPiK, droższe OC i koniec opłaty ewidencyjnej. To pojęcia, które zdominowały motoryzacyjne dyskusje w ostatnich dniach. O co tu chodzi?
rozwiń >

Opłata na CEPiK znika. Rząd rezygnuje z pieniędzy?

Kilka dni temu rządzący pochwalili się, że już niedługo może zniknąć tzw. opłata ewidencyjna wnoszona podczas załatwiania spraw w wydziale komunikacji i stacji kontroli pojazdów. I choć nie będzie to stanowiło zasadniczej ulgi finansowej, bo opłata wynosi od 0,5 do 1 zł, fajnie jest wiedzieć że choć w tym przypadku kierujący może cokolwiek załatwić taniej. Tyle że teraz okazuje się, że słowo taniej należy wziąć w cudzysłów. Bo znosząc opłatę ewidencyjną, rząd chce gdzieś indziej umieścić opłatę na CEPiK.

REKLAMA

REKLAMA

Bez opłaty podczas rejestracji, ale 57 zł doliczonych do OC...

Opłata ewidencyjna była po prostu opłatą na CEPiK. To z niej była budowana i rozbudowywana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Skoro kierowcy nie będą już składać się na dalszy rozwój bazy, kto to zrobi? Według nowego pomysłu ubezpieczyciele, a więc tak naprawdę znowu kierowcy. Tyle że tym razem opłata na CEPiK nie będzie wynosiła 50 gr w urzędzie i 1 zł podczas corocznego przeglądu. Po podwyżce może sięgnąć kwoty... 57 zł! I to też tylko aktualnie.

Opłata na CEPiK przerzucona na ubezpieczycieli. Ile wyniesie?

Skąd wzięła się tak wysoka opłata na CEPiK? Wynika ona z tego, że obowiązek wnoszenia opłaty ewidencyjnej zostanie przerzucony na ubezpieczycieli OC. Od każdej polisy opłata miałaby wynosić 1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (a nie np. 1 proc. wartości polisy). Takie wyliczenie dałoby obecnie kwotę na poziomie 56,6 zł. Obecnie, bo suma będzie rosnąć każdego roku. To raz. Dwa byłaby to formą wprowadzenia ukrytego podatku. Trzy oznaczałoby drastyczny wzrost w stosunku do obecnie wnoszonej złotówki w czasie corocznego przeglądu.

Opłata na CEPiK doliczona do OC. Rząd zmienia plan

Droższe OC wynikające z opłaty na CEPiK spowodowało wrzawę. Kierowcy wyrazili oburzenie. Rząd postanowił się zatem wycofać z pomysłu, a właściwie to nie wycofać, a jedynie stonować nieco jego kształt. Janusz Cieszyński – Sekretarz Stanu ds. Cyfryzacji w KPRM ogłosił, że "ceny ubezpieczeń samochodowych nie pójdą w górę. Celem ustawodawcy nie było podniesienie opłat dla towarzystw ubezpieczeniowych."

REKLAMA

Cieszyński zadeklarował jednocześnie, że w projekcie, jaki zostanie skierowany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, znajdzie się zmiana przewidująca górny limit wysokości opłaty ewidencyjnej na poziomie 0,1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Oznacza to, że wysokość opłaty określona w rozporządzeniu nie będzie mogła przekroczyć 5,66 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata na CEPiK: było 1 zł, będzie 6 zł. Oszczędność?

Czy taki kształt przepisów może zadowolić kierowców? Tak właściwie to raczej nawet musi... Tyle że to trochę działanie na zasadzie wyboru mniejszego zła. 57 zł zszokowało. Gdy się okazuje zatem, że do polisy OC doliczona będzie kwota na poziomie niespełna 6 zł, kierujący w naturalny sposób czują ulgę. Tyle czy to ulga tylko pozorna? Właściciel auta nie zapłaci 1 zł podczas przeglądu, a 6 zł wraz z polisą OC. Rzeczywiście oszczędność? No właśnie prawie tak.

Opłata na CEPiK doliczona do OC to wcale nie nowy pomysł

Dziś kierowca płaci 1 zł opłaty ewidencyjnej w czasie przeglądu technicznego. Na tym opłaty na CEPiK nie kończą się jednak. Bo cały czas opłata jest też doliczana do polisy OC. Tyle że dziś wynosi 1 euro – taka kwota została wyznaczona na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych dwie dekady temu. Kwota zmieni się zatem z 1 euro na 0,1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, czyli te 5,7 zł. A to może prowadzić do jednego wniosku. Zaoszczędzimy złotówkę przy przeglądzie, ale tak właściwie to jej nie zaoszczędzimy. Bo dołożymy ją do OC. W skrócie wyjdzie dokładnie na to samo...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA