REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale nie gotówkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale nie gotówkowy
Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale nie gotówkowy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, bo często inaczej nie da się kupić własnego auta. Trzeba jednak też wiedzieć jaki wziąć kredyt na samochód.
rozwiń >

Kredyt na samochód używany. Częściej gotówkowy...

BIK informuje, że w roku 2021 Polacy wzięli prawie 74,2 mld zł kredytów gotówkowych w bankach. Kredytów nie boją się zatem brać. Szczególnie że zdecydowaną większość z nich wydają na konkretny cel. Często celem tym jest zakup własnego samochodu. I tak, według danych Cofidis Polska, dzieje się nawet z co trzecią złotówką z powyższej kwoty.

REKLAMA

Czy warto wziąć kredyt na samochód? Tak, ale kredyt samochodowy

Chęć posiadania własnego pojazdu jest oczywista. I niejako została spotęgowana przez pandemię i jej ograniczenia. Tyle że w tym punkcie warto zastanowić się nad jednym. Czy warto wziąć kredyt na samochód? Wszystko zależy od wybranej przez kierowcę formy. I w przypadku formy kredytu gotówkowego główny problem jest jeden. Chodzi o wysokie koszty finansowania, a konkretnie dużą skalę odsetek. Jaka jest alternatywa? Dużo bardziej korzystnie wypadają kredyty samochodowe.

Kredyt na samochód używany. Gotówkowy o 148 proc. droższy!

Aby pokazać jak duża jest różnica w koszcie kredytu gotówkowego wydatkowanego na zakup auta i kredytu na samochód, specjalne wyliczenie przygotowali specjaliści Cofidis Polska. A to wygląda następująco:

Na zakup ośmioletniego auta bierzemy 35 tys. zł kredytu z okresem spłaty wynoszącym 24 miesiące. Rata w kredycie samochodowym to 1583 zł (RRSO 8,63 proc.). Przy kredycie gotówkowym wynosi 1825 zł (RRSO 24,99 proc.). To 242 zł miesięcznej różnicy! Całkowity koszt kredytu? Przy pożyczce na auto to 3370 zł przez 24 miesiące. Przy kredycie gotówkowym kwota rośnie do 8793 zł – różnica to zatem 4985 zł, czyli 148 proc.!

Czemu gotówkowy kredyt na samochód używany jest droższy?

W przypadku takich krótkoterminowych kredytów lwia część raty pokrywa spłatę kapitału, czyli tych pożyczonych 35 tys. zł. Odsetki i opłata przygotowawcza stanowią niewielką jej część. Dlatego proste porównywanie wysokości raty da stosunkowo małą różnicę. Dopiero porównanie łącznych kosztów kredytu czy po prostu sumy, jaką spłacimy, pokaże nam ile przepłacamy wybierając kredyt gotówkowy – tłumaczy Marcin Szulc, Dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt na samochód używany w gotówce jest droższy bo...

No dobrze, ale skoro cel kredytu jest taki sam, kwota jest taka sama i okres spłaty jest taki sam, kredyt gotówkowy wydany na zakup samochodu jest droższy w obsłudze? Decyduje o tym działanie prostego czynnika. W przypadku kredytu samochodowego auto staje się zabezpieczeniem spłaty. Bank dokonuje na nim zastawu na wypadek braku spłaty. A zabezpieczenie sprawia, że maleje ryzyko, tym samym instytucja może zaoferować klientowi dużo korzystniejsze warunki.

Czemu Polacy pomijają kredyty samochodowe?

Kolejne pytanie brzmi: skoro kredyt samochodowy jest tańszy od gotówkowego, czemu kierowcy cały czas o nim zapominają? Odpowiedź może być prostsza, niż mogłoby się to wydawać.

Z naszych analiz wynika, że czasem klienci aplikują o kredyt w instytucji finansowej, która po prostu nie oferuje kredytów samochodowych. Część nie rozpatruje w ogóle zaciągnięcia kredytu samochodowego, uznając, że to dużo bardziej skomplikowane i długotrwałe niż otrzymanie kredytu gotówkowego. Nie zawsze te opnie mają pokrycie w faktach, część to po prostu mit oparty o informacje sprzed kilku lat. Od tego czasu oferta mocno się zmieniła – mówi Marcin Szulc, Dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis.

Gdzie kredyt na samochód używany czeka na kierowcę? Często w komisie!

Co jeszcze warto wiedzieć o kredycie samochodowym? Jest co najmniej kilka aspektów, o których warto wspomnieć. I tak:

  1. Kredyt samochodowy można dostać nie tylko na nowe auto. Obecnie kredyty samochodowe są udzielane nawet na 17-letnie samochody.
  2. Kredyt samochodowy można otrzymać nawet w ciągu jednego dnia. Sprzedawca współpracujący z kredytodawcami już w swoim biurze może sprawdzić zdolność kredytową.
  3. Kredyt na samochód jest uruchamiany jeszcze przed przerejestrowaniem auta. Na załatwienie formalności z tym związanych są na ogół dwa tygodnie.
  4. Kredyt samochodowy jest często udzielany jedynie na podstawie oświadczeń klienta o zarobkach i ewentualnie wyciągów bankowych. Nie trzeba dostarczać zaświadczenia o dochodach.
  5. Kredytem samochodowym można finansować nawet 100 proc. wartości zakupu. Co czwarty kredytowany samochód jest kupowany bez żadnej wpłaty własnej.
  6. Kredyt samochodowy może być udzielany z zabezpieczeniem warunkowym tzw. miękkim. Klient jest właścicielem pojazdu, kredytodawca nie jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym i brak jest umowy przewłaszczenia, informacja o przewłaszczeniu warunkowym jest zawarta w umowie kredytowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA