REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata na CEPiK, droższe OC. Co planuje rząd?

Opłata na CEPiK, droższe OC. Co planuje rząd?
Opłata na CEPiK, droższe OC. Co planuje rząd?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Opłata na CEPiK, droższe OC i koniec opłaty ewidencyjnej. To pojęcia, które zdominowały motoryzacyjne dyskusje w ostatnich dniach. O co tu chodzi?
rozwiń >

Opłata na CEPiK znika. Rząd rezygnuje z pieniędzy?

Kilka dni temu rządzący pochwalili się, że już niedługo może zniknąć tzw. opłata ewidencyjna wnoszona podczas załatwiania spraw w wydziale komunikacji i stacji kontroli pojazdów. I choć nie będzie to stanowiło zasadniczej ulgi finansowej, bo opłata wynosi od 0,5 do 1 zł, fajnie jest wiedzieć że choć w tym przypadku kierujący może cokolwiek załatwić taniej. Tyle że teraz okazuje się, że słowo taniej należy wziąć w cudzysłów. Bo znosząc opłatę ewidencyjną, rząd chce gdzieś indziej umieścić opłatę na CEPiK.

REKLAMA

Bez opłaty podczas rejestracji, ale 57 zł doliczonych do OC...

Opłata ewidencyjna była po prostu opłatą na CEPiK. To z niej była budowana i rozbudowywana Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Skoro kierowcy nie będą już składać się na dalszy rozwój bazy, kto to zrobi? Według nowego pomysłu ubezpieczyciele, a więc tak naprawdę znowu kierowcy. Tyle że tym razem opłata na CEPiK nie będzie wynosiła 50 gr w urzędzie i 1 zł podczas corocznego przeglądu. Po podwyżce może sięgnąć kwoty... 57 zł! I to też tylko aktualnie.

Opłata na CEPiK przerzucona na ubezpieczycieli. Ile wyniesie?

Skąd wzięła się tak wysoka opłata na CEPiK? Wynika ona z tego, że obowiązek wnoszenia opłaty ewidencyjnej zostanie przerzucony na ubezpieczycieli OC. Od każdej polisy opłata miałaby wynosić 1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (a nie np. 1 proc. wartości polisy). Takie wyliczenie dałoby obecnie kwotę na poziomie 56,6 zł. Obecnie, bo suma będzie rosnąć każdego roku. To raz. Dwa byłaby to formą wprowadzenia ukrytego podatku. Trzy oznaczałoby drastyczny wzrost w stosunku do obecnie wnoszonej złotówki w czasie corocznego przeglądu.

Opłata na CEPiK doliczona do OC. Rząd zmienia plan

REKLAMA

Droższe OC wynikające z opłaty na CEPiK spowodowało wrzawę. Kierowcy wyrazili oburzenie. Rząd postanowił się zatem wycofać z pomysłu, a właściwie to nie wycofać, a jedynie stonować nieco jego kształt. Janusz Cieszyński – Sekretarz Stanu ds. Cyfryzacji w KPRM ogłosił, że "ceny ubezpieczeń samochodowych nie pójdą w górę. Celem ustawodawcy nie było podniesienie opłat dla towarzystw ubezpieczeniowych."

Cieszyński zadeklarował jednocześnie, że w projekcie, jaki zostanie skierowany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, znajdzie się zmiana przewidująca górny limit wysokości opłaty ewidencyjnej na poziomie 0,1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Oznacza to, że wysokość opłaty określona w rozporządzeniu nie będzie mogła przekroczyć 5,66 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłata na CEPiK: było 1 zł, będzie 6 zł. Oszczędność?

Czy taki kształt przepisów może zadowolić kierowców? Tak właściwie to raczej nawet musi... Tyle że to trochę działanie na zasadzie wyboru mniejszego zła. 57 zł zszokowało. Gdy się okazuje zatem, że do polisy OC doliczona będzie kwota na poziomie niespełna 6 zł, kierujący w naturalny sposób czują ulgę. Tyle czy to ulga tylko pozorna? Właściciel auta nie zapłaci 1 zł podczas przeglądu, a 6 zł wraz z polisą OC. Rzeczywiście oszczędność? No właśnie prawie tak.

Opłata na CEPiK doliczona do OC to wcale nie nowy pomysł

Dziś kierowca płaci 1 zł opłaty ewidencyjnej w czasie przeglądu technicznego. Na tym opłaty na CEPiK nie kończą się jednak. Bo cały czas opłata jest też doliczana do polisy OC. Tyle że dziś wynosi 1 euro – taka kwota została wyznaczona na mocy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych dwie dekady temu. Kwota zmieni się zatem z 1 euro na 0,1 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, czyli te 5,7 zł. A to może prowadzić do jednego wniosku. Zaoszczędzimy złotówkę przy przeglądzie, ale tak właściwie to jej nie zaoszczędzimy. Bo dołożymy ją do OC. W skrócie wyjdzie dokładnie na to samo...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA